REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Także stare spadki zwolnione są z podatku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Spadki otwarte po 12 maja 2006 r. również zwolnione są z podatku od spadków. Zwolnienie dotyczy nabywanych spadków przez członków najbliższej rodziny. Jeśli fiskus kwestionował zwolnienie, można odwoływać się od takiej decyzji.

 

Przełomowy wyrok WSA w Bydgoszczy dotyczący zwolnienia z podatku spadków nabywanych po 12 maja 2006 r. potwierdza stanowisko prezentowane przez Gazetę Prawną już w lutym tego roku (GP nr 26/2007). Wcześniej, w grudniu 2006 r., czyli przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, informowaliśmy o możliwości interpretacji na korzyść podatników na redakcyjnym blogu (patrz: www.gazetaprawna.pl/blogi/marek_kutarba). Na początku grudnia 2007 r. WSA w Bydgoszczy orzekł, że zwolnienie z podatku dotyczy także spadków nabywanych przez członków najbliższej rodziny (małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę) po 12 maja 2006 r., a nie jak chciało MF i organy podatkowe, jedynie nabywanych po 1 stycznia 2007 r.

Przełomowy wyrok

Spór, który rozstrzygnął bydgoski sąd (sygn. akt I SA/Bd 658/07), dotyczył interpretacji przepisów nowelizujących ustawę o podatku od spadków i darowizn, która weszła w życie 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej podatnicy zostali zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku od spadku, jeśli nabyli go od członków najbliższej rodziny. Kontrowersje budził jednak okres obowiązywania tego zwolnienia.

Niekorzystna interpretacja

Fiskus twierdził bowiem, że w przypadku śmierci spadkodawcy przed 1 stycznia 2007 r. spadkobierca nie ma szans, by z niego skorzystać. Stanowisko takie organy podatkowe opierały na art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. nr 222, poz. 1629). Przepis ten stanowi, że do nabycia rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie nowelizacji, stosuje się przepisy ustawy o spadkach i darowiznach w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. Organy podatkowe wyciągały więc wniosek, że wszystkie spadki otwarte do 31 grudnia 2006 r. podlegają opodatkowaniu na starych zasadach. Zgodnie z art. 924 kodeksu cywilnego otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Natomiast z art. 925 kodeksu wynika, że spadkobierca nabywa prawo do spadku z chwilą jego otwarcia, czyli w momencie śmierci spadkodawcy. Ministerstwo i organy podatkowe twierdziły zatem, że w przypadku śmierci członka najbliższej rodziny w 2006 roku spadkobiercy muszą zapłacić podatek, ponieważ zwolnienie wprowadzone po 1 stycznia 2007 r. ich nie dotyczy.

Stanowisko organów - jak pisaliśmy, i jak stwierdził WSA w Bydgoszczy - było błędne, ponieważ pomijało wyjątek określony w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej ustawę o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten stanowi bowiem, że nowe brzmienie art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn stosuje się także do nabywanych spadków po 12 maja 2006 r. Nowy art. 4 ust. 4 określa z kolei, że zwolnienia określone w art. 4 ust. 1 i w art. 4a (zwalnia z podatku członków najbliższej rodziny) stosuje się, jeśli w chwili nabycia spadku nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub jednego z państw Unii Europejskiej lub państwa członka Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EFTA) lub jeśli posiadał miejsce zamieszkania na terenie jednego z tych państw. Kolejne przywołane przepisy określają warunki, jakie musi spełnić spadkobiorca, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Zatem wyjątek zawarty w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej wprowadzał zwolnienie do spadków nabytych po 12 maja 2006 r.

Argument na korzyść

Sąd w pisemnym uzasadnieniu argumentował dodatkowo, że twierdzenie organów podatkowych, zgodnie z którym art. 3 ust. 2 rozszerzył jedynie z mocą wsteczną (od 12 maja 2006 r.) krąg podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia z podatku od spadków o obywateli państw UE i EFTA, nie zasługuje na uwzględnienie. Obywatele innych państw członkowskich mogli bowiem korzystać z tego zwolnienia przed 1 stycznia 2007 r. na mocy rozporządzenia ministra finansów. Zatem art. 3 ust. 2 nie rozszerzał kręgu osób uprawnionych do zwolnienia z mocą wsteczną.

- W ten sposób na okres po 12 maja 2006 r. nastąpiło rozciągnięcie stosowania prze- pisów dotyczących nowych zwolnień w stosunku do podmiotów wymienionych w art. 4 ust. 4 ustawy - czytamy w uzasadnieniu wyroku.

- Wyrok WSA w Bydgoszczy jest niewątpliwie korzystny dla podatników. Nie wdając się w przesłanki zawarte w uzasadnieniu, sąd uznał, że prawo korzystne dla podatników będzie obowiązywało w tym przypadku wstecz - przyznała Zofia Poghorodecka, prezes kancelarii Auxilum.

Na powyższą skomplikowaną argumentację mogą się teraz powoływać podatnicy, którzy nabyli spadki po 12 maja zeszłego roku, a którym organy podatkowe kwestionują prawo do zwolnienia z podatku.

- Dla osób, które znajdują się w sytuacji prawnej analogicznej do tej, która była przedmiotem rozstrzygnięcia, wyrok sądu może być dodatkowym argumentem w sporze z organami podatkowymi. Może on być również podstawą do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty - powiedział Adrian Artowicz, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Aby skorzystać ze zwolnienia, należy zgłosić nabycie spadku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zwolnienia w podatku od spadków


Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

REKLAMA

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA