REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karuzela VAT: strata 350 mln zł [23 osoby zatrzymane, transakcje na 1,6 mld zł]

Karuzela VAT: strata 350 mln zł [23 osoby zatrzymane, transakcje na 1,6 mld zł]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Śląskie/Policja rozbiła karuzelę VAT-owską – straty są szacowane na 350 mln zł.

350 mln zł stracił Skarb Państwa na działalności rozbitej przez śląskich policjantów karuzeli podatkowej, której uczestnicy wyłudzali VAT na podstawie fikcyjnego wewnątrzwspólnotowego obrotu towarami – szacują śledczy, którzy analizują operacje finansowe na łączną kwotę 1,8 mld zł.

REKLAMA

Autopromocja

Zatrzymano 23 osoby

Do tej pory policjanci zatrzymali 23 podejrzane osoby, które odpowiedzą za wyłudzenie 21 mln zł – podał w środę zespół prasowy śląskiej policji. Sprawa ma charakter rozwojowy - zaznaczają funkcjonariusze.

Postępowanie prowadzone przez policjantów z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą komendy wojewódzkiej w Katowicach toczy się od 2017 r. pod nadzorem śląskiego Wydziału Prokuratury Krajowej. Śledczy, którzy wpadli wtedy na trop pewnej grupy przestępczej, w kolejnych latach systematycznie gromadzili informacje i poszerzali swoje ustalenia o kolejne osoby i podmioty gospodarcze, biorące udział w karuzelach VAT-owskich.

Sprawa z czasem przekształciła się w wielowątkowe i skomplikowane postępowanie, obejmujące działalność kilku zorganizowanych grup przestępczych, które zajmowały się fikcyjnym wewnątrzwspólnotowym obrotem różnymi towarami i wyłudzaniem z tego tytułu zwrotu nienależnego podatku VAT. Członkowie przestępczych organizacji niejednokrotnie działali w kilku różnych grupach – opisują policjanci.

„O złożoności i skali nielegalnej działalności świadczy zakres działań, jakie podjęli policjanci oraz wysokość strat Skarbu Państwa, spowodowanych wyłudzeniami VAT-u. Śledczy przesłuchali wielu świadków i przeprowadzili dziesiątki przeszukań, zabezpieczając obszerną dokumentację księgowo-rachunkową, potwierdzającą przestępczą działalność, którą skrupulatnie przeanalizowano” - podała komenda wojewódzka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Śledczy analizują operacje, których łączna wartość przekroczyła 1,8 mld zł

REKLAMA

Policjanci ustalili mechanizm i skalę nielegalnego procederu oraz zatrzymali podejrzanych w różnych częściach kraju. Śledczy analizują operacje, których łączna wartość przekroczyła 1,8 mld zł, a wysokość wyłudzonego podatku VAT, stanowiąca 23 proc. wartości obrotu, wyniosła 350 mln zł. Czynności są prowadzone równolegle w siedmiu rozbudowanych wątkach.

„Do tej pory policjanci zatrzymali 23 osoby i rozbili grupę przestępczą, w której działali. Rozpracowana organizacja działała w latach 2014–2020 w Katowicach, Krakowie i innych miastach na terenie kraju. Zatrzymani są podejrzani o popełnienie przestępstw skarbowych, polegających m.in. na wprowadzaniu do ewidencji księgowo-skarbowej faktur VAT, poświadczających fikcyjny wewnątrzwspólnotowy obrót sprzętem elektronicznym, częściami samochodowymi oraz artykułami spożywczymi” - podał zespół prasowy śląskiej policji. Sfałszowaną dokumentację podejrzani przedkładali urzędom skarbowym i, wykorzystując mechanizm tzw. karuzeli podatkowej, wyłudzili zwrot nienależnego podatku VAT, oszacowany na około 21 mln zł.

Zatrzymane osoby zostały doprowadzane do śląskiego wydziału PK i usłyszały zarzuty związane z popełnieniem przestępstw karno-skarbowych, przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów oraz udziałem w zorganizowanej grupie przestępczej. W zależności od zarzutów, grozi im od kilku do 25 lat więzienia za tzw. zbrodnię fakturową. 9 podejrzanych trafiło do aresztu. Wobec pozostałych prokurator zastosował m.in. poręczenia majątkowe. W postępowaniu zabezpieczono również mienie w postaci kamienicy w Krakowie.(PAP)

autor: Krzysztof Konopka

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA