REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdrożeją papierosy i prąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Harmonogram prac rządu przewiduje, że do końca marca Ministerstwo Finansów ma zająć się nową ustawą akcyzową. Główne zmiany dotyczą opodatkowania papierosów, energii elektrycznej oraz przeniesienia stawek do ustawy. Nie można wykluczyć, że w konsekwencji tych zmian będzie trzeba płacić więcej za prąd i papierosy.

Jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa Finansów w I kwartale 2008 r. są prace nad projektem nowej ustawy akcyzowej. Takie założenia wynikają z programu prac legislacyjnych Rady Ministrów w okresie styczeń-czerwiec 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prac nad projektem ustawy akcyzowej mają zostać zmienione zasady opodatkowania energii elektrycznej. Ma nastąpić odejście od opodatkowania wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, z wyjątkiem samochodów osobowych. Stawki akcyzy zostaną przeniesione z rozporządzenia do ustawy. Obniżoną akcyzą mają być objęte biokomponenty. Zerowa stawka akcyzy obejmie wyroby energetyczne, przeznaczone do innych celów niż napędowe i opałowe. Zmieni się także konstrukcja opodatkowania papierosów. Zdaniem ekspertów TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, praktycznie każde nowe rozwiązanie przewidziane w projekcie resortu finansów wpłynie na zmianę cen wyrobów akcyzowych.

Akcyza na papierosy

Stawka akcyzy na papierosy ustalana jest w Polsce systemem kwotowo-procentowym i od 14 stycznia 2008 r. wynosi 91 zł na 1 tys. sztuk i 37,92 proc. maksymalnej ceny detalicznej, czyli ceny wydrukowanej na opakowaniu papierosów. Zdaniem Ewy Sochy, konsultanta w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, nie jest to koniec podwyżek, gdyż do 31 grudnia 2008 r. Polska ma czas na dostosowanie do wymogów unijnych.

REKLAMA

- Unijna minimalna stawka akcyzy jest ustalona na poziomie 57 proc. ceny sprzedaży detalicznej (włączając wszystkie podatki) i nie może być niższa niż 64 euro na 1 tys. papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie. Podwyżki te rząd zamierza osiągnąć poprzez ustalenie zmiennej stawki kwotowej oraz stałej stawki procentowej w wysokości 25 proc. maksymalnej ceny detalicznej. Jeszcze w 2008 roku stawka kwotowa miałaby wynieść 134,18 zł/1 tys. sztuk - tłumaczy Ewa Socha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie dodała, że stawki te ustalane są w oparciu o przewidywaną na 2008 rok detaliczną cenę sprzedaży papierosów należących do najpopularniejszej kategorii cenowej, która według Ministerstwa Finansów powinna osiągnąć poziom 266,48 zł/1 tys. szt.

- W uzasadnieniu do projektu ustawy o podatku akcyzowym wskazuje się jednak na możliwość dodatkowej podwyżki stawek akcyzy w przypadku ewentualnego wzrostu kursu euro lub ukształtowania się detalicznej ceny sprzedaży najpopularniejszej kategorii papierosów na niższym od zakładanego poziomie - argumentuje Ewa Socha.

Wyroby energetyczne

Ministerstwo Finansów, zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, do końca marca 2008 r. ma zająć się zmianami w ustawie akcyzowej, w tym wprowadzeniem zerowej stawki na niektóre wyroby energetyczne. Dotyczy to wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe i napędowe oraz innych niż dodatki lub domieszki do olejów opałowych lub paliw.

Jak wyjaśnia w rozmowie z nami Wojciech Sztuba, partner w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, przez wyroby energetyczne rozumie się paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, co jest zgodne z Dyrektywą 2003/96/WE.

- Trzeba więc podkreślić, że zerowa stawka akcyzy nie dotyczy energii elektrycznej, bo nie pozwalają na to m. in. przepisy unijne - podkreślił Wojciech Sztuba.

Energia elektryczna

Ministerstwo za jeden z priorytetów uważa również dostosowanie do wymogów wspólnotowych zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej. Jak wyjaśnił partner TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, polityka wspólnotowa zakłada wyższy poziom harmonizacji opodatkowania energii, co ma umożliwić ujęcie obciążeń fiskalnych we wspólne ramy prawne oraz realizację strategicznych celów UE.

- Po wejściu w życie zmian proponowanych przez rząd akcyzę od energii elektrycznej będą płacić podmioty sprzedające energię końcowemu nabywcy, a nie jak jest obecnie producenci. Oznacza to sporą zmianę w polskim systemie poboru podatku od energii, której - wbrew często wygłaszanym opiniom - Unia Europejska wcale na nas nie wymusza, jako że dyrektywa unijna dopuszcza w pewnych okolicznościach utrzymanie dotychczasowych metod poboru akcyzy - argumentował Wojciech Sztuba.

Jego zdaniem, prace nad zmianą systemu są już jednak bardzo zaawansowane. W rezultacie podstawą naliczenia nowej akcyzy będzie ilość energii wynikająca z odczytu licznika odbiorcy końcowego.

- Zaletą zmiany jest to, że nowa akcyza nie obejmie strat przesyłowych - podsumował nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prace nad ustawą akcyzową

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW TPA HORWATH SZTUBA KACZMAREK

WOJCIECH SZTUBA

partner

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Sztuba, partner

Wiadomo już, że zmiana sposobu opodatkowania energii elektrycznej wpłynie na zwiększenie cen energii dla konsumentów, choć autorzy zmian uparcie temu zaprzeczają. Skoro producentom energii, którzy dotąd płacili akcyzę, nie zagwarantowano w przeszłości możliwości pełnego jej uwzględnienia w cenie sprzedawanej energii, to i dziś nie ma co liczyć na obniżenie hurtowych cen energii o pełną wartość akcyzy zdjętej z producentów. Jeśli więc dystrybutorzy dodadzą akcyzę do ceny energii opartej na wcale lub nieznacznie obniżonej cenie producenta, wówczas cena detaliczna będzie musiała wzrosnąć.

Ewa Socha

konsultant

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Socha, konsultant

Zmiany w ustawie akcyzowej są niewątpliwie niezbędne. Poczynając od zmian typowo porządkowych, czyli przykładowo uporządkowania zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy, odejścia od stosowania klasyfikacji PKWiU w obrocie krajowym na rzecz CN, czy też umieszczenia w ustawie obligatoryjnych zwolnień wynikających z przepisów wspólnotowych, kończąc na zmianach dotyczących opodatkowania energii elektrycznej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA