REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dłuższy termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)

Dłuższy termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)/ Fot. Fotolia
Dłuższy termin na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO)/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet portowy, który wchodzi w życie od 1 stycznia 2015 r. w ramach tzw. czwartej transzy deregulacji, zakłada wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO).

REKLAMA

Autopromocja

Pakiet portowy zawarty w czwartej transzy deregulacyjnej wychodzi naprzeciw postulatom przedsiębiorców branży transportu, spedycji i logistyki od czasu przystąpienia naszego kraju do UE - mówi PAP Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Pakiet portowy to element wchodzącej w życie 1 stycznia tzw. czwartej transzy deregulacji, czyli ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Pakiet portowy zakłada skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO).

Tarczyński tłumaczy, że otwarcie naszego rynku - po akcesji do UE - obnażyło słabości systemu odpraw ładunków w polskich portach.

"Stosowane przepisy i nieraz archaiczne, restrykcyjne procedury skutecznie obniżały ich konkurencyjność wobec portów zachodnioeuropejskich, w których na szeroką skalę zaczęto odprawiać i obsługiwać ładunki importowe polskiego handlu zagranicznego. Zmniejszało to przeładunki w naszych portach, ograniczało spedycję, odprawy celne, przewozy samochodowe i intermodalne oraz uszczuplało przychody budżetu z powodu poboru cła zagranicą" – wskazuje Tarczyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Mimo tych przeszkód, jak podkreśla, były też korzystne zmiany.

"Przeorientowano i unowocześniono system odpraw celnych oraz podjęto ambitny program przebudowy i rozwoju infrastruktury portowej" – wylicza.

I dodaje: "Przysłowiową piętą achillesową pozostał system odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, warunkujący dopuszczenie do obrotu istotnej części ładunków, z czym między innymi zmierzono się, tworząc tzw. pakiet portowy". Chociaż - kontynuuje - nie usuwa zasadniczej przyczyny nadmiernego zbiurokratyzowania odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, którym jest instytucjonalne rozdrobnienie aparatu kontrolnego.

"Niemniej, wprowadzenie czasowego reżimu odpraw, koordynacja procesu przez służbę celną, swoiste podkreślenie znaczenia tych procedur dla sprawnego funkcjonowania łańcucha logistycznego, powinno przynieść odczuwalną zmianę na lepsze i podnieść konkurencyjność naszych portów. Ułatwienia w rozliczaniu podatku importowego VAT poprawiają fiskalną atrakcyjność odpraw celnych i stanowią istotny krok na drodze do powszechnego stosowania tej procedury w przyszłości - zapewnia Tarczyński.

Odwrotne obciążenie w VAT – rozszerzenie listy towarów

Jego zdaniem te ułatwienia nie rozwiązują wszystkich problemów, ale to "rozsądny krok".

"Wprowadzone zmiany nie spełniają w pełni oczekiwań branży TSL (transport, spedycja, logistyka - PAP), są jednak rozsądnym krokiem naprzód na miarę obecnych możliwości. Podobnie, jak proces usprawnienia służby celnej, rozwoju infrastruktury portowej, czy drogowej, stopniowo krok po kroku przybliżają nas do standardów obsługi w portach zachodnioeuropejskich" - konkluduje prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. (PAP)

mah/ son/


Zadaj pytanie na FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA