REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłuższy termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)

Dłuższy termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)/ Fot. Fotolia
Dłuższy termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet portowy, który wchodzi w życie od 1 stycznia 2015 r. w ramach tzw. czwartej transzy deregulacji, zakłada wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pakiet portowy zawarty w czwartej transzy deregulacyjnej wychodzi naprzeciw postulatom przedsiębiorców branży transportu, spedycji i logistyki od czasu przystąpienia naszego kraju do UE - mówi PAP Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Pakiet portowy to element wchodzącej w życie 1 stycznia tzw. czwartej transzy deregulacji, czyli ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Pakiet portowy zakłada skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO).

Tarczyński tłumaczy, że otwarcie naszego rynku - po akcesji do UE - obnażyło słabości systemu odpraw ładunków w polskich portach.

REKLAMA

"Stosowane przepisy i nieraz archaiczne, restrykcyjne procedury skutecznie obniżały ich konkurencyjność wobec portów zachodnioeuropejskich, w których na szeroką skalę zaczęto odprawiać i obsługiwać ładunki importowe polskiego handlu zagranicznego. Zmniejszało to przeładunki w naszych portach, ograniczało spedycję, odprawy celne, przewozy samochodowe i intermodalne oraz uszczuplało przychody budżetu z powodu poboru cła zagranicą" – wskazuje Tarczyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Mimo tych przeszkód, jak podkreśla, były też korzystne zmiany.

"Przeorientowano i unowocześniono system odpraw celnych oraz podjęto ambitny program przebudowy i rozwoju infrastruktury portowej" – wylicza.

I dodaje: "Przysłowiową piętą achillesową pozostał system odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, warunkujący dopuszczenie do obrotu istotnej części ładunków, z czym między innymi zmierzono się, tworząc tzw. pakiet portowy". Chociaż - kontynuuje - nie usuwa zasadniczej przyczyny nadmiernego zbiurokratyzowania odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, którym jest instytucjonalne rozdrobnienie aparatu kontrolnego.

"Niemniej, wprowadzenie czasowego reżimu odpraw, koordynacja procesu przez służbę celną, swoiste podkreślenie znaczenia tych procedur dla sprawnego funkcjonowania łańcucha logistycznego, powinno przynieść odczuwalną zmianę na lepsze i podnieść konkurencyjność naszych portów. Ułatwienia w rozliczaniu podatku importowego VAT poprawiają fiskalną atrakcyjność odpraw celnych i stanowią istotny krok na drodze do powszechnego stosowania tej procedury w przyszłości - zapewnia Tarczyński.

Odwrotne obciążenie w VAT – rozszerzenie listy towarów

Jego zdaniem te ułatwienia nie rozwiązują wszystkich problemów, ale to "rozsądny krok".

"Wprowadzone zmiany nie spełniają w pełni oczekiwań branży TSL (transport, spedycja, logistyka - PAP), są jednak rozsądnym krokiem naprzód na miarę obecnych możliwości. Podobnie, jak proces usprawnienia służby celnej, rozwoju infrastruktury portowej, czy drogowej, stopniowo krok po kroku przybliżają nas do standardów obsługi w portach zachodnioeuropejskich" - konkluduje prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. (PAP)

mah/ son/


Zadaj pytanie na FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA