REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?

PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?
PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PIT Kasowy, który wejdzie w życie w styczniu 2025 roku, pozwoli przedsiębiorcom z sektora MŚP płacić podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wystawione faktury. Choć zmiana jest długo oczekiwana i pozytywnie oceniana, pojawiają się obawy, że restrykcyjne limity korzystania mogą ograniczyć jej dostępność dla wielu firm.

PIT Kasowy to z jednej strony zmiana bardzo oczekiwana i oceniana przez przedsiębiorców pozytywnie, ale z drugiej pojawiają się pewne wątpliwości czy nie doprowadzona do skali minimum w kontekście potrzeb szerokiej grupy przedsiębiorców – przyznają eksperci. PIT Kasowy wejdzie w życie już w styczniu 2025 roku. Upraszczając – zmiana sprawi, że przedsiębiorcy sektora MŚP będą płacić podatki od faktur dopiero w momencie, gdy na ich konto trafi płatność za tę fakturę.

REKLAMA

REKLAMA

PIT Kasowy oznacza większe bezpieczeństwo dla przedsiębiorców

PIT Kasowy to jedna z najbardziej oczekiwanych zmian gospodarczych w Polsce. Wielu przedsiębiorców boryka się z problemem niezapłaconych faktur lub opóźnionych płatności. Faktycznie sytuacja wygląda więc następująco: usługodawca wykonuje zadanie, wystawia fakturę, płaci od niej podatek i przez wiele miesięcy nie może uzyskać płatności, mimo że wykonał usługę i zapłacił podatek od wystawionej faktury.

"PIT kasowy pozwala na rozliczanie przychodów dopiero w momencie faktycznego otrzymania zapłaty, a nie w momencie wystawienia faktury. To oznacza, że przedsiębiorcy nie muszą płacić podatku od przychodów, które faktycznie jeszcze nie wpłynęły na ich konto. To działanie, które znacząco wpływa na ograniczenie ryzyka niewypłacalności. Małe firmy, które często mają ograniczone zasoby finansowe, konieczność płacenia podatków od niezapłaconych faktur może prowadzić do problemów finansowych, a nawet do niewypłacalności. PIT kasowy zmniejsza to ryzyko, co jest szczególnie ważne w sektorze MŚP, gdzie każda transakcja może mieć duże znaczenie" – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Również prawnicy nie mają wątpliwości, że zmiana ustawowa w tym przypadku jest bardzo oczekiwana przez przedsiębiorców.
"Często nawet jedna, dwie niezapłacone faktury to początek spirali zadłużenia, która może doprowadzić do trudnej sytuacji danego przedsiębiorcy. Ta ustawa zdejmuje niesprawiedliwą odpowiedzialność z przedsiębiorcy, który wykonał usługę i opłacił fakturę, ale jeszcze nie otrzymał za nią zapłaty. To nie była dobra sytuacja, gdy kosztami obciążani byli przedsiębiorcy, którzy defacto jeszcze nie otrzymali pieniędzy z których mogliby uregulować podatek. To była realizacja zapłaty od fikcyjnego stanu rzeczy" – mówi mecenas Dariusz Sosnowski, adwokat z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają zastrzeżenia. Limit korzystania z PIT Kasowego jest zbyt restrykcyjny

PIT Kasowy jest oceniany pozytywnie, ale przedsiębiorcy zwracają uwagę na limit możliwości korzystania z tego rozliczenia. Limit ten znacznie zawęża możliwość wykorzystania tego rozwiązania w przypadku firm osiągających wyższe przychody, a jednocześnie np. wystawiających więcej faktur w czasie rozliczeniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ograniczenie możliwości korzystania z PIT kasowego do przedsiębiorców, których przychody w poprzednim roku nie przekroczyły równowartości 250 000 euro, rzeczywiście może wydawać się zbyt restrykcyjne, szczególnie dla niektórych przedsiębiorców z sektora MŚP.  Wartość 250 000 euro jest stosunkowo niska w kontekście rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz inflacji. Wiele małych firm, które dynamicznie się rozwijają, może szybko przekroczyć ten limit, co pozbawi je możliwości korzystania z PIT kasowego" – mówi Anna Łagodzicz-Pilarska, właścicielka biura rachunkowo-finanswego Optimum.

W sektorze MŚP istnieje duża różnorodność firm – od jednoosobowych działalności po większe przedsiębiorstwa zatrudniające kilkadziesiąt osób. Obecny limit może wykluczać te większe podmioty, które mimo wyższych przychodów nadal napotykają na problemy z płynnością finansową i opóźnieniami w płatnościach. W niektórych krajach europejskich limity przychodów dla podobnych ulg są wyższe, co daje większej liczbie przedsiębiorców możliwość skorzystania z korzystniejszych zasad podatkowych.

Mankamentem PIT Kasowego jest obowiązek rozliczenia podatku od nieopłaconych faktur po upływie 2 lat od momentu wystawienia faktury

"Jednym z najczęściej wymienianych mankamentów PIT Kasowego jest przepis, który nakłada obowiązek rozliczenia podatku od nieopłaconych faktur po upływie dwóch lat od momentu wystawienia faktury. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca nie otrzyma zapłaty, po dwóch latach i tak będzie musiał odprowadzić podatek dochodowy od tego przychodu. To może prowadzić do następujących problemów: przedsiębiorca może stanąć przed koniecznością płacenia podatku od przychodów, których nigdy nie otrzymał, co jest szczególnie trudne dla firm z ograniczoną płynnością finansową. Przedsiębiorcy muszą śledzić terminy rozliczeń i monitorować, które faktury przekroczyły okres dwóch lat. To może zwiększać obciążenia administracyjne i komplikować księgowość" – dodaje Anna Łagodzicz-Pilarska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA