REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie tkwi podstawowy błąd w koncepcji tzw. faktur ustrukturyzowanych i KSeF?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gdzie tkwi podstawowy błąd w koncepcji tzw. faktur ustrukturyzowanych i KSeF?
Gdzie tkwi podstawowy błąd w koncepcji tzw. faktur ustrukturyzowanych i KSeF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule jest prosta i zna ją każdy, kto zajmuje się na co dzień fakturowaniem: w Krajowym Rejestrze eFaktur będą od 1 lipca 2024 r. zgromadzone miliony dokumentów, które obiektywnie nie będą fakturami potwierdzającymi realnie wykonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będzie to więc kosztowny śmietnik, który będzie wyłącznie przysparzał bólu głowy zarówno władzy jak i milionom podatników – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

Błędne faktury wystawiane w dobrej wierze

Przyczyny powstania owego śmietnika będą następujące:
- faktury w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług mogą być i są wystawiane również przed wykonaniem czynności albo wpłaceniem zaliczek, a istotna część tych zdarzeń dochodzi do skutku,
- co dzień podatnicy - działając pod wpływem błędu - wystawiają tysiące faktur, których nie da się obiektywnie poprawić, bo np. pomylono nazwę nabywcy (usługobiorcy) lub nie było obowiązku (ani prawa) wystawienia tego dokumentu na dany podmiot, który w jakimkolwiek znaczeniu nie jest kontrahentem wystawcy,
- wiele podmiotów, w tym jak najprawdziwsi podatnicy VAT, wystawia pod wpływem błędu faktury, których nigdy nie powinni wystawić, mimo że miało miejsce zdarzenie, które zobowiązywało lub uprawniało inny podmiot do wystawienia faktury.

REKLAMA

Od lat w powyższych przypadkach dokumenty te, które przecież nie są „fakturami” w rozumieniu tego podatku, są anulowane, czyli śmietnik jest sprzątany na bieżąco. I nikt nie przejmuje się, że jakoby „nie można anulować faktur, które są wprowadzone do obiegu prawnego”. Mimo że ten pogląd jest powszechnie powtarzany przez talmudystów tego podatku, to nie ma on żadnego znaczenia, gdyż owe dokumenty nigdy nie były w „obrocie prawnym” lecz „bezprawnym”, bo potwierdzały zdarzenia lub stany, które nigdy nie miały miejsca. Gdyby były wystawione w złej wierze, to można byłoby je uznać za dowód popełnienia przestępstwa. W związku z tym, że są wynikiem niezawinionego błędu (wystawiano je w dobrej wierze), należy natychmiast usunąć je z korespondencji

Absurdalne pojęcie „faktur pustych”

A tak swoją drogą może ktoś by się wreszcie zastanowił i przekonał władze, że posługiwanie się pojęciem „faktur pustych” jest absurdem, który złamał życie tysiącom (może więcej) uczciwych ludzi. Dam prosty przykład: podmiot (podatnik) wystawiał faktury co do faktycznie wykonanych przez niego czynności tyle tylko, że posłużył się błędną nazwą innego podmiotu (nawet świadomie). Wielu kontrahentów takiego podmiotu (podatnika) usłyszało wyroki, że była to „faktura pusta”, czyli brak jest prawa do odliczenia. To przecież absurd.

Czy autorzy koncepcji Krajowego Systemu eFaktur nie znają powyższych zjawisk, mimo że są czymś oczywistym i masowym? Tego nie wiem, ale być może tak. Są to - jak się można domyślać - „ludzie z rynku”, czyli kilka firm zajmujących się na co dzień zwłaszcza tzw. optymalizacją podatkową. Od kilkunastu lat dobór funkcjonariuszy na wysokie stanowiska resortowe jest bardzo podobny niezależnie od tego, która część POPIPSu rządziła w naszym kraju. Ostatnio dobrano tam specjalistów z dwóch firm, które w tym czasie, oczywiście przez przypadek, osiągnęły duże sukcesy rynkowe. Niestety wiedza owych „ludzi z rynku” jest bardzo skromna, o czym przekonaliśmy się wszyscy przy okazji premiery Polskiego Ładu. Również twórcom projektu o fakturach ustrukturyzowanych nie przyszło do głowy (nie wiedzieli?), że musi istnieć tryb usuwania z KSeF faktur wystawionych pod wpływem błędu, inaczej stworzymy największy śmietnik w historii naszych podatków a znajdą się chętni, aby do tych faktur zastosować art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Mamy nadzieję, że po zmianach kadrowych w resorcie przyjdzie ktoś, kto ma o tym jakieś pojęcie. 

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA