REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Bezpłatna pomoc prawna świadczona dla ubogich podlega VAT i PIT. Adwokaci i radcowie świadczący taką pomoc muszą do niej dopłacać. Korporacje prawnicze oraz resort sprawiedliwości chcą zwolnienia z podatku.

Radcowie prawni, adwokaci i prawnicy, którzy świadczą nieodpłatną pomoc prawną dla ubogich, muszą do tej działalności dopłacać. Jeśli bowiem o pomoc zwróci się osoba, której status materialny uniemożliwia skorzystanie z odpłatnej porady, muszą nie tylko udzielić pomocy za darmo, ale odprowadzić od niej dodatkowo podatki: dochodowy i VAT. Przy okazji prac w resorcie sprawiedliwości nad nową ustawą o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dla najuboższych powrócił więc problem opodatkowania takiej pomocy. Ostatnio propozycje rozwiązań tego problemu przedstawiła resortowi sprawiedliwości Naczelna Rada Adwokacka.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od dobroci

Wsparcie prawne dla ubogich to niewątpliwie działalność pożądana. Jej opodatkowanie budzi jednak sprzeciw samorządów prawniczych, organizacji świadczących taką pomoc i Ministerstwa Sprawiedliwości.

- Dzisiaj, jeśli radca prawny czy adwokat udziela bezpłatnej porady, musi od niej zapłacić VAT i podatek dochodowy. Wykonuje więc pracę, za którą nie otrzymuje wynagrodzenia, ale musi do tego jeszcze dopłacić. Z pewnością można znaleźć system, który pozwalałby na zwolnienie z obowiązku płacenia podatków od tego rodzaju porady, a jednocześnie zabezpieczałby przed nadużyciami - uważa Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

REKLAMA

Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS Kancelaria Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, uważa, że obecne uregulowania w tej kwestii zniechęcają wręcz do transparentnego wykonywania działalności pro bono, zamiast do niej zachęcać. Prawnik udzielający się dobroczynnie musi się niestety liczyć z licznymi utrudnieniami i obciążeniami finansowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chcąc pomagać innym, nie dość, że prawnik poświęca swój prywatny czas, to podlega dodatkowym obciążeniom fiskalnym. Obciążanie VAT tego typu, ubocznej przecież i pożądanej oraz oczekiwanej społecznie, działalności jest kompletnym nieporozumieniem - stwierdza nasz rozmówca.

Rozwiązania ustawowe

Samorządy i resort sprawiedliwości chciałyby więc zmiany prawa. Obecnie nadarza się taka okazja, ponieważ prowadzone są prace nad ustawą o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dla najuboższych. Kwestię opodatkowania można by rozwiązać przy okazji uchwalania tej ustawy. Inną możliwością jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań wprost do ustawy o VAT. Wiele wskazuje na to, że Komisja Finansów Publicznych w pierwszym półroczu tego roku zajmie się ponownie projektem nowelizacji, który wygasł z końcem poprzedniej kadencji Sejmu.

- Skoro ma być nowelizowana ustawa o VAT, to chcielibyśmy przy tej okazji uregulować sprawę opodatkowania prawników działających pro bono. Najlepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie odpowiedniego rozwiązania ustawowego, które zwalniałoby taką działalność z VAT - mówi Filip Czernicki, prezes Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych.

Dodaje, że przepis musi być tak sformułowany, aby nie tworzył luki w prawie, mogącej stanowić pole do nadużyć.

Naczelna Rada Adwokacka przedstawiła propozycję, aby każdy adwokat otrzymał do wykorzystania roczną ryczałtową kwotę w ramach bezpłatnej pomocy prawnej, która byłaby zwolniona z podatków.

Najlepsze wyłączenie

Przy okazji dyskusji o bezpłatnej pomocy prawnej dla ludzi niezamożnych warto pokusić się o proste, a z pewnością efektywne rozwiązanie.

- Jedną z rozważanych możliwości jest ograniczenie wartości udzielonej porady zwolnionej z VAT np. do pięćdziesięciu złotych. Możliwe byłoby także wprowadzenie stawki zerowej w VAT. Wprowadzenie zwolnienia lub stawki zerowej VAT oznaczałoby konieczność prowadzenia ewidencji i wystawiania faktur. Również ograniczenie kwotowe należałoby ewidencjonować i opodatkować - przypomina Maciej Bobrowicz.

Dlatego, zdaniem Dominika Szczygła, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby jednak wyłączenie działalności pro bono wykonywanej przez adwokatów, radców czy doradców podatkowych z zakresu działania przepisów o VAT.

- W zakresie podatku dochodowego beneficjent omawianej pomocy także winien być zwolniony z tego podatku - dodaje Dominik Szczygieł.

Sposób ewidencji

Z wyborem określonego rozwiązania łączy się kolejny problem. Joanna Agacka-Indecka, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej, zwraca uwagę, że problemem jest także sposób rozliczania się z fiskusem.

- Teoretycznie udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej powinien wystawić fakturę VAT, ale nie jest to uregulowane - stwierdza Joanna Agacka-Indecka.

Co więcej, niektóre urzędy skarbowe chciałyby, aby beneficjenci nieodpłatnej pomocy informowali ich o uzyskanej pomocy.

Dominik Szczygieł nie rozumie pomysłu nakładania na beneficjentów obowiązku poinformowania organów podatkowych o fakcie skorzystania np. z nieodpłatnej konsultacji prawnej czy podatkowej.

- To tak, jakbym musiał zgłaszać do opodatkowania fakt, że np. kolega podwiózł mnie z pracy do domu, dzięki czemu zaoszczędziłem przysłowiowe parę groszy - podsumowuje Dominik Szczygieł.

Propozycja zmian

Jak powiedział GP sędzia Sławomir Różycki z Ministerstwa Sprawiedliwości, resort opowiada się za nieopodatkowywaniem nieodpłatnej pomocy prawnej.

- Zmiana musiałaby być wprowadzona do ustawy o VAT, a zatem decyzja o zwolnieniu z podatku należy do MF, które wcześniej twierdziło, że pomoc powinna podlegać opodatkowaniu - powiedział nam Sławomir Różycki.

Problem opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej będzie przedmiotem dyskusji i uzgodnień między resortem sprawiedliwości i finansów.

22 proc. wynosi stawka VAT na usługi pomocy prawnej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nieodpłatna pomoc prawna

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Współpraca KATARZYNA RYCHTER

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA