REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline

Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline
Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Andrzej Domański poinformował 21 marca 2024 r., że na przełomie kwietnia i maja br zostanie przez Ministerstwo Finansów podana nowa data wprowadzenia obowiązkowego KSeF. Resort finansów zamierza wprowadzić obowiązkowy KSeF ale nie w 2024 roku. Zatem najprawdopodobniej będzie to rok 2025.
rozwiń >

Zmiany w KSeF

W czwartek 21 marca 2024 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja, poświęcona zmianom w Krajowym Systemie e-Faktur, które mają zostać wprowadzone m.in. wskutek trwających konsultacji z przedsiębiorcami. Jak powiedział podczas konferencji minister finansów Andrzej Domański, obecnie trwają audyty i testy systemu. „Dołożymy wszelkich starań, aby jak najszybciej podać nową datę wprowadzenia obowiązkowego KSeF” – zapewnił Andrzej Domański.

Na przełomie kwietnia i maja będziemy w stanie podać nową datę” – dodał. Jednocześnie podkreślił, że KSeF zostanie wprowadzony. „Od KSeF nie ma odwrotu” – stwierdził. Biorący udział w konferencji prasowej wiceminister finansów Jarosław Neneman zapowiedział, że po świętach wielkanocnych zostaną wprowadzone propozycje zmian w systemie KSeF, które zostały wypracowane w trakcie konsultacji. Podkreślił, że zmiany będą takie, aby poprawić system, ale „bez jego wywracania”. Dodał także, że proces legislacyjny będzie szybki.

W trakcie konferencji przedstawiono kilka proponowanych zmian.

REKLAMA

Autopromocja

Termin wejścia w życie KSeF taki sam dla podatników VAT czynnych i zwolnionych

„Zdecydowaliśmy się, aby termin wejścia w życie KSeF dla czynnych podatników VAT oraz dla podmiotów z VAT zwolnionych, był taki sam – powiedział wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

Dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF

Wśród innych zmian proponuje się dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich za pośrednictwem KSeF. Konsument będzie miał anonimowy dostęp do faktury dzięki wygenerowanemu kodowi QR. 

Samoidentyfikacja podatnika

Ponadto pojawi się możliwość „samoidentyfikacji” podatnika, dzięki czemu podatnicy będący przedsiębiorcami będą mogli zażądać wystawienia faktury w systemie. Będzie to o tyle ważne, że według nowych propozycji do kosztów uzyskania przychodów, ważnych przy rozliczeniach podatkowych prowadzących działalność gospodarczą, będzie można zaliczać wyłączenie wydatki potwierdzone fakturami wystawionymi przez KSeF. Przy samoidentyfikacji konieczne będzie podanie albo numeru VAT, albo numeru NIP.
Podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani podawać na fakturach numer VAT (gdy są zarejestrowani dla potrzeb VAT) lub NIP (pozostali), jeśli dokonują zakupów na potrzeby działalności gospodarczej. Podatnicy rozliczający PIT na zasadach ogólnych lub „liniówką” będą - dla celów rozliczeń w podatku dochodowym - mieli wymóg posiadania faktury w KSeF.

Załączniki do faktur

Dodatkowo pojawi się możliwość dodawania do faktur wystawianych przez KSeF załączników, co ma znaczenie przy fakturach za usługi telekomunikacyjne, prąd i inne media (tzw. faktury zbiorcze)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość wystawiania faktur papierowych

Poza tym przedsiębiorcy uzyskają możliwość wystawiania faktur papierowych w sytuacji, kiedy faktura ma wartość do 450 zł oraz łączna wartość w miesiącu nie będzie przekraczać 10 tys. zł. Jednak będzie to rozwiązanie, które będzie funkcjonować w okresie przejściowym – czyli na początku wdrożenia – a poza tym sprzedaż potwierdzaną fakturami papierowymi będzie trzeba dodatkowo oznaczyć w ewidencji JPK_VAT. Ten sam obowiązek będzie dotyczyć także faktur wystawionych poza systemem lub w czasie awarii i nie wprowadzony w terminie do systemu.

Wystawianie e-faktur offline w okresie przejściowym

Ministerstwo Finansów zamierza także wprowadzić dla wszystkich podatników w okresie przejściowym możliwość wystawiania elektronicznych faktur „offline” poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego. To rozwiązanie ma służyć nie tylko w sytuacjach, kiedy nastąpi awaria systemu czy też podatnik będzie miał utrudniony dostęp, ale będzie można korzystać z niego bez żadnych warunków.

Szkolenia dla podatników w urzędach skarbowych od maja 2024 r.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zapowiadają, że w maju 2024 r. w urzędach skarbowych rozpoczną się szkolenia dla przedsiębiorców dot. obowiązkowego systemu KSeF. W tych szkoleniach będzie można brać udział zarówno stacjonarnie w siedzibie urzędu a on także-line. Urzędnicy KAS w trakcie szkoleń przedstawią m.in. główne założenia i funkcjonalności KSeF, zakres obowiązkowego e-fakturowania, zasady generowania kodów QR oraz metody uzyskania dostępu do e-faktur. Omówią również funkcjonalności darmowych narzędzi do e-fakturowania tj. Aplikacji Podatnika KSeF, e-mikrofirmy oraz aplikacji mobilnej KSeF.

MF i KAS deklarują także, że podatnicy będą mogli umówić się również na indywidualne spotkania, podczas których otrzymają niezbędne informacje związane z obowiązkowym KSeF i korzystaniem z bezpłatnych narzędzi przygotowanych dla nich przez MF.

Ponadto będzie można skorzystać z pomocy Krajowej Informacji Skarbowej. Infolinia KIS będzie udzielała nie tylko wsparcia merytorycznego, związanego z obowiązującymi przepisami, lecz także szeroko rozumianej pomocy technicznej. Uruchomienie infolinii technicznej ma nastąpić w lipcu 2024 r.

Przesunięcie wdrożenia obowiązkowego KSeF

W styczniu minister finansów Andrzej Domański ogłosił, że wprowadzenie obowiązkowego KSeF, które miało nastąpić od 1 lipca 2024 r. dla dużych firm, nie nastąpi. Powiedział, że w tym roku obowiązkowego KSeF nie będzie. Wyjaśnił, że powodem przesunięcia terminu są wykryte w systemie problemy, które uniemożliwiają jego wdrożenie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Krajowy System e-Faktur miał stać się obowiązkową metodą wystawiania faktur w relacjach między przedsiębiorcami. Od 1 lipca 2024 r. ten obowiązek miał objąć duże firmy a od 1 stycznia 2025 r. także małe i średnie oraz podatników zwolnionych z VAT. Obecnie KSeF jest systemem dobrowolnym i korzystają z niego firmy, które w ten sposób chcą się przygotować do wprowadzenia obowiązku fakturowania przez KSeF. 

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Podwyżka opłat karnych za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA