"Rzeczpospolita": Nie można stosować starego wzoru księgi
REKLAMA
REKLAMA
Chodzi o osoby, które prowadziły firmę przed 15 marca 2007 r. Tego dnia weszła w życie nowelizacja rozporządzenia ministra finansów wprowadzająca nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podatnicy kontynuujący działalność mogli ją jednak nadal prowadzić według starego wzoru.
Co się zmieniło we wzorze księgi?
Mamy w niej o jedną kolumnę mniej. Po 1 stycznia 2007 r. niepotrzebna stała się bowiem rubryka, w której do końca 2006 r. księgowaliśmy wydatki na reklamę niepubliczną i reprezentację (była to kolumna 12). Zaliczaliśmy je do kosztów tylko do wysokości limitu (0,25 proc. przychodów). Od 1 stycznia 2007 r. każda reklama to koszt bez ograniczeń. Nie odliczamy natomiast wydatków na reprezentację. Z nowego wzoru księgi wyleciała więc jedna kolumna, a numeracja pozostałych przesunęła się. Wynagrodzenia księgujemy zatem w kolumnie 12, a tzw. pozostałe wydatki (tu m.in. koszty reklamy) w 13.
Gdzie co wpisać?
Po zmianie wzoru księga ma 16 rubryk. W pierwszych sześciu opisujemy zdarzenie gospodarcze:
Kolumna 1 - kolejny numer zapisu; powinien pokrywać się z numerem wpisanym na dowodzie księgowym;
Kolumna 2 - dzień miesiąca wynikający z dokumentu, który jest podstawą zapisu; może to być data uzyskania przychodu albo poniesienia wydatku; zapisy muszą być chronologiczne;
Kolumna 3 - numer dowodu księgowego (albo numer dziennego zestawienia sprzedaży);
Kolumny 4 i 5 - dane dotyczące kontrahenta; na tyle precyzyjne, aby można go było zidentyfikować; nie wypełniamy ich, jeśli zapisy są dokonywane na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych;
Kolumna 6 - rodzaj przychodów lub kosztów, np. sprzedaż cukierków lub zakup benzyny.
Pozycji 3 - 5 nie musimy wypełniać w kantorze i lombardzie oraz wtedy, gdy prowadzimy ewidencję sprzedaży albo ewidencję VAT.
Kolumny 7 - 9 przeznaczone są do ewidencjonowania przychodów, natomiast kolumny 10 - 14 do księgowania kosztów.
W księdze są jeszcze kolumny 15 i 16, tzw. wolne, gdzie możemy zamieszczać uwagi dotyczące pozostałych zapisów (np. w kolumnie 16 informację o przecenie firmowych towarów).
Wiecej w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolitej"
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat