REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty za skargi sądowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Przyjęta wczoraj uchwała Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego jest korzystna dla podatników. Do obliczenia wpisu w sprawach podatkowych należy przyjmować tylko kwotę zakwestionowaną w skardze. Podatnicy, którzy nie zgadzają się tylko częściowo z decyzją organów podatkowych, zapłacą niższe wpisy od skargi.

ORZECZNICTWO

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wczorajsza uchwała Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego ostatecznie potwierdza interpretację dotyczącą sposobu obliczania wpisu od spraw podatkowych. Sędziowie Izby Finansowej tak samo jak w ubiegłym tygodniu sędziowie Izby Gospodarczej NSA, stanęli na stanowisku, że wartością przedmiotu zaskarżenia przy sprawach podatkowych jest nie cała kwota wynikająca z zaskarżonej decyzji, ale tylko część sporna. Inaczej mówiąc, kwota, którą należy przyjąć do obliczenia wpisu stosunkowego od skargi, jest tylko ta jej część, która została zakwestionowana w skardze. Jeżeli więc podatnik nie zaskarża decyzji w całości, zapłaci wpis tylko od kwoty spornej. W praktyce stanowisko NSA dla bardzo wielu podatników będzie oznaczać dziesiątki tysięcy oszczędności.

Rozbieżne stanowiska

Uchwała zapadła na tle konkretnej sprawy podatkowej. Podatnik zaskarżył do sądu administracyjnego decyzje dotyczące VAT za poszczególne miesiące 2005 roku. Ogólna kwota wynikająca z decyzji wynosiła niecałe 50 tys. zł. Spór między podatnikiem a fiskusem dotyczył około 17 tys. zł. Po tym, jak sprawa trafiła do sądu, powstał problem jak ustalić wartość przedmiotu zaskarżenia. W ocenie podatnika wpis sądowy powinien zapłacić tylko od części spornej. Sąd administracyjny był innego zdania i wezwał skarżącego do dopłacenia wpisu, obliczając go od całej kwoty wynikającej z decyzji. Skarżący złożył zażalenie na zarządzenie wzywające do uzupełniania wpisu.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny, który zajął się zażaleniem podatnika, zwrócił uwagę na rozbieżne orzecznictwo w zakresie wpisów stosunkowych od spraw podatkowych. Z orzeczeń sądowych wynikają dwie zasadnicze interpretacje. Część składów orzekających uznaje, że postawą obliczenia wpisu stosunkowego w sprawach podatkowych jest zawsze kwota wynikająca z zaskarżonej decyzji. Inaczej mówiąc, że podatnik musi zapłacić wpis od całości zobowiązania podatkowego. W orzecznictwie pojawił się też korzystny dla podatników pogląd, że wpis powinien być płacony jedynie od kwoty zobowiązania kwestionowanej przez skarżącego. Tak wyraźna rozbieżność spowodowała skierowanie pytania prawnego, czy wpis ustala się od całej kwoty wynikającej z decyzji, czy tylko od kwoty spornej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotna jest kwota sporna

NSA uznał, że wartość przedmiotu zaskarżenia w sprawach podatkowych, od których pobierany jest wpis stosunkowy, to tylko ta część zobowiązania, która jest kwestionowana w skardze. Oznacza to, że nie w każdej sprawie podatnik zapłaci wpis od całej kwoty wynikającej z decyzji. Jeżeli spór w sprawie będzie dotyczył tylko jej części, wpis należy obliczyć w odniesieniu do tej części.

W ocenie NSA to, że sąd I instancji nie jest związany granicami skargi i musi zbadać legalność całej decyzji, nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. NSA zwrócił też uwagę na przekroczenie upoważnienia ustawowego w rozporządzeniu Rady Ministrów dotyczącego wpisów. Jak podkreślił sąd, Rada Ministrów była upoważniona jedynie do określenia wysokości oraz szczegółowych zasady pobierania wpisu. Za korzystną dla skarżących interpretacją przemawiają także standardy międzynarodowe oraz konstytucja. Zbyt wysoki wpis sądowy może pozbawić skarżącego prawa do sądu, co byłoby niezgodne z konstytucją. Argumentacja składu orzekającego Izby Finansowej jest zbieżna ze stanowiskiem poszerzonego składu Izby Gospodarczej zaprezentowanym w postanowieniu z 21 stycznia 2008 r. Niemniej jednak sędziowie nie byli jednomyślni, na co wskazują dwa zdania odrębne zgłoszone do uchwały.

Ujednolicenie praktyki

Stanowisko NSA w sprawie wpisów od spraw podatkowych to jedna z najważniejszych kwestii, jaką rozstrzygnął ten sąd. Nie tylko, dlatego, że pozwoli na ujednolicenie praktyki w tym zakresie. Przede wszystkim dlatego, że będzie miało przełożenie na setki spraw podatkowych, jakie co roku trafiają do sądów administracyjnych.

- Z punktu widzenia praktyki, wyjaśnienie przez NSA sposobu rozumienia zasad opłacania wpisów w postępowaniu przed sadami administracyjnymi oraz ujednolicenia praktyki jest ze wszech miar pożądane - mówi Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges. W jego ocenie stanowisko przyjęte przez NSA nie tylko porządkuje i wyjaśnia tę materię, pozwalając na zmniejszenie wysokości wpisów. Przede wszystkim, co może nawet ważniejsze, pozwoli na ujednolicenie zasad postępowania przez sądy oraz daje gwarancję pewności stosowania prawa - podkreśla Robert Krasnodębski.

Także Adrian Jonca, doradca podatkowy z Kancelarii Beiten Burkhardt, uchwałę NSA ocenia jako korzystną dla skarżących. Jak podkreśla, brak jest uzasadnionych powodów, dla których przedmiot zaskarżenia miałaby stanowić cała wysokość zobowiązania podatkowego, skoro kwestionowana jest wyłącznie jego część.

- Jak pokazuje dotychczasowa praktyka sądów administracyjnych, różnica między wysokością całego zobowiązania podatkowego a kwotą kwestionowaną przez stronę jest niejednokrotnie znaczna - wyjaśnia Adrian Jonca. Zwłaszcza że od 2003 roku decyzje określają kwotę prawidłowego zobowiązania podatkowego, a nie jedynie kwotę zaległości podatkowej. W ocenie eksperta obliczanie należnego wpisu na podstawie kwoty zobowiązania podatkowego, wynikającego z decyzji organu podatkowego, bez uwzględnienia zakresu zaistniałego w sprawie sporu, prowadzi do obciążenia niewspółmiernie wysokim wpisem sądowym stwarzając barierę dla efektywnej realizacji prawa do sądu.

- Pobieranie wpisu niewspółmiernego do wartości faktycznego przedmiotu sporu sprawić może, że mimo przekonania strony o słuszności jej stanowiska, złożenie skargi jest pozbawione z ekonomicznego punktu widzenia jakiegokolwiek sensu - zauważa nasz rozmówca.

Sygn. akt IFPS 7/07

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Składanie skarg do Sądów Administracyjnych

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA