REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można wesprzeć nawet kilka organizacji pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W zeznaniu za 2007 rok można przekazać 1 proc. należnego podatku dla organizacji pożytku publicznego. Podatnik, który musi złożyć w urzędzie skarbowym kilka deklaracji, może przekazać swój podatek kilku organizacjom. Eksperci nie wykluczają, że fiskus będzie kwestionował przekazanie 1 proc. podatku więcej niż jednej organizacji.

Podatnik, który w rozliczeniu za 2007 rok będzie chciał przekazać 1 proc. swojego podatku organizacji pożytku publicznego, będzie musiał w wypełnianym formularzu wpisać nazwę i numer wpisu Krajowego Rejestru Sądowego jednej takiej organizacji. Jednak podatnik, który składa kilka zeznań, przykładowo PIT-28, bo opłaca ryczałt z najmu, i PIT-37, bo uzyskał dochody ze stosunku pracy, będzie mógł przekazać część swojego podatku już dwóm organizacjom. Wystarczy, że w każdej deklaracji wpisze po jednej, ale innej instytucji.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, obdarowanie kilku organizacji będzie w przedstawionej sytuacji możliwe. Jednak trzeba przygotować się również na to, że fiskus w skrajnych przypadkach może uznać, że w każdej składanej deklaracji należy wpisać jedną, raz wybraną organizację.

- Przepisy nie nakazują podatnikowi wyboru tylko jednej organizacji pożytku publicznego, którą powinien wskazać na każdym ze składanych zeznań. Przekazanie 1 proc. podatku jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, co oznacza, że powinien on móc skorzystać z tego prawa w wybrany przez siebie sposób - wyjaśnił Adam Mariuk, doradca podatkowy, menedżer Deloitte.

Według niego, podatnik nie ma obowiązku ograniczenia się do wskazania tej samej organizacji pożytku publicznego na różnych składanych przez siebie zeznaniach. Podobnie, nie musi on również wskazywać takich organizacji na wszystkich zeznaniach - może ograniczyć się tylko do wybranych zeznań rocznych.

Jedna organizacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rozliczając się z podatku jeszcze w zeszłym roku, podatnik we własnym zakresie dokonywał wpłaty na konto jednej bądź kilku przez siebie wybranych organizacji pożytku publicznego oraz wykazywał łączną kwotę przekazanych wpłat w zeznaniu podatkowym, tak by ta kwota nie przekroczyła 1 proc. należnego podatku.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers, przypomniała, że w aktualnym stanie prawnym podatnik, który chce wesprzeć organizację pożytku publicznego 1 proc. podatku, nie dokonuje samodzielnie wpłaty na konto danej organizacji, a jedynie w swoim rocznym zeznaniu podatkowym wpisuje w wyznaczonej rubryce kwotę wpłaty oraz dane pozwalające na zidentyfikowanie obdarowywanej instytucji, natomiast przelewem środków na konto wskazanej organizacji zajmie się urząd skarbowy.

- Przepisy podatkowe przewidują przy tym, że podatnik ma prawo wybrać tylko jedną organizację. Jednak, w zależności od źródeł dochodów możliwa jest sytuacja, w której podatnik zobowiązany będzie do złożenia więcej niż jednego rocznego zeznania podatkowego - wskazała Barbara Kolimeczkow.

Jak tłumaczyła, podatnik który w 2007 roku osiągnął przykładowo dochód ze stosunku pracy, prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną według liniowej stawki 19-proc. PIT oraz sprzedał z zyskiem papiery wartościowe, zobowiązany będzie do złożenia trzech odrębnych zeznań podatkowych, tj. PIT-37 (dochody ze stosunku pracy), PIT-36L (dochody z działalności gospodarczej opodatkowanej według stawki liniowej) oraz PIT-38 (przychody z kapitałów pieniężnych).

- W każdym z tych zeznań wykazane będą wysokości trzech różnych zobowiązań podatkowych. W konsekwencji podatnik będzie miał prawo wskazać w każdym zeznaniu inną organizację pożytku publicznego, choć oczywiście, jeśli tak zdecyduje, może również we wszystkich zeznaniach wskazać tę samą organizację - podsumowała Barbara Kolimeczkow.

Formalności dopełni fiskus

Jak już wyjaśniliśmy, w zeznaniach za 2007 rok podatnicy podatku dochodowego będą jedynie wskazywać organizację pożytku publicznego, na rzecz której chcieliby dokonać wpłaty nieprzekraczającej 1 proc. podatku należnego. Natomiast przekazania kwoty dokona, na wniosek podatnika, naczelnik urzędu skarbowego, w którym składane jest zeznanie. Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young, podkreślił, że taką możliwość przewiduje zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Również i ten ekspert podkreślał, że przepisy tych ustaw nie ograniczają możliwości złożenia wniosku o dokonanie wpłaty tylko w odniesieniu do podatku wynikającego z jednego zeznania.

- Oznacza to, że osoba, która osiąga dochody np. z najmu mieszkań opodatkowane na zasadach zryczałtowanych oraz dochody ze stosunku pracy z zagranicy, będzie zobowiązana do złożenia zeznania PIT-28 oraz PIT-36. Jednocześnie jednak będzie uprawniona do złożenia wniosku o przekazanie 1 proc. podatku w ramach obydwu składanych zeznań. Ponieważ jednocześnie przepisy nie precyzują, ani nie ograniczają tej kwestii, wydaje się, że będzie mogła wskazać różne organizacje pożytku publicznego - jedną w zeznaniu PIT-28, drugą w zeznaniu PIT-36 - argumentował Michał Grzybowski.

Tego samego zdania są także inni eksperci. Według Barbary Pyzel, doradcy podatkowego w KPMG, art. 45 ust. 5c ustawy o PIT mówi o przekazaniu 1 proc. podatku na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego wybranej z wykazu opublikowanego w Monitorze Polskim. Jeżeli jednak podatnik wypełnia kilka zeznań podatkowych i wszystkie zeznania pozwalają odpisać 1 proc. podatku, to każde zeznanie może dotyczyć innej organizacji pożytku publicznego. Przypomniała także, że przekazanie 1 proc. podatku to nie jedyna możliwość wspierania takich organizacji.

- Jeżeli podatnikowi zależy, aby wspomóc większą liczbę organizacji, to może tego dokonać wypełniając załącznik PIT/O, który dokumentuje przekazanie darowizny do wysokości 6 proc. dochodu. Można przygotować nieograniczoną liczbę załączników PIT/O. Podatnik musi jednak sam, bez pośrednictwa organu podatkowego, dokonać przelewu bankowego każdej darowizny - radziła Barbara Pyzel.

Ostrożność wskazana

Także Maciej Grela, prawnik w departamencie podatkowym Kancelarii Prawnej GLN, zwrócił uwagę, że z językowej wykładni przepisów wynika, że podatnik ma prawo przekazania na rzecz jednej z organizacji pożytku publicznego 1 proc. podatku wynikającego z danego zeznania podatkowego. W kon- sekwencji, w przypadku złożenia za dany rok podatkowy kilku zeznań podatkowych przez jednego podatnika (np. PIT-36, PIT-28 oraz PIT-38), dopuszczalne będzie wskazanie przez niego innej organizacji na każdym z zeznań.

- Jednak kwestia ta nie była dotychczas komentowana przez organy podatkowe, co oznacza, że mogą one zająć w tym zakresie bardziej restrykcyjne stanowisko - ostrzegał Maciej Grela.

Aby te wątpliwości wyjaśnić, redakcja GP zwróciła się już do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tej kwestii. Zaraz po otrzymaniu odpowiedzi opublikujemy ją na naszych łamach.

Ważne!

Wniosek o przekazanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego zawierają zeznania: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-28

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile mniej otrzymał fiskus

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób rozliczania wpłat

30kwietnia 2008 r. ostatni dzień na złożenie zeznania za 2007 rok, aby 1 proc. podatku był przekazany przez urząd skarbowy dla wybranej organizacji pożytku publicznego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA