Podatek od kontrolowanych spółek zagranicznych od 1 stycznia 2015 r.
REKLAMA
REKLAMA
Posłanka PO Krystyna Skowrońska, która jest szefową sejmowej komisji finansów, reprezentuje wnioskodawców projektu. Zapowiedziała ona, że plan prac legislacyjnych nad projektem zostanie przedstawiony we wtorek 7 października 2014 r., kiedy w tej sprawie zaplanowano wstępnie konferencję prasową o godz. 10.
REKLAMA
Taką inicjatywę zapowiedział w piątek 3 października 2014 r. minister finansów Mateusz Szczurek. Tego dnia "Rzeczpospolita" napisała, że zbyt późne opublikowanie ustawy o opodatkowaniu firm działających w rajach podatkowych spowoduje, że nowe przepisy wejdą w życie z rocznym opóźnieniem. Według dziennika państwo miałoby stracić wskutek tego ponad 3 mld zł. Ustawa, którą rząd chciał od przyszłego roku ograniczyć wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę, została podpisana 17 września. Rządowe Centrum Legislacji (RCL) opublikowało ją w Dzienniku Ustaw dopiero w piątek 3 października 2014 r. Natomiast zgodnie z przepisami przejściowymi tej ustawy aby mogła one wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. powinna zostać opublikowana w Dzienniku Ustaw do końca września 2014 r. Publikacja tej ustawy w dniu 3 października 2014 r. oznacza (zgodnie z przepisami przejściowymi), że zacznie obowiązywać od 1 lutego 2015 r. ale w praktyce miałaby zastosowanie do dochodów uzyskanych dopiero od 1 stycznia 2016 r..
"W poniedziałek do laski marszałkowskiej trafi poselski projekt zmieniający vacatio legis ustawy, która ma ukrócić wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę, tak by mogła ona wejść w życie od 1 stycznia 2015 rok" - powiedział minister Szczurek na konferencji prasowej. Dodał, że liczy na to, że uda się przeprowadzić cały proces legislacyjny do 30 listopada br. Zadeklarował też, że przypilnuje, by nowa ustawa została terminowo opublikowana.
Szef resortu finansów ocenił, że podawana przez "Rz" kwota straty jest przeszacowana. "Pojawiły się w mediach szacunki dotyczące opóźnienia jednego elementu w ustawie, które są w całości przeszacowane" - powiedział Szczurek,
Zaznaczył, że ustawa ma przede wszystkim charakter prewencyjny. "Ustawa wprowadza równe pole do konkurencji pomiędzy firmami działającymi w Polsce. Sprzyja uczciwej konkurencji i zniechęca do niepotrzebnej optymalizacji podatkowej i jako taka jest przez nas uznana za właściwą i potrzebną. Tutaj nie chodzi o znaczące efekty finansowe(...)" - podkreślił.
Dodał, że skutki finansowe tej ustawy nie są znaczne. "W ogóle nie zakładaliśmy ich w ustawie budżetowej na 2015 rok. To nie jest ustawa, od której zależy być albo nie być stanu finansów publicznych" - powiedział.
Ministerstwo Finansów uważa, że nieprawdziwa jest informacja, że w wyniku nieopublikowania ustawy do końca września budżet państwa straci 3,3 mld zł. W toku prac nad regulacją przewidującą opodatkowanie dochodów osiąganych za pośrednictwem tzw. zagranicznej spółki kontrolowanej (CFC) nie wskazywano żadnej kwoty po stronie podatkowej. Jak podkreślono w uzasadnieniu do tego projektu, w związku z wejściem w życie tych przepisów „należy liczyć się z pozytywnym wpływem przedmiotowego rozwiązania na dochody sektora finansów publicznych". Wyrażone w uzasadnieniu ustawy wprowadzającej CFC przekonanie o pozytywnych skutkach tej regulacji na dochody sektora finansów publicznych wynika głównie z prewencyjnego oddziaływania.
REKLAMA
W żadnym dokumencie (uzasadnienie ustawy, Action Plan, projekt ustawy budżetowej na 2015 r.) nie wskazano – z uwagi na brak wiarygodnych danych źródłowych – choćby przybliżonych szacunków dotyczących wpływu tej regulacji na poziom dochodów budżetowych, a w konsekwencji w żadnych z tych dokumentów nie uwzględniono skutków wpływu przedmiotowej regulacji na dochody sektora finansów publicznych.
Zdaniem MF nieprawdą jest również, że wskazane w mediach dochody w wysokości 31,9 mld zł są wyłącznie dochodami spółek sklasyfikowanych jako CFC. Przytoczona wysokość dochodów dotyczy dochodów wszystkich nierezydentów za 2012 rok z tytułu odsetek i opłat licencyjnych, które w Polsce podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła. Natomiast zakres przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych odnosi się wyłącznie do wąskiej grupy polskich podatników posiadających pakiet kontrolny udziałów w podmiotach zagranicznych zlokalizowanych w krajach o niskim lub zerowym poziomie opodatkowania. Zatem wskazana kwota nie może stanowić podstawy do wyliczenia skutków omawianej regulacji.
Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer
Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Dlaczego doszło do opóźnienia w publikacji ustawy
Obecny na konferencji szef RCL Maciej Berek powiedział, że po przebadaniu "bardzo dokładnie tej sprawy" nie widzi, by jakikolwiek z jego pracowników zawinił w tej sprawie i bierze odpowiedzialność na siebie. "Te sugestie, które pojawiały się w przestrzeni publicznej o intencjonalnym działaniu w celu opóźnienia publikacji tej ustawy nie znajdują potwierdzenia i są krzywdzące dla tych osób, które się tym procesem zajmują. Co nie zdejmuje ze mnie odpowiedzialności za sytuację, która wystąpiła" - powiedział. Zaznaczył, że RCL publikuje od 2,5 do 3 tys. aktów prawnych rocznie.
Berek podkreślił, że RCL czyni starania, aby więcej takich opóźnień nie było. "Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (...) przygotowuje już takie narzędzie a właściwie już wdraża, które będzie służyć obserwacji całego procesu legislacyjnego od momentu stworzenia projektu, aż do jego publikacji" - zaznaczył.
W piątek 3 października Mariusz Błaszczak (PiS) poinformował, że klub parlamentarny PiS zwrócił się do marszałka Sejmu o uzupełnienie porządku obrad rozpoczynającego się w przyszłym tygodniu posiedzenia Sejmu o informację premier Ewy Kopacz na temat możliwości uszczuplenia wpływów do budżetu w związku z terminem publikacji ustawy.
Według PiS konieczne jest wyjaśnienie czy nieopublikowanie ustawy było wynikiem przypadkowego przeoczenia przez urzędników, braku właściwego nadzoru ze strony odpowiednich ministrów, czy działaniem, mającym na celu ułatwienie funkcjonowania wielkim koncernom.
Solidarna Polska wystąpi o powołanie sejmowej komisji śledczej, aby wyjaśnić przyczyny nieopublikowania ustawy o opodatkowaniu firm działających w rajach podatkowych, co spowoduje opóźnienie poboru podatków od tych spółek – zapowiedziała w sobotę 4 października 2014 r. Beata Kempa. SP zamierza też zawiadomić prokuraturę i CBA, chce też, żeby do sprawy odniosła się premier Ewa Kopacz.
„Przedłożymy wszystkim klubom parlamentarnym wniosek o powołanie w tej sprawie komisji śledczej, której celem będzie wyjaśnienie, kto i z jakich przyczyn zaniechał z ramienia Rządowego Centrum Legislacji ogłoszenia ustawy o zagranicznych spółkach kontrolowanych” – powiedziała Kempa dziennikarzom. Dodała, że komisja ma sprawdzić, „w jakich warunkach i na jakim etapie prac legislacyjnych” postanowiono, że vacatio legis zostanie określona jako iloczyn miesięcy, bez podania sztywnego okresu, skoro warunkiem wejścia ustawy w życie od 1 stycznia 2015 r. było opublikowanie jej do końca września, aby weszła w życie do końca bieżącego roku.
W poniedziałek 6 października 2014 r. rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie Przemysław Nowak poinformował, że podjęła ona postępowanie sprawdzające dot. podejrzenia niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych między 17 a 30 września poprzez nieopublikowanie w Dzienniku Ustaw RP do końca września 2014 r. tekstu ustawy. Prokuratura ma 30 dni na decyzję, czy wszcząć w tej sprawie śledztwo, czy go nie podejmować.
W związku z opóźnieniem publikacji ustawy - według Centrum Informacyjnego Rządu - premier Ewa Kopacz zleciła szefowi KPRM Jackowi Cichockiemu wewnętrzną kontrolę w Rządowym Centrum Legislacji i Ministerstwie Finansów. W ciągu 7 dni ma powstać raport, na podstawie którego premier podejmie dalsze decyzje. Kopacz zdążyła się już zapoznać z raportem na ten temat przygotowanym przez prezesa RCL Macieja Berka. "Szef RCL przedstawił w nim wszystkie okoliczności publikacji ustawy (...). Zaproponował również działania mające na celu wyeliminowanie w przyszłości ryzyka związanego z ewentualnymi opóźnieniami w publikacji ustaw" - zaznaczono w komunikacie CIR. Wskazano, że Berek chce, by sprawę wyjaśniło Centralne Biuro Antykorupcyjne; wystąpił "z prośbą o podjęcie wszelkich działań oceniających prawidłowość postępowania RCL ws. publikacji ustawy". Dodatkowo przekazał do prezesa NIK materiały zebrane w toku wewnętrznych ustaleń.
NIK skontroluje proces legislacyjny
W tym roku dodatkowym elementem kontroli NIK w Rządowym Centrum Legislacji i ministerstwie finansów będzie analiza tego, co się dzieje z ustawą po podpisaniu, a przed publikacją - zapowiedział prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.
Ma to związek ze sprawą opóźnienia w publikacji ustawy o opodatkowaniu firm działających w rajach podatkowych. Prezes Najwyższej Izby Kontroli pytany w poniedziałek w radiowej Trójce o sprawę opóźnienia w publikacji ustawy przypomniał, że Izba co roku bada wszystkie ministerstwa i wszystkie urzędy centralne. "Tak będzie i w tym roku. Przyjrzymy się tej sytuacji zarówno w Rządowym Centrum Legislacji, czyli tam gdzie jest umownie drukowany dziennik urzędowy, jak i w ministerstwie finansów i sprawdzimy ten system, i być może zarekomendujemy jakieś zmiany, aby do takich sytuacji nie dochodziło, bo to w ostatnim czasie jest już druga z takich sytuacji związana z opóźnieniem w druku ustawy" - mówił Kwiatkowski.
"Do rokrocznych kontroli często dołączamy nowe elementy. W tym roku nowym elementem będzie analiza tego, co się dzieje w momencie, gdy projekt ustawy jest już gotowy, podpisany przez prezydenta, zakończony jest już cały bieg legislacyjny, do momentu jego opublikowania - powiedział prezes NIK. - Ale też nie wykluczam, bo będziemy na ten temat rozmawiać, że w tym zakresie może szybciej będzie przeprowadzona kontrola, tzw. kontrola doraźna. I robimy to po to, aby do takich sytuacji w przyszłości nie dochodziło".
Prezes NIK pytany, czy w Polsce potrzebny jest lepszy system monitorowania tworzenia aktów prawnych odparł, że w jego ocenie system ten wymaga udoskonalenia. "Z własnych doświadczeń z pracy w rządzie wiem, że tych aktów, projektów ustaw jest dużo i niewątpliwie taki system, który pokazywałby te wyjątkowe akty legislacyjne, gdzie termin opublikowania jest absolutnie kluczowy, to jest miejsce, które wymaga szczególnej uwagi, aby do takich sytuacji nie dochodziło" - zaznaczył Kwiatkowski. (PAP)
19% podatku od dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych
Istotą przygotowanych przez resort finansów przepisów jest uwzględnienie w dodatkowym zeznaniu podatkowym dochodów zagranicznych kontrolowanych spółek i opodatkowanie ich 19-proc. podatkiem. Zgodnie z nowelą dochody z kontrolowanych spółek zagranicznych (tzw. CFC) byłyby opodatkowane w Polsce, jeżeli firma krajowa miałaby w podmiocie zagranicznym ponad 25 proc. udziałów. Zasadę tę stosowano by pod warunkiem, że podatek za granicą byłby niższy, o co najmniej 25 proc. niż w Polsce, a spółka nie prowadziłaby tam rzeczywistej działalności.
Za zagraniczną spółkę kontrolowaną uznany będzie ponadto każdy podmiot położony w państwie wymienionym w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, publikowanym przez ministra finansów w rozporządzeniu. Za spółki tego typu będą również uznawane podmioty położone w państwie, z którym Polska nie wymienia informacji podatkowych.
Nowe przepisy nie będą stosowane wobec podatników kontrolujących zagraniczne spółki położone w państwach UE oraz należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), o ile będą one tam prowadziły rzeczywistą działalność gospodarczą.(PAP)
Nowelizacja ustaw o PIT i CIT 2015
26 czerwca 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - druk sejmowy nr 2330
Jednym z najistotniejszych celów ustawy jest zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych oraz przeciwdziałanie praktykom odraczania lub unikania opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych, zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych.
Do projektu wprowadzono również przepisy doprecyzowujące już istniejące regulacje oraz eliminujące istniejące lub potencjalne wątpliwości związane z aktualnym brzmieniem oraz zakresem ich stosowania. Proponowane zmiany mają przyczynić się do zwiększenia pewności prawa. W tej grupie zmian znajdują się propozycje, których celem jest zapewnienie spójności pomiędzy obiema ustawami o podatku dochodowym, szczególnie tam, gdzie takie zróżnicowanie nie ma uzasadnienia merytorycznego. Nowe przepisy uwzględniają także bieżące orzecznictwo sądów administracyjnych.
Najważniejsze rozwiązania to:
- wprowadzenie przepisów przewidujących opodatkowanie dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych
- wprowadzenie przepisów określających sposób ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze
- wyłączenie z możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej – tzw. pożyczka partycypacyjna
- wprowadzenie opodatkowania świadczeń z ubezpieczenia na dożycie mających charakter inwestycyjny
- odroczenie opodatkowania dochodu z tytułu wniesienia, np. przez uczelnie wyższe czy twórców, do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektualnej (patentu, praw autorskich, know-how) na 5 lat od dnia objęcia w ten sposób udziałów/akcji
- wprowadzenie alternatywnych, wobec przepisów o niedostatecznej kapitalizacji, zasad rozliczania podatkowego odsetek od pożyczek
- usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących zasad stosowania certyfikatów rezydencji, nie zawierających okresu ważności
- uproszczenie zasad poboru podatku - przewidziano zmianę zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez klientów banku (tzw. cashback) w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika przez opodatkowanie tych świadczeń zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a nie jak obecnie według skali podatkowej), co maksymalnie uprości pobór podatku
- nowe zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych (dotyczy to m.in. świadczeń mieszkaniowych otrzymywanych przez żołnierzy zawodowych, wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu)
Źródło: PAP, Ministerstwo Finansów
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat