REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od niepobranych odsetek jest podatek dochodowy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby niespokrewnione mogą udzielać sobie pożyczek w granicach limitu bez podatku od czynności cywilnoprawnych. Jeśli od spłaty rat nie będą pobierane odsetki, u pożyczkobiorcy powstanie przychód. Wartość niepobranych odsetek to nieodpłatne świadczenie, od którego trzeba zapłacić podatek dochodowy.

Pożyczki między osobami niepokrewnionymi stają się ostatnio bardzo popularne. Powstają portale internetowe (Monetto. pl i Finansowo. pl.), które będą pośredniczyć w tego typu transakcjach. Kredyt od kolegi to często atrakcyjniejsza oferta w porównaniu z produktami bankowymi. Przede wszystkim tańsza i pozbawiona wielu formalności. Strony pożyczki mogą przykładowo umówić się na nieoprocentowywanie tego typu wsparcia finansowego. I tu pułapkę zastawia fiskus: jeśli osoby udzielające sobie pożyczki umówią się na niepobieranie odsetek z tego tytułu, z jednej strony mogą uniknąć podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy pożyczki. Z drugiej jednak wartość niepobranych odsetek będzie nieodpłatnym świadczeniem, od którego trzeba zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowany przychód

Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym wartości nieodpłatnych świadczeń. Ewelina Lelito, asystent podatkowy w BDO Numerica wyjaśnia, że nieodpłatnym świadczeniem jest także takie zdarzenie, którego następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

- Bezsprzecznie zatem nieoprocentowana pożyczka stanowi nieodpłatne świadczenie dla pożyczkobiorcy, którego wysokość stanowią odsetki, jakie należałoby uiścić w wolnym i niespekulacyjnym obrocie - wskazuje Ewelina Lelito.

REKLAMA

Według naszej rozmówczyni, nieodpłatne świadczenie nie wystąpi, w przypadku gdy nieoprocentowanej pożyczki udziela pracodawca swojemu pracownikowi zgodnie z regulaminem pracodawcy, ze środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość rynkowa

W celu uniknięcia opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia zalecane jest zawarcie nisko oprocentowanej pożyczki.

- W takim przypadku istnieje jednak ryzyko doszacowania różnicy pomiędzy wartością odsetek, jakie pożyczkobiorca zobowiązany byłby zapłacić w warunkach rynkowych, a wartością odsetek ustalonych na preferencyjnym poziomie - przypomina Ewelina Lelito.

Osoby niespokrewnione mają możliwość udzielania sobie pożyczek. Jeśli zrobią to w granicach ustawowego limitu, unikną podatku od czynności cywilnoprawnych. Podatek ten nie wystąpi, jeśli łączna kwota lub wartość pożyczek otrzymanych w okresie kolejnych trzech lat nie przekracza 5 tys. zł od jednego podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie więcej niż 25 tys. zł. Na ten aspekt zwraca uwagę Tomasz Rysiak, prawnik z kancelarii Magnusson, który stwierdza, że pożyczki udzielone przez pożyczkodawców niespokrewnionych powyżej wskazanego limitu spowodują powstanie obowiązku opodatkowania pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych stawką w wysokości 2 proc. od kwoty głównej pożyczki.

- Jednocześnie brak oprocentowania pożyczki przez pożyczkodawcę zawsze spowoduje powstanie nieodpłatnego przychodu do opodatkowania. Przychód ten powstanie w wysokości odpowiadającej rynkowej wysokości oprocentowania dla danej pożyczki - dodaje Tomasz Rysiak.

Wirtualny zarobek

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość nieodpłatnych świadczeń zalicza się do przychodów. Katarzyna Płowens, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy wyjaśnia, że nieodpłatne świadczenie należy zdefiniować jako uzyskanie jednostronnej korzyści majątkowej kosztem innego podmiotu. Z tak rozumianym nieodpłatnym świadczeniem mamy do czynienia także w przypadku nieoprocentowanej umowy pożyczki.

- Pożyczkobiorca nie ma zatem prawnej możliwości uniknięcia zapłaty podatku dochodowego od tej czynności prawnej. W innej sytuacji jest natomiast pożyczkodawca. W przypadku gdy pożyczkodawca udzielił nieoprocentowanej pożyczki lub zrezygnował z żądania zapłaty odsetek, nie ciąży na nim obowiązek zapłaty podatku dochodowego od odsetek, które powstałyby w związku z udzieleniem pożyczki - dodaje Katarzyna Płowens.

Ważny status podatników

Paweł Fabianowski, ekspert z departamentu prawa podatkowego Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński podkreśla, że przy udzielaniu pożyczek istotne jest to, kto jej udziela. Jego zdaniem, gdy pożyczkodawcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, brak odsetek nie będzie rodził obowiązku zapłaty PIT.

- Wynika to z faktu, że umowa pożyczki nie musi być odpłatna, gdyż odpłatność nie stanowi jej istoty. Tak więc brak określenia odsetek w umowie nie powinien rodzić jakichkolwiek obowiązków podatkowych. Nie ma w tym przypadku mowy o nieodpłatnym świadczeniu - argumentuje Paweł Fabianowski.

Jednocześnie dodaje, że w przypadku gdy pożyczkodawcą jest przedsiębiorca - zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o PIT - przychodu nie stanowi kwota zwróconych pożyczek z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek i kwota naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od udzielonych pożyczek. Odwołując się do jednego z pism Ministerstwa Finansów z 13 stycznia 1999 r., należy uznać, że obowiązek zapłacenia PIT nie powstanie w przypadku, gdy odsetki nie zostały pobrane (np. w przypadku ich umorzenia).

- Niemniej każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, gdyż w niektórych sytuacjach mogą mieć równolegle zastosowanie przepisy o cenach transferowych. Potencjalnie mogą one prowadzić do uznania, że pożyczający, nie pobierając odsetek, udzielił pożyczki na zasadach nierynkowych - stwierdza Paweł Fabianowski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak rozliczyć podatek od odsetek

30 kwietnia mija termin rozliczenia przychodu z odsetek za 2007 rok

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA