REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przelewy natychmiastowe przelew bank pieniądze
przelewy natychmiastowe przelew bank pieniądze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Decyzją Parlamentu Europejskiego, banki znajdujące się na terenie UE muszą obsługiwać płatności natychmiastowe. Przepisy te stanowią dla instytucji finansowych zarówno ogromną szansę, jak i znaczące wyzwanie. Im szybciej banki zdołają sprostać unijnym wymogom, tym lepsza stanie się ich sytuacja na rynku względem konkurencji. Wprowadzenie płatności natychmiastowych zmusza jednak instytucje finansowe do poczynienia dużych inwestycji w ich struktury IT. Krok ten, choć konieczny, wyposaży cyberprzestępców w dodatkowe możliwości ataku. To istotny aspekt, biorąc pod uwagę, że już w tym momencie, 1/5 wszystkich przypadków naruszeń bezpieczeństwa dotyczy instytucji finansowych. Niepokoju nie kryją także eksperci ds. ryzyka w europejskich bankach. Aż 82 proc. z nich uważa, że cyfrowa przestępczość pozostaje największym zagrożeniem dla instytucji finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Banki muszą obsługiwać przelewy natychmiastowe

Ustalony przez Parlament Europejski termin, w którym europejskie banki muszą zadbać o usługi odbierania poleceń przelewu natychmiastowego, minął 9 stycznia 2025. Na realizację zadania mają czas do 9 października 2025 roku. Terminy te odnoszą się jednak wyłącznie do państw znajdujących się w strefie euro. Banki spoza niej mają dodatkowe dwa lata na wprowadzenie koniecznych zmian. Dzięki nowym przepisom, czas realizacji przelewów w euro ma wynosić zaledwie 10 sekund.

– Osiągnięcie tego celu wymaga wykorzystania najnowocześniejszej technologii. Należy jednak podkreślić, że wiele europejskich instytucji finansowych nie posiada takich rozwiązań. Według raportu Capgemini World Payments tylko 7 proc. wszystkich europejskich banków odznacza się dojrzałością biznesową i technologiczną, wystarczającą do obsługi przelewów natychmiastowych – zauważa Maciej Konieczny, Sales Manager Financial Services, Fortinet w Polsce

Przelewy muszą szybkie, ale przede wszystkim bezpieczne

Banki, które będą w stanie sprawnie wdrożyć nowoczesne rozwiązania w zakresie płatności natychmiastowej, zapewniają sobie nie tylko zgodność z przepisami, ale również zdobędą przewagę konkurecyjną na rynku. W tym celu niektóre instytucje finansowe będą rozwijać własne, lokalne infrastruktury IT. Inne rozpoczną z kolei poszukiwania rozwiązań chmurowych, które zagwarantują im skalowalność. Niezależnie od wybranej taktyki, banki muszą dołożyć wszelkich starań, aby ich systemy były szybkie, wydajne i przede wszystkim – odporne na cyberataki, których liczba nieustannie wzrasta. Stanowiły one 74 proc. wszystkich incydentów. Banki muszą uznać cyberbezpieczeństwo za priorytet. Opinię tę podziela m.in. Komisja Europejska.

REKLAMA

– UE posiada kilka aktów prawnych, które koncentrują się na aspekcie cyfrowej ochrony. Są to np. aktualizująca unijne standardy cyberbezpieczeństwa dyrektywa NIS 2 oraz rozporządzenie DORA. Drugi ze wspomnianych aktów skupia się na cyfrowej odporności sektora finansowego. Na jego mocy europejskie instytucje finansowe będą musiały monitorować status swoich zewnętrznych dostawców usług oraz zgłaszać informacje na temat napotkanych cyberzagrożeń i ewentualnych incydentów. Pojawi się także obowiązek przeprowadzania regularnych testów cyfrowej odporności operacyjnej. Europejski Bank Centralny również posiada jasno określone standardy dotyczące cyberbezpieczeństwa instytucji finansowych – wylicza ekspert Fortinet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewiduje się, że częstotliwość wykonywania płatności natychmiastowych w UE ma wzrastać o 50 proc. rocznie. Banki, aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, będą musiały wdrażać skalowalne rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Również to działanie nie jest jednak pozbawione ryzyka.

AI w instytucjach finansowych

Banki nieustannie pracują nad zwiększeniem swoich możliwości w zakresie wykorzystywania sztucznej inteligencji. Oczekuje się, że do 2030 roku branża finansowa zainwestuje w rozwój generatywnej AI blisko 85 miliardów dolarów. Banki używają tej technologii przede wszystkim w celu usprawniania procesów związanych z obsługą klienta, oceną ryzyka, wykrywaniem oszustw, automatyzacją przetwarzania dokumentów oraz personalizacją produktów. Instytucje finansowe dołączają także do trendu, jakim jest budowanie coraz większej liczby centrów danych. Te są konieczne do wspierania pracy stale powstających aplikacji bazujących na sztucznej inteligencji. Banki muszą jednak zachować dużą ostrożność podczas wdrażania AI do swoich struktur.

– Sztuczna inteligencja ma obiektywnie wiele do zaoferowania instytucjom finansowym. Nie oznacza to jednak, że technologia ta jest wolna od ryzyka. Na przykład, banki korzystające z AI muszą dołożyć wszelkich starań, aby trenowanie dużych modeli językowych (LMM) odbywało się w odpowiednio chronionych środowiskach typu data center lub też w chmurze. W przeciwnym razie może dojść do wycieku wrażliwych informacji biznesowych. Nie wolno także zapominać o tym, że cyberprzestępcy sami chętnie sięgają po sztuczną inteligencję podczas przeprowadzania ataków. Technologia ta pozwala im na znaczne poszerzenie skali ich działań. Przestępcy często wykorzystują AI np. w celu naruszenia bezpieczeństwa poczty biznesowej – wyjaśnia Maciej Konieczny.

Zachowanie stabilności w obliczu licznych cyfrowych zagrożeń przy równoczesnym rozwoju swojej infrastruktury IT wymaga od banków przemyślanych działań. Instytucje finansowe muszą zadbać o stały i niezawodny monitoring swoich systemów. Muszą także inwestować w silne zapory sieciowe oraz nieustannie poszerzać swoją wiedzę na temat najlepszych praktyk w zakresie cyberochrony.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA