REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?
MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

rozwiń >

Brak polskiej ustawy dot. kryptowalut rodzi problemy

Polska nie zdążyła przyjąć na czas ustawy implementującej unijne rozporządzenie MiCA przed 30 grudnia 2024 roku. W rezultacie obowiązuje okres przejściowy, podczas którego polskie podmioty zarejestrowane przed końcem 2024 roku mogą operować na dotychczasowych zasadach do czerwca 2025 roku. Oznacza to, że pełne dostosowanie polskiego systemu prawnego, w tym potencjalne zmiany w opodatkowaniu kryptoaktywów, może nastąpić dopiero po tym okresie.

Dlaczego ustawa o kryptoaktywach w Polsce jest tak ważna z perspektywy podatków? Z tego względu, że MiCA reguluje rynek kryptoaktywów w Unii Europejskiej, ale nie odnosi się bezpośrednio do kwestii podatkowych. To polska ustawa może wiele zmienić i na tym trzeba skupić się w dalszej części tego wpisu.

REKLAMA

Czym jest polska ustawa o kryptoaktywach i dlaczego jest tak istotna?

Polska ustawa o rynku kryptoaktywów (na razie w fazie projektu) ma na celu wdrożenie unijnego rozporządzenia MiCA do polskiego porządku prawnego. Jej głównym celem jest ustanowienie ram prawnych dla funkcjonowania rynku kryptoaktywów w Polsce oraz zapewnienie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Kluczowe założenia ustawy obejmują m.in. wyznaczenie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) jako organu nadzorczego odpowiedzialnego za monitorowanie rynku kryptoaktywów oraz egzekwowanie przepisów wynikających z rozporządzenia MiCA. Ponadto powinna także w pewnym stopniu obejmować kwestię sankcji administracyjnych i karnych za naruszenie przepisów, które mogą obejmować kary finansowe oraz inne środki dyscyplinujące.

Należy jednak zauważyć, że mimo upływu terminu 30 grudnia 2024 roku, Polska nie zdążyła przyjąć tej ustawy, co skutkuje opóźnieniem w implementacji unijnych regulacji i może prowadzić do niepewności prawnej na rynku kryptoaktywów w kraju. Ponadto nadal na ten moment, czyli 24 lutego 2025 r., nie została ona jeszcze przyjęta. Prowadzone były jednak liczne dyskusje dotyczące wątpliwości, które powstały na podstawie jej dotychczasowych założeń. To właśnie one dotyczą aspektu m.in. możliwych zmian podatkowych.

0,5% opłaty, które może zmienić rynek

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów w Polsce jeszcze w styczniu przewidywał wprowadzenie opłaty nadzorczej dla firm działających w sektorze kryptowalut. Zgodnie z proponowanymi przepisami, podmioty te będą zobowiązane do uiszczania opłaty w wysokości od 500 euro do maksymalnie 0,5% swoich przychodów na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego. Taka konstrukcja budzi kontrowersje, zwłaszcza wśród kantorów kryptowalutowych, których model biznesowy opiera się na dużych obrotach przy niskich marżach. Naliczanie opłaty od całkowitych przychodów, a nie od faktycznych zysków, może prowadzić do sytuacji, w której koszty nadzoru przewyższą możliwości finansowe tych podmiotów. W efekcie może to doprowadzić do ograniczenia liczby legalnie działających kantorów kryptowalutowych w Polsce oraz wzrostu działalności w szarej strefie. Poniżej znajduje się przepis, który podlegał w tym zakresie rozbudowanym dyskusjom:

Źródło zewnętrzne

Większość mniejszych kantorów i firmy kryptowalutowych może nie przetrwać

Jednym z głównych powodów, dla których małe kantory kryptowalutowe mogą nie przetrwać, jest rosnące obciążenie regulacyjne i finansowe. Nowe przepisy wymagają od nich spełnienia rygorystycznych wymogów licencyjnych, co wiąże się z wysokimi kosztami – zarówno jednorazowymi opłatami za rejestrację, jak i stałymi kosztami nadzoru. Dodatkowo, narzucona przez państwo i opisana powyżej opłata w wysokości do 0,5% przychodów sprawia, że model biznesowy oparty na niskich marżach staje się trudny do utrzymania. Duże giełdy i korporacje mogą łatwiej dostosować się do nowych regulacji dzięki skali działalności i większym zasobom finansowym, podczas gdy mniejsze podmioty często nie mają środków na dostosowanie się do zmian. W efekcie wiele z nich może zniknąć z rynku lub przenieść działalność do szarej strefy, gdzie ryzyko zarówno dla użytkowników, jak i dla samego rynku będzie znacznie większe.

Możliwe, że stablecoiny zostaną opodatkowane?

Wprowadzenie unijnego rozporządzenia może wpłynąć na opodatkowanie handlu stablecoinami w Polsce od 2025 roku. MiCA klasyfikuje tokeny e-pieniężne (EMT) jako pieniądz elektroniczny, co może prowadzić do zmiany ich traktowania podatkowego. Obecnie brak jednoznacznych przepisów w polskim prawie określających neutralność podatkową transakcji z udziałem stablecoinów. W związku z tym istnieje ryzyko, że wymiana kryptowalut na stablecoiny będzie uznawana za zdarzenie podatkowe, generujące przychód podlegający opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło zewnętrzne

Podczas konsultacji publicznych nad polską ustawą o rynku kryptoaktywów Maciej Grzegorczyk z Kryptokancelaria.pl zgłosił propozycję, by handel stablecoinami pozostał wolny od opodatkowania. Choć poprawka została zaakceptowana, ustawa wciąż nie weszła w życie, co oznacza, że kluczowy przepis nie został formalnie wdrożony. W praktyce brak jednoznacznych regulacji, które potwierdzałyby neutralność podatkową stablecoinów. Teoretycznie organy skarbowe mogą wydać interpretację korzystną dla podatników. Możliwe jest również stanowisko, że stablecoiny, jako aktywa nieemitowane przez krajowe instytucje finansowe, nie spełniają definicji zawartej w ustawie o usługach płatniczych, na której opiera się polskie prawo w tym zakresie.

Źródło zewnętrzne

Stablecoiny nadal neutralne podatkowo – stanowisko Krajowej Izby Skarbowej z lutego 2025 r.

Początkiem roku Kryptokancelaria.pl zapytała organy podatkowe o stanowisko związane z opodatkowaniem stablecoinów. W odpowiedzi, Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wskazała, że wymiana kryptowaluty na stablecoina, takiego jak USDT, pozostaje neutralna podatkowo. Mimo wprowadzenia rozporządzenia MiCA, które klasyfikuje niektóre stablecoiny jako elektroniczny pieniądz (EMT), KIS podkreśla, że dla celów podatkowych kluczowe jest polskie prawo. Obecnie, zgodnie z krajowymi przepisami, stablecoiny są traktowane jako waluty wirtualne, a ich wymiana nie generuje obowiązku podatkowego. Brakuje też konkretnych wytycznych związanych z MiCA pod kątem opodatkowania, co zresztą zostało wskazane przez Krajową Izbę Skarbową. Należy pamiętać, że interpretacja obowiązująca na ten moment może ulec zmianie w przyszłości. Dlatego zaleca się monitorowanie aktualnych regulacji, a w szczególności polskiej ustawy o rynku kryptoaktywów.

W 2025 r. możesz wyliczyć, ile zapłacisz podatku wykorzystując aplikacje np. Kryptopity.pl

W ostatnim czasie popularnym rozwiązaniem stały się aplikacje rozliczające podatek od krypto. Wykorzystują one pliki csv lub API z poszczególnych giełd do określenia kwot niezbędnych do wykazania przed organami podatkowymi. Kryptopity.pl powstały z myślą o osobach prywatnych i firmach inwestujących w cyfrowe aktywa w Polsce. To platforma online, która usprawnia proces rozliczeń podatkowych, eliminując konieczność ręcznych obliczeń i minimalizując ryzyko błędów. Polega to na tym, że podatnik generuje np. klucze API z giełdy, na której wykonywał transakcje. Potem wkleja je do programu, zaznacza okres, z którego chce rozliczyć podatek i klika oblicz.

Źródło zewnętrzne

Dzięki Kryptopity.pl użytkownicy mogą w szybki sposób przygotować wyliczenia pod deklaracje podatkowe zgodne z polskimi przepisami. System automatycznie analizuje transakcje, generując wynik, który można przepisać do dokumentów do złożenia w urzędzie skarbowym, a konkretniej PIT-38. Cały proces jest przejrzysty i szybki – wynik otrzymujesz na maila, razem z zestawieniem transakcji, które zostały wykorzystane do rozliczenia. Warto wspomnieć, że program wykorzystuje do obliczenia tylko transakcje Krypto/FIAT. Pomija z kolei transakcje na parach Krypto/Krypto. Aplikacja obsługuje najważniejsze giełdy, takie jak np. Binance, Bybit czy Zonda przez API oraz pozwala na przystosowanie większości formatów csv do swojego wewnętrznego. Trzeba jednak uważać na jedną istotną kwestię. API pobiera dane maksymalnie do dwóch lat wstecz. Oznacza to, że za lata wcześniejsze trzeba mieć wygenerowane pliki csv.

Źródło zewnętrzne

Przemysław Babiec, Kryptopity.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA