REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa sprzed 2007 roku fiskus odrzuca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od początku 2007 roku pełnomocnicy mogą podpisywać deklaracje za podatników. Eksperci uważają, że organy podatkowe nie mają prawa żądać nowych upoważnień. Raz wystawione pełnomocnictwo obowiązuje aż do momentu odwołania.

Pełnomocnik może podpisywać deklaracje za podatnika - taka zasada została wprowadzona do Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej zakończył się spór pomiędzy podatnikami a fiskusem, gdyż organy podatkowe przed tą zmianą stały na stanowisku, że pełnomocnik nie ma prawa podpisywać deklaracji.

REKLAMA

Do podpisania formularza za podatnika konieczne jest sporządzenie pełnomocnictwa. I tu znów pojawia się problem. Z informacji, jakie dotarły do redakcji GP wynika, że niektóre urzędy nie akceptują pełnomocnictw wystawionych przed 1 stycznia 2007 r. Każą wystawiać nowe upoważnienia. Taka sytuacja jest m.in. w Bydgoszczy.

- W wielu przypadkach doradcy podatkowi byli upoważnieni przez swoich podatników do podpisywania deklaracji podatkowych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o doradztwie podatkowym w pełnomocnictwach, które były im udzielone przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczyła Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w Ministerstwie Finansów, resort uważa, że działania urzędników są absurdalne. Podobnego zdania są eksperci.

Zmiana na lepsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wprowadzenie do Ordynacji podatkowej przepisów, które jednoznacznie odnoszą się do możliwości podpisywania deklaracji przez pełnomocników podatnika, płatnika czy inkasenta, było rozwiązaniem potrzebnym. Takiego zdania jest Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica.

- Dzięki temu zakończył się spór między podatnikami a organami podatkowymi. Przed 1 stycznia 2007 r. znaczna część organów podatkowych w ogóle odmawiała prawa do składania podpisów pełnomocników pod deklaracjami. W przypadku tej części urzędów, które rozstrzygały uprzednio tę sprawę korzystnie dla podatników, nowa regulacja nie powinna być podstawą do kwestionowania ich praw - stwierdził Michał Lejman.

Według niego podatnicy nie powinni składać nowych pełnomocnictw.

Przesłanki do spełnienia

Przepisy dotyczące pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych określają przede wszystkim, jakie warunki powinny być spełnione, aby organ podatkowy uznał pełnomocnictwo za skuteczne.

Jak przypomniała Elżbieta Mucha, po pierwsze, pełnomocnictwo powinno być złożone do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy. Po drugie, jeżeli przepisy wymagają podpisywania deklaracji podatkowej przez więcej niż jedną osobę, to pełnomocnictwo jest skuteczne, jeśli udzieliły go wszystkie osoby. Ponadto pełnomocnictwo zostanie uznane, jeżeli zostanie uiszczona od niego opłata skarbowa.

- W dniu wejścia w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej wszelkie udzielone przed tym dniem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji powinny być ocenione z punktu widzenia spełnienia tych przesłanek - argumentowała Elżbieta Mucha.

Bezprawne działania

REKLAMA

Marcin Baran, menedżer w Ernst & Young podkreślił, że żaden przepis nie nakazuje podatnikom sporządzenia nowych pełnomocnictw dla osób podpisujących w ich imieniu deklaracje podatkowe po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej w 2007 roku.

- W szczególności nie wynika to z wprowadzonego do niej art. 80a, który jedynie potwierdza prawo do podpisywania deklaracji przez pełnomocników. Pełnomocnictwa sporządzone wcześniej zachowują więc swoją ważność.

- Oczywiście warto sprawdzić, czy zakres już złożonego w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa jest odpowiednio szeroki i obejmuje upoważnienie do złożenia bieżących deklaracji, a w razie wycofania lub zmiany pełnomocnictw - terminowo zawiadamiać o tym urząd skarbowy, aby uniknąć kłopotów z doręczaniem korespondencji niewłaściwej osobie - podkreślał Marcin Baran.

Moment wystawienia

W przepisach przejściowych do nowelizacji Ordynacji podatkowej ustawodawca nie wprowadził przepisów, które unieważniałyby korzystanie z dotychczas udzielonych pełnomocnictw. Była wiceminister finansów Elżbieta Mucha podkreśla, że ustawodawca nie wprowadził również takich przepisów, które nakazywałyby ponowne udzielanie pełnomocnictw (w takim samym zakresie) po 1 stycznia 2007 r. Nie znajduje także uzasadnienia prawnego powoływanie się na okoliczność, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji sprzed 1 stycznia 2007 r. nie może być uznawane, ponieważ w dacie jego ustanowienia art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej jeszcze nie obowiązywały.

- Oznacza to, że data udzielenia pełnomocnictwa - przed czy po 1 stycznia 2007 r. - nie ma znaczenia. Istotne natomiast jest to, czy podatnik w pełnomocnictwie wyraził wolę do podpisywania w jego imieniu deklaracji podatkowych czy zostało ono złożone do urzędu właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy, oraz czy było udzielone przez odpowiednie osoby - podsumowała Elżbieta Mucha.

Jej zdaniem interpretacja cytowanych przepisów, nakazująca ponowne złożenie pełnomocnictwa i ponowne uiszczenie opłaty skarbowej, nie znajduje uzasadnienia i nie może być uznana za prawidłową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo wystawione przez podatnika musi być złożone właściwemu urzędowi skarbowemu

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wydać interpretację, w której wyjaśniłby, że pełnomocnictwa sprzed 2007 roku są ważne, jeśli stan faktyczny się nie zmienił.

17 zł wynosi opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA