REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Janusz Palikot ratuje piekarza z Legnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Kokot

REKLAMA

Przewodniczący sejmowej komisji "Przyjazne Państwo" Janusz Palikot zapowiada zbiórkę publiczną dla piekarza z Legnicy, który rozdawał ubogim chleb za darmo i teraz musi zapłacić fiskusowi ponad 230 tys. zł zaległego podatku.

Waldemar Gronowski przez 16 lat prowadził piekarnię w Legnicy. Chleb, którego nie sprzedał, rozdawał miejscowym instytucjom charytatywnym, które troszczą się o ubogich i bezdomnych. Codziennie po kilkaset bochenków chleba trafiało przede wszystkim do jednej z przykościelnych stołówek w Legnicy. Piekarz został w 2004 roku uhonorowany przez prezydenta miasta tytułem Sponsora Roku. I od tej pory zaczęły się jego kłopoty. Piekarzem zainteresował się Urząd Kontroli Skarbowej. Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu: - Dostaliśmy donos wraz z dokumentacją z piekarni. Wynikało z niej, że duża część chleba sprzedawana jest poza ewidencją księgową.

UKS nakazał Gronowskiemu zapłacić 45 tys. zł zaległego podatku VAT za przekazywaną darowiznę i prawie 200 tys. zł podatku dochodowego.

O piekarzu zrobiło się głośno. W 2006 roku premier Kazimierz Marcinkiewicz obiecał interwencję, egzekucja długu została wstrzymana. Izba Skarbowa we Wrocławiu ponownie zbadała piekarnię i podtrzymała decyzję UKS. Piekarz zaskarżył ją do sądu administracyjnego. Ale przegrał w ubiegłym tygodniu, bo sąd orzekł, że urzędnicy działali zgodnie z prawem.

- Ja wiem, że oni działali zgodnie z prawem. Tyle że ich wyliczenia były błędne - mówi Gronowski.

Wersje piekarza i skarbówki, dotyczące tego, ile chleba rozdał, wykluczają się. Zdaniem powołanego przez sąd biegłego Gronowski znacznie zaniżył ilość wypieczonego chleba. Piekarz twierdzi, że podał dobre dane, tylko biegły źle je wyliczył, bo nie znał receptury. Gronowski podał, że chleb trafiał do 20 instytucji charytatywnych, ale fakt ten potwierdziło tylko siedem. Skarbówka twierdzi, że w księgowości piekarni panował bałagan . - Towar na kasę nie był często w ogóle nabijany. Z naszych wyliczeń wynika, że piekarz musiał rozdawać 80 proc. wypieczonego chleba za darmo. Gdyby tak było, już dawno by zbankrutował - mówi pracownik Izby Skarbowej.

- Gdybym zapisywał rozdane pieczywo, musiałbym zapłacić gigantyczny podatek VAT od darowizny. Według prawa lepiej jest chleb wyrzucić na śmietnik, niż dać go ubogim. To złe prawo, z którym się nie zgadzam - tłumaczy piekarz.

Gronowski musiał zamknąć piekarnię dwa lata temu. Wraz z nim pracę straciło dziesięć innych osób. - Gdy skarbówka zaczęła nachodzić moich kontrahentów, ci nie chcieli już ode mnie chleba - mówi.

Palikot: - Zmienimy przepisy tak, aby osoba, która działa w dobrej wierze i przekazuje towar na cele charytatywne, nie była traktowana jak przestępca. Przedsiębiorca będzie mógł negocjować z urzędnikiem Ministerstwa Finansów wysokość podatku za darowiznę.

Palikot zapowiada zbiórkę na Gronowskiego. - Zorganizujemy zbiórkę publiczną, niektórzy posłowie już zapowiedzieli, że dadzą pieniądze. Jeśli nie zbierzemy całej kwoty, zapłacę sam. Nawet jeśli to będzie 200 tys.

Gronowski: - Podchodzę do tego z rozbawieniem, zobaczymy, jak będzie naprawdę. Politycy zrobią wszystko, żeby zaistnieć.

REKLAMA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA