REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF [Decyzja ministra finansów]

Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF
Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Andrzej Domański 19 stycznia 2024 r. na konferencji prasowej poinformował, że w 2024 roku na pewno nie zostanie uruchomiony obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowa data wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zostanie podana po przeprowadzeniu zewnętrznego audytu KSeF.

Obowiązkowy KSeF na pewno nie w 2024 roku. Wykryto krytyczne błędy

Minister Domański stwierdził, że obecny stan przygotowań technicznych do wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania w Polsce nie pozwala na bezpieczne wdrożenie obowiązkowego KSeF ani od 1 lipca 2024 r. ani do końca 2024 roku.
Jednocześnie minister finansów ocenił, że obowiązkowy KSeF jest potrzebny w polskim systemie podatkowym i będzie wprowadzony tak szybko jak tylko będzie to możliwe z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa obrotu gospodarczego w Polsce. 

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że podatnicy VAT w Polsce mogą dobrowolnie korzystać z KSeF od 1 stycznia 2022 r. Natomiast obowiązek e-fakturowania przy użyciu KSeF dla większości podatników miał wejść w życie 1 lipca 2024 r. (dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT od 1 stycznia 2025 r.).

Andrzej Domański zauważył, że od kiedy został ministrem finansów, to właśnie KSeF (obok budżetu państwa) był najważniejszą kwestią w pracach Ministerstwa Finansów. Minister Finansów poinformował, że wykryto krytyczne błędy, które uniemożliwiają wdrożenie tego systemu w 2024 roku. Problemy wykryto w kodzie, systemie jego funkcjonalności oraz wydajności KSeF.
- Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której polskie firmy nie mogą wystawiać faktur. Nie możemy dopuścić do paraliżu i bałaganu na kształt Polskiego Ładu - powiedział minister Domański.

Minister finansów zapowiedział także:
- zewnętrzny audyt samego KSeF i dotychczasowych przygotowań do wdrożenia obowiązkowego KSeF;
- intensyfikację konsultacji z przedsiębiorcami w zakresie KSeF.

W konferencji prasowej uczestniczył także Marcin Łoboda, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Poinformował on, że zauważone błędy w KSeF, to przede wszystkim niedostateczna przepustowość wynikająca z infrastruktury informatycznej (kodu), która może zagrozić płynnemu wystawianiu faktur przez firmy. Szef KAS poinformował, że błędy zauważono także po stronie zabezpieczeń KSeF. 
Krajowy System e-Faktur powinien - zdaniem Szefa KAS - zabezpieczać możliwość działania również podczas błędów czy problemów informatycznych. Przedsiębiorcy muszą mieć komfort prowadzenia działalności gospodarczej i pewność, że wystawione faktury trafią do systemu.
Marcin Łoboda zadeklarował też szersze działania informacyjne Krajowej Administracji Skarbowej dot. KSeF skierowane do przedsiębiorców - podatników VAT.

Kiedy zostanie wdrożony obowiązkowy KSeF?

Minister finansów nie wskazał żadnej nowej daty uruchomienia obowiązkowego e-fakturowania przy użyciu KSeF. - Datę (wdrożenia KSeF) podamy na bazie wyników audytu - powiedział Andrzej Domański. Minister nie wykluczył też zmian legislacyjnych dot. KSeF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy się ucieszą z przesunięcia terminu?

Decyzja ministra finansów jest na pewno zaskoczeniem dla przedsiębiorców, podatników i obserwatorów polskiego systemu podatkowego. Sygnały płynące dotąd z nowego kierownictwa Ministerstwa Finansów nie wskazywały na przesunięcie dawno już wyznaczonego terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF (1 lipca 2024 r.). Na przesunięcie tego terminu nie wskazywały np. odpowiedzi na interpelacje poselskie, których udzielał z upoważnienia ministra finansów Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Także Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów informował na początku stycznia, że nie są prowadzone w MF prace nad przesunięciem terminu obowiązkowego KSeF.

Wydaje się, że ta decyzja ministra finansów ucieszy podatników. Wielu z nich sygnalizowało trudności w przygotowaniach do wdrożenia obowiązkowego KSeF. Pod koniec grudnia 2023 r. o przesunięcie terminu rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania apelował do ministra finansów Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Na błędy w KSeF wskazywało też m.in. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, czy prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Z przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku Badania Polskiej Przedsiębiorczości zleconego przez firmę inFakt agencji badawczej SW Research wynikało, że prawie połowa polskich mikro i małych firm słyszała o Krajowym Systemie e-Faktur, a 40 proc. z nich już wdrożyło rozwiązania do integracji z nim swoich rozwiązań księgowych lub jest w trakcie. Większość przedsiębiorców pozytywnie oceniało w tym badaniu sam obowiązek korzystania z KSeF, ale w co piątej firmie ciągle nie było wówczas planów na wdrożenie KSeF.

- Choć w wielkim interesie nie tylko państwa, ale też przedsiębiorców, byłoby jak najszybsze zaimplementowanie KSeF, rząd nie może sobie pozwolić na uruchomienie rozwiązania, na które rynek nie jest jeszcze w pełni gotowy. Jak wynika ze zrealizowanego przez Unifiedpost Group badania “KSeF. Fakty. Obawy. Wątpliwości”, ponad 40 proc. księgowych bało się, że system nie będzie funkcjonował prawidłowo. Te obawy nie zostały niestety w pełni rozwiane, a informacja o wykrytych błędach uzasadnia słuszność decyzji o przesunięciu - komentuje decyzję ministra finansów Krzysztof Pulkiewicz z Banqup.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA