REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieważne decyzje nadal są w obrocie prawnym

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Podatnicy, którym w 2004 roku tzw. duże urzędy skarbowe nielegalnie wydały decyzje, nie śpieszą się z wnioskami o stwierdzenie nieważności.

Przepisy dotyczące tzw. dużych urzędów skarbowych wywołały wiele zamieszania. Okazało się, że w wyniku źle skonstruowanego przepisu bezpodstawnie działały przez rok. Po skargach podatników, którzy kwestionowali ich właściwość, NSA przyznał im rację. W świetle utrwalonej już linii orzeczniczej sądów administracyjnych decyzje tzw. dużych urzędów skarbowych wydane przed 1 stycznia 2005 r. skażone są kwalifikowaną wadą, która powoduje konieczność wyeliminowania ich z obrotu prawnego.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo dla podatników

Podatnicy uprawnieni są do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie ich nieważności, ale okazuje się, że wcale się z tym nie śpieszą.

- Większość podatników wstrzymuje się z wszczęciem procedury stwierdzenia nieważności decyzji - mówi Agnieszka Telakowska-Harasiewicz, prawnik z zespołu podatkowego Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

REKLAMA

W opinii eksperta główny powód to obawa przed tym, że organ po zakończeniu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji, a następnie po dokonaniu zwrotu podatku wraz z należnymi odsetkami, wyda nową, niewadliwą decyzję w tej samej sprawie. Taka sytuacja zaistnieje, jeżeli nie upłynął pięcioletni termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podkreślenia wymaga również fakt, że decyzje dużych urzędów skarbowych dotyczyły różnych rozstrzygnięć, m.in. stwierdzenia nadpłaty podatku - mówi ekspert.

Dlatego też wciąż istnieje ryzyko, że organy przystąpią z urzę- du do zmiany decyzji korzystnych dla podatników.

- Nie odnotowaliśmy znacznego zainteresowania podatników możliwością występowania o stwierdzenie nieważności decyzji ze względu na niewłaściwość dużych urzędów skarbowych w 2004 roku - mówi Tomasz Rolewicz, doradca podatkowy z PricewaterhouseCoopers.

Zdaniem Tomasza Rolewicza nie należy się spodziewać, aby spośród wszystkich wydanych przez te urzędy decyzji dużą część stanowiły decyzje nakładające zna-czne kwoty zaległości podatkowych albo decyzje opierające się na agresywnej, korzystnej dla fiskusa interpretacji prawa, co skłaniałoby podatników do podejmowania prób ich uchylenia.

Wzruszanie korzystnych decyzji

Ponadto część z tych decyzji może być tylko decyzjami względnie korzystnymi dla podatników.

- W takim przypadku zrozumiałe jest, że podatnicy nie są zainteresowani wszczynaniem długotrwałej procedury zmierzającej do stwierdzenia nieważności takich decyzji - podkreśla Tomasz Rolewicz.

Podobne nastawienie może towarzyszyć podatnikom także w odniesieniu do decyzji negatywnych, które są konsekwencją oczywistych błędów popełnionych przez podatników, lub w odniesieniu do decyzji, które nie powodują znacznego uszczerbku finansowego.

Niechęć podatników do masowego składania wniosków o stwierdzenie nieważności zdaniem eksperta może tłumaczyć także okoliczność, że podatnicy objęci właściwością tzw. dużych urzędów skarbowych to podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Dla nich podstawową sprawą jest efektywne prowadzenie działalności gospodarczej, a nie koncentrowanie się na prowadzeniu sporów z fiskusem.

- Z kolei organy podatkowe zapewne stoją na stanowisku, że duże urzędy skarbowe miały prawo działać już od 2004 roku - podkreśla Tomasz Rolewicz.

Z tego względu organy nie uznają za zasadne, aby działając z urzędu, stwierdzać nieważność decyzji wydanych przez duże urzędy skarbowe, nawet tych korzystnych dla podatników.

12 miesięcy przez ten okres duże urzędy skarbowe wydawały decyzje, które nie mają mocy prawnej

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA