REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa sprzed 2007 roku fiskus odrzuca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od początku 2007 roku pełnomocnicy mogą podpisywać deklaracje za podatników. Eksperci uważają, że organy podatkowe nie mają prawa żądać nowych upoważnień. Raz wystawione pełnomocnictwo obowiązuje aż do momentu odwołania.

Pełnomocnik może podpisywać deklaracje za podatnika - taka zasada została wprowadzona do Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej zakończył się spór pomiędzy podatnikami a fiskusem, gdyż organy podatkowe przed tą zmianą stały na stanowisku, że pełnomocnik nie ma prawa podpisywać deklaracji.

REKLAMA

REKLAMA

Do podpisania formularza za podatnika konieczne jest sporządzenie pełnomocnictwa. I tu znów pojawia się problem. Z informacji, jakie dotarły do redakcji GP wynika, że niektóre urzędy nie akceptują pełnomocnictw wystawionych przed 1 stycznia 2007 r. Każą wystawiać nowe upoważnienia. Taka sytuacja jest m.in. w Bydgoszczy.

- W wielu przypadkach doradcy podatkowi byli upoważnieni przez swoich podatników do podpisywania deklaracji podatkowych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o doradztwie podatkowym w pełnomocnictwach, które były im udzielone przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczyła Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w Ministerstwie Finansów, resort uważa, że działania urzędników są absurdalne. Podobnego zdania są eksperci.

REKLAMA

Zmiana na lepsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie do Ordynacji podatkowej przepisów, które jednoznacznie odnoszą się do możliwości podpisywania deklaracji przez pełnomocników podatnika, płatnika czy inkasenta, było rozwiązaniem potrzebnym. Takiego zdania jest Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica.

- Dzięki temu zakończył się spór między podatnikami a organami podatkowymi. Przed 1 stycznia 2007 r. znaczna część organów podatkowych w ogóle odmawiała prawa do składania podpisów pełnomocników pod deklaracjami. W przypadku tej części urzędów, które rozstrzygały uprzednio tę sprawę korzystnie dla podatników, nowa regulacja nie powinna być podstawą do kwestionowania ich praw - stwierdził Michał Lejman.

Według niego podatnicy nie powinni składać nowych pełnomocnictw.

Przesłanki do spełnienia

Przepisy dotyczące pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych określają przede wszystkim, jakie warunki powinny być spełnione, aby organ podatkowy uznał pełnomocnictwo za skuteczne.

Jak przypomniała Elżbieta Mucha, po pierwsze, pełnomocnictwo powinno być złożone do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy. Po drugie, jeżeli przepisy wymagają podpisywania deklaracji podatkowej przez więcej niż jedną osobę, to pełnomocnictwo jest skuteczne, jeśli udzieliły go wszystkie osoby. Ponadto pełnomocnictwo zostanie uznane, jeżeli zostanie uiszczona od niego opłata skarbowa.

- W dniu wejścia w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej wszelkie udzielone przed tym dniem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji powinny być ocenione z punktu widzenia spełnienia tych przesłanek - argumentowała Elżbieta Mucha.

Bezprawne działania

Marcin Baran, menedżer w Ernst & Young podkreślił, że żaden przepis nie nakazuje podatnikom sporządzenia nowych pełnomocnictw dla osób podpisujących w ich imieniu deklaracje podatkowe po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej w 2007 roku.

- W szczególności nie wynika to z wprowadzonego do niej art. 80a, który jedynie potwierdza prawo do podpisywania deklaracji przez pełnomocników. Pełnomocnictwa sporządzone wcześniej zachowują więc swoją ważność.

- Oczywiście warto sprawdzić, czy zakres już złożonego w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa jest odpowiednio szeroki i obejmuje upoważnienie do złożenia bieżących deklaracji, a w razie wycofania lub zmiany pełnomocnictw - terminowo zawiadamiać o tym urząd skarbowy, aby uniknąć kłopotów z doręczaniem korespondencji niewłaściwej osobie - podkreślał Marcin Baran.

Moment wystawienia

W przepisach przejściowych do nowelizacji Ordynacji podatkowej ustawodawca nie wprowadził przepisów, które unieważniałyby korzystanie z dotychczas udzielonych pełnomocnictw. Była wiceminister finansów Elżbieta Mucha podkreśla, że ustawodawca nie wprowadził również takich przepisów, które nakazywałyby ponowne udzielanie pełnomocnictw (w takim samym zakresie) po 1 stycznia 2007 r. Nie znajduje także uzasadnienia prawnego powoływanie się na okoliczność, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji sprzed 1 stycznia 2007 r. nie może być uznawane, ponieważ w dacie jego ustanowienia art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej jeszcze nie obowiązywały.

- Oznacza to, że data udzielenia pełnomocnictwa - przed czy po 1 stycznia 2007 r. - nie ma znaczenia. Istotne natomiast jest to, czy podatnik w pełnomocnictwie wyraził wolę do podpisywania w jego imieniu deklaracji podatkowych czy zostało ono złożone do urzędu właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy, oraz czy było udzielone przez odpowiednie osoby - podsumowała Elżbieta Mucha.

Jej zdaniem interpretacja cytowanych przepisów, nakazująca ponowne złożenie pełnomocnictwa i ponowne uiszczenie opłaty skarbowej, nie znajduje uzasadnienia i nie może być uznana za prawidłową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo wystawione przez podatnika musi być złożone właściwemu urzędowi skarbowemu

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wydać interpretację, w której wyjaśniłby, że pełnomocnictwa sprzed 2007 roku są ważne, jeśli stan faktyczny się nie zmienił.

17 zł wynosi opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA