REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cudzoziemiec musi wybrać właściwy urząd

REKLAMA

Cudzoziemcy pracujący w Polsce muszą rozliczyć się we właściwym urzędzie skarbowym. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, polski fiskus może ich ukarać.

Cudzoziemiec rozpoczynający pracę w Polsce powinien ustalić swój status rezydencji podatkowej. Status ten determinuje przede wszystkim zakres obowiązków podatkowych w Polsce i ma zasadniczy wpływ na wybór urzędu skarbowego, w którym cudzoziemiec będzie się rozliczał z podatków w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku cudzoziemców zatrudnionych przez polskiego pracodawcę, to pracodawca wypełnia obowiązki administracyjne związane z rejestracją podatnika w urzędzie skarbowym oraz pełni funkcje płatnika miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers stwierdza, że cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce i pozostający pracownikami spółek zagranicznych, sami są odpowiedzialni zarówno za zarejestrowanie się we właściwym urzędzie skarbowym, poprzez złożenie zgłoszenia NIP-3, jak i odprowadzanie podatków w Polsce.

- Nieprawidłowe określenie urzędu skarbowego może przysporzyć wielu kłopotów. W sytuacji, kiedy władze skarbowe uznają, że zeznanie zostało złożone do nieodpowiedniego urzędu, mogą je przesłać do organu ich zdaniem właściwego. Tymczasem niczego nieświadomy podatnik dokonuje wpłaty należnego podatku do urzędu, gdzie pierwotnie złożył zeznanie - tłumaczy Barbara Kolimeczkow.

REKLAMA

Według danych naszej rozmówczyni, zdarzają się sytuacje, że zeznanie podatkowe zostanie przesłane między urzędami, natomiast dokonana przez podatnika wpłata podatku już nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W rezultacie w wyniku pomyłki co do właściwości urzędu, zeznanie podatkowe i zapłacony podatek mogą znaleźć się w dwóch różnych urzędach. W takiej sytuacji urząd, w którym ostatecznie znajduje się jedynie zeznanie, może upomnieć się o należny podatek do zapłaty nawet na drodze postępowania egzekucyjnego - ostrzega Barbara Kolimeczkow.

Jednocześnie dodaje, że w konsekwencji może to prowadzić do trwającego kilka tygodni postępowania i naliczenia odsetek za nieterminową płatność podatku do właściwego urzędu.

Urzędem właściwym w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Monika Kurlit, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers zastrzega, że mowa tutaj o miejscu zamieszkania w znaczeniu podatkowym, które nie zawsze pokrywa się z aktualnym adresem zamieszkania danej osoby.

- W przypadku cudzoziemców przyjeżdżających do pracy do Polski adres zamieszkania dla celów podatkowych nie zawsze będzie jednoznaczny z miejscem, gdzie faktycznie zamieszkują w danym okresie - dodaje Monika Kurlit.

Według niej, konsekwentnie, cudzoziemcy będący polskimi nierezydentami podatkowymi powinni dokonać rejestracji w urzędzie skarbowym właściwym dla rozliczeń tej grupy podatników. W każdym województwie znajduje się jeden taki urząd.

- Cudzoziemcy posiadający status polskich rezydentów podatkowych powinni ustalić urząd skarbowy właściwy ze względu na ich adres zamieszkania w Polsce - podsumowuje Monika Kurlit.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@ifor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA