REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?
PIT Kasowy 2025. Nowe zasady rozliczeń podatkowych dla MŚP, ale czy wystarczające?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PIT Kasowy, który wejdzie w życie w styczniu 2025 roku, pozwoli przedsiębiorcom z sektora MŚP płacić podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wystawione faktury. Choć zmiana jest długo oczekiwana i pozytywnie oceniana, pojawiają się obawy, że restrykcyjne limity korzystania mogą ograniczyć jej dostępność dla wielu firm.

PIT Kasowy to z jednej strony zmiana bardzo oczekiwana i oceniana przez przedsiębiorców pozytywnie, ale z drugiej pojawiają się pewne wątpliwości czy nie doprowadzona do skali minimum w kontekście potrzeb szerokiej grupy przedsiębiorców – przyznają eksperci. PIT Kasowy wejdzie w życie już w styczniu 2025 roku. Upraszczając – zmiana sprawi, że przedsiębiorcy sektora MŚP będą płacić podatki od faktur dopiero w momencie, gdy na ich konto trafi płatność za tę fakturę.

REKLAMA

PIT Kasowy oznacza większe bezpieczeństwo dla przedsiębiorców

REKLAMA

PIT Kasowy to jedna z najbardziej oczekiwanych zmian gospodarczych w Polsce. Wielu przedsiębiorców boryka się z problemem niezapłaconych faktur lub opóźnionych płatności. Faktycznie sytuacja wygląda więc następująco: usługodawca wykonuje zadanie, wystawia fakturę, płaci od niej podatek i przez wiele miesięcy nie może uzyskać płatności, mimo że wykonał usługę i zapłacił podatek od wystawionej faktury.

"PIT kasowy pozwala na rozliczanie przychodów dopiero w momencie faktycznego otrzymania zapłaty, a nie w momencie wystawienia faktury. To oznacza, że przedsiębiorcy nie muszą płacić podatku od przychodów, które faktycznie jeszcze nie wpłynęły na ich konto. To działanie, które znacząco wpływa na ograniczenie ryzyka niewypłacalności. Małe firmy, które często mają ograniczone zasoby finansowe, konieczność płacenia podatków od niezapłaconych faktur może prowadzić do problemów finansowych, a nawet do niewypłacalności. PIT kasowy zmniejsza to ryzyko, co jest szczególnie ważne w sektorze MŚP, gdzie każda transakcja może mieć duże znaczenie" – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Również prawnicy nie mają wątpliwości, że zmiana ustawowa w tym przypadku jest bardzo oczekiwana przez przedsiębiorców.
"Często nawet jedna, dwie niezapłacone faktury to początek spirali zadłużenia, która może doprowadzić do trudnej sytuacji danego przedsiębiorcy. Ta ustawa zdejmuje niesprawiedliwą odpowiedzialność z przedsiębiorcy, który wykonał usługę i opłacił fakturę, ale jeszcze nie otrzymał za nią zapłaty. To nie była dobra sytuacja, gdy kosztami obciążani byli przedsiębiorcy, którzy defacto jeszcze nie otrzymali pieniędzy z których mogliby uregulować podatek. To była realizacja zapłaty od fikcyjnego stanu rzeczy" – mówi mecenas Dariusz Sosnowski, adwokat z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski.

Przedsiębiorcy mają zastrzeżenia. Limit korzystania z PIT Kasowego jest zbyt restrykcyjny

REKLAMA

PIT Kasowy jest oceniany pozytywnie, ale przedsiębiorcy zwracają uwagę na limit możliwości korzystania z tego rozliczenia. Limit ten znacznie zawęża możliwość wykorzystania tego rozwiązania w przypadku firm osiągających wyższe przychody, a jednocześnie np. wystawiających więcej faktur w czasie rozliczeniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ograniczenie możliwości korzystania z PIT kasowego do przedsiębiorców, których przychody w poprzednim roku nie przekroczyły równowartości 250 000 euro, rzeczywiście może wydawać się zbyt restrykcyjne, szczególnie dla niektórych przedsiębiorców z sektora MŚP.  Wartość 250 000 euro jest stosunkowo niska w kontekście rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz inflacji. Wiele małych firm, które dynamicznie się rozwijają, może szybko przekroczyć ten limit, co pozbawi je możliwości korzystania z PIT kasowego" – mówi Anna Łagodzicz-Pilarska, właścicielka biura rachunkowo-finanswego Optimum.

W sektorze MŚP istnieje duża różnorodność firm – od jednoosobowych działalności po większe przedsiębiorstwa zatrudniające kilkadziesiąt osób. Obecny limit może wykluczać te większe podmioty, które mimo wyższych przychodów nadal napotykają na problemy z płynnością finansową i opóźnieniami w płatnościach. W niektórych krajach europejskich limity przychodów dla podobnych ulg są wyższe, co daje większej liczbie przedsiębiorców możliwość skorzystania z korzystniejszych zasad podatkowych.

Mankamentem PIT Kasowego jest obowiązek rozliczenia podatku od nieopłaconych faktur po upływie 2 lat od momentu wystawienia faktury

"Jednym z najczęściej wymienianych mankamentów PIT Kasowego jest przepis, który nakłada obowiązek rozliczenia podatku od nieopłaconych faktur po upływie dwóch lat od momentu wystawienia faktury. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca nie otrzyma zapłaty, po dwóch latach i tak będzie musiał odprowadzić podatek dochodowy od tego przychodu. To może prowadzić do następujących problemów: przedsiębiorca może stanąć przed koniecznością płacenia podatku od przychodów, których nigdy nie otrzymał, co jest szczególnie trudne dla firm z ograniczoną płynnością finansową. Przedsiębiorcy muszą śledzić terminy rozliczeń i monitorować, które faktury przekroczyły okres dwóch lat. To może zwiększać obciążenia administracyjne i komplikować księgowość" – dodaje Anna Łagodzicz-Pilarska.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA