REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwa sprzed 2007 roku fiskus odrzuca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od początku 2007 roku pełnomocnicy mogą podpisywać deklaracje za podatników. Eksperci uważają, że organy podatkowe nie mają prawa żądać nowych upoważnień. Raz wystawione pełnomocnictwo obowiązuje aż do momentu odwołania.

Pełnomocnik może podpisywać deklaracje za podatnika - taka zasada została wprowadzona do Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2007 r. Dzięki niej zakończył się spór pomiędzy podatnikami a fiskusem, gdyż organy podatkowe przed tą zmianą stały na stanowisku, że pełnomocnik nie ma prawa podpisywać deklaracji.

REKLAMA

Autopromocja

Do podpisania formularza za podatnika konieczne jest sporządzenie pełnomocnictwa. I tu znów pojawia się problem. Z informacji, jakie dotarły do redakcji GP wynika, że niektóre urzędy nie akceptują pełnomocnictw wystawionych przed 1 stycznia 2007 r. Każą wystawiać nowe upoważnienia. Taka sytuacja jest m.in. w Bydgoszczy.

- W wielu przypadkach doradcy podatkowi byli upoważnieni przez swoich podatników do podpisywania deklaracji podatkowych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o doradztwie podatkowym w pełnomocnictwach, które były im udzielone przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczyła Elżbieta Mucha, była wiceminister finansów.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w Ministerstwie Finansów, resort uważa, że działania urzędników są absurdalne. Podobnego zdania są eksperci.

Zmiana na lepsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wprowadzenie do Ordynacji podatkowej przepisów, które jednoznacznie odnoszą się do możliwości podpisywania deklaracji przez pełnomocników podatnika, płatnika czy inkasenta, było rozwiązaniem potrzebnym. Takiego zdania jest Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica.

- Dzięki temu zakończył się spór między podatnikami a organami podatkowymi. Przed 1 stycznia 2007 r. znaczna część organów podatkowych w ogóle odmawiała prawa do składania podpisów pełnomocników pod deklaracjami. W przypadku tej części urzędów, które rozstrzygały uprzednio tę sprawę korzystnie dla podatników, nowa regulacja nie powinna być podstawą do kwestionowania ich praw - stwierdził Michał Lejman.

Według niego podatnicy nie powinni składać nowych pełnomocnictw.

Przesłanki do spełnienia

Przepisy dotyczące pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych określają przede wszystkim, jakie warunki powinny być spełnione, aby organ podatkowy uznał pełnomocnictwo za skuteczne.

Jak przypomniała Elżbieta Mucha, po pierwsze, pełnomocnictwo powinno być złożone do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy. Po drugie, jeżeli przepisy wymagają podpisywania deklaracji podatkowej przez więcej niż jedną osobę, to pełnomocnictwo jest skuteczne, jeśli udzieliły go wszystkie osoby. Ponadto pełnomocnictwo zostanie uznane, jeżeli zostanie uiszczona od niego opłata skarbowa.

- W dniu wejścia w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej wszelkie udzielone przed tym dniem pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji powinny być ocenione z punktu widzenia spełnienia tych przesłanek - argumentowała Elżbieta Mucha.

Bezprawne działania

Marcin Baran, menedżer w Ernst & Young podkreślił, że żaden przepis nie nakazuje podatnikom sporządzenia nowych pełnomocnictw dla osób podpisujących w ich imieniu deklaracje podatkowe po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej w 2007 roku.

- W szczególności nie wynika to z wprowadzonego do niej art. 80a, który jedynie potwierdza prawo do podpisywania deklaracji przez pełnomocników. Pełnomocnictwa sporządzone wcześniej zachowują więc swoją ważność.

- Oczywiście warto sprawdzić, czy zakres już złożonego w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa jest odpowiednio szeroki i obejmuje upoważnienie do złożenia bieżących deklaracji, a w razie wycofania lub zmiany pełnomocnictw - terminowo zawiadamiać o tym urząd skarbowy, aby uniknąć kłopotów z doręczaniem korespondencji niewłaściwej osobie - podkreślał Marcin Baran.

Moment wystawienia

W przepisach przejściowych do nowelizacji Ordynacji podatkowej ustawodawca nie wprowadził przepisów, które unieważniałyby korzystanie z dotychczas udzielonych pełnomocnictw. Była wiceminister finansów Elżbieta Mucha podkreśla, że ustawodawca nie wprowadził również takich przepisów, które nakazywałyby ponowne udzielanie pełnomocnictw (w takim samym zakresie) po 1 stycznia 2007 r. Nie znajduje także uzasadnienia prawnego powoływanie się na okoliczność, że pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji sprzed 1 stycznia 2007 r. nie może być uznawane, ponieważ w dacie jego ustanowienia art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej jeszcze nie obowiązywały.

- Oznacza to, że data udzielenia pełnomocnictwa - przed czy po 1 stycznia 2007 r. - nie ma znaczenia. Istotne natomiast jest to, czy podatnik w pełnomocnictwie wyraził wolę do podpisywania w jego imieniu deklaracji podatkowych czy zostało ono złożone do urzędu właściwego w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy, oraz czy było udzielone przez odpowiednie osoby - podsumowała Elżbieta Mucha.

Jej zdaniem interpretacja cytowanych przepisów, nakazująca ponowne złożenie pełnomocnictwa i ponowne uiszczenie opłaty skarbowej, nie znajduje uzasadnienia i nie może być uznana za prawidłową.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo wystawione przez podatnika musi być złożone właściwemu urzędowi skarbowemu

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wydać interpretację, w której wyjaśniłby, że pełnomocnictwa sprzed 2007 roku są ważne, jeśli stan faktyczny się nie zmienił.

17 zł wynosi opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA