REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut

Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut
Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rynku kryptoaktywów to projekt polskiego prawa, który ma na celu uregulowanie działalności związanej z kryptowalutami i innymi aktywami cyfrowymi na terenie Polski. Projekt ten jest częścią szerszej europejskiej inicjatywy regulacyjnej, którą jest Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets). Polska ustawa ma za zadanie dostosowanie krajowych przepisów do unijnych standardów, zapewniając spójność regulacji na poziomie krajowym i europejskim. Jest to odpowiedź na potrzebę wprowadzenia jasnych i jednolitych zasad dla podmiotów działających na rynku kryptoaktywów, takich jak giełdy kryptowalut, dostawcy portfeli cyfrowych, emitenci tokenów oraz doradcy inwestycyjni w zakresie aktywów cyfrowych. Niestety mamy jednak      wątpliwości      co do pewnego zapisu w projekcie, który może prowadzić do nierówności pomiędzy instytucjami finansowymi, a przedsiębiorcami kryptowalutowymi. O co chodzi? Więcej szczegółów na ten temat poznasz właśnie w tym artykule. 

Ustawa o rynku kryptoaktywów – garść szczegółów na początek

Co do zasady powiązana jest ona z Rozporządzeniem MiCA, które zmienia dotychczasowe reguły gry dla kryptowalut na terenie Europy. Tym, co wzbudza największe zainteresowanie są licencje. Oznaczają one konieczność rejestracji i uzyskania odpowiednich zezwoleń dla firm, które oferują usługi związane z kryptowalutami, takie jak wymiana kryptowalut na tradycyjne środki płatnicze, przechowywanie aktywów cyfrowych czy doradztwo inwestycyjne. Rozwiązanie ma zapewnić większą ochronę konsumentów korzystających z usług związanych z kryptowalutami, poprzez nałożenie na dostawców tych usług obowiązków dotyczących informowania o ryzykach, przejrzystości operacji oraz zgodności z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CFT). Dodatkowo wprowadzone zostają odpowiednie wymogi ostrożnościowe w postaci m.in. stałych wymogów kapitałowych (125 tys. EUR np. dla kantoru krypto) czy w wysokości ¼ stałych kosztów pośrednich poniesionych w roku poprzednim. Ustawa miałaby też na celu stopniowe włączenie podmiotów z rynku kryptowalut do systemu regulacji finansowych, zrównując je w pewnych aspektach z bankami i instytucjami finansowymi. Tutaj właśnie      pojawia się problem. 

REKLAMA

Autopromocja

Na czym więc polega problem z ustawą o rynku kryptoaktywów?

Nierówność, o której mowa, polega na tym, że w ramach polskich przepisów podatkowych przedsiębiorstwa finansowe, takie jak banki i instytucje kredytowe, są wyłączone z obowiązku płacenia minimalnego podatku dochodowego. Natomiast dostawcy usług kryptowalutowych, którzy w praktyce świadczą usługi o podobnym charakterze, nie są obecnie objęci takim wyłączeniem.

Z tego względu wobec projektu zostało w ostatnim czasie wysunięte stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka, który prowadzi  działalność w ramach Kryptokancelaria.pl. Stanowisko to prezentujemy w poniższej grafice:

stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka dotyczące ustawy o kryptoaktywach

 

Stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka dotyczące ustawy o kryptoaktywach

Źródło zewnętrzne

Jakie zaproponowano wobec tego rozwiązanie?

Przepis art. 15c ustawy CIT wymienia przedsiębiorstwa finansowe, do których Ministerstwo Finansów oraz Komisja Nadzoru Finansowego chcą zaliczyć również dostawców usług kryptowalutowych. W art. 140 ustawy o rynku kryptoaktywów przewiduje się, że do przedsiębiorstw kryptowalutowych będą stosowane przepisy dotyczące usług finansowych. Przepisy o minimalnym podatku dochodowym (art. 24ca ustawy CIT) weszły w życie w styczniu 2024 r. i wyłączają przedsiębiorstwa finansowe, zgodnie z art. 15c ust. 16, z obowiązku płacenia tego podatku.

Proponowana zmiana ma na celu m.in. objęcie dostawców usług kryptowalutowych tym samym wyłączeniem. Obecnie istnieje nierówność, gdzie banki i instytucje kredytowe (art. 15c ust. 16 pkt 1 i 2) są zwolnione z podatku minimalnego, podczas gdy dostawcy usług kryptowalutowych, którzy również mogą uzyskać zezwolenie zgodnie z Rozporządzeniem MICA, musieliby ten podatek płacić. Ta nierówność może negatywnie wpłynąć na dużych graczy na rynku kryptowalut, szczególnie emitentów tokenów powiązanych z aktywami, którzy działają na niskich marżach. Wdrożenie      tej zmiany pomoże zapewnić równe warunki na rynku, zwłaszcza w obliczu nowych regulacji wprowadzanych przez MICA.

Dlaczego problem podatku minimalnego jest istotny?

Z tego względu, że firmy o niskiej marży na transakcjach będą musiały płacić dodatkową opłatę w wysokości 0,5% zgodnie z projektowaną ustawą o rynku kryptoaktywów. Może to mniej dotknąć tzw. „kantory kryptowalut”, ale na pewno uderzy w emitentów tokenów powiązanych z aktywami. Oznacza to, że będą oni musieli najprawdopodobniej przerzucić ten koszt na swoich klientów, a przez to przestaną oferować konkurencyjne stawki. Tutaj nawet nie chodzi o konkurencyjność, a po prostu stracą swoich klientów. Nie wszystkie firmy z branży kryptowalut będą dotknięte podatkiem minimalnym. Na przykład      mali podatnicy CIT oraz firmy, w których udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne, są z tego podatku wyłączeni. Jednak problem nierówności pozostaje, ponieważ duże firmy, które przetrwają zmiany wprowadzane przez MiCA, mogą być poważnie obciążone finansowo. Pozostaje nam jednak na ten moment czekać na ostateczną wersję Ustawy i informację, czy przyjęto w jakimkolwiek stopniu zaproponowane powyżej stanowisko.

Maciej Grzegorczyk, Przemysław Babiec
kryptokancelaria.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA