Nowy podatek od rejestracji aut jako część akcyzy. Co planuje ministerstwo klimatu?
REKLAMA
REKLAMA
- Podatek od rejestracji aut osobowych w akcyzie
- Nowy podatek od samochodów a norma EURO
- Podatek od posiadania aut. Rząd wnosi o rewizję KPO
Wprowadzenie podatku od pierwszej rejestracji aut osobowych przewiduje jeden z tzw. kamieni milowych, którego spełnienie warunkuję wypłatę pieniędzy z komponentu transportowego KPO. Powinien zostać wprowadzony do końca 2024 roku.
REKLAMA
Podatek od rejestracji aut osobowych w akcyzie
Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował w ubiegłym tygodniu, że pracuje razem z ministerstwem finansów, żeby tak zreformować sposób naliczania akcyzy przy pierwszej rejestracji w Polsce auta, aby podatek od rejestracji znalazł się w akcyzie, a efekt dla większości użytkowników był neutralny.
„Szukamy formuły, uwzględniającej np. pojemność silnika, emisję itd., która byłaby neutralna dla jak największej liczby użytkowników” - powiedział wiceminister.
Nowy podatek od samochodów a norma EURO
Zdaniem ministra, najbardziej neutralną byłyby formuła, w której nowa akcyza wraz z podatkiem pozostałaby na tym co obecnie poziomie, dla aut spełniających normę EURO 4 i wyższą. Byłaby natomiast wyższa dla auto z normą EURO 3 i niższą.
Bolesta przypomniał, że samochody spełniające normę EURO 4 to auta wyprodukowane w latach 2006-2010. Takie i nowsze samochody stanowią ok. 90 proc. rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy aut, dlatego zmiana i wprowadzenie podatku od rejestracji byłoby neutralne właśnie dla 90 proc. kupujących takie samochody.
„Mamy wynikający z KPO obowiązek, żeby do końca roku była odpowiednia ustawa, a wdrożenie nastąpiło od początku 2025 r. Rozmawiamy z MF i resort finansów zgadza się, że jakąś formułę trzeba znaleźć” - zaznaczył wiceminister.
Podatek od posiadania aut. Rząd wnosi o rewizję KPO
REKLAMA
Oprócz planów związanych z wprowadzeniem nowego podatku, ministerstwo poinformowało również, że walczy jeszcze o to, aby ten podatek w ogóle ominął polskich podatników.
W związku z tym, o czym poinformował także wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, rząd wniósł o rewizję KPO, tj. w wysłanej do Komisji Europejskiej rewizji KPO rząd polski wnosi o rezygnację w stosunku do Polski z obowiązku wprowadzenia podatku od posiadania samochodów osobowych.
Rewizja zawiera stanowisko rządu, w którym oczekuje on rezygnacji z tego warunku i usunięcia tego kamienia. „Oczekujemy na odpowiedź Komisji i jej stanowisko wobec tego postulatu” - przekazał wiceminister klimatu. Stwierdził, że odpowiedź KE powinna nadejść w najbliższych tygodniach, ponieważ rząd planuje zamknąć sprawę rewizji KPO jeszcze w kwietniu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat