REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Witold Modzelewski
Radca prawny i doradca podatkowy, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie podatków i prawa podatkowego.
Redukcja wyłudzeń zwrotu VAT-u mogłaby sfinansować najważniejszą obietnicę wyborczą rządu Donalda Tuska. Podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł
Redukcja wyłudzeń zwrotu VAT-u mogłaby sfinansować najważniejszą obietnicę wyborczą rządu Donalda Tuska. Podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Skąd wziąć 50 mld zł na 60 tys. zł kwoty wolnej od podatku?

Dwukrotne podwyższenie kwoty wolnej od podatku miałoby kosztować w tym roku ponad 50 mld zł. W realiach przyszłościowych będzie to więcej. Skąd wziąć pieniądze na ten cel? Przypomnę, że we wpływach z tego podatku, który pobierają urzędy skarbowe, mają swoje udziały jednostki samorządu terytorialnego i to dzięki zmianie w zasadach określania tych udziałów mamy wspomnianą już katastrofę w postaci ujemnego dochodu budżetu państwa. Przypomnę, że zmiany te wprowadzono w zeszłym roku, czyli wiadomo, kto jest ich autorem politycznym. Aby sfinansować utratę wpływów z tego podatku w kwocie ponad 50 mld zł, co zmniejszy również tę ich część, która „idzie” do samorządu terytorialnego, trzeba szukać pieniędzy w innych źródłach.

REKLAMA

Autopromocja

Redukcja wyłudzeń zwrotu VAT-u mogłaby sfinansować najważniejszą obietnicę wyborczą rządu Donalda Tuska

Tak naprawdę, to pozostaje tylko VAT i akcyza, bo można je zmienić jeszcze w tym roku z mocą od stycznia 2026 r. Tu możliwości są duże: w akcyzie można np. zlikwidować przywileje podatkowe dla piwa i tzw. podgrzewaczy oraz kilka innych luk, ale za nimi stoją wpływowi lobbyści, wobec których uległy jest cały POPiS. Ale nie o takie pieniądze tu jednak idzie. Najważniejszy jest VAT i tu rezerwy są dość duże. Kluczowe jest ograniczenie bezzasadnych zwrotów, które w 2019 roku sięgnęły astronomicznej kwoty 219 mld zł (od 2021 wzrosły o ponad 100 mld zł). Ile w tej kwocie jest przysłowiowego rozdawania pieniędzy? Szacuje się, że jest to kwota około… 50 mld zł, czyli tyle, ile będzie brakować po wyborczych zmianach w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Gdyby kwota tych zwrotów wróciła do normalnego poziomu (czyli sprzed demontażu tego podatku przy pomocy tzw. jotpeków), to ich wysokość nie powinna przekroczyć 120 mld zł rocznie. Cała nadwyżka wypłat ponad tę kwotę jest rozdawaniem pieniędzy. Czy można to zrobić bez zmian legislacyjnych? Paradoksalnie tak, trzeba tylko zadrzeć z wpływowymi lobbystami, a przede wszystkim z tzw. biznesem optymalizacyjnym, który – jak sam twierdzi – ma „wyśmienite relacje” z kim trzeba. Trzeba przestać zajmować się bzdurami w postaci braku NIP-u na fakturze zakupu, lecz zacząć na co dzień kontrolować tych, którzy posiedli umiejętność maksymalizacji zwrotów tego podatku. Żeby odmówić podatnikowi wypłaty żądanego przez niego zwrotu, trzeba UDOWODNIĆ, że ów zwrot jest nienależny. Nie da się tego zrobić bez działań kontrolnych prowadzonych w sposób profesjonalny. Tzw. jotpeki niczego tu nie dają.

Podwyżka VAT do 25%?

Jeśli władza nie zdecyduje się na te działania, pozostaje tylko podwyżka VAT-u do 25% (epizodyczna), ale tego nie podpisze nowy prezydent, jeśli poważnie traktuje przyjęte zobowiązania wyborcze (wiemy: obiecać można wszystko).

Obowiązkowy KSeF do kosza

Oczywiście trzeba również wyrzucić do kosza przepisy o obowiązkowym wystawianiu faktur ustrukturyzowanych, bo poza destrukcją systemu fakturowania, nie przyniosą niczego dobrego. A tak przy okazji: można podejrzewać, że po ogłoszeniu w kwietniu i maju 2025 r. zmian w tym ostatnim pomyśle ubyło Rafałowi Trzaskowskiemu wielu wyborców, zwłaszcza z grupy przedsiębiorców i księgowych. Większość wyborców Karola Nawrockiego faktycznie głosowała przeciwko obecnemu rządowi.

prof. dr hab. Witold Modzelewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA