REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wykupienie prywatnej polisy pozwoli skorzystać z ulgi podatkowej. Ubezpieczony będzie mógł odpisać od podatku maksymalnie 150 złotych. Wyższą ulgę będą mogli odliczyć podatnicy opłacający składkę za dzieci.

Osoby, które zdecydują się na dodatkowe prywatne ubezpieczenie zdrowotne, skorzystają z nowej ulgi w podatku dochodowym w wysokości 150 zł. Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o prywatnych uzupełniających ubezpieczeniach zdrowotnych, który znalazł się w pakiecie ustaw reformujących służbę zdrowia, przedstawionych przez minister zdrowia Ewę Kopacz.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga podatkowa ma zachęcić obywateli do wykupienia dodatkowej polisy zdrowotnej. Propozycja Ministerstwa Zdrowia to kolejny przykład na wprowadzanie do ustawy o podatku dochodowym zmian tzw. tylnymi drzwiami, czyli poprzez ustawy regulujące inne zagadnienia niż podatek dochodowy. Ministerstwo Finansów nie chce komentować pomysłu powstałego poza resortem.

- Będziemy mogli odnieść się do tej propozycji dopiero w momencie, gdy zostanie ona przedstawiona w ramach oficjalnego projektu ustawy - tłumaczy Jakub Lutyk, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów.

Zysk dla podatnika

REKLAMA

Zgodnie z projektem podatnik będzie miał prawo odliczyć od podatku 1/3 kwoty składki na uzupełniające ubezpieczenie zdrowotne, nie więcej jednak niż 150 zł. Łukasz Grzejdziak, doradca podatkowy w KPMG, zwraca uwagę, że takie ograniczenie oznacza, iż nie wszyscy skorzystają z ulgi w jednakowym stopniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Skorzystanie z maksymalnego odliczenia oznacza wydatek 450 zł. Aby wydać taką kwotę, osoba opłacająca podatek według najniższej 19-proc. stawki musi uzyskać dochód brutto w granicach 556 zł i opłacić podatek rzędu 106 zł (pomijam inne odliczenia oraz składki ZUS) - wskazuje ekspert. Wyjaśnia, że w tym przypadku odliczenie przekroczy kwotę podatku. W rezultacie rzeczywisty koszt dodatkowego ubezpieczenia będzie mniejszy od poniesionego wydatku (450 zł poniesione, ale 44 zł odzyskane jako nadwyżka ponad podatek).

- W sytuacji natomiast osoby opłacającej podatek według maksymalnej 40-proc. stawki rzeczywista korzyść podatkowa będzie mniejsza. Uzyskanie kwoty netto 450 zł na sfinansowanie składki musi być poparte przychodem brutto 750 zł i podatkiem 300 zł - mówi Łukasz Grzejdziak. Dodaje, że w takiej sytuacji możliwość odliczenia 150 zł nie przyniesie tak oczywistej korzyści podatkowej, bowiem rzeczywisty koszt dodatkowego ubezpieczenia wyniesie 450 zł plus kwotę pozostałego podatku 150 zł. W rezultacie rzeczywiste obciążenie z tytułu dodatkowego ubezpieczenia wyniesie 600 zł.

Ekspert zwraca uwagę, że projekt przewiduje ponadto odliczanie składki na uzupełniające ubezpieczenie dodatkowe dzieci.

- Kwota dopuszczalnego odliczenia będzie zwielokrotniona o liczbę dzieci, za które podatnik opłaci składkę. Przepis ten nie zawiera dodatkowych warunków, co może oznaczać, iż składka za dzieci mogłaby być odliczona, niezależnie od ich wieku lub sytuacji życiowej, np. także za niepracujące 30-letnie dziecko - mówi Łukasz Grzejdziak. W ocenie eksperta, gdyby ustawodawca zamierzał ograniczyć krąg uprawnionych dzieci, to powinien zdefiniować tę grupę.

Ulga dla bogaczy

Zgodnie z projektem, ulgę podatkową za dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne będzie można odliczyć od podatku obliczonego według skali, pomniejszonego o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (maksymalnie 7,75 proc. podstawy wymiaru) i kwotę tzw. ulgi na wychowywanie dzieci.

W ocenie Łukasza Bączyka, konsultanta w Dziale Doradztwa Podatkowego PricewaterhouseCoopers ustawodawca słusznie daje możliwość odliczenia części składek ponoszonych przez osoby, które zapewniły sobie dostęp do dodatkowych świadczeń opieki zdrowotnej. Można jednak postawić pytanie, ilu podatników faktycznie z nowo projektowanej ulgi skorzysta?

- Jeśli spełnią się prognozy Ministerstwa Finansów i z tzw. ulgi na wychowywanie dzieci skorzysta 16 milionów podatników, część z nich, ta o stosunkowo niskich dochodach, prawdopodobnie wyzeruje swoje zobowiązanie podatkowe i odzyska odprowadzone od swojego wynagrodzenia zaliczki, a zatem nie skorzysta z nowej ulgi - zwraca uwagę ekspert. Dodaje, że ulgę za dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne uwzględni natomiast tylko część podatników - ta, która przystąpiła do coraz popularniejszych prywatnych ubezpieczeń uzupełniających, czyli podatnicy o relatywnie średnich i wysokich dochodach.

Dokumentowanie odliczenia

Zdaniem Anny Misiak, doradcy do spraw PIT i ZUS w Spółce Doradztwa Podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, projektowana ulga jest z całą pewnością korzystna dla podatników.

- Należy pochwalić możliwość odliczenia dodatkowej składki w przypadku objęcia ubezpieczeniem dzieci własnych bądź przysposobionych. Podobne rozwiązanie funkcjonowało już prawie dziesięć lat temu, kiedy to podatnik mógł odliczyć od podatku 19 proc. wydatków poniesionych na świadczenia zdrowotne dla siebie, małżonka i dzieci - mówi Anna Misiak. Nasza rozmówczyni przypomina, że wówczas podstawą odliczenia od podatku była faktura lub rachunek wystawiony przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej lub lekarza.

- Propozycja zawarta w projekcie nie precyzuje, co będzie podstawą odliczenia, ograniczając się do stwierdzenia, że odliczenie przysługuje na podstawie dowodu poniesienia wydatku. Dla podatników może okazać się istotne co dokładnie muszą przygotować, aby udowodnić poniesienie wydatku, czy wystarczy przelew czy konieczna będzie także polisa ubezpieczeniowa, a zatem kwestia ta mogłaby być doprecyzowana - ocenia Anna Misiak. Nasza rozmówczyni zwraca również uwagę, że w projekcie brakuje także możliwości odliczenia składki na dodatkowe ubezpieczenie wykupione dla małżonka, choćby nieosiągającego żadnych dochodów i pozostającego na utrzymaniu podatnika.

Skoro podatnik może objąć ubezpieczeniem dzieci i odliczyć część tej kwoty od podatku, powinien móc odliczyć także część składki poniesionej na małżonka, jeśli wykupił i dla niego ubezpieczenie.

- Należy założyć, że firmy oferujące dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne będą oferować pakiety ubezpieczeniowe dla całej rodziny, dlatego ulga w podatku powinna odnosić się również do takiej sytuacji - stwierdziła Anna Misiak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowa ulga na ubezpieczenie zdrowotne

150 zł maksymalne odliczenie od podatku z tytułu prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA