REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?

PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?
PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PIT Kasowy, który wejdzie w życie w styczniu 2025 roku, pozwoli przedsiębiorcom z sektora MŚP płacić podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wystawione faktury. Choć zmiana jest długo oczekiwana i pozytywnie oceniana, pojawiają się obawy, że restrykcyjne limity korzystania mogą ograniczyć jej dostępność dla wielu firm.

PIT Kasowy to z jednej strony zmiana bardzo oczekiwana i oceniana przez przedsiębiorców pozytywnie, ale z drugiej pojawiają się pewne wątpliwości czy nie doprowadzona do skali minimum w kontekście potrzeb szerokiej grupy przedsiębiorców – przyznają eksperci. PIT Kasowy wejdzie w życie już w styczniu 2025 roku. Upraszczając – zmiana sprawi, że przedsiębiorcy sektora MŚP będą płacić podatki od faktur dopiero w momencie, gdy na ich konto trafi płatność za tę fakturę.

REKLAMA

Autopromocja

PIT Kasowy oznacza większe bezpieczeństwo dla przedsiębiorców

PIT Kasowy to jedna z najbardziej oczekiwanych zmian gospodarczych w Polsce. Wielu przedsiębiorców boryka się z problemem niezapłaconych faktur lub opóźnionych płatności. Faktycznie sytuacja wygląda więc następująco: usługodawca wykonuje zadanie, wystawia fakturę, płaci od niej podatek i przez wiele miesięcy nie może uzyskać płatności, mimo że wykonał usługę i zapłacił podatek od wystawionej faktury.

"PIT kasowy pozwala na rozliczanie przychodów dopiero w momencie faktycznego otrzymania zapłaty, a nie w momencie wystawienia faktury. To oznacza, że przedsiębiorcy nie muszą płacić podatku od przychodów, które faktycznie jeszcze nie wpłynęły na ich konto. To działanie, które znacząco wpływa na ograniczenie ryzyka niewypłacalności. Małe firmy, które często mają ograniczone zasoby finansowe, konieczność płacenia podatków od niezapłaconych faktur może prowadzić do problemów finansowych, a nawet do niewypłacalności. PIT kasowy zmniejsza to ryzyko, co jest szczególnie ważne w sektorze MŚP, gdzie każda transakcja może mieć duże znaczenie" – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Również prawnicy nie mają wątpliwości, że zmiana ustawowa w tym przypadku jest bardzo oczekiwana przez przedsiębiorców.
"Często nawet jedna, dwie niezapłacone faktury to początek spirali zadłużenia, która może doprowadzić do trudnej sytuacji danego przedsiębiorcy. Ta ustawa zdejmuje niesprawiedliwą odpowiedzialność z przedsiębiorcy, który wykonał usługę i opłacił fakturę, ale jeszcze nie otrzymał za nią zapłaty. To nie była dobra sytuacja, gdy kosztami obciążani byli przedsiębiorcy, którzy defacto jeszcze nie otrzymali pieniędzy z których mogliby uregulować podatek. To była realizacja zapłaty od fikcyjnego stanu rzeczy" – mówi mecenas Dariusz Sosnowski, adwokat z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski.

Przedsiębiorcy mają zastrzeżenia. Limit korzystania z PIT Kasowego jest zbyt restrykcyjny

REKLAMA

PIT Kasowy jest oceniany pozytywnie, ale przedsiębiorcy zwracają uwagę na limit możliwości korzystania z tego rozliczenia. Limit ten znacznie zawęża możliwość wykorzystania tego rozwiązania w przypadku firm osiągających wyższe przychody, a jednocześnie np. wystawiających więcej faktur w czasie rozliczeniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ograniczenie możliwości korzystania z PIT kasowego do przedsiębiorców, których przychody w poprzednim roku nie przekroczyły równowartości 250 000 euro, rzeczywiście może wydawać się zbyt restrykcyjne, szczególnie dla niektórych przedsiębiorców z sektora MŚP.  Wartość 250 000 euro jest stosunkowo niska w kontekście rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz inflacji. Wiele małych firm, które dynamicznie się rozwijają, może szybko przekroczyć ten limit, co pozbawi je możliwości korzystania z PIT kasowego" – mówi Anna Łagodzicz-Pilarska, właścicielka biura rachunkowo-finanswego Optimum.

W sektorze MŚP istnieje duża różnorodność firm – od jednoosobowych działalności po większe przedsiębiorstwa zatrudniające kilkadziesiąt osób. Obecny limit może wykluczać te większe podmioty, które mimo wyższych przychodów nadal napotykają na problemy z płynnością finansową i opóźnieniami w płatnościach. W niektórych krajach europejskich limity przychodów dla podobnych ulg są wyższe, co daje większej liczbie przedsiębiorców możliwość skorzystania z korzystniejszych zasad podatkowych.

Mankamentem PIT Kasowego jest obowiązek rozliczenia podatku od nieopłaconych faktur po upływie 2 lat od momentu wystawienia faktury

"Jednym z najczęściej wymienianych mankamentów PIT Kasowego jest przepis, który nakłada obowiązek rozliczenia podatku od nieopłaconych faktur po upływie dwóch lat od momentu wystawienia faktury. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca nie otrzyma zapłaty, po dwóch latach i tak będzie musiał odprowadzić podatek dochodowy od tego przychodu. To może prowadzić do następujących problemów: przedsiębiorca może stanąć przed koniecznością płacenia podatku od przychodów, których nigdy nie otrzymał, co jest szczególnie trudne dla firm z ograniczoną płynnością finansową. Przedsiębiorcy muszą śledzić terminy rozliczeń i monitorować, które faktury przekroczyły okres dwóch lat. To może zwiększać obciążenia administracyjne i komplikować księgowość" – dodaje Anna Łagodzicz-Pilarska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA