REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc prawna bez podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Bezpłatna pomoc prawna świadczona dla ubogich podlega VAT i PIT. Adwokaci i radcowie świadczący taką pomoc muszą do niej dopłacać. Korporacje prawnicze oraz resort sprawiedliwości chcą zwolnienia z podatku.

Radcowie prawni, adwokaci i prawnicy, którzy świadczą nieodpłatną pomoc prawną dla ubogich, muszą do tej działalności dopłacać. Jeśli bowiem o pomoc zwróci się osoba, której status materialny uniemożliwia skorzystanie z odpłatnej porady, muszą nie tylko udzielić pomocy za darmo, ale odprowadzić od niej dodatkowo podatki: dochodowy i VAT. Przy okazji prac w resorcie sprawiedliwości nad nową ustawą o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dla najuboższych powrócił więc problem opodatkowania takiej pomocy. Ostatnio propozycje rozwiązań tego problemu przedstawiła resortowi sprawiedliwości Naczelna Rada Adwokacka.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od dobroci

Wsparcie prawne dla ubogich to niewątpliwie działalność pożądana. Jej opodatkowanie budzi jednak sprzeciw samorządów prawniczych, organizacji świadczących taką pomoc i Ministerstwa Sprawiedliwości.

- Dzisiaj, jeśli radca prawny czy adwokat udziela bezpłatnej porady, musi od niej zapłacić VAT i podatek dochodowy. Wykonuje więc pracę, za którą nie otrzymuje wynagrodzenia, ale musi do tego jeszcze dopłacić. Z pewnością można znaleźć system, który pozwalałby na zwolnienie z obowiązku płacenia podatków od tego rodzaju porady, a jednocześnie zabezpieczałby przed nadużyciami - uważa Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

REKLAMA

Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS Kancelaria Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, uważa, że obecne uregulowania w tej kwestii zniechęcają wręcz do transparentnego wykonywania działalności pro bono, zamiast do niej zachęcać. Prawnik udzielający się dobroczynnie musi się niestety liczyć z licznymi utrudnieniami i obciążeniami finansowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chcąc pomagać innym, nie dość, że prawnik poświęca swój prywatny czas, to podlega dodatkowym obciążeniom fiskalnym. Obciążanie VAT tego typu, ubocznej przecież i pożądanej oraz oczekiwanej społecznie, działalności jest kompletnym nieporozumieniem - stwierdza nasz rozmówca.

Rozwiązania ustawowe

Samorządy i resort sprawiedliwości chciałyby więc zmiany prawa. Obecnie nadarza się taka okazja, ponieważ prowadzone są prace nad ustawą o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dla najuboższych. Kwestię opodatkowania można by rozwiązać przy okazji uchwalania tej ustawy. Inną możliwością jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań wprost do ustawy o VAT. Wiele wskazuje na to, że Komisja Finansów Publicznych w pierwszym półroczu tego roku zajmie się ponownie projektem nowelizacji, który wygasł z końcem poprzedniej kadencji Sejmu.

- Skoro ma być nowelizowana ustawa o VAT, to chcielibyśmy przy tej okazji uregulować sprawę opodatkowania prawników działających pro bono. Najlepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie odpowiedniego rozwiązania ustawowego, które zwalniałoby taką działalność z VAT - mówi Filip Czernicki, prezes Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych.

Dodaje, że przepis musi być tak sformułowany, aby nie tworzył luki w prawie, mogącej stanowić pole do nadużyć.

Naczelna Rada Adwokacka przedstawiła propozycję, aby każdy adwokat otrzymał do wykorzystania roczną ryczałtową kwotę w ramach bezpłatnej pomocy prawnej, która byłaby zwolniona z podatków.

Najlepsze wyłączenie

Przy okazji dyskusji o bezpłatnej pomocy prawnej dla ludzi niezamożnych warto pokusić się o proste, a z pewnością efektywne rozwiązanie.

- Jedną z rozważanych możliwości jest ograniczenie wartości udzielonej porady zwolnionej z VAT np. do pięćdziesięciu złotych. Możliwe byłoby także wprowadzenie stawki zerowej w VAT. Wprowadzenie zwolnienia lub stawki zerowej VAT oznaczałoby konieczność prowadzenia ewidencji i wystawiania faktur. Również ograniczenie kwotowe należałoby ewidencjonować i opodatkować - przypomina Maciej Bobrowicz.

Dlatego, zdaniem Dominika Szczygła, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby jednak wyłączenie działalności pro bono wykonywanej przez adwokatów, radców czy doradców podatkowych z zakresu działania przepisów o VAT.

- W zakresie podatku dochodowego beneficjent omawianej pomocy także winien być zwolniony z tego podatku - dodaje Dominik Szczygieł.

Sposób ewidencji

Z wyborem określonego rozwiązania łączy się kolejny problem. Joanna Agacka-Indecka, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej, zwraca uwagę, że problemem jest także sposób rozliczania się z fiskusem.

- Teoretycznie udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej powinien wystawić fakturę VAT, ale nie jest to uregulowane - stwierdza Joanna Agacka-Indecka.

Co więcej, niektóre urzędy skarbowe chciałyby, aby beneficjenci nieodpłatnej pomocy informowali ich o uzyskanej pomocy.

Dominik Szczygieł nie rozumie pomysłu nakładania na beneficjentów obowiązku poinformowania organów podatkowych o fakcie skorzystania np. z nieodpłatnej konsultacji prawnej czy podatkowej.

- To tak, jakbym musiał zgłaszać do opodatkowania fakt, że np. kolega podwiózł mnie z pracy do domu, dzięki czemu zaoszczędziłem przysłowiowe parę groszy - podsumowuje Dominik Szczygieł.

Propozycja zmian

Jak powiedział GP sędzia Sławomir Różycki z Ministerstwa Sprawiedliwości, resort opowiada się za nieopodatkowywaniem nieodpłatnej pomocy prawnej.

- Zmiana musiałaby być wprowadzona do ustawy o VAT, a zatem decyzja o zwolnieniu z podatku należy do MF, które wcześniej twierdziło, że pomoc powinna podlegać opodatkowaniu - powiedział nam Sławomir Różycki.

Problem opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej będzie przedmiotem dyskusji i uzgodnień między resortem sprawiedliwości i finansów.

22 proc. wynosi stawka VAT na usługi pomocy prawnej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nieodpłatna pomoc prawna

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Współpraca KATARZYNA RYCHTER

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA