REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zaostrza kontrole dochodów

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ściganie podatników ukrywających przychody jest priorytetem kontroli prowadzonych przez organy podatkowe. Niektóre urzędy tworzą nawet odrębne komórki zajmujące się wyłącznie badaniem tylko tego typu nadużyć. Urzędy kontroli skarbowej tworzą natomiast specjalne oddziały zajmujące się ukrywanymi przez podatników przychodami.

Jednym z priorytetów kontroli podatkowej i skarbowej jest sprawdzanie podatników w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów. Statystyki potwierdzają rosnące zainteresowanie fiskusa tym obszarem nadużyć. W 2003 roku tylko urzędy kontroli skarbowej (UKS) skontrolowały 481 osób, podczas gdy w I połowie 2007 r. sprawdzono już 859 podatników. Równie spektakularnie rosną kwoty ustaleń z takich czynności. W 2003 roku wydane decyzje opiewały na kwotę 52,5 mln zł. W 2006 roku było to już 85,6 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie tylko UKS intensywniej sprawdzają podatników, którzy mogą ukrywać swoje przychody. Specjalne działania w tym kierunku podejmują także urzędy skarbowe. Z sondy przeprowadzonej przez GP w izbach skarbowych wynika, że niektóre urzędy tworzą specjalne komórki zajmujące się tylko nieujawnionymi przychodami.

- Tak poważnymi nadużyciami nie mogą zajmować się przypadkowi ludzie - podkreślali nasi rozmówcy.

Bez przypadku

REKLAMA

Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśniła, że kwestia nieujawnionych źródeł przychodów zawsze była ważna dla wielkopolskiej administracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Obecnie działania podejmowane przez urzędy w tym zakresie zostały bardziej sformalizowane, tak aby wykluczyć w nich przypadkowość lub nietrafność. Opracowane i wdrażane zasady mają ułatwić prowadzenie postępowań wobec osób, co do których zachodzi podejrzenie posiadania dochodów z nieujawnionych źródeł - stwierdziła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dodała, że pracownicy zajmujący się w urzędach sprawami związanymi z nieujawnionymi przychodami są bardziej doświadczeni i przygotowani.

Trudne i długie sprawy

Dla urzędów skarbowych sprawy z zakresu nieujawnionych źródeł przychodu są sprawami trudnymi, długotrwałymi, wymagającymi przeprowadzania czynności operacyjnych. Na ten aspekt zwrócił uwagę Janusz Janowski, wicedyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie, wyjaśniając, że większość spraw w omawianym zakresie zgodnie z porozumieniem zawartym między Izbą Skarbowa w Szczecinie i Urzędem Kontroli Skarbowej w Szczecinie jest przekazywana do realizacji UKS.

- W przyszłości urzędy skarbowe chciałyby zwiększyć liczbę pracowników zajmujących się wyłącznie zadaniami z zakresu nieujawnionych źródeł. Jednak braki etatów przy jednoczesnym braku możliwości przesunięć urzędników z innych komórek z powodu obciążenia pracą, takie posunięcie uniemożliwiają - argumentował Janusz Janowski.

Stwierdził, że w urzędach nie są tworzone specjalne komórki, których zadaniem są sprawy z zakresu nieujawnionych źródeł przychodu. Obowiązki te powierza się najczęściej jednemu, trzem pracownikom.

Małgorzata Erdenberger z Izby Skarbowej w Kielcach podała, że w 14 urzędach województwa świętokrzyskiego kontrolą nieujawnionych źródeł zajmują się w sumie 24 osoby.

- Od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r. liczba informacji do rozpracowania przez urzędy województwa świętokrzyskiego wynosiła 2697 i dotyczyła 3811 podatników - sygnalizowała Małgorzata Erdenberger.

Tryb postępowania

Realizacja zadań kontrolnych w zakresie nieujawnionych źródeł sprowadza się do analizowania informacji o poniesionych przez podatnika w roku podatkowym wydatkach i wartości zgromadzonego mienia, jeżeli wydatki te i wartości nie znajdują pokrycia w mieniu zgromadzonym w roku podatkowym i w latach poprzednich. Takie informacje podaje Iwona Załuska-Bujnowicz z Izby Skarbowej w Łodzi. Według niej, w przypadkach stwierdzenia wydatków będących w znacznej dysproporcji do dochodów, przeprowadzane są kontrole.

- W urzędach województwa łódzkiego zagadnienia nieujawnionych źródeł przypisane są do komórek PIT, a do rozpracowywania informacji o poniesionych wydatkach i posiadanych źródłach ich finansowania typowani są pracownicy doświadczeni, o długoletnim stażu i wysokich umiejętnościach - wyjaśniła Iwona Załuska-Bujnowicz.

- U nas w regionie nie powstają specjalne komórki do kontroli nieujwanionych źródeł przychodów. Jednak w każdym urzędzie powinna być przynajmniej jedna osoba wyznaczona do tych zadań - powiedziała Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Specjalne struktury

Z sondy GP wynika, że niektóre urzędy skarbowe tworzą jednak odrębne komórki do badania nieujawnionych źródeł przychodów. Jest tak m.in. w województwie warmińsko-mazurskim, lubelskim, mazowieckim.

- Spośród 16 urzędów skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego tylko w strukturze jednego wyodrębniono komórkę do spraw opodatkowania przychodów ze źródeł nieujawnionych - wyjaśniła Barbara Lipińska z Izby Skarbowej w Olsztynie.

Również z danych Marty Szpakowskiej z Izby Skarbowej w Lublinie wynika, że tylko w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Lublinie funkcjonuje referat, którego pracownicy zajmują się postępowaniem oraz orzekaniem w sprawach przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

Wyznaczeni pracownicy

W większości urzędów zamiast oddzielnych struktur badających nadużycia, sprawami zajmują się wyznaczeni urzędnicy.

- Rozliczaniem przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących z nieujawnionych źródeł zajmują się pracownicy lub zespoły funkcjonujące w ramach istniejących struktur urzędów, jakie zajmują się PIT - wskazała Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Również Andrzej Pieczko z Izby Skarbowej w Zielonej Górze wyjaśnił, że w dziedzinie wykrywania nieujawnionych źródeł przychodów w urzędach nie są tworzone specjalne komórki do tych zadań i nie ma planów ich rozbudowy.

- Aktualnie, głównie ze względu na ograniczenia kadrowe w województwie opolskim, nie planuje się tworzenia specjalnych struktur od nieujawnionych źródeł przychodów. Wszystkie przedsięwzięcia zmierzające do zwiększenia efektywności postępowań będą dokonywane w ramach istniejącej struktury i posiadanych zasobów - dodała Elżbieta Pawlak z Izby Skarbowej w Opolu.

UKS tworzą oddziały

Omówiliśmy już tryb działania urzędów skarbowych przy badaniu ukrywanych dochodów. Warto jeszcze wspomnieć o pracy UKS w tym zakresie. Aleksandra Brosowska z UKS w Gdańsku podkreśliła, że kontrola nieujawnionych źródeł przychodu jest drugim w kolejności zadaniem nałożonym na UKS. W gdańskim UKS kilka lat temu powstały oddziały kontroli nieujawnionych źródeł przychodów. W oddziałach tych (w Gdańsku i ośrodku zamiejscowym UKS w Słupsku) pracuje łącznie około 35 osób.

- Wyspecjalizowanie pracowników w tej dziedzinie daje możliwości sprawnego działania i wypracowania efektywnych metod działania. Oddziały specjalizują się w kontroli PIT w szerokim zakresie, ale pracowników uczula się na sprawdzanie źródeł pochodzenia majątku. Jak wynika z naszych doświadczeń, tworzenie komórek kontrolujących PIT jest skuteczne, a podejmowane przez nie działania są kompleksowe i wyczerpujące wszystkie możliwości analizy sytuacji majątkowej podatnika - podsumowała Aleksandra Brosowska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kontrole nieujawnionych źródeł przychodów w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W trakcie kontroli

75 proc. wynosi stawka podatku od przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł lub nieznajdujących pokrycia w źródłach ujawnionych

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA