REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zaostrza kontrole dochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ściganie podatników ukrywających przychody jest priorytetem kontroli prowadzonych przez organy podatkowe. Niektóre urzędy tworzą nawet odrębne komórki zajmujące się wyłącznie badaniem tylko tego typu nadużyć. Urzędy kontroli skarbowej tworzą natomiast specjalne oddziały zajmujące się ukrywanymi przez podatników przychodami.

Jednym z priorytetów kontroli podatkowej i skarbowej jest sprawdzanie podatników w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów. Statystyki potwierdzają rosnące zainteresowanie fiskusa tym obszarem nadużyć. W 2003 roku tylko urzędy kontroli skarbowej (UKS) skontrolowały 481 osób, podczas gdy w I połowie 2007 r. sprawdzono już 859 podatników. Równie spektakularnie rosną kwoty ustaleń z takich czynności. W 2003 roku wydane decyzje opiewały na kwotę 52,5 mln zł. W 2006 roku było to już 85,6 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

Nie tylko UKS intensywniej sprawdzają podatników, którzy mogą ukrywać swoje przychody. Specjalne działania w tym kierunku podejmują także urzędy skarbowe. Z sondy przeprowadzonej przez GP w izbach skarbowych wynika, że niektóre urzędy tworzą specjalne komórki zajmujące się tylko nieujawnionymi przychodami.

- Tak poważnymi nadużyciami nie mogą zajmować się przypadkowi ludzie - podkreślali nasi rozmówcy.

Bez przypadku

Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśniła, że kwestia nieujawnionych źródeł przychodów zawsze była ważna dla wielkopolskiej administracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie działania podejmowane przez urzędy w tym zakresie zostały bardziej sformalizowane, tak aby wykluczyć w nich przypadkowość lub nietrafność. Opracowane i wdrażane zasady mają ułatwić prowadzenie postępowań wobec osób, co do których zachodzi podejrzenie posiadania dochodów z nieujawnionych źródeł - stwierdziła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dodała, że pracownicy zajmujący się w urzędach sprawami związanymi z nieujawnionymi przychodami są bardziej doświadczeni i przygotowani.

Trudne i długie sprawy

Dla urzędów skarbowych sprawy z zakresu nieujawnionych źródeł przychodu są sprawami trudnymi, długotrwałymi, wymagającymi przeprowadzania czynności operacyjnych. Na ten aspekt zwrócił uwagę Janusz Janowski, wicedyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie, wyjaśniając, że większość spraw w omawianym zakresie zgodnie z porozumieniem zawartym między Izbą Skarbowa w Szczecinie i Urzędem Kontroli Skarbowej w Szczecinie jest przekazywana do realizacji UKS.

REKLAMA

- W przyszłości urzędy skarbowe chciałyby zwiększyć liczbę pracowników zajmujących się wyłącznie zadaniami z zakresu nieujawnionych źródeł. Jednak braki etatów przy jednoczesnym braku możliwości przesunięć urzędników z innych komórek z powodu obciążenia pracą, takie posunięcie uniemożliwiają - argumentował Janusz Janowski.

Stwierdził, że w urzędach nie są tworzone specjalne komórki, których zadaniem są sprawy z zakresu nieujawnionych źródeł przychodu. Obowiązki te powierza się najczęściej jednemu, trzem pracownikom.

Małgorzata Erdenberger z Izby Skarbowej w Kielcach podała, że w 14 urzędach województwa świętokrzyskiego kontrolą nieujawnionych źródeł zajmują się w sumie 24 osoby.

- Od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r. liczba informacji do rozpracowania przez urzędy województwa świętokrzyskiego wynosiła 2697 i dotyczyła 3811 podatników - sygnalizowała Małgorzata Erdenberger.

Tryb postępowania

REKLAMA

Realizacja zadań kontrolnych w zakresie nieujawnionych źródeł sprowadza się do analizowania informacji o poniesionych przez podatnika w roku podatkowym wydatkach i wartości zgromadzonego mienia, jeżeli wydatki te i wartości nie znajdują pokrycia w mieniu zgromadzonym w roku podatkowym i w latach poprzednich. Takie informacje podaje Iwona Załuska-Bujnowicz z Izby Skarbowej w Łodzi. Według niej, w przypadkach stwierdzenia wydatków będących w znacznej dysproporcji do dochodów, przeprowadzane są kontrole.

- W urzędach województwa łódzkiego zagadnienia nieujawnionych źródeł przypisane są do komórek PIT, a do rozpracowywania informacji o poniesionych wydatkach i posiadanych źródłach ich finansowania typowani są pracownicy doświadczeni, o długoletnim stażu i wysokich umiejętnościach - wyjaśniła Iwona Załuska-Bujnowicz.

- U nas w regionie nie powstają specjalne komórki do kontroli nieujwanionych źródeł przychodów. Jednak w każdym urzędzie powinna być przynajmniej jedna osoba wyznaczona do tych zadań - powiedziała Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Specjalne struktury

Z sondy GP wynika, że niektóre urzędy skarbowe tworzą jednak odrębne komórki do badania nieujawnionych źródeł przychodów. Jest tak m.in. w województwie warmińsko-mazurskim, lubelskim, mazowieckim.

- Spośród 16 urzędów skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego tylko w strukturze jednego wyodrębniono komórkę do spraw opodatkowania przychodów ze źródeł nieujawnionych - wyjaśniła Barbara Lipińska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

Również z danych Marty Szpakowskiej z Izby Skarbowej w Lublinie wynika, że tylko w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Lublinie funkcjonuje referat, którego pracownicy zajmują się postępowaniem oraz orzekaniem w sprawach przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

Wyznaczeni pracownicy

W większości urzędów zamiast oddzielnych struktur badających nadużycia, sprawami zajmują się wyznaczeni urzędnicy.

- Rozliczaniem przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących z nieujawnionych źródeł zajmują się pracownicy lub zespoły funkcjonujące w ramach istniejących struktur urzędów, jakie zajmują się PIT - wskazała Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Również Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze wyjaśnił, że w dziedzinie wykrywania nieujawnionych źródeł przychodów w urzędach nie są tworzone specjalne komórki do tych zadań i nie ma planów ich rozbudowy.

- Aktualnie, głównie ze względu na ograniczenia kadrowe w województwie opolskim, nie planuje się tworzenia specjalnych struktur od nieujawnionych źródeł przychodów. Wszystkie przedsięwzięcia zmierzające do zwiększenia efektywności postępowań będą dokonywane w ramach istniejącej struktury i posiadanych zasobów - dodała Elżbieta Pawlak z Izby Skarbowej w Opolu.

UKS tworzą oddziały

Omówiliśmy już tryb działania urzędów skarbowych przy badaniu ukrywanych dochodów. Warto jeszcze wspomnieć o pracy UKS w tym zakresie. Aleksandra Brosowska z UKS w Gdańsku podkreśliła, że kontrola nieujawnionych źródeł przychodu jest drugim w kolejności zadaniem nałożonym na UKS. W gdańskim UKS kilka lat temu powstały oddziały kontroli nieujawnionych źródeł przychodów. W oddziałach tych (w Gdańsku i ośrodku zamiejscowym UKS w Słupsku) pracuje łącznie około 35 osób.

- Wyspecjalizowanie pracowników w tej dziedzinie daje możliwości sprawnego działania i wypracowania efektywnych metod działania. Oddziały specjalizują się w kontroli PIT w szerokim zakresie, ale pracowników uczula się na sprawdzanie źródeł pochodzenia majątku. Jak wynika z naszych doświadczeń, tworzenie komórek kontrolujących PIT jest skuteczne, a podejmowane przez nie działania są kompleksowe i wyczerpujące wszystkie możliwości analizy sytuacji majątkowej podatnika - podsumowała Aleksandra Brosowska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kontrole nieujawnionych źródeł przychodów w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W trakcie kontroli

75 proc. wynosi stawka podatku od przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł lub nieznajdujących pokrycia w źródłach ujawnionych

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA