REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?
JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego osób prawnych (JPK CIT), który zapowiada kolejne istotne zmiany w sposobie raportowania danych podatkowych przez przedsiębiorstwa w Polsce. Nowy system ma na celu zwiększenie transparentności i efektywności rozliczeń podatkowych. Jakie zmiany przyniesie JPK CIT i jakie wyzwania mogą napotkać przedsiębiorcy?

Czym będzie JPK CIT? Od kiedy wdrożenie?

JPK CIT to nowy obowiązkowy dokument, który standaryzuje sposób raportowania danych podatkowych przez firmy. Jego celem jest zapewnienie jednolitego formatu dla wszystkich danych dotyczących podatku dochodowego, co ma ułatwić ich przetwarzanie i analizę przez urząd skarbowy. Pierwsze raportowanie określonych podatników ma nastąpić za rok finansowy 2025, czyli do 31 marca 2026 r., co daje firmom niewiele czasu na przygotowanie się do nowych wymogów.

Kogo dotyczy nowy system raportowania?

Na początkowym etapie wprowadzenia JPK CIT nowy system raportowania będzie dotyczył przede wszystkim dużych przedsiębiorstw, których roczne obroty przekraczają 50 milionów euro. W Polsce szacuje się, że takich podmiotów jest około 4000. „Dla dużych firm, takich jak Luxoft, które spełniają kryteria wielkości i obrotów, obowiązek ten będzie jasny” - zauważa Łukasz Mikuła, Chief Accountant, Luxoft Poland - „Problem pojawi się jednak dla firm bliskich granicy progu, które dopiero po zamknięciu roku będą mogły określić, czy muszą stosować się do nowych przepisów. W takich przypadkach, jedna złotówka może decydować o obowiązku raportowania. W związku z tym, raportowanie za rok 2025 r. będzie miało charakter ograniczony, czyli nie wszystkie elementy, które będą wymagane po pełnym wdrożeniu, będą na początku obowiązkowe”.

W kolejnym etapie obowiązek raportowania obejmie także średnie i małe przedsiębiorstwa. Dla tych podmiotów adaptacja do JPK CIT będzie wymagała innego podejścia, zwłaszcza w kontekście systemów księgowych. „Wiele małych i średnich korzysta z lokalnych systemów księgowych, takich jak Comarch, Sage czy Symfonia. Są to popularne rozwiązania na polskim rynku, które już dostosowały się do JPK VAT, dlatego dla nich proces adaptacji do JPK CIT może być nieco łatwiejszy” - dodaje Mikuła. Firmy te, pracując na polskim rynku, korzystają z usług lokalnych dostawców, co oznacza, że aktualizacje i dostosowania oprogramowania są dla nich bardziej dostępne.

Struktura JPK CIT: jakie dane powinny być zawarte?

Struktura JPK CIT będzie obejmować dwie główne struktury: JPK CIT KR (księgi rachunkowe) oraz JPK CIT ST (środki trwałe). W strukturze JPK CIT KR, początkowo niektóre pola, takie jak NIP kontrahenta i numer KSeF, będą opcjonalne. „Ministerstwo Finansów planuje, aby numer KSeF stał się kluczowym identyfikatorem w raportowaniu różnych obszarów, takich jak VAT, CIT i e-faktury” - wyjaśnia Mikuła. Brak wymogu raportowania numeru KSeF w początkowym etapie wynika z planowanego pełnego wdrożenia systemu dopiero od 1 lutego 2026 roku. JPK CIT ST natomiast skupia się na raportowaniu środków trwałych, choć w tej części struktury wymogi będą ograniczone na początkowym etapie.

Co więcej, w ramach JPK CIT wprowadzono wymóg raportowania trzeciej daty – daty operacji, obok dotychczasowych dat: daty wystawienia dokumentu i daty księgowania. „Wprowadzenie trzeciej daty może być problematyczne, ponieważ wiele systemów księgowych nie obsługuje jej standardowo. Firmy mogą potrzebować dodatkowych rozwiązań, aby dostosować swoje systemy do nowych wymagań” - komentuje Łukasz Mikuła.

Czy firmy są gotowe na wprowadzenie JPK CIT?

Obecnie wiele firm w Polsce nie jest jeszcze w pełni gotowych na wprowadzenie nowego systemu raportowania JPK CIT. „Niektóre przedsiębiorstwa, w tym Luxoft, już teraz posiadają księgi rachunkowe, które są udostępniane na żądanie urzędu skarbowego" – informuje Chief Accountant Luxoft Poland. Dzięki analizie obecnej struktury JPK można zidentyfikować braki w danych i rozpocząć proces uzupełniania wymaganych informacji zgodnie z nowymi wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Wprowadzenie JPK CIT jest bardziej skomplikowane niż wcześniejsze formy raportowania, takie jak JPK VAT czy e-faktury, które są powszechnie stosowane w Europie. “Polska jest pionierem w zakresie tak szczegółowego raportowania CIT, co stanowi wyzwanie zwłaszcza dla międzynarodowych firm, które muszą dostosować swoje struktury i procesy. W dużych organizacjach, takich jak Luxoft, wytłumaczenie potrzeby gromadzenia aż tak szczegółowych danych może być problematyczne" – dodaje Łukasz Mikuła. Wiąże się to z koniecznością współpracy z zewnętrznymi działami, często zlokalizowanymi poza Polską i nieznającymi polskich specyfikacji prawnych. Wprowadzenie nowych pól danych do systemów księgowych nie jest więc prostym zadaniem. Firmy powinny już teraz rozpocząć przygotowania, aby zapewnić zgodność z nowymi przepisami i uniknąć problemów związanych z wdrożeniem.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA