REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenie od szefa to przychód pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wolne od PIT jest dofinansowanie przyznane przez pracodawcę pracownikowi na dokształcanie. Zdaniem fiskusa, aby zwolnienie obowiązywało, szkolący musi posiadać akredytację ministra edukacji. Gdy szef opłaci szkolenie w placówce bez akredytacji, wartość kursu będzie przychodem pracownika.

 

Pracownik, który skorzystał ze szkolenia opłaconego przez pracodawcę, powinien sprawdzić, kto kurs prowadził. Jeśli organizator nie posiadał akredytacji Ministerstwa Edukacji Narodowej, opłata za szkolenie jest przychodem pracownika, który trzeba wykazać w rocznym PIT i zapłacić od niego podatek. Takiego zdania są organy podatkowe, choć i one nie są konsekwentne w swoich interpretacjach. Zdaniem ekspertów zwolnienie PIT nie może zależeć od akredytacji, bo takiego warunku nie przewidują przepisy.

- Opłacamy wiele szkoleń dla pracowników, wliczając te wydatki w koszty. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że jeśli szkolący nie ma akredytacji MEN, wartość kursu to przychód pracownika korzystającego ze szkolenia. Jako pracodawca powinniśmy odprowadzić od takiego świadczenia zaliczkę na PIT. Czy to prawda - pyta pan Marcin z kieleckiej firmy, zatrudniającej 80 osób.

Tak, to prawda. Takie stanowisko prezentuje również część organów podatkowych. Łódzki Urząd Skarbowy w jednej z interpretacji wyjaśnił, że ze zwolnienia PIT korzystać będą jedynie świadczenia przyznane przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, jeżeli organizatorem szkolenia będzie podmiot posiadający akredytację.

Są też odmienne wyjaśnienia fiskusa w tym zakresie. Przykładowo, Izba Skarbowa w Poznaniu twierdzi, że obowiązkowe szkolenia w formach pozaszkolnych niezbędne dla wykonywania obowiązków służbowych nie podlegają opodatkowaniu niezależnie od spełnienia wymogów akredytacyjnych.

Nieważny szkolący

Zgodnie z ustawą o PIT, za przychody ze stosunku pracy uważa się m.in. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty. Karolina Pokrywka, konsultant w Deloitte, wyjaśnia, że przychodem pracownika jest każde świadczenie w naturze finansowane przez pracodawcę, a więc także szkolenie. Jednocześnie wolna od podatku, z pewnymi wyjątkami, jest wartość świadczeń przyznanych, zgodnie z odrębnymi przepisami, przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika.

- Odrębne przepisy powinny odnosić się do rodzaju przyznanych świadczeń, a nie do podmiotu, który prowadzi szkolenie. Zwolnieniu mogą podlegać takie świadczenia, jak zwrot kosztów podręczników, opłat za naukę, zakwaterowanie - tłumaczy Karolina Pokrywka.

Jej zdaniem rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. nie odnosi się w ogóle do rodzaju przyznanych świadczeń, tylko reguluje sposób prowadzenia pozaszkolnych form kształcenia.

- Posiadanie akredytacji przez podmiot szkolący nie powinno zatem mieć wpływu na zwolnienie danego szkolenia z opodatkowania u pracownika. Istnieje jednak ryzyko, że organy będą kwestionowały zwolnienie szkoleń prowadzonych przez podmioty nieposiadające akredytacji - dodaje Karolina Pokrywka.

Ważne szkolenie

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to klucz do sukcesu zarówno pracowników, jak i pracodawców. Rozbieżności interpretacyjne w zakresie rozliczeń podatkowych opłat za doszkalanie może spowodować, że zainteresowanie szkoleniami spadnie.

Zdaniem Rafała Garbarza, menedżera Ernst & Young, w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe w sensie umiejętności wykonywania bieżących obowiązków służbowych przez pracownika nie powstaje przychód ze stosunku pracy.

- Jest to przejaw zgodnego współdziałania stron w celu wykonania umowy o pracę - argumentuje Rafał Garbarz.

Marek Jarocki, menedżer Ernst&Young wyjaśnia, że co do innych szkoleń można potencjalnie zastosować zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT.

- Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku jest wartość świadczeń szkoleniowych przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami. Zdaniem niektórych urzędów, zastosowanie zwolnienia z opodatkowania szkoleń w formach pozaszkolnych, które nie spełniają kryteriów wskazanych w przepisach szczególnych (dotyczących np. formy lub podmiotu oferującego szkolenie), jest nieuprawnione - tłumaczy Marek Jarocki.

Według Rafała Garbarza istnieją argumenty przemawiające za zastosowaniem wskazanego zwolnienia niezależnie od tego, czy organizator spełnia szczegółowe kryteria.

- Odrębne przepisy to także ogólna reguła kodeksu pracy, nakładająca na pracodawców obowiązek dokształcania pracowników, ale nieprzewidująca szczegółowych obostrzeń dla organizatorów, np. akredytacji - podsumowują eksperci Ernst & Young.

Bez wpływu na koszty szefa

Skoro fiskus uzależnia zastosowanie zwolnienia PIT w przypadku dokształcania od posiadania akredytacji MEN przez szkolącego, pojawia się wątpliwość, czy akredytacja ta wpływa także na rozliczenia kosztów pracodawcy.

Maciej Grela, prawnik w Kancelarii Prawnej GLN, stwierdza, że status podmiotu prowadzącego szkolenie (tj. fakt posiadania wpisu do ewidencji placówek oświatowych albo akredytacji kuratorium oświaty) nie jest istotny z punktu widzenia ustalania kosztów podatkowych pracodawcy, pokrywającego koszty szkolenia dla pracowników.

- Kontrowersje narosłe wokół zwolnienia z opodatkowania dochodu osiąganego przez pracownika w związku ze szkoleniem nie powinny w tym przypadku wpływać negatywnie na ocenę sytuacji pracodawcy - wyjaśnia Maciej Grela.

Wskazuje, że wydatki na szkolenia mające na celu uzupełnienie lub zdobycie wiedzy związanej z pracą wykonywaną na rzecz pracodawcy nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów podatkowych.

- W rezultacie możliwość zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów powinna być badana jedynie w oparciu o kryteria ogólne (tj. w związku z przychodem pracodawcy) - uważa Maciej Grela.

Związki z przychodem

Grażyna Tomiczek, ekspert z katowickiego oddziału PricewaterhouseCoopers, podkreśla w rozmowie z nami, że podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

- Ponieważ wydatki na szkolenia pracowników mające na celu zdobycie lub uzupełnienie wiedzy związanej bezpośrednio z pracą wykonywaną na rzecz firmy nie zostały ujęte w negatywnym katalogu kosztów, podatnicy mają możliwość, dla celów podatkowych, zaliczyć do kosztów wszelkie wydatki, pod warunkiem, że wykażą ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma - lub może mieć - wpływ na wielkość osiągniętego przychodu - tłumaczy Grażyna Tomiczek.

Jej zdaniem, w celu wykazania związku wydatku szkoleniowego z prowadzoną działalnością podatnicy powinni odpowiednio udokumentować przedmiotowy wydatek (tj. treść umowy, formularza zgłoszeniowego i/lub specyfikacji do faktury powinna potwierdzać związek tematyki szkolenia z rodzajem wykonywanej przez pracownika pracy na rzecz firmy).

Wydatki na dokształcanie pracowników dotyczące wykonywanej przez nich pracy trudno przypisać konkretnym przychodom, ale wyższe kwalifikacje pracowników mogą wpływać na jakość wykonywanej przez nich pracy, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie firmy.

- W związku z tym, że przepisy nie określają wymogów i ograniczeń w zakresie statusu podmiotu prowadzącego szkolenia, należy uznać, że ewentualnie posiadanie lub nieposiadanie przez prowadzącego szkolenie akredytacji MEN nie będzie miało wpływu na możliwość zaliczenia wydatków z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów - podsumowuje Grażyna Tomiczek.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Doskonalenie kwalifikacji przez pracowników


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Szkolenia


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację podatkową, wyjaśniając, czy wydatki na kurs, który prowadziła firma bez akredytacji MEN, są przychodem pracownika podlegającym PIT.


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA