REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cudzoziemiec musi wybrać właściwy urząd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Cudzoziemcy pracujący w Polsce muszą rozliczyć się we właściwym urzędzie skarbowym. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, polski fiskus może ich ukarać.

Cudzoziemiec rozpoczynający pracę w Polsce powinien ustalić swój status rezydencji podatkowej. Status ten determinuje przede wszystkim zakres obowiązków podatkowych w Polsce i ma zasadniczy wpływ na wybór urzędu skarbowego, w którym cudzoziemiec będzie się rozliczał z podatków w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku cudzoziemców zatrudnionych przez polskiego pracodawcę, to pracodawca wypełnia obowiązki administracyjne związane z rejestracją podatnika w urzędzie skarbowym oraz pełni funkcje płatnika miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

Barbara Kolimeczkow, doradca podatkowy, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers stwierdza, że cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce i pozostający pracownikami spółek zagranicznych, sami są odpowiedzialni zarówno za zarejestrowanie się we właściwym urzędzie skarbowym, poprzez złożenie zgłoszenia NIP-3, jak i odprowadzanie podatków w Polsce.

- Nieprawidłowe określenie urzędu skarbowego może przysporzyć wielu kłopotów. W sytuacji, kiedy władze skarbowe uznają, że zeznanie zostało złożone do nieodpowiedniego urzędu, mogą je przesłać do organu ich zdaniem właściwego. Tymczasem niczego nieświadomy podatnik dokonuje wpłaty należnego podatku do urzędu, gdzie pierwotnie złożył zeznanie - tłumaczy Barbara Kolimeczkow.

Według danych naszej rozmówczyni, zdarzają się sytuacje, że zeznanie podatkowe zostanie przesłane między urzędami, natomiast dokonana przez podatnika wpłata podatku już nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- W rezultacie w wyniku pomyłki co do właściwości urzędu, zeznanie podatkowe i zapłacony podatek mogą znaleźć się w dwóch różnych urzędach. W takiej sytuacji urząd, w którym ostatecznie znajduje się jedynie zeznanie, może upomnieć się o należny podatek do zapłaty nawet na drodze postępowania egzekucyjnego - ostrzega Barbara Kolimeczkow.

Jednocześnie dodaje, że w konsekwencji może to prowadzić do trwającego kilka tygodni postępowania i naliczenia odsetek za nieterminową płatność podatku do właściwego urzędu.

Urzędem właściwym w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Monika Kurlit, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers zastrzega, że mowa tutaj o miejscu zamieszkania w znaczeniu podatkowym, które nie zawsze pokrywa się z aktualnym adresem zamieszkania danej osoby.

- W przypadku cudzoziemców przyjeżdżających do pracy do Polski adres zamieszkania dla celów podatkowych nie zawsze będzie jednoznaczny z miejscem, gdzie faktycznie zamieszkują w danym okresie - dodaje Monika Kurlit.

Według niej, konsekwentnie, cudzoziemcy będący polskimi nierezydentami podatkowymi powinni dokonać rejestracji w urzędzie skarbowym właściwym dla rozliczeń tej grupy podatników. W każdym województwie znajduje się jeden taki urząd.

- Cudzoziemcy posiadający status polskich rezydentów podatkowych powinni ustalić urząd skarbowy właściwy ze względu na ich adres zamieszkania w Polsce - podsumowuje Monika Kurlit.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@ifor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA