REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut
Ustawa o rynku kryptoaktywów – poważna zmiana dla polskich kryptowalut
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rynku kryptoaktywów to projekt polskiego prawa, który ma na celu uregulowanie działalności związanej z kryptowalutami i innymi aktywami cyfrowymi na terenie Polski. Projekt ten jest częścią szerszej europejskiej inicjatywy regulacyjnej, którą jest Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets). Polska ustawa ma za zadanie dostosowanie krajowych przepisów do unijnych standardów, zapewniając spójność regulacji na poziomie krajowym i europejskim. Jest to odpowiedź na potrzebę wprowadzenia jasnych i jednolitych zasad dla podmiotów działających na rynku kryptoaktywów, takich jak giełdy kryptowalut, dostawcy portfeli cyfrowych, emitenci tokenów oraz doradcy inwestycyjni w zakresie aktywów cyfrowych. Niestety mamy jednak      wątpliwości      co do pewnego zapisu w projekcie, który może prowadzić do nierówności pomiędzy instytucjami finansowymi, a przedsiębiorcami kryptowalutowymi. O co chodzi? Więcej szczegółów na ten temat poznasz właśnie w tym artykule. 

Ustawa o rynku kryptoaktywów – garść szczegółów na początek

Co do zasady powiązana jest ona z Rozporządzeniem MiCA, które zmienia dotychczasowe reguły gry dla kryptowalut na terenie Europy. Tym, co wzbudza największe zainteresowanie są licencje. Oznaczają one konieczność rejestracji i uzyskania odpowiednich zezwoleń dla firm, które oferują usługi związane z kryptowalutami, takie jak wymiana kryptowalut na tradycyjne środki płatnicze, przechowywanie aktywów cyfrowych czy doradztwo inwestycyjne. Rozwiązanie ma zapewnić większą ochronę konsumentów korzystających z usług związanych z kryptowalutami, poprzez nałożenie na dostawców tych usług obowiązków dotyczących informowania o ryzykach, przejrzystości operacji oraz zgodności z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CFT). Dodatkowo wprowadzone zostają odpowiednie wymogi ostrożnościowe w postaci m.in. stałych wymogów kapitałowych (125 tys. EUR np. dla kantoru krypto) czy w wysokości ¼ stałych kosztów pośrednich poniesionych w roku poprzednim. Ustawa miałaby też na celu stopniowe włączenie podmiotów z rynku kryptowalut do systemu regulacji finansowych, zrównując je w pewnych aspektach z bankami i instytucjami finansowymi. Tutaj właśnie      pojawia się problem. 

REKLAMA

REKLAMA

Na czym więc polega problem z ustawą o rynku kryptoaktywów?

Nierówność, o której mowa, polega na tym, że w ramach polskich przepisów podatkowych przedsiębiorstwa finansowe, takie jak banki i instytucje kredytowe, są wyłączone z obowiązku płacenia minimalnego podatku dochodowego. Natomiast dostawcy usług kryptowalutowych, którzy w praktyce świadczą usługi o podobnym charakterze, nie są obecnie objęci takim wyłączeniem.

Z tego względu wobec projektu zostało w ostatnim czasie wysunięte stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka, który prowadzi  działalność w ramach Kryptokancelaria.pl. Stanowisko to prezentujemy w poniższej grafice:

 

Stanowisko radcy prawnego, doradcy podatkowego Macieja Grzegorczyka dotyczące ustawy o kryptoaktywach

Źródło zewnętrzne

Jakie zaproponowano wobec tego rozwiązanie?

Przepis art. 15c ustawy CIT wymienia przedsiębiorstwa finansowe, do których Ministerstwo Finansów oraz Komisja Nadzoru Finansowego chcą zaliczyć również dostawców usług kryptowalutowych. W art. 140 ustawy o rynku kryptoaktywów przewiduje się, że do przedsiębiorstw kryptowalutowych będą stosowane przepisy dotyczące usług finansowych. Przepisy o minimalnym podatku dochodowym (art. 24ca ustawy CIT) weszły w życie w styczniu 2024 r. i wyłączają przedsiębiorstwa finansowe, zgodnie z art. 15c ust. 16, z obowiązku płacenia tego podatku.

Proponowana zmiana ma na celu m.in. objęcie dostawców usług kryptowalutowych tym samym wyłączeniem. Obecnie istnieje nierówność, gdzie banki i instytucje kredytowe (art. 15c ust. 16 pkt 1 i 2) są zwolnione z podatku minimalnego, podczas gdy dostawcy usług kryptowalutowych, którzy również mogą uzyskać zezwolenie zgodnie z Rozporządzeniem MICA, musieliby ten podatek płacić. Ta nierówność może negatywnie wpłynąć na dużych graczy na rynku kryptowalut, szczególnie emitentów tokenów powiązanych z aktywami, którzy działają na niskich marżach. Wdrożenie      tej zmiany pomoże zapewnić równe warunki na rynku, zwłaszcza w obliczu nowych regulacji wprowadzanych przez MICA.

REKLAMA

Dlaczego problem podatku minimalnego jest istotny?

Z tego względu, że firmy o niskiej marży na transakcjach będą musiały płacić dodatkową opłatę w wysokości 0,5% zgodnie z projektowaną ustawą o rynku kryptoaktywów. Może to mniej dotknąć tzw. „kantory kryptowalut”, ale na pewno uderzy w emitentów tokenów powiązanych z aktywami. Oznacza to, że będą oni musieli najprawdopodobniej przerzucić ten koszt na swoich klientów, a przez to przestaną oferować konkurencyjne stawki. Tutaj nawet nie chodzi o konkurencyjność, a po prostu stracą swoich klientów. Nie wszystkie firmy z branży kryptowalut będą dotknięte podatkiem minimalnym. Na przykład      mali podatnicy CIT oraz firmy, w których udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne, są z tego podatku wyłączeni. Jednak problem nierówności pozostaje, ponieważ duże firmy, które przetrwają zmiany wprowadzane przez MiCA, mogą być poważnie obciążone finansowo. Pozostaje nam jednak na ten moment czekać na ostateczną wersję Ustawy i informację, czy przyjęto w jakimkolwiek stopniu zaproponowane powyżej stanowisko.

Maciej Grzegorczyk, Przemysław Babiec
kryptokancelaria.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA