REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady ubiegania się o dotacje FENG. Są cztery kluczowe zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady ubiegania się o dotacje FENG. Są cztery kluczowe zmiany
Nowe zasady ubiegania się o dotacje FENG. Są cztery kluczowe zmiany
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku zasady ubiegania się o dotacje FENG uległy zmianie. Analizujemy jakie korzyści i ryzyka wiążą się ze zmianami wprowadzonymi w najnowszej edycji konkursu. Przypominamy także, iż aplikować w konkursie można do 24 października br. Jest zatem czas, aby odpowiednio przygotować wniosek i zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania.

Dotychczasowe dwie edycje konkursu Ścieżka SMART w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) pozwoliły organizatorom na wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie szeregu zmian. Czy ubieganie się o dotacje FENG będzie teraz łatwiejsze, czy może przedsiębiorcy postawieni zostaną przed kolejnymi wyzwaniami?

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej przybliżamy cztery zmiany zasad konkursu Ścieżka SMART, które są kluczowe dla firm z sektora med-tech ubiegających się o dotacje FENG. Opis zmian wprowadzonych w dokumentacji konkursowej uzupełniliśmy o komentarz ekspercki Frontline Biosciences, wskazując potencjalne szanse i ryzyka, które mogą im towarzyszyć.

Dotacje FENG. Zmiana nr 1: Dwuetapowa ocena

Proces oceny wniosku o dofinansowanie został podzielony na dwa etapy. W pierwszym ocenie podlegają kryteria wskazujące, czy projekt wpisuje się w założenia konkursu Ścieżka SMART, tj.:

  • Kwalifikowalność wnioskodawcy;
  • Charakter badawczo-rozwojowy modułu (dla modułu B+R) lub wyniki prac B+R jako przedmiot wdrożenia (dla modułu Wdrożenie innowacji);
  • Innowacyjność.

Ocena w pierwszym etapie dokonywana jest wyłącznie na podstawie treści wniosku o dofinansowanie, bez możliwości dokonania korekt lub uzupełnień. Jest to duża zmiana w porównaniu z dotychczasową praktyką PARP i NCBR, natomiast rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje na poziomie konkursów europejskich, takich jak EIC Pathfinder czy EIC Accelerator – mówi Paweł Sieczkowski, Prezes Zarządu Frontline Biosciences S.A.

Jeżeli projekt w pierwszym kroku otrzyma ocenę pozytywną, zostaje skierowany do drugiego etapu, gdzie dokonywana jest ocena wszystkich pozostałych kryteriów. Obejmuje ona zarówno możliwość wprowadzenia zmian i wyjaśnień do wniosku, jak i spotkanie z ekspertami podczas panelu on-line. Dopiero pozytywne rozstrzygnięcie w etapie drugim wiąże się z wpisaniem na listę projektów rekomendowanych do dofinansowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szanse wynikające z tej zmiany: przede wszystkim skrócenie procesu oceny wniosków o dofinansowanie. Obecnie trwa on ok. 10 miesięcy, co w kontekście oczekiwanej innowacyjności ocenianych rozwiązań, jest okresem trudnym do zaakceptowania. Warta podkreślenia jest także zmiana dotycząca panelu ekspertów: przewidywany czas omówienia każdego modułu został wydłużony z 20 do 30 minut. Pozwoli to na przeprowadzenie bardziej wnikliwej dyskusji nad projektem.

Potencjalne ryzyka: pochopne odrzucenie wysoce innowacyjnego projektu w pierwszym etapie oceny. Zgodnie z regulaminem konkursu, ocena dokonywana będzie przez zaledwie dwóch ekspertów, przy czy w przypadku braku konsensusu decyzję podejmował będzie jednoosobowo tzw. ekspert wiodący. Analizowane będą zagadnienia świadczące o istocie projektu, w tym problem i metoda badawcza, badawczo-rozwojowy charakter zaplanowanych prac czy wskaźniki innowacyjności. Są to aspekty najtrudniejsze do prawidłowego oddania w treści wniosku o dofinansowanie. Brak możliwości korekty i złożenia wyjaśnień może doprowadzać do sytuacji, w której nieuzasadnione wątpliwości ekspertów doprowadzą do odrzucenia wartościowego projektu. Przedsiębiorcom na tym etapie nie pozostawiono miejsca na pomyłkę, a restrykcje dotyczące długości opisów podnoszą poprzeczkę jeszcze wyżej. Mając na uwadze powyższe, należy przygotować opisy będące perfekcyjnym balansem pomiędzy zniuansowaniem aspektów innowacyjności i badawczości, a przystępnością treści, aby była zrozumiała dla oceniających.

Zmiana nr 2: Minimalna i maksymalna wartość projektu

Wprowadzono zasady dotyczące wartości projektów:

  • Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych w module obligatoryjnym (moduł B+R lub moduł Wdrożenie innowacji) musi wynosić 3 mln zł. Zasada dotyczy wszystkich przedsiębiorców, tj. MŚP, small mid-cap, mid-cap i dużych.
  • Maksymalna wartość dofinansowania na projekt nie może przekroczyć 50 mln zł. Zasada dotyczy wyłącznie przedsiębiorców z sektora MŚP.
  • Maksymalna wartość dofinansowania na projekt nie może przekroczyć 70 mln zł. Zasada dotyczy wyłącznie przedsiębiorców z sektora small mid-cap, mid-cap i dużych

Szanse: przekierowanie mniejszych projektów do konkursów regionalnych. Jest to kolejne działanie ukierunkowane na skrócenie procesu oceny wniosków o dofinansowanie w Ścieżce SMART.

Potencjalne ryzyka: chęć sztucznego zwiększania budżetu projektu, by spełnić warunek finansowy i wystartować w konkursie. W takiej sytuacji, z dużym prawdopodobieństwem eksperci odnotują zawyżone koszty kwalifikowane i poproszą o stosowną korektę, skutkującą odrzuceniem projektu na drugim etapie oceny. Konieczne jest zatem przeprowadzenie rzetelnej analizy planowanego budżetu, zestawienia go z katalogiem kosztów kwalifikowanych konkursu Ścieżka SMART i dobór adekwatnego źródła finansowania, nie pomijając potencjału konkursów regionalnych.

Zmiana nr 3: Procedura wyboru podwykonawców do projektu

Dotychczasowe zasady konkursu Ścieżka SMART w kontekście podwykonawców były trudne do wdrożenia w praktyce gospodarczej. Wymagano, by wszyscy podwykonawcy zostali wyłonieni za pośrednictwem bazy konkurencyjności jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

W efekcie, firmy z sektora med-tech były zmuszone wyłaniać i podpisywać umowy z CRO na obsługę badań klinicznych, nawet gdy technologia znajdowała się dopiero na etapie laboratoryjnym. Na szczęście, po licznych uwagach ze strony przedsiębiorców i firm doradczych, wymóg ten został w całości zniesiony. Obecnie dopuszczono, by procedura wyboru podwykonawców poprzez bazę konkurencyjności była prowadzona na bieżąco, w toku realizacji projektu – mówi Paweł Sieczkowski, Prezes Zarządu Frontline Biosciences S.A.

Szanse: większa skłonność podwykonawców do angażowania się w dofinansowane projekty. W poprzedniej formule podwykonawcy zawierali umowy warunkowe, które mogły wejść w życie nawet po upływie kilku lat, co w oczywisty sposób było ryzykowne i zniechęcało do udziału w projektach. Wprowadzona zmiana spowoduje, że podwykonawcy będą wyłaniani bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usług w projekcie.  

Potencjalne ryzyka: opieszałość przedsiębiorców w procesie wyboru podwykonawców, skutkująca opóźnieniami w realizacji projektu. Proces wyboru podwykonawcy może być czasochłonny, szczególnie gdy poszukiwana jest firma dysponująca wysoce specjalistyczną wiedzą i aparaturą. Należy zatem zaplanować i przeprowadzić ten proces z odpowiednim wyprzedzeniem. Ma to zastosowania przede wszystkim do pierwszych zadań zaplanowanych w projekcie, gdy wybór podwykonawcy i podpisanie z nim umowy powinno nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem projektu. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku umów B2B ze specjalistami zaangażowanymi do prac B+R – warto rozważyć wyłonienie tej grupy przed startem projektu. Warto także podkreślić zapis z kryteriów wyboru wniosków o dofinansowanie: „wnioskodawca we wniosku wykazał możliwość pozyskania podwykonawcy o wymaganym potencjale zgodnie z zaplanowanym harmonogramem rzeczowo finansowym modułu”. Oznacza to, że należy nie tylko opisać potencjał planowanego do zaangażowania podwykonawcy, ale także uprawdopodobnić, że przedsiębiorstwo jest w stanie takiego podwykonawcę pozyskać.

Zmiana nr 4: Zasady wdrożenia wyników prac B+R na rynek

Zasady zostały ujednolicone dla wszystkich przedsiębiorców i obecnie sprowadzają się do stwierdzenia: opracowana innowacja w terminie 5 lat od zakończenia prac B+R ma znaleźć się na rynku. Nadal dopuszczane jest wdrożenie w trzech formach:

  • Wprowadzenie wyników prac B+R do własnej działalności, np. rozpoczęcie produkcji i sprzedaży;
  • Udzielenie licencji na korzystanie z praw do wyników prac B+R;
  • Sprzedaż praw do wyników prac B+R.

Niezależnie od tego, którą formę wdrożenia wybierze przedsiębiorca, obowiązuje 5-letni okres na wprowadzenie innowacji na rynek. Oznacza to, że jeżeli beneficjent wybierze udzielenie licencji lub sprzedaż IP, licencjobiorca / nabywca musi zobowiązać się do wprowadzenia innowacji na rynek we wskazanym terminie. Moment podpisania umowy licencji lub umowy sprzedaży nie jest istotny – bieg 5-letniego okresu liczony jest od daty zamknięcia prac B+R (zakończenie modułu B+R).  

Szanse: wydłużenie czasu na przeprowadzenie wdrożenia wyników prac B+R dla firm z sektora MŚP. Dotychczas wdrożenie musiało nastąpić w okresie 3 lat od zakończenia projektu. Zaproponowane wydłużenie tego okresu jest szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw w sektora med-tech, ze względu na obowiązki związane z certyfikacją i rejestracją produktów, dopełniane po zakończeniu faz badawczo-rozwojowych.

Potencjalne ryzyka: niska świadomość zasad dotyczących wdrożenia. Ze względu na odległy termin, zagadnienie wdrożenia wyników prac B+R na rynek jest często traktowane pobieżnie. Rolą rzetelnej firmy doradczej jest poinformowanie przedsiębiorcy o wszystkich istotnych obowiązkach związanych zarówno z realizacją projektu, jak i będących jego konsekwencją. Warto o tym pamiętać wybierając partnera do współpracy przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie.

Podsumowanie

Opisane powyżej zmiany nie są jedynymi, które zostały wprowadzone w ramach obecnego naboru Ścieżki SMART. Można wymienić ich wiele, w tym obniżenie wymagań związanych ze spełnieniem zasady 6R (refuse / reduce / reuse / recover / recycle / rethink) czy wprowadzenie konieczności odniesienia się do Karty Praw Podstawowych oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Większość z zaproponowanych zmian jest próbą wyjścia naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców – podsumowuje Sieczkowski. Czy jest to próba udana będziemy mogli ocenić po rozstrzygnięciu wyników naboru. Aplikować w konkursie ścieżka SMART można do 24 października 2024 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA