REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy świadczący usługi w UE oceniają łatwość funkcjonowania na europejskich rynkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przedsiębiorcy świadczący usługi w UE oceniają łatwość funkcjonowania na europejskich rynkach?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są utrudnienia w prowadzeniu działalności transgranicznej na jednolitym rynku UE w sektorze usług? Przedsiębiorcy wypowiedzieli się na temat utrudnień w ankiecie przygotowanej przez GUS.

Utrudnienia w prowadzeniu działalności transgranicznej

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki ankiety, w której przedsiębiorcy wypowiedzieli się na temat utrudnień w działalności transgranicznej na jednolitym rynku UE w sektorze usług. Badania są uzupełnieniem lutowej publikacji dotyczącej koniunktury w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach. Uczestniczyli w nich respondenci, którzy są aktualnie lub byli w ostatnich trzech latach eksporterami usług do krajów UE.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy na rynku Unii Europejskiej

REKLAMA

Ogółem, blisko 60% firm usługowych nie zgłasza utrudnień w prowadzeniu działalności transgranicznej na rynku Unii Europejskiej. Z kolei te, które narzekają na utrudnienia, najczęściej wskazują na: obowiązek spełnienia dodatkowych (certyfikaty, ubezpieczenia itd.) wymagań (25,1%); uciążliwe i skomplikowane procedury administracyjne (15,6%); problemy dotyczące delegowania pracowników (13,2%), czy też trudności z rozliczeniami z kontrahentami zagranicznymi (11,7%).

GUS podał również szczegółowe dane pokazujące, jak oceniane są warunki świadczenia usług w UE w zależności od wielkości przedsiębiorstwa oraz branży. Z badań wynika, że funkcjonowanie na rynku usług transgranicznych najlepiej oceniają duże przedsiębiorstwa oraz mikrofirmy. Brak utrudnień wskazało 61,4% dużych oraz 60,7% mikrofirm. W przypadku małych i średnich brak utrudnień deklarowało odpowiednio 53,0% oraz 56,8% ankietowanych. Dla wszystkich firm, niezależnie od ich wielkości największy problem stanowią dodatkowe wymagania stawiane polskim usługodawcom – szczególnie odnotowują je firmy małe (27,5%) i średnie (25,7%).

Utrudnienia w ujęciu branżowym - obowiązek spełnienia dodatkowych wymagań

W ujęciu branżowym, brak utrudnień deklarują najczęściej firmy zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (69,4%) oraz informacją i komunikacją (68,0%). Po drugiej stronie znalazła się branża transportowa i magazynowa – tutaj grono respondentów zgłaszających brak utrudnień jest znacznie mniejsze i wynosi 36,5%. Jeśli mowa o barierach, to najczęściej wskazywany w ujęciu branżowym jest obowiązek spełnienia dodatkowych wymagań. Na problem ten wskazują głównie firmy z sekcji transport i gospodarka magazynowa (38,6%).

Utrudnieniem w świadczeniu usług w innych krajach UE są również m.in. uciążliwe i skomplikowane procedury administracyjne (m.in. dla 27,0% firm transportowych), czy też problemy z delegowaniem pracowników (zgłaszane przez 26,2% firm transportowych i 16,1% z branży administrowania i działalności wspierającej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA