REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, którego nie stać na jednorazową zapłatę podatku za 2007 rok, może prosić o rozłożenie go na raty. Jeśli urząd nie zgodzi się na raty, dopłacający może sam udzielić sobie ulgi, gdy zacznie już dziś wpłacać podatek. Dopłata musi wpłynąć do urzędu najpóźniej 30 kwietnia, wystarczy więc, że ostatnia rata będzie wpłacona tego dnia.

Podatnicy zwlekają z rozliczeniem rocznym do ostatniej chwili, zwłaszcza gdy z wyliczeń wynika im podatek do dopłaty. To błąd. Można bowiem zeznania złożyć wcześniej, i gdy nie stać nas na jednorazową spłatę dopłaty, wystąpić do naczelnika o udzielenie ulgi, prosząc np. o jej rozłożenie na raty. Taką możliwość dają przepisy, ale rzadko praktyka. Niestety urzędy niechętnie godzą się na ratalną spłatę podatku. Co więc zrobić? Udzielić sobie ulgi samemu. Podatek za 2007 rok wynikający z zeznania musi trafić do fiskusa najpóźniej 30 kwietnia 2008 r. Przepisy nie wskazują, jak wpłata ma być dokonana. Podatnik może więc sam rozłożyć sobie spłatę na raty, wpłacając ostatnią najpóźniej 30 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Zapłata w ratach

Konieczność dopłaty podatku wynikająca z rozliczenia z fiskusem często jest zaskoczeniem dla podatników. Zwłaszcza gdy kwota dopłaty jest spora, a obliczyliśmy ją tuż przed końcem kwietnia.

Dlatego - jak radzi Halina Kwiatkowska, radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy (oddział w Krakowie) - można wykorzystać regulacje ustawy o PIT, która nie wiąże faktycznego terminu złożenia rozliczenia rocznego z równoczesnym obowiązkiem zapłaty podatku. Z przepisów ustawy o PIT wynika jedynie, że zarówno złożenie zeznania rocznego, jak i zapłata różnicy pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą zaliczek powinny nastąpić w terminie do 30 kwietnia następnego roku podatkowego. Nie ma przeszkód, aby zeznanie roczne podatnik złożył w styczniu, a dopłatę zapłacił pod koniec kwietnia.

REKLAMA

- Płacąc przed terminem, podatnik nie ma obowiązku zapłaty całej kwoty należnej dopłaty, może więc regulować podatek także w częściach bez decyzji organu podatkowego, byleby przed 30 kwietnia całość należności została uiszczona - argumentuje Halina Kwiatkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje też, że przepisy nie nakładają na podatnika obowiązku jednorazowej zapłaty całości podatku w sytuacji, gdy termin płatności jeszcze nie upłynął.

Termin ostateczny

Niestety większość podatników czeka do ostatniego dnia ze złożeniem rocznego rozliczenia podatku dochodowego, szczególnie jeśli wynika z niego dopłata. Podobnie ostatniego dnia dokonuje ewentualnej wpłaty podatku wynikającej z zeznania. Na ten aspekt zwróciła uwagę Dorota Borkowska, doradca podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, która stwierdziła, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT, zeznanie składa się do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zatem rozliczając się za 2007 rok, mamy na to czas do północy w środę 30 kwietnia 2008 r., ale możemy to już zrobić od 2 stycznia. Osoby, które swoje zeznanie składają w oparciu o PIT-11, powinny go otrzymać do końca lutego.

Czy warto czekać z dopłatą podatku do końca kwietnia?

- To zależy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kwotę należnej dopłaty uiścić nawet w ostatnim dniu terminu, a wcześniej wolne środki inwestować choćby na lokacie bankowej. Należy jednak zauważyć, że datą zapłaty podatku jest wpływ środków na rachunek bankowy urzędu skarbowego. W przypadku gdy jednorazowa wpłata może być dużym obciążeniem dla podatnika, czekanie z wpłatą do ostatniego dnia może okazać się ryzykowne - uważa Dorota Borkowska.

Możliwe jest dokonywanie wpłat w częściach, przy czym ważne jest, aby do 30 kwietnia na koncie organu podatkowego pojawiła się należna dopłata, jak też zostało złożone zeznanie.

Zgodnie z prawem

Jeżeli podatnik jest zobowiązany do samoobliczenia i wpłaty podatku, terminem płatności jest ostatni dzień, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, taka wpłata powinna nastąpić. Jak przypomniała Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, ustawa o PIT przewiduje, że podatnik ma obowiązek złożyć roczne zeznanie podatkowe w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym oraz w tym samym terminie wpłacić ewentualną różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników. Sposób uregulowania zobowiązania podatkowego w tym zakresie nie jest określony, istotne jest dokonanie zapłaty w terminie do końca kwietnia.

- Podatnik mógłby dokonać wpłat w transzach, choć nie można wykluczyć, że organ podatkowy zgłosi zastrzeżenia lub zwróci się o wyjaśnienia. Nie powinno to jednak być kwestionowane, jeśli całkowite uregulowanie podatku nastąpi w terminie. Działania takiego nie można jednak uznać za przyznanie sobie ulgi przez podatnika - tłumaczy Katarzyna Bieńkowska.

Aby zatem uzyskać ulgę, konieczne jest złożenie stosownego wniosku przez podatnika i wydanie decyzji przez organ podatkowy. Decyzja ma charakter uznaniowy. Organ podatkowy może, ale nie musi, uwzględnić wniosek. Co ważne, za każdy dzień odroczonego terminu płatności podatku naliczana jest opłata prolongacyjna.

- W przypadku rozliczenia rocznego nie ma potrzeby występowania o decyzję, jeżeli podatnik zapłaci podatek przed 30 kwietnia - konkluduje Katarzyna Bieńkowska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spłata zobowiązań podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wniosek o rozłożenie podatku na raty

Składając wniosek podatnik musi uzasadnić prośbę rozłożenia podatku na raty

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA