REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przelewy natychmiastowe przelew bank pieniądze
przelewy natychmiastowe przelew bank pieniądze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Decyzją Parlamentu Europejskiego, banki znajdujące się na terenie UE muszą obsługiwać płatności natychmiastowe. Przepisy te stanowią dla instytucji finansowych zarówno ogromną szansę, jak i znaczące wyzwanie. Im szybciej banki zdołają sprostać unijnym wymogom, tym lepsza stanie się ich sytuacja na rynku względem konkurencji. Wprowadzenie płatności natychmiastowych zmusza jednak instytucje finansowe do poczynienia dużych inwestycji w ich struktury IT. Krok ten, choć konieczny, wyposaży cyberprzestępców w dodatkowe możliwości ataku. To istotny aspekt, biorąc pod uwagę, że już w tym momencie, 1/5 wszystkich przypadków naruszeń bezpieczeństwa dotyczy instytucji finansowych. Niepokoju nie kryją także eksperci ds. ryzyka w europejskich bankach. Aż 82 proc. z nich uważa, że cyfrowa przestępczość pozostaje największym zagrożeniem dla instytucji finansowych.

REKLAMA

Banki muszą obsługiwać przelewy natychmiastowe

Ustalony przez Parlament Europejski termin, w którym europejskie banki muszą zadbać o usługi odbierania poleceń przelewu natychmiastowego, minął 9 stycznia 2025. Na realizację zadania mają czas do 9 października 2025 roku. Terminy te odnoszą się jednak wyłącznie do państw znajdujących się w strefie euro. Banki spoza niej mają dodatkowe dwa lata na wprowadzenie koniecznych zmian. Dzięki nowym przepisom, czas realizacji przelewów w euro ma wynosić zaledwie 10 sekund.

– Osiągnięcie tego celu wymaga wykorzystania najnowocześniejszej technologii. Należy jednak podkreślić, że wiele europejskich instytucji finansowych nie posiada takich rozwiązań. Według raportu Capgemini World Payments tylko 7 proc. wszystkich europejskich banków odznacza się dojrzałością biznesową i technologiczną, wystarczającą do obsługi przelewów natychmiastowych – zauważa Maciej Konieczny, Sales Manager Financial Services, Fortinet w Polsce

Przelewy muszą szybkie, ale przede wszystkim bezpieczne

Banki, które będą w stanie sprawnie wdrożyć nowoczesne rozwiązania w zakresie płatności natychmiastowej, zapewniają sobie nie tylko zgodność z przepisami, ale również zdobędą przewagę konkurecyjną na rynku. W tym celu niektóre instytucje finansowe będą rozwijać własne, lokalne infrastruktury IT. Inne rozpoczną z kolei poszukiwania rozwiązań chmurowych, które zagwarantują im skalowalność. Niezależnie od wybranej taktyki, banki muszą dołożyć wszelkich starań, aby ich systemy były szybkie, wydajne i przede wszystkim – odporne na cyberataki, których liczba nieustannie wzrasta. Stanowiły one 74 proc. wszystkich incydentów. Banki muszą uznać cyberbezpieczeństwo za priorytet. Opinię tę podziela m.in. Komisja Europejska.

– UE posiada kilka aktów prawnych, które koncentrują się na aspekcie cyfrowej ochrony. Są to np. aktualizująca unijne standardy cyberbezpieczeństwa dyrektywa NIS 2 oraz rozporządzenie DORA. Drugi ze wspomnianych aktów skupia się na cyfrowej odporności sektora finansowego. Na jego mocy europejskie instytucje finansowe będą musiały monitorować status swoich zewnętrznych dostawców usług oraz zgłaszać informacje na temat napotkanych cyberzagrożeń i ewentualnych incydentów. Pojawi się także obowiązek przeprowadzania regularnych testów cyfrowej odporności operacyjnej. Europejski Bank Centralny również posiada jasno określone standardy dotyczące cyberbezpieczeństwa instytucji finansowych – wylicza ekspert Fortinet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewiduje się, że częstotliwość wykonywania płatności natychmiastowych w UE ma wzrastać o 50 proc. rocznie. Banki, aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, będą musiały wdrażać skalowalne rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Również to działanie nie jest jednak pozbawione ryzyka.

AI w instytucjach finansowych

Banki nieustannie pracują nad zwiększeniem swoich możliwości w zakresie wykorzystywania sztucznej inteligencji. Oczekuje się, że do 2030 roku branża finansowa zainwestuje w rozwój generatywnej AI blisko 85 miliardów dolarów. Banki używają tej technologii przede wszystkim w celu usprawniania procesów związanych z obsługą klienta, oceną ryzyka, wykrywaniem oszustw, automatyzacją przetwarzania dokumentów oraz personalizacją produktów. Instytucje finansowe dołączają także do trendu, jakim jest budowanie coraz większej liczby centrów danych. Te są konieczne do wspierania pracy stale powstających aplikacji bazujących na sztucznej inteligencji. Banki muszą jednak zachować dużą ostrożność podczas wdrażania AI do swoich struktur.

– Sztuczna inteligencja ma obiektywnie wiele do zaoferowania instytucjom finansowym. Nie oznacza to jednak, że technologia ta jest wolna od ryzyka. Na przykład, banki korzystające z AI muszą dołożyć wszelkich starań, aby trenowanie dużych modeli językowych (LMM) odbywało się w odpowiednio chronionych środowiskach typu data center lub też w chmurze. W przeciwnym razie może dojść do wycieku wrażliwych informacji biznesowych. Nie wolno także zapominać o tym, że cyberprzestępcy sami chętnie sięgają po sztuczną inteligencję podczas przeprowadzania ataków. Technologia ta pozwala im na znaczne poszerzenie skali ich działań. Przestępcy często wykorzystują AI np. w celu naruszenia bezpieczeństwa poczty biznesowej – wyjaśnia Maciej Konieczny.

Zachowanie stabilności w obliczu licznych cyfrowych zagrożeń przy równoczesnym rozwoju swojej infrastruktury IT wymaga od banków przemyślanych działań. Instytucje finansowe muszą zadbać o stały i niezawodny monitoring swoich systemów. Muszą także inwestować w silne zapory sieciowe oraz nieustannie poszerzać swoją wiedzę na temat najlepszych praktyk w zakresie cyberochrony.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA