REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie tkwi podstawowy błąd w koncepcji tzw. faktur ustrukturyzowanych i KSeF?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gdzie tkwi podstawowy błąd w koncepcji tzw. faktur ustrukturyzowanych i KSeF?
Gdzie tkwi podstawowy błąd w koncepcji tzw. faktur ustrukturyzowanych i KSeF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule jest prosta i zna ją każdy, kto zajmuje się na co dzień fakturowaniem: w Krajowym Rejestrze eFaktur będą od 1 lipca 2024 r. zgromadzone miliony dokumentów, które obiektywnie nie będą fakturami potwierdzającymi realnie wykonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będzie to więc kosztowny śmietnik, który będzie wyłącznie przysparzał bólu głowy zarówno władzy jak i milionom podatników – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

Błędne faktury wystawiane w dobrej wierze

Przyczyny powstania owego śmietnika będą następujące:
- faktury w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług mogą być i są wystawiane również przed wykonaniem czynności albo wpłaceniem zaliczek, a istotna część tych zdarzeń dochodzi do skutku,
- co dzień podatnicy - działając pod wpływem błędu - wystawiają tysiące faktur, których nie da się obiektywnie poprawić, bo np. pomylono nazwę nabywcy (usługobiorcy) lub nie było obowiązku (ani prawa) wystawienia tego dokumentu na dany podmiot, który w jakimkolwiek znaczeniu nie jest kontrahentem wystawcy,
- wiele podmiotów, w tym jak najprawdziwsi podatnicy VAT, wystawia pod wpływem błędu faktury, których nigdy nie powinni wystawić, mimo że miało miejsce zdarzenie, które zobowiązywało lub uprawniało inny podmiot do wystawienia faktury.

REKLAMA

Autopromocja

Od lat w powyższych przypadkach dokumenty te, które przecież nie są „fakturami” w rozumieniu tego podatku, są anulowane, czyli śmietnik jest sprzątany na bieżąco. I nikt nie przejmuje się, że jakoby „nie można anulować faktur, które są wprowadzone do obiegu prawnego”. Mimo że ten pogląd jest powszechnie powtarzany przez talmudystów tego podatku, to nie ma on żadnego znaczenia, gdyż owe dokumenty nigdy nie były w „obrocie prawnym” lecz „bezprawnym”, bo potwierdzały zdarzenia lub stany, które nigdy nie miały miejsca. Gdyby były wystawione w złej wierze, to można byłoby je uznać za dowód popełnienia przestępstwa. W związku z tym, że są wynikiem niezawinionego błędu (wystawiano je w dobrej wierze), należy natychmiast usunąć je z korespondencji

Absurdalne pojęcie „faktur pustych”

A tak swoją drogą może ktoś by się wreszcie zastanowił i przekonał władze, że posługiwanie się pojęciem „faktur pustych” jest absurdem, który złamał życie tysiącom (może więcej) uczciwych ludzi. Dam prosty przykład: podmiot (podatnik) wystawiał faktury co do faktycznie wykonanych przez niego czynności tyle tylko, że posłużył się błędną nazwą innego podmiotu (nawet świadomie). Wielu kontrahentów takiego podmiotu (podatnika) usłyszało wyroki, że była to „faktura pusta”, czyli brak jest prawa do odliczenia. To przecież absurd.

Czy autorzy koncepcji Krajowego Systemu eFaktur nie znają powyższych zjawisk, mimo że są czymś oczywistym i masowym? Tego nie wiem, ale być może tak. Są to - jak się można domyślać - „ludzie z rynku”, czyli kilka firm zajmujących się na co dzień zwłaszcza tzw. optymalizacją podatkową. Od kilkunastu lat dobór funkcjonariuszy na wysokie stanowiska resortowe jest bardzo podobny niezależnie od tego, która część POPIPSu rządziła w naszym kraju. Ostatnio dobrano tam specjalistów z dwóch firm, które w tym czasie, oczywiście przez przypadek, osiągnęły duże sukcesy rynkowe. Niestety wiedza owych „ludzi z rynku” jest bardzo skromna, o czym przekonaliśmy się wszyscy przy okazji premiery Polskiego Ładu. Również twórcom projektu o fakturach ustrukturyzowanych nie przyszło do głowy (nie wiedzieli?), że musi istnieć tryb usuwania z KSeF faktur wystawionych pod wpływem błędu, inaczej stworzymy największy śmietnik w historii naszych podatków a znajdą się chętni, aby do tych faktur zastosować art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Mamy nadzieję, że po zmianach kadrowych w resorcie przyjdzie ktoś, kto ma o tym jakieś pojęcie. 

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA