REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?
JPK CIT: od kiedy, dla kogo? Jakie dane trzeba będzie raportować?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego osób prawnych (JPK CIT), który zapowiada kolejne istotne zmiany w sposobie raportowania danych podatkowych przez przedsiębiorstwa w Polsce. Nowy system ma na celu zwiększenie transparentności i efektywności rozliczeń podatkowych. Jakie zmiany przyniesie JPK CIT i jakie wyzwania mogą napotkać przedsiębiorcy?

Czym będzie JPK CIT? Od kiedy wdrożenie?

JPK CIT to nowy obowiązkowy dokument, który standaryzuje sposób raportowania danych podatkowych przez firmy. Jego celem jest zapewnienie jednolitego formatu dla wszystkich danych dotyczących podatku dochodowego, co ma ułatwić ich przetwarzanie i analizę przez urząd skarbowy. Pierwsze raportowanie określonych podatników ma nastąpić za rok finansowy 2025, czyli do 31 marca 2026 r., co daje firmom niewiele czasu na przygotowanie się do nowych wymogów.

Kogo dotyczy nowy system raportowania?

Na początkowym etapie wprowadzenia JPK CIT nowy system raportowania będzie dotyczył przede wszystkim dużych przedsiębiorstw, których roczne obroty przekraczają 50 milionów euro. W Polsce szacuje się, że takich podmiotów jest około 4000. „Dla dużych firm, takich jak Luxoft, które spełniają kryteria wielkości i obrotów, obowiązek ten będzie jasny” - zauważa Łukasz Mikuła, Chief Accountant, Luxoft Poland - „Problem pojawi się jednak dla firm bliskich granicy progu, które dopiero po zamknięciu roku będą mogły określić, czy muszą stosować się do nowych przepisów. W takich przypadkach, jedna złotówka może decydować o obowiązku raportowania. W związku z tym, raportowanie za rok 2025 r. będzie miało charakter ograniczony, czyli nie wszystkie elementy, które będą wymagane po pełnym wdrożeniu, będą na początku obowiązkowe”.

W kolejnym etapie obowiązek raportowania obejmie także średnie i małe przedsiębiorstwa. Dla tych podmiotów adaptacja do JPK CIT będzie wymagała innego podejścia, zwłaszcza w kontekście systemów księgowych. „Wiele małych i średnich korzysta z lokalnych systemów księgowych, takich jak Comarch, Sage czy Symfonia. Są to popularne rozwiązania na polskim rynku, które już dostosowały się do JPK VAT, dlatego dla nich proces adaptacji do JPK CIT może być nieco łatwiejszy” - dodaje Mikuła. Firmy te, pracując na polskim rynku, korzystają z usług lokalnych dostawców, co oznacza, że aktualizacje i dostosowania oprogramowania są dla nich bardziej dostępne.

Struktura JPK CIT: jakie dane powinny być zawarte?

Struktura JPK CIT będzie obejmować dwie główne struktury: JPK CIT KR (księgi rachunkowe) oraz JPK CIT ST (środki trwałe). W strukturze JPK CIT KR, początkowo niektóre pola, takie jak NIP kontrahenta i numer KSeF, będą opcjonalne. „Ministerstwo Finansów planuje, aby numer KSeF stał się kluczowym identyfikatorem w raportowaniu różnych obszarów, takich jak VAT, CIT i e-faktury” - wyjaśnia Mikuła. Brak wymogu raportowania numeru KSeF w początkowym etapie wynika z planowanego pełnego wdrożenia systemu dopiero od 1 lutego 2026 roku. JPK CIT ST natomiast skupia się na raportowaniu środków trwałych, choć w tej części struktury wymogi będą ograniczone na początkowym etapie.

Co więcej, w ramach JPK CIT wprowadzono wymóg raportowania trzeciej daty – daty operacji, obok dotychczasowych dat: daty wystawienia dokumentu i daty księgowania. „Wprowadzenie trzeciej daty może być problematyczne, ponieważ wiele systemów księgowych nie obsługuje jej standardowo. Firmy mogą potrzebować dodatkowych rozwiązań, aby dostosować swoje systemy do nowych wymagań” - komentuje Łukasz Mikuła.

Czy firmy są gotowe na wprowadzenie JPK CIT?

Obecnie wiele firm w Polsce nie jest jeszcze w pełni gotowych na wprowadzenie nowego systemu raportowania JPK CIT. „Niektóre przedsiębiorstwa, w tym Luxoft, już teraz posiadają księgi rachunkowe, które są udostępniane na żądanie urzędu skarbowego" – informuje Chief Accountant Luxoft Poland. Dzięki analizie obecnej struktury JPK można zidentyfikować braki w danych i rozpocząć proces uzupełniania wymaganych informacji zgodnie z nowymi wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Wprowadzenie JPK CIT jest bardziej skomplikowane niż wcześniejsze formy raportowania, takie jak JPK VAT czy e-faktury, które są powszechnie stosowane w Europie. “Polska jest pionierem w zakresie tak szczegółowego raportowania CIT, co stanowi wyzwanie zwłaszcza dla międzynarodowych firm, które muszą dostosować swoje struktury i procesy. W dużych organizacjach, takich jak Luxoft, wytłumaczenie potrzeby gromadzenia aż tak szczegółowych danych może być problematyczne" – dodaje Łukasz Mikuła. Wiąże się to z koniecznością współpracy z zewnętrznymi działami, często zlokalizowanymi poza Polską i nieznającymi polskich specyfikacji prawnych. Wprowadzenie nowych pól danych do systemów księgowych nie jest więc prostym zadaniem. Firmy powinny już teraz rozpocząć przygotowania, aby zapewnić zgodność z nowymi przepisami i uniknąć problemów związanych z wdrożeniem.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA