REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdrożeją papierosy i prąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Harmonogram prac rządu przewiduje, że do końca marca Ministerstwo Finansów ma zająć się nową ustawą akcyzową. Główne zmiany dotyczą opodatkowania papierosów, energii elektrycznej oraz przeniesienia stawek do ustawy. Nie można wykluczyć, że w konsekwencji tych zmian będzie trzeba płacić więcej za prąd i papierosy.

Jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa Finansów w I kwartale 2008 r. są prace nad projektem nowej ustawy akcyzowej. Takie założenia wynikają z programu prac legislacyjnych Rady Ministrów w okresie styczeń-czerwiec 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W ramach prac nad projektem ustawy akcyzowej mają zostać zmienione zasady opodatkowania energii elektrycznej. Ma nastąpić odejście od opodatkowania wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, z wyjątkiem samochodów osobowych. Stawki akcyzy zostaną przeniesione z rozporządzenia do ustawy. Obniżoną akcyzą mają być objęte biokomponenty. Zerowa stawka akcyzy obejmie wyroby energetyczne, przeznaczone do innych celów niż napędowe i opałowe. Zmieni się także konstrukcja opodatkowania papierosów. Zdaniem ekspertów TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, praktycznie każde nowe rozwiązanie przewidziane w projekcie resortu finansów wpłynie na zmianę cen wyrobów akcyzowych.

Akcyza na papierosy

Stawka akcyzy na papierosy ustalana jest w Polsce systemem kwotowo-procentowym i od 14 stycznia 2008 r. wynosi 91 zł na 1 tys. sztuk i 37,92 proc. maksymalnej ceny detalicznej, czyli ceny wydrukowanej na opakowaniu papierosów. Zdaniem Ewy Sochy, konsultanta w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, nie jest to koniec podwyżek, gdyż do 31 grudnia 2008 r. Polska ma czas na dostosowanie do wymogów unijnych.

REKLAMA

- Unijna minimalna stawka akcyzy jest ustalona na poziomie 57 proc. ceny sprzedaży detalicznej (włączając wszystkie podatki) i nie może być niższa niż 64 euro na 1 tys. papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie. Podwyżki te rząd zamierza osiągnąć poprzez ustalenie zmiennej stawki kwotowej oraz stałej stawki procentowej w wysokości 25 proc. maksymalnej ceny detalicznej. Jeszcze w 2008 roku stawka kwotowa miałaby wynieść 134,18 zł/1 tys. sztuk - tłumaczy Ewa Socha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie dodała, że stawki te ustalane są w oparciu o przewidywaną na 2008 rok detaliczną cenę sprzedaży papierosów należących do najpopularniejszej kategorii cenowej, która według Ministerstwa Finansów powinna osiągnąć poziom 266,48 zł/1 tys. szt.

- W uzasadnieniu do projektu ustawy o podatku akcyzowym wskazuje się jednak na możliwość dodatkowej podwyżki stawek akcyzy w przypadku ewentualnego wzrostu kursu euro lub ukształtowania się detalicznej ceny sprzedaży najpopularniejszej kategorii papierosów na niższym od zakładanego poziomie - argumentuje Ewa Socha.

Wyroby energetyczne

Ministerstwo Finansów, zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, do końca marca 2008 r. ma zająć się zmianami w ustawie akcyzowej, w tym wprowadzeniem zerowej stawki na niektóre wyroby energetyczne. Dotyczy to wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe i napędowe oraz innych niż dodatki lub domieszki do olejów opałowych lub paliw.

Jak wyjaśnia w rozmowie z nami Wojciech Sztuba, partner w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, przez wyroby energetyczne rozumie się paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, co jest zgodne z Dyrektywą 2003/96/WE.

- Trzeba więc podkreślić, że zerowa stawka akcyzy nie dotyczy energii elektrycznej, bo nie pozwalają na to m. in. przepisy unijne - podkreślił Wojciech Sztuba.

Energia elektryczna

Ministerstwo za jeden z priorytetów uważa również dostosowanie do wymogów wspólnotowych zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej. Jak wyjaśnił partner TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, polityka wspólnotowa zakłada wyższy poziom harmonizacji opodatkowania energii, co ma umożliwić ujęcie obciążeń fiskalnych we wspólne ramy prawne oraz realizację strategicznych celów UE.

- Po wejściu w życie zmian proponowanych przez rząd akcyzę od energii elektrycznej będą płacić podmioty sprzedające energię końcowemu nabywcy, a nie jak jest obecnie producenci. Oznacza to sporą zmianę w polskim systemie poboru podatku od energii, której - wbrew często wygłaszanym opiniom - Unia Europejska wcale na nas nie wymusza, jako że dyrektywa unijna dopuszcza w pewnych okolicznościach utrzymanie dotychczasowych metod poboru akcyzy - argumentował Wojciech Sztuba.

Jego zdaniem, prace nad zmianą systemu są już jednak bardzo zaawansowane. W rezultacie podstawą naliczenia nowej akcyzy będzie ilość energii wynikająca z odczytu licznika odbiorcy końcowego.

- Zaletą zmiany jest to, że nowa akcyza nie obejmie strat przesyłowych - podsumował nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prace nad ustawą akcyzową

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW TPA HORWATH SZTUBA KACZMAREK

WOJCIECH SZTUBA

partner

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wojciech Sztuba, partner

Wiadomo już, że zmiana sposobu opodatkowania energii elektrycznej wpłynie na zwiększenie cen energii dla konsumentów, choć autorzy zmian uparcie temu zaprzeczają. Skoro producentom energii, którzy dotąd płacili akcyzę, nie zagwarantowano w przeszłości możliwości pełnego jej uwzględnienia w cenie sprzedawanej energii, to i dziś nie ma co liczyć na obniżenie hurtowych cen energii o pełną wartość akcyzy zdjętej z producentów. Jeśli więc dystrybutorzy dodadzą akcyzę do ceny energii opartej na wcale lub nieznacznie obniżonej cenie producenta, wówczas cena detaliczna będzie musiała wzrosnąć.

Ewa Socha

konsultant

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Socha, konsultant

Zmiany w ustawie akcyzowej są niewątpliwie niezbędne. Poczynając od zmian typowo porządkowych, czyli przykładowo uporządkowania zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy, odejścia od stosowania klasyfikacji PKWiU w obrocie krajowym na rzecz CN, czy też umieszczenia w ustawie obligatoryjnych zwolnień wynikających z przepisów wspólnotowych, kończąc na zmianach dotyczących opodatkowania energii elektrycznej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA