Jak przedsiębiorcy świadczący usługi w UE oceniają łatwość funkcjonowania na europejskich rynkach?
REKLAMA
REKLAMA
- Utrudnienia w prowadzeniu działalności transgranicznej
- Przedsiębiorcy na rynku Unii Europejskiej
- Utrudnienia w ujęciu branżowym - obowiązek spełnienia dodatkowych wymagań
Utrudnienia w prowadzeniu działalności transgranicznej
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki ankiety, w której przedsiębiorcy wypowiedzieli się na temat utrudnień w działalności transgranicznej na jednolitym rynku UE w sektorze usług. Badania są uzupełnieniem lutowej publikacji dotyczącej koniunktury w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach. Uczestniczyli w nich respondenci, którzy są aktualnie lub byli w ostatnich trzech latach eksporterami usług do krajów UE.
REKLAMA
Przedsiębiorcy na rynku Unii Europejskiej
Ogółem, blisko 60% firm usługowych nie zgłasza utrudnień w prowadzeniu działalności transgranicznej na rynku Unii Europejskiej. Z kolei te, które narzekają na utrudnienia, najczęściej wskazują na: obowiązek spełnienia dodatkowych (certyfikaty, ubezpieczenia itd.) wymagań (25,1%); uciążliwe i skomplikowane procedury administracyjne (15,6%); problemy dotyczące delegowania pracowników (13,2%), czy też trudności z rozliczeniami z kontrahentami zagranicznymi (11,7%).
GUS podał również szczegółowe dane pokazujące, jak oceniane są warunki świadczenia usług w UE w zależności od wielkości przedsiębiorstwa oraz branży. Z badań wynika, że funkcjonowanie na rynku usług transgranicznych najlepiej oceniają duże przedsiębiorstwa oraz mikrofirmy. Brak utrudnień wskazało 61,4% dużych oraz 60,7% mikrofirm. W przypadku małych i średnich brak utrudnień deklarowało odpowiednio 53,0% oraz 56,8% ankietowanych. Dla wszystkich firm, niezależnie od ich wielkości największy problem stanowią dodatkowe wymagania stawiane polskim usługodawcom – szczególnie odnotowują je firmy małe (27,5%) i średnie (25,7%).
Utrudnienia w ujęciu branżowym - obowiązek spełnienia dodatkowych wymagań
W ujęciu branżowym, brak utrudnień deklarują najczęściej firmy zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (69,4%) oraz informacją i komunikacją (68,0%). Po drugiej stronie znalazła się branża transportowa i magazynowa – tutaj grono respondentów zgłaszających brak utrudnień jest znacznie mniejsze i wynosi 36,5%. Jeśli mowa o barierach, to najczęściej wskazywany w ujęciu branżowym jest obowiązek spełnienia dodatkowych wymagań. Na problem ten wskazują głównie firmy z sekcji transport i gospodarka magazynowa (38,6%).
Utrudnieniem w świadczeniu usług w innych krajach UE są również m.in. uciążliwe i skomplikowane procedury administracyjne (m.in. dla 27,0% firm transportowych), czy też problemy z delegowaniem pracowników (zgłaszane przez 26,2% firm transportowych i 16,1% z branży administrowania i działalności wspierającej).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat