REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut
Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rynku kryptoaktywów to projekt polskiego prawa, który ma na celu uregulowanie działalności związanej z kryptowalutami i innymi aktywami cyfrowymi na terenie Polski. Projekt ten jest częścią szerszej europejskiej inicjatywy regulacyjnej, którą jest Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets). Polska ustawa ma za zadanie dostosowanie krajowych przepisów do unijnych standardów, zapewniając spójność regulacji na poziomie krajowym i europejskim. Jest to odpowiedź na potrzebę wprowadzenia jasnych i jednolitych zasad dla podmiotów działających na rynku kryptoaktywów, takich jak giełdy kryptowalut, dostawcy portfeli cyfrowych, emitenci tokenów oraz doradcy inwestycyjni w zakresie aktywów cyfrowych. Niestety mamy jednak      wątpliwości      co do pewnego zapisu w projekcie, który może prowadzić do nierówności pomiędzy instytucjami finansowymi, a przedsiębiorcami kryptowalutowymi. O co chodzi? Więcej szczegółów na ten temat poznasz właśnie w tym artykule. 

Ustawa o rynku kryptoaktywów – garść szczegółów na początek

Co do zasady powiązana jest ona z Rozporządzeniem MiCA, które zmienia dotychczasowe reguły gry dla kryptowalut na terenie Europy. Tym, co wzbudza największe zainteresowanie są licencje. Oznaczają one konieczność rejestracji i uzyskania odpowiednich zezwoleń dla firm, które oferują usługi związane z kryptowalutami, takie jak wymiana kryptowalut na tradycyjne środki płatnicze, przechowywanie aktywów cyfrowych czy doradztwo inwestycyjne. Rozwiązanie ma zapewnić większą ochronę konsumentów korzystających z usług związanych z kryptowalutami, poprzez nałożenie na dostawców tych usług obowiązków dotyczących informowania o ryzykach, przejrzystości operacji oraz zgodności z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CFT). Dodatkowo wprowadzone zostają odpowiednie wymogi ostrożnościowe w postaci m.in. stałych wymogów kapitałowych (125 tys. EUR np. dla kantoru krypto) czy w wysokości ¼ stałych kosztów pośrednich poniesionych w roku poprzednim. Ustawa miałaby też na celu stopniowe włączenie podmiotów z rynku kryptowalut do systemu regulacji finansowych, zrównując je w pewnych aspektach z bankami i instytucjami finansowymi. Tutaj właśnie      pojawia się problem. 

REKLAMA

Na czym więc polega problem z ustawą o rynku kryptoaktywów?

Nierówność, o której mowa, polega na tym, że w ramach polskich przepisów podatkowych przedsiębiorstwa finansowe, takie jak banki i instytucje kredytowe, są wyłączone z obowiązku płacenia minimalnego podatku dochodowego. Natomiast dostawcy usług kryptowalutowych, którzy w praktyce świadczą usługi o podobnym charakterze, nie są obecnie objęci takim wyłączeniem.

Z tego względu wobec projektu zostało w ostatnim czasie wysunięte stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka, który prowadzi  działalność w ramach Kryptokancelaria.pl. Stanowisko to prezentujemy w poniższej grafice:

 

Stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka dotyczące ustawy o kryptoaktywach

Źródło zewnętrzne

Jakie zaproponowano wobec tego rozwiązanie?

REKLAMA

Przepis art. 15c ustawy CIT wymienia przedsiębiorstwa finansowe, do których Ministerstwo Finansów oraz Komisja Nadzoru Finansowego chcą zaliczyć również dostawców usług kryptowalutowych. W art. 140 ustawy o rynku kryptoaktywów przewiduje się, że do przedsiębiorstw kryptowalutowych będą stosowane przepisy dotyczące usług finansowych. Przepisy o minimalnym podatku dochodowym (art. 24ca ustawy CIT) weszły w życie w styczniu 2024 r. i wyłączają przedsiębiorstwa finansowe, zgodnie z art. 15c ust. 16, z obowiązku płacenia tego podatku.

Proponowana zmiana ma na celu m.in. objęcie dostawców usług kryptowalutowych tym samym wyłączeniem. Obecnie istnieje nierówność, gdzie banki i instytucje kredytowe (art. 15c ust. 16 pkt 1 i 2) są zwolnione z podatku minimalnego, podczas gdy dostawcy usług kryptowalutowych, którzy również mogą uzyskać zezwolenie zgodnie z Rozporządzeniem MICA, musieliby ten podatek płacić. Ta nierówność może negatywnie wpłynąć na dużych graczy na rynku kryptowalut, szczególnie emitentów tokenów powiązanych z aktywami, którzy działają na niskich marżach. Wdrożenie      tej zmiany pomoże zapewnić równe warunki na rynku, zwłaszcza w obliczu nowych regulacji wprowadzanych przez MICA.

Dlaczego problem podatku minimalnego jest istotny?

Z tego względu, że firmy o niskiej marży na transakcjach będą musiały płacić dodatkową opłatę w wysokości 0,5% zgodnie z projektowaną ustawą o rynku kryptoaktywów. Może to mniej dotknąć tzw. „kantory kryptowalut”, ale na pewno uderzy w emitentów tokenów powiązanych z aktywami. Oznacza to, że będą oni musieli najprawdopodobniej przerzucić ten koszt na swoich klientów, a przez to przestaną oferować konkurencyjne stawki. Tutaj nawet nie chodzi o konkurencyjność, a po prostu stracą swoich klientów. Nie wszystkie firmy z branży kryptowalut będą dotknięte podatkiem minimalnym. Na przykład      mali podatnicy CIT oraz firmy, w których udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne, są z tego podatku wyłączeni. Jednak problem nierówności pozostaje, ponieważ duże firmy, które przetrwają zmiany wprowadzane przez MiCA, mogą być poważnie obciążone finansowo. Pozostaje nam jednak na ten moment czekać na ostateczną wersję Ustawy i informację, czy przyjęto w jakimkolwiek stopniu zaproponowane powyżej stanowisko.

Maciej Grzegorczyk, Przemysław Babiec
kryptokancelaria.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA