REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cudzoziemiec musi wybrać właściwy urząd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Cudzoziemcy pracujący w Polsce muszą rozliczyć się we właściwym urzędzie skarbowym. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, polski fiskus może ich ukarać.

Cudzoziemiec rozpoczynający pracę w Polsce powinien ustalić swój status rezydencji podatkowej. Status ten determinuje przede wszystkim zakres obowiązków podatkowych w Polsce i ma zasadniczy wpływ na wybór urzędu skarbowego, w którym cudzoziemiec będzie się rozliczał z podatków w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W przypadku cudzoziemców zatrudnionych przez polskiego pracodawcę, to pracodawca wypełnia obowiązki administracyjne związane z rejestracją podatnika w urzędzie skarbowym oraz pełni funkcje płatnika miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers stwierdza, że cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce i pozostający pracownikami spółek zagranicznych, sami są odpowiedzialni zarówno za zarejestrowanie się we właściwym urzędzie skarbowym, poprzez złożenie zgłoszenia NIP-3, jak i odprowadzanie podatków w Polsce.

- Nieprawidłowe określenie urzędu skarbowego może przysporzyć wielu kłopotów. W sytuacji, kiedy władze skarbowe uznają, że zeznanie zostało złożone do nieodpowiedniego urzędu, mogą je przesłać do organu ich zdaniem właściwego. Tymczasem niczego nieświadomy podatnik dokonuje wpłaty należnego podatku do urzędu, gdzie pierwotnie złożył zeznanie - tłumaczy Barbara Kolimeczkow.

Według danych naszej rozmówczyni, zdarzają się sytuacje, że zeznanie podatkowe zostanie przesłane między urzędami, natomiast dokonana przez podatnika wpłata podatku już nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- W rezultacie w wyniku pomyłki co do właściwości urzędu, zeznanie podatkowe i zapłacony podatek mogą znaleźć się w dwóch różnych urzędach. W takiej sytuacji urząd, w którym ostatecznie znajduje się jedynie zeznanie, może upomnieć się o należny podatek do zapłaty nawet na drodze postępowania egzekucyjnego - ostrzega Barbara Kolimeczkow.

Jednocześnie dodaje, że w konsekwencji może to prowadzić do trwającego kilka tygodni postępowania i naliczenia odsetek za nieterminową płatność podatku do właściwego urzędu.

Urzędem właściwym w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Monika Kurlit, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers zastrzega, że mowa tutaj o miejscu zamieszkania w znaczeniu podatkowym, które nie zawsze pokrywa się z aktualnym adresem zamieszkania danej osoby.

- W przypadku cudzoziemców przyjeżdżających do pracy do Polski adres zamieszkania dla celów podatkowych nie zawsze będzie jednoznaczny z miejscem, gdzie faktycznie zamieszkują w danym okresie - dodaje Monika Kurlit.

Według niej, konsekwentnie, cudzoziemcy będący polskimi nierezydentami podatkowymi powinni dokonać rejestracji w urzędzie skarbowym właściwym dla rozliczeń tej grupy podatników. W każdym województwie znajduje się jeden taki urząd.

- Cudzoziemcy posiadający status polskich rezydentów podatkowych powinni ustalić urząd skarbowy właściwy ze względu na ich adres zamieszkania w Polsce - podsumowuje Monika Kurlit.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@ifor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA