REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można wesprzeć nawet kilka organizacji pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W zeznaniu za 2007 rok można przekazać 1 proc. należnego podatku dla organizacji pożytku publicznego. Podatnik, który musi złożyć w urzędzie skarbowym kilka deklaracji, może przekazać swój podatek kilku organizacjom. Eksperci nie wykluczają, że fiskus będzie kwestionował przekazanie 1 proc. podatku więcej niż jednej organizacji.

Podatnik, który w rozliczeniu za 2007 rok będzie chciał przekazać 1 proc. swojego podatku organizacji pożytku publicznego, będzie musiał w wypełnianym formularzu wpisać nazwę i numer wpisu Krajowego Rejestru Sądowego jednej takiej organizacji. Jednak podatnik, który składa kilka zeznań, przykładowo PIT-28, bo opłaca ryczałt z najmu, i PIT-37, bo uzyskał dochody ze stosunku pracy, będzie mógł przekazać część swojego podatku już dwóm organizacjom. Wystarczy, że w każdej deklaracji wpisze po jednej, ale innej instytucji.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów, obdarowanie kilku organizacji będzie w przedstawionej sytuacji możliwe. Jednak trzeba przygotować się również na to, że fiskus w skrajnych przypadkach może uznać, że w każdej składanej deklaracji należy wpisać jedną, raz wybraną organizację.

- Przepisy nie nakazują podatnikowi wyboru tylko jednej organizacji pożytku publicznego, którą powinien wskazać na każdym ze składanych zeznań. Przekazanie 1 proc. podatku jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, co oznacza, że powinien on móc skorzystać z tego prawa w wybrany przez siebie sposób - wyjaśnił Adam Mariuk, doradca podatkowy, menedżer Deloitte.

Według niego, podatnik nie ma obowiązku ograniczenia się do wskazania tej samej organizacji pożytku publicznego na różnych składanych przez siebie zeznaniach. Podobnie, nie musi on również wskazywać takich organizacji na wszystkich zeznaniach - może ograniczyć się tylko do wybranych zeznań rocznych.

Jedna organizacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczając się z podatku jeszcze w zeszłym roku, podatnik we własnym zakresie dokonywał wpłaty na konto jednej bądź kilku przez siebie wybranych organizacji pożytku publicznego oraz wykazywał łączną kwotę przekazanych wpłat w zeznaniu podatkowym, tak by ta kwota nie przekroczyła 1 proc. należnego podatku.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers, przypomniała, że w aktualnym stanie prawnym podatnik, który chce wesprzeć organizację pożytku publicznego 1 proc. podatku, nie dokonuje samodzielnie wpłaty na konto danej organizacji, a jedynie w swoim rocznym zeznaniu podatkowym wpisuje w wyznaczonej rubryce kwotę wpłaty oraz dane pozwalające na zidentyfikowanie obdarowywanej instytucji, natomiast przelewem środków na konto wskazanej organizacji zajmie się urząd skarbowy.

- Przepisy podatkowe przewidują przy tym, że podatnik ma prawo wybrać tylko jedną organizację. Jednak, w zależności od źródeł dochodów możliwa jest sytuacja, w której podatnik zobowiązany będzie do złożenia więcej niż jednego rocznego zeznania podatkowego - wskazała Barbara Kolimeczkow.

Jak tłumaczyła, podatnik który w 2007 roku osiągnął przykładowo dochód ze stosunku pracy, prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną według liniowej stawki 19-proc. PIT oraz sprzedał z zyskiem papiery wartościowe, zobowiązany będzie do złożenia trzech odrębnych zeznań podatkowych, tj. PIT-37 (dochody ze stosunku pracy), PIT-36L (dochody z działalności gospodarczej opodatkowanej według stawki liniowej) oraz PIT-38 (przychody z kapitałów pieniężnych).

- W każdym z tych zeznań wykazane będą wysokości trzech różnych zobowiązań podatkowych. W konsekwencji podatnik będzie miał prawo wskazać w każdym zeznaniu inną organizację pożytku publicznego, choć oczywiście, jeśli tak zdecyduje, może również we wszystkich zeznaniach wskazać tę samą organizację - podsumowała Barbara Kolimeczkow.

Formalności dopełni fiskus

Jak już wyjaśniliśmy, w zeznaniach za 2007 rok podatnicy podatku dochodowego będą jedynie wskazywać organizację pożytku publicznego, na rzecz której chcieliby dokonać wpłaty nieprzekraczającej 1 proc. podatku należnego. Natomiast przekazania kwoty dokona, na wniosek podatnika, naczelnik urzędu skarbowego, w którym składane jest zeznanie. Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young, podkreślił, że taką możliwość przewiduje zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Również i ten ekspert podkreślał, że przepisy tych ustaw nie ograniczają możliwości złożenia wniosku o dokonanie wpłaty tylko w odniesieniu do podatku wynikającego z jednego zeznania.

- Oznacza to, że osoba, która osiąga dochody np. z najmu mieszkań opodatkowane na zasadach zryczałtowanych oraz dochody ze stosunku pracy z zagranicy, będzie zobowiązana do złożenia zeznania PIT-28 oraz PIT-36. Jednocześnie jednak będzie uprawniona do złożenia wniosku o przekazanie 1 proc. podatku w ramach obydwu składanych zeznań. Ponieważ jednocześnie przepisy nie precyzują, ani nie ograniczają tej kwestii, wydaje się, że będzie mogła wskazać różne organizacje pożytku publicznego - jedną w zeznaniu PIT-28, drugą w zeznaniu PIT-36 - argumentował Michał Grzybowski.

Tego samego zdania są także inni eksperci. Według Barbary Pyzel, doradcy podatkowego w KPMG, art. 45 ust. 5c ustawy o PIT mówi o przekazaniu 1 proc. podatku na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego wybranej z wykazu opublikowanego w Monitorze Polskim. Jeżeli jednak podatnik wypełnia kilka zeznań podatkowych i wszystkie zeznania pozwalają odpisać 1 proc. podatku, to każde zeznanie może dotyczyć innej organizacji pożytku publicznego. Przypomniała także, że przekazanie 1 proc. podatku to nie jedyna możliwość wspierania takich organizacji.

- Jeżeli podatnikowi zależy, aby wspomóc większą liczbę organizacji, to może tego dokonać wypełniając załącznik PIT/O, który dokumentuje przekazanie darowizny do wysokości 6 proc. dochodu. Można przygotować nieograniczoną liczbę załączników PIT/O. Podatnik musi jednak sam, bez pośrednictwa organu podatkowego, dokonać przelewu bankowego każdej darowizny - radziła Barbara Pyzel.

Ostrożność wskazana

Także Maciej Grela, prawnik w departamencie podatkowym Kancelarii Prawnej GLN, zwrócił uwagę, że z językowej wykładni przepisów wynika, że podatnik ma prawo przekazania na rzecz jednej z organizacji pożytku publicznego 1 proc. podatku wynikającego z danego zeznania podatkowego. W kon- sekwencji, w przypadku złożenia za dany rok podatkowy kilku zeznań podatkowych przez jednego podatnika (np. PIT-36, PIT-28 oraz PIT-38), dopuszczalne będzie wskazanie przez niego innej organizacji na każdym z zeznań.

- Jednak kwestia ta nie była dotychczas komentowana przez organy podatkowe, co oznacza, że mogą one zająć w tym zakresie bardziej restrykcyjne stanowisko - ostrzegał Maciej Grela.

Aby te wątpliwości wyjaśnić, redakcja GP zwróciła się już do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tej kwestii. Zaraz po otrzymaniu odpowiedzi opublikujemy ją na naszych łamach.

Ważne!

Wniosek o przekazanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego zawierają zeznania: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-28

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile mniej otrzymał fiskus

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób rozliczania wpłat

30kwietnia 2008 r. ostatni dzień na złożenie zeznania za 2007 rok, aby 1 proc. podatku był przekazany przez urząd skarbowy dla wybranej organizacji pożytku publicznego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA