REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Także stare spadki zwolnione są z podatku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Spadki otwarte po 12 maja 2006 r. również zwolnione są z podatku od spadków. Zwolnienie dotyczy nabywanych spadków przez członków najbliższej rodziny. Jeśli fiskus kwestionował zwolnienie, można odwoływać się od takiej decyzji.

 

Przełomowy wyrok WSA w Bydgoszczy dotyczący zwolnienia z podatku spadków nabywanych po 12 maja 2006 r. potwierdza stanowisko prezentowane przez Gazetę Prawną już w lutym tego roku (GP nr 26/2007). Wcześniej, w grudniu 2006 r., czyli przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, informowaliśmy o możliwości interpretacji na korzyść podatników na redakcyjnym blogu (patrz: www.gazetaprawna.pl/blogi/marek_kutarba). Na początku grudnia 2007 r. WSA w Bydgoszczy orzekł, że zwolnienie z podatku dotyczy także spadków nabywanych przez członków najbliższej rodziny (małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę) po 12 maja 2006 r., a nie jak chciało MF i organy podatkowe, jedynie nabywanych po 1 stycznia 2007 r.

Przełomowy wyrok

Spór, który rozstrzygnął bydgoski sąd (sygn. akt I SA/Bd 658/07), dotyczył interpretacji przepisów nowelizujących ustawę o podatku od spadków i darowizn, która weszła w życie 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej podatnicy zostali zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku od spadku, jeśli nabyli go od członków najbliższej rodziny. Kontrowersje budził jednak okres obowiązywania tego zwolnienia.

Niekorzystna interpretacja

Fiskus twierdził bowiem, że w przypadku śmierci spadkodawcy przed 1 stycznia 2007 r. spadkobierca nie ma szans, by z niego skorzystać. Stanowisko takie organy podatkowe opierały na art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. nr 222, poz. 1629). Przepis ten stanowi, że do nabycia rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie nowelizacji, stosuje się przepisy ustawy o spadkach i darowiznach w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. Organy podatkowe wyciągały więc wniosek, że wszystkie spadki otwarte do 31 grudnia 2006 r. podlegają opodatkowaniu na starych zasadach. Zgodnie z art. 924 kodeksu cywilnego otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Natomiast z art. 925 kodeksu wynika, że spadkobierca nabywa prawo do spadku z chwilą jego otwarcia, czyli w momencie śmierci spadkodawcy. Ministerstwo i organy podatkowe twierdziły zatem, że w przypadku śmierci członka najbliższej rodziny w 2006 roku spadkobiercy muszą zapłacić podatek, ponieważ zwolnienie wprowadzone po 1 stycznia 2007 r. ich nie dotyczy.

Stanowisko organów - jak pisaliśmy, i jak stwierdził WSA w Bydgoszczy - było błędne, ponieważ pomijało wyjątek określony w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej ustawę o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten stanowi bowiem, że nowe brzmienie art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn stosuje się także do nabywanych spadków po 12 maja 2006 r. Nowy art. 4 ust. 4 określa z kolei, że zwolnienia określone w art. 4 ust. 1 i w art. 4a (zwalnia z podatku członków najbliższej rodziny) stosuje się, jeśli w chwili nabycia spadku nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub jednego z państw Unii Europejskiej lub państwa członka Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EFTA) lub jeśli posiadał miejsce zamieszkania na terenie jednego z tych państw. Kolejne przywołane przepisy określają warunki, jakie musi spełnić spadkobiorca, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Zatem wyjątek zawarty w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej wprowadzał zwolnienie do spadków nabytych po 12 maja 2006 r.

Argument na korzyść

Sąd w pisemnym uzasadnieniu argumentował dodatkowo, że twierdzenie organów podatkowych, zgodnie z którym art. 3 ust. 2 rozszerzył jedynie z mocą wsteczną (od 12 maja 2006 r.) krąg podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia z podatku od spadków o obywateli państw UE i EFTA, nie zasługuje na uwzględnienie. Obywatele innych państw członkowskich mogli bowiem korzystać z tego zwolnienia przed 1 stycznia 2007 r. na mocy rozporządzenia ministra finansów. Zatem art. 3 ust. 2 nie rozszerzał kręgu osób uprawnionych do zwolnienia z mocą wsteczną.

- W ten sposób na okres po 12 maja 2006 r. nastąpiło rozciągnięcie stosowania prze- pisów dotyczących nowych zwolnień w stosunku do podmiotów wymienionych w art. 4 ust. 4 ustawy - czytamy w uzasadnieniu wyroku.

- Wyrok WSA w Bydgoszczy jest niewątpliwie korzystny dla podatników. Nie wdając się w przesłanki zawarte w uzasadnieniu, sąd uznał, że prawo korzystne dla podatników będzie obowiązywało w tym przypadku wstecz - przyznała Zofia Poghorodecka, prezes kancelarii Auxilum.

Na powyższą skomplikowaną argumentację mogą się teraz powoływać podatnicy, którzy nabyli spadki po 12 maja zeszłego roku, a którym organy podatkowe kwestionują prawo do zwolnienia z podatku.

- Dla osób, które znajdują się w sytuacji prawnej analogicznej do tej, która była przedmiotem rozstrzygnięcia, wyrok sądu może być dodatkowym argumentem w sporze z organami podatkowymi. Może on być również podstawą do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty - powiedział Adrian Artowicz, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Aby skorzystać ze zwolnienia, należy zgłosić nabycie spadku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zwolnienia w podatku od spadków


Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA