REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa sprzed 2007 roku fiskus odrzuca

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od początku 2007 roku pełnomocnicy mogą podpisywać deklaracje za podatników. Eksperci uważają, że organy podatkowe nie mają prawa żądać nowych upoważnień. Raz wystawione pełnomocnictwo obowiązuje aż do momentu odwołania.

Pełnomocnik może podpisywać deklaracje za podatnika - taka zasada została wprowadzona do Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej zakończył się spór pomiędzy podatnikami a fiskusem, gdyż organy podatkowe przed tą zmianą stały na stanowisku, że pełnomocnik nie ma prawa podpisywać deklaracji.

Autopromocja

Do podpisania formularza za podatnika konieczne jest sporządzenie pełnomocnictwa. I tu znów pojawia się problem. Z informacji, jakie dotarły do redakcji GP wynika, że niektóre urzędy nie akceptują pełnomocnictw wystawionych przed 1 stycznia 2007 r. Każą wystawiać nowe upoważnienia. Taka sytuacja jest m.in. w Bydgoszczy.

- W wielu przypadkach doradcy podatkowi byli upoważnieni przez swoich podatników do podpisywania deklaracji podatkowych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o doradztwie podatkowym w pełnomocnictwach, które były im udzielone przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczyła Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w Ministerstwie Finansów, resort uważa, że działania urzędników są absurdalne. Podobnego zdania są eksperci.

Zmiana na lepsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie do Ordynacji podatkowej przepisów, które jednoznacznie odnoszą się do możliwości podpisywania deklaracji przez pełnomocników podatnika, płatnika czy inkasenta, było rozwiązaniem potrzebnym. Takiego zdania jest Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica.

- Dzięki temu zakończył się spór między podatnikami a organami podatkowymi. Przed 1 stycznia 2007 r. znaczna część organów podatkowych w ogóle odmawiała prawa do składania podpisów pełnomocników pod deklaracjami. W przypadku tej części urzędów, które rozstrzygały uprzednio tę sprawę korzystnie dla podatników, nowa regulacja nie powinna być podstawą do kwestionowania ich praw - stwierdził Michał Lejman.

Według niego podatnicy nie powinni składać nowych pełnomocnictw.

Przesłanki do spełnienia

Przepisy dotyczące pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych określają przede wszystkim, jakie warunki powinny być spełnione, aby organ podatkowy uznał pełnomocnictwo za skuteczne.

Jak przypomniała Elżbieta Mucha, po pierwsze, pełnomocnictwo powinno być złożone do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy. Po drugie, jeżeli przepisy wymagają podpisywania deklaracji podatkowej przez więcej niż jedną osobę, to pełnomocnictwo jest skuteczne, jeśli udzieliły go wszystkie osoby. Ponadto pełnomocnictwo zostanie uznane, jeżeli zostanie uiszczona od niego opłata skarbowa.

- W dniu wejścia w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej wszelkie udzielone przed tym dniem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji powinny być ocenione z punktu widzenia spełnienia tych przesłanek - argumentowała Elżbieta Mucha.

Bezprawne działania

Marcin Baran, menedżer w Ernst & Young podkreślił, że żaden przepis nie nakazuje podatnikom sporządzenia nowych pełnomocnictw dla osób podpisujących w ich imieniu deklaracje podatkowe po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej w 2007 roku.

- W szczególności nie wynika to z wprowadzonego do niej art. 80a, który jedynie potwierdza prawo do podpisywania deklaracji przez pełnomocników. Pełnomocnictwa sporządzone wcześniej zachowują więc swoją ważność.

Autopromocja

- Oczywiście warto sprawdzić, czy zakres już złożonego w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa jest odpowiednio szeroki i obejmuje upoważnienie do złożenia bieżących deklaracji, a w razie wycofania lub zmiany pełnomocnictw - terminowo zawiadamiać o tym urząd skarbowy, aby uniknąć kłopotów z doręczaniem korespondencji niewłaściwej osobie - podkreślał Marcin Baran.

Moment wystawienia

W przepisach przejściowych do nowelizacji Ordynacji podatkowej ustawodawca nie wprowadził przepisów, które unieważniałyby korzystanie z dotychczas udzielonych pełnomocnictw. Była wiceminister finansów Elżbieta Mucha podkreśla, że ustawodawca nie wprowadził również takich przepisów, które nakazywałyby ponowne udzielanie pełnomocnictw (w takim samym zakresie) po 1 stycznia 2007 r. Nie znajduje także uzasadnienia prawnego powoływanie się na okoliczność, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji sprzed 1 stycznia 2007 r. nie może być uznawane, ponieważ w dacie jego ustanowienia art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej jeszcze nie obowiązywały.

- Oznacza to, że data udzielenia pełnomocnictwa - przed czy po 1 stycznia 2007 r. - nie ma znaczenia. Istotne natomiast jest to, czy podatnik w pełnomocnictwie wyraził wolę do podpisywania w jego imieniu deklaracji podatkowych czy zostało ono złożone do urzędu właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy, oraz czy było udzielone przez odpowiednie osoby - podsumowała Elżbieta Mucha.

Jej zdaniem interpretacja cytowanych przepisów, nakazująca ponowne złożenie pełnomocnictwa i ponowne uiszczenie opłaty skarbowej, nie znajduje uzasadnienia i nie może być uznana za prawidłową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo wystawione przez podatnika musi być złożone właściwemu urzędowi skarbowemu

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wydać interpretację, w której wyjaśniłby, że pełnomocnictwa sprzed 2007 roku są ważne, jeśli stan faktyczny się nie zmienił.

17 zł wynosi opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA