REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, którego nie stać na jednorazową zapłatę podatku za 2007 rok, może prosić o rozłożenie go na raty. Jeśli urząd nie zgodzi się na raty, dopłacający może sam udzielić sobie ulgi, gdy zacznie już dziś wpłacać podatek. Dopłata musi wpłynąć do urzędu najpóźniej 30 kwietnia, wystarczy więc, że ostatnia rata będzie wpłacona tego dnia.

Podatnicy zwlekają z rozliczeniem rocznym do ostatniej chwili, zwłaszcza gdy z wyliczeń wynika im podatek do dopłaty. To błąd. Można bowiem zeznania złożyć wcześniej, i gdy nie stać nas na jednorazową spłatę dopłaty, wystąpić do naczelnika o udzielenie ulgi, prosząc np. o jej rozłożenie na raty. Taką możliwość dają przepisy, ale rzadko praktyka. Niestety urzędy niechętnie godzą się na ratalną spłatę podatku. Co więc zrobić? Udzielić sobie ulgi samemu. Podatek za 2007 rok wynikający z zeznania musi trafić do fiskusa najpóźniej 30 kwietnia 2008 r. Przepisy nie wskazują, jak wpłata ma być dokonana. Podatnik może więc sam rozłożyć sobie spłatę na raty, wpłacając ostatnią najpóźniej 30 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Zapłata w ratach

Konieczność dopłaty podatku wynikająca z rozliczenia z fiskusem często jest zaskoczeniem dla podatników. Zwłaszcza gdy kwota dopłaty jest spora, a obliczyliśmy ją tuż przed końcem kwietnia.

Dlatego - jak radzi Halina Kwiatkowska, radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy (oddział w Krakowie) - można wykorzystać regulacje ustawy o PIT, która nie wiąże faktycznego terminu złożenia rozliczenia rocznego z równoczesnym obowiązkiem zapłaty podatku. Z przepisów ustawy o PIT wynika jedynie, że zarówno złożenie zeznania rocznego, jak i zapłata różnicy pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą zaliczek powinny nastąpić w terminie do 30 kwietnia następnego roku podatkowego. Nie ma przeszkód, aby zeznanie roczne podatnik złożył w styczniu, a dopłatę zapłacił pod koniec kwietnia.

REKLAMA

- Płacąc przed terminem, podatnik nie ma obowiązku zapłaty całej kwoty należnej dopłaty, może więc regulować podatek także w częściach bez decyzji organu podatkowego, byleby przed 30 kwietnia całość należności została uiszczona - argumentuje Halina Kwiatkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje też, że przepisy nie nakładają na podatnika obowiązku jednorazowej zapłaty całości podatku w sytuacji, gdy termin płatności jeszcze nie upłynął.

Termin ostateczny

Niestety większość podatników czeka do ostatniego dnia ze złożeniem rocznego rozliczenia podatku dochodowego, szczególnie jeśli wynika z niego dopłata. Podobnie ostatniego dnia dokonuje ewentualnej wpłaty podatku wynikającej z zeznania. Na ten aspekt zwróciła uwagę Dorota Borkowska, doradca podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, która stwierdziła, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT, zeznanie składa się do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zatem rozliczając się za 2007 rok, mamy na to czas do północy w środę 30 kwietnia 2008 r., ale możemy to już zrobić od 2 stycznia. Osoby, które swoje zeznanie składają w oparciu o PIT-11, powinny go otrzymać do końca lutego.

Czy warto czekać z dopłatą podatku do końca kwietnia?

- To zależy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kwotę należnej dopłaty uiścić nawet w ostatnim dniu terminu, a wcześniej wolne środki inwestować choćby na lokacie bankowej. Należy jednak zauważyć, że datą zapłaty podatku jest wpływ środków na rachunek bankowy urzędu skarbowego. W przypadku gdy jednorazowa wpłata może być dużym obciążeniem dla podatnika, czekanie z wpłatą do ostatniego dnia może okazać się ryzykowne - uważa Dorota Borkowska.

Możliwe jest dokonywanie wpłat w częściach, przy czym ważne jest, aby do 30 kwietnia na koncie organu podatkowego pojawiła się należna dopłata, jak też zostało złożone zeznanie.

Zgodnie z prawem

Jeżeli podatnik jest zobowiązany do samoobliczenia i wpłaty podatku, terminem płatności jest ostatni dzień, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, taka wpłata powinna nastąpić. Jak przypomniała Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, ustawa o PIT przewiduje, że podatnik ma obowiązek złożyć roczne zeznanie podatkowe w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym oraz w tym samym terminie wpłacić ewentualną różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników. Sposób uregulowania zobowiązania podatkowego w tym zakresie nie jest określony, istotne jest dokonanie zapłaty w terminie do końca kwietnia.

- Podatnik mógłby dokonać wpłat w transzach, choć nie można wykluczyć, że organ podatkowy zgłosi zastrzeżenia lub zwróci się o wyjaśnienia. Nie powinno to jednak być kwestionowane, jeśli całkowite uregulowanie podatku nastąpi w terminie. Działania takiego nie można jednak uznać za przyznanie sobie ulgi przez podatnika - tłumaczy Katarzyna Bieńkowska.

Aby zatem uzyskać ulgę, konieczne jest złożenie stosownego wniosku przez podatnika i wydanie decyzji przez organ podatkowy. Decyzja ma charakter uznaniowy. Organ podatkowy może, ale nie musi, uwzględnić wniosek. Co ważne, za każdy dzień odroczonego terminu płatności podatku naliczana jest opłata prolongacyjna.

- W przypadku rozliczenia rocznego nie ma potrzeby występowania o decyzję, jeżeli podatnik zapłaci podatek przed 30 kwietnia - konkluduje Katarzyna Bieńkowska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spłata zobowiązań podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wniosek o rozłożenie podatku na raty

Składając wniosek podatnik musi uzasadnić prośbę rozłożenia podatku na raty

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA