REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można wesprzeć nawet kilka organizacji pożytku publicznego

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W zeznaniu za 2007 rok można przekazać 1 proc. należnego podatku dla organizacji pożytku publicznego. Podatnik, który musi złożyć w urzędzie skarbowym kilka deklaracji, może przekazać swój podatek kilku organizacjom. Eksperci nie wykluczają, że fiskus będzie kwestionował przekazanie 1 proc. podatku więcej niż jednej organizacji.

Podatnik, który w rozliczeniu za 2007 rok będzie chciał przekazać 1 proc. swojego podatku organizacji pożytku publicznego, będzie musiał w wypełnianym formularzu wpisać nazwę i numer wpisu Krajowego Rejestru Sądowego jednej takiej organizacji. Jednak podatnik, który składa kilka zeznań, przykładowo PIT-28, bo opłaca ryczałt z najmu, i PIT-37, bo uzyskał dochody ze stosunku pracy, będzie mógł przekazać część swojego podatku już dwóm organizacjom. Wystarczy, że w każdej deklaracji wpisze po jednej, ale innej instytucji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów, obdarowanie kilku organizacji będzie w przedstawionej sytuacji możliwe. Jednak trzeba przygotować się również na to, że fiskus w skrajnych przypadkach może uznać, że w każdej składanej deklaracji należy wpisać jedną, raz wybraną organizację.

- Przepisy nie nakazują podatnikowi wyboru tylko jednej organizacji pożytku publicznego, którą powinien wskazać na każdym ze składanych zeznań. Przekazanie 1 proc. podatku jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, co oznacza, że powinien on móc skorzystać z tego prawa w wybrany przez siebie sposób - wyjaśnił Adam Mariuk, doradca podatkowy, menedżer Deloitte.

Według niego, podatnik nie ma obowiązku ograniczenia się do wskazania tej samej organizacji pożytku publicznego na różnych składanych przez siebie zeznaniach. Podobnie, nie musi on również wskazywać takich organizacji na wszystkich zeznaniach - może ograniczyć się tylko do wybranych zeznań rocznych.

REKLAMA

Jedna organizacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczając się z podatku jeszcze w zeszłym roku, podatnik we własnym zakresie dokonywał wpłaty na konto jednej bądź kilku przez siebie wybranych organizacji pożytku publicznego oraz wykazywał łączną kwotę przekazanych wpłat w zeznaniu podatkowym, tak by ta kwota nie przekroczyła 1 proc. należnego podatku.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers, przypomniała, że w aktualnym stanie prawnym podatnik, który chce wesprzeć organizację pożytku publicznego 1 proc. podatku, nie dokonuje samodzielnie wpłaty na konto danej organizacji, a jedynie w swoim rocznym zeznaniu podatkowym wpisuje w wyznaczonej rubryce kwotę wpłaty oraz dane pozwalające na zidentyfikowanie obdarowywanej instytucji, natomiast przelewem środków na konto wskazanej organizacji zajmie się urząd skarbowy.

- Przepisy podatkowe przewidują przy tym, że podatnik ma prawo wybrać tylko jedną organizację. Jednak, w zależności od źródeł dochodów możliwa jest sytuacja, w której podatnik zobowiązany będzie do złożenia więcej niż jednego rocznego zeznania podatkowego - wskazała Barbara Kolimeczkow.

Jak tłumaczyła, podatnik który w 2007 roku osiągnął przykładowo dochód ze stosunku pracy, prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną według liniowej stawki 19-proc. PIT oraz sprzedał z zyskiem papiery wartościowe, zobowiązany będzie do złożenia trzech odrębnych zeznań podatkowych, tj. PIT-37 (dochody ze stosunku pracy), PIT-36L (dochody z działalności gospodarczej opodatkowanej według stawki liniowej) oraz PIT-38 (przychody z kapitałów pieniężnych).

- W każdym z tych zeznań wykazane będą wysokości trzech różnych zobowiązań podatkowych. W konsekwencji podatnik będzie miał prawo wskazać w każdym zeznaniu inną organizację pożytku publicznego, choć oczywiście, jeśli tak zdecyduje, może również we wszystkich zeznaniach wskazać tę samą organizację - podsumowała Barbara Kolimeczkow.

Formalności dopełni fiskus

Jak już wyjaśniliśmy, w zeznaniach za 2007 rok podatnicy podatku dochodowego będą jedynie wskazywać organizację pożytku publicznego, na rzecz której chcieliby dokonać wpłaty nieprzekraczającej 1 proc. podatku należnego. Natomiast przekazania kwoty dokona, na wniosek podatnika, naczelnik urzędu skarbowego, w którym składane jest zeznanie. Michał Grzybowski, starszy menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young, podkreślił, że taką możliwość przewiduje zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Również i ten ekspert podkreślał, że przepisy tych ustaw nie ograniczają możliwości złożenia wniosku o dokonanie wpłaty tylko w odniesieniu do podatku wynikającego z jednego zeznania.

- Oznacza to, że osoba, która osiąga dochody np. z najmu mieszkań opodatkowane na zasadach zryczałtowanych oraz dochody ze stosunku pracy z zagranicy, będzie zobowiązana do złożenia zeznania PIT-28 oraz PIT-36. Jednocześnie jednak będzie uprawniona do złożenia wniosku o przekazanie 1 proc. podatku w ramach obydwu składanych zeznań. Ponieważ jednocześnie przepisy nie precyzują, ani nie ograniczają tej kwestii, wydaje się, że będzie mogła wskazać różne organizacje pożytku publicznego - jedną w zeznaniu PIT-28, drugą w zeznaniu PIT-36 - argumentował Michał Grzybowski.

Tego samego zdania są także inni eksperci. Według Barbary Pyzel, doradcy podatkowego w KPMG, art. 45 ust. 5c ustawy o PIT mówi o przekazaniu 1 proc. podatku na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego wybranej z wykazu opublikowanego w Monitorze Polskim. Jeżeli jednak podatnik wypełnia kilka zeznań podatkowych i wszystkie zeznania pozwalają odpisać 1 proc. podatku, to każde zeznanie może dotyczyć innej organizacji pożytku publicznego. Przypomniała także, że przekazanie 1 proc. podatku to nie jedyna możliwość wspierania takich organizacji.

- Jeżeli podatnikowi zależy, aby wspomóc większą liczbę organizacji, to może tego dokonać wypełniając załącznik PIT/O, który dokumentuje przekazanie darowizny do wysokości 6 proc. dochodu. Można przygotować nieograniczoną liczbę załączników PIT/O. Podatnik musi jednak sam, bez pośrednictwa organu podatkowego, dokonać przelewu bankowego każdej darowizny - radziła Barbara Pyzel.

Ostrożność wskazana

Także Maciej Grela, prawnik w departamencie podatkowym Kancelarii Prawnej GLN, zwrócił uwagę, że z językowej wykładni przepisów wynika, że podatnik ma prawo przekazania na rzecz jednej z organizacji pożytku publicznego 1 proc. podatku wynikającego z danego zeznania podatkowego. W kon- sekwencji, w przypadku złożenia za dany rok podatkowy kilku zeznań podatkowych przez jednego podatnika (np. PIT-36, PIT-28 oraz PIT-38), dopuszczalne będzie wskazanie przez niego innej organizacji na każdym z zeznań.

- Jednak kwestia ta nie była dotychczas komentowana przez organy podatkowe, co oznacza, że mogą one zająć w tym zakresie bardziej restrykcyjne stanowisko - ostrzegał Maciej Grela.

Aby te wątpliwości wyjaśnić, redakcja GP zwróciła się już do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tej kwestii. Zaraz po otrzymaniu odpowiedzi opublikujemy ją na naszych łamach.

Ważne!

Wniosek o przekazanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego zawierają zeznania: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-28

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile mniej otrzymał fiskus

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób rozliczania wpłat

30kwietnia 2008 r. ostatni dzień na złożenie zeznania za 2007 rok, aby 1 proc. podatku był przekazany przez urząd skarbowy dla wybranej organizacji pożytku publicznego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA