REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie MiCA – nowe zasady dla kryptowalut w Unii Europejskiej. Od kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozporządzenie MiCA – nowe zasady dla kryptowalut w Unii Europejskiej. Od kiedy?
Rozporządzenie MiCA – nowe zasady dla kryptowalut w Unii Europejskiej. Od kiedy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kryptowaluty od lat kojarzą się z czymś zupełnie nowym i nieobjętym regulacjami. Tak faktycznie było, ale do niedawna. W przypadku wielu krajów obowiązywały krajowe ustawy, które określały reguły dla lokalnego rynku aktywów cyfrowych. Rozwój rynku kryptowalut przyniósł ze sobą zarówno innowacje, jak i wyzwania. To właśnie dlatego Unia Europejska (UE) postanowiła  wypełnić lukę prawną na poziomie ponadnarodowym i ujednolicić prawo dla państw członkowskich. Rynki kryptowalut rozwijały się nierównomiernie, a inwestorzy i przedsiębiorcy napotykali na różne bariery prawne lub zagrożenia w zależności od kraju, w którym działali. Odpowiedzią na te potrzeby jest przegłosowane w ubiegłym roku Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets). Co konkretnie się zmieni? Przede wszystkim wprowadzone zostaną licencje dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Od kiedy przepisy MiCA będą stosowane? Na co zwrócić szczególną uwagę? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Zacznijmy od ogółu – czego dotyczy Rozporządzenie?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to prawdziwy kamień milowy rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Nie było dotychczas tak kompleksowego zbioru przepisów, który wprowadza jednolite zasady dotyczące obrotu aktywami cyfrowymi, takimi jak kryptowaluty, tokeny oraz inne instrumenty oparte na technologii blockchain. W zasadzie o MiCA można napisać kilka artykułów i skupić się oddzielnie na kwestii poszczególnych rodzajów tokenów. Trzeba jednak wybrać to, co najbardziej istotne. W tym wypadku będą to licencje, nowe obowiązki dla CASP czy nowe przepisy odnoszące się do Whitepaper.

REKLAMA

Autopromocja

Kolejna garść podstaw – kiedy MiCA wchodzi w życie?

W zasadzie prawidłową odpowiedzią jest – już weszło, ale zaczyna obowiązywać stopniowo. Co do zasady miało to miejsce 20. dnia po opublikowaniu w Europejskim Dzienniku Urzędowym. Trzeba jednak nieco cofnąć się w przeszłość, gdyż MiCA została przegłosowana w połowie tamtego roku większością 517 głosów, przy jedynie 38 głosach sprzeciwu i 18 nieobecnych. Oznacza to, że zdecydowana większość opowiedziała się za nowym systemem licencjonowania kryptowalut. Parlament Europejski głosował również w podobnej proporcji w przedmiocie Rozporządzenia o transferze funduszy (TFR). Także zostało przegłosowane i wprowadzi od tych samych dostawców wymóg identyfikacji klientów i beneficjentów.

Tutaj jednak trzeba zaznaczyć, że wejście w życie nie jest równoznaczne z tym, kiedy MiCA będzie stosowana. Co do zasady datą istotną z tej perspektywy jest 30 grudnia 2024 r. To właśnie wtedy wszystkie przepisy Rozporządzenia staną się obligatoryjne wobec wszelkich podmiotów podporządkowanych

Trzeba jednak wspomnieć o istotnym etapie poprzedzającym końcówkę 2024 r., czyli 30 czerwca 2024 r. – po tej dacie zaczęły funkcjonować regulacje dotyczące e-pieniądza, czyli stablecoinów oraz tokenów powiązanych z aktywami.

Przewidziany jest też okres przejściowy dla podmiotów oferujących usługi najpóźniej do 31 grudnia 2025 r. Na ten moment jednak nie został jeszcze wyznaczony bardziej konkretny termin na poziomie prawa polskiego.

MiCA z perspektywy praktycznej – przechodzimy do szczegółów

Nie da się inaczej tego określić, ale MiCA to prawdziwy game changer. To po prostu coś, czego wcześniej nie było i komplikuje wiele spraw. Rozporządzenie ma na celu ochronę konsumentów i przeciwdziałanie nadużyciom na rynku kryptowalut, ale przez to znacznie formalizuje rynek i podwyższa próg wejścia dla usługodawców. Z jednej strony ogranicza prawdopodobieństwo wystąpienia oszustwa, ale zamyka możliwość startu mniejszym firmom. Dzięki MiCA, wszystkie podmioty działające na rynku będą musiały spełniać standardy, co ma na celu zwiększenie przejrzystości i bezpieczeństwa transakcji.

Rozporządzenie Markets in Crypto-Assets docelowo obejmie wszystkie podmioty związane z rynkiem kryptoaktywów. W szczególności podporządkowani zostaną emitenci kryptoaktywów, dostawcy usług kryptoaktywów (CASP), czy firmy zajmujące się:

  • przechowywaniem aktywów cyfrowych np. tokenów, 
  • wymianą krypto, 
  • doradztwem inwestycyjnymi w kwestii walut wirtualnych, 
  • pośrednictwem, 
  • zarządzanie portfelami elektronicznymi,
  • usługami płatniczymi.

Dodatkowo do niedawna projekty emitujące nowy token projektowały tzw. Whitepapery, które nawiązywały do prospektów emisyjnych. Dokumenty tego typu stanowiły krótki opis danego aktywa cyfrowego i pełniły raczej funkcję marketingową. Obecnie ich rola uległa zmianie i stały się obligatoryjne. Organy europejskie określiły, jakie mają być elementy obowiązkowe Whitepaper, a także konieczność zgłaszania ich do weryfikacji.

Licencje dla podmiotów objętych Rozporządzeniem MiCA

Rozporządzenie wprowadza pojęcie „dostawcy usług kryptowalutowych/kryptoaktywowych”, odnoszące się do każdego podmiotu, którego działalność gospodarcza lub zawodowa polega na świadczeniu jednej lub więcej usług związanych z kryptowalutami na rzecz osób trzecich. Oznacza to, że obowiązkowi rejestracji podlegają firmy oferujące wymianę walut wirtualnych na tradycyjne środki płatnicze oraz prowadzące rachunki do przechowywania walut wirtualnych. Dodatkowo MiCA wprowadza nową kategorię podmiotów – „świadczących usługi doradcze w zakresie kryptowalut”, która obejmuje doradców specjalizujących się w zachęcaniu do inwestycji w cyfrowe aktywa. Trzeba też wskazać, że do ubiegania się o zezwolenie są uprawnione wyłącznie podmioty prawne z siedzibą w UE. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

W przypadku naruszenia obowiązków wynikających z Rozporządzenia docelowo możliwe będzie nałożenie sankcji pieniężnych do 5 mln EUR lub 3% rocznego obrotu w przypadku osób prawnych. W przypadku osób fizycznych może to być nawet do 700 tys. EUR. Dodatkowo jest to osobna kwestia w stosunku do wynikających z prawa krajowego, które pozostają w mocy.

Czy należy się obawiać nowych przepisów?

Zdecydowanie nie. Stanowią one rezultat naturalnych następstw, które po prostu musiały kiedyś zostać wprowadzone. Rozporządzenie MiCA nie zmienia zbyt dużo z perspektywy konsumenta, poza tym, że dba o jego bezpieczeństwo. To raczej usługodawcy oraz większe podmioty będą musiały przygotować się na nowe przepisy, które staną się wymagalne już w niedalekiej przyszłości. Na ten moment główne założenia Markets in Crypto-Assets nie ulegną zmianie i raczej przyjmą się w ustalonej formie.

Maciej Grzegorczyk, Przemysław Babiec
kryptokancelaria.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

REKLAMA

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA