REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF

Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF
Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci z Fundacji Batorego zarzucili MF, że łamie Regulamin pracy rządu i źle prowadzi konsultacje społeczne ustawy o Administracji Podatkowej, m.in. dając na nie za mało czasu. Ministerstwo odpowiada, że można było poprosić o przedłużenie terminu.

Uwagi do prac nad projektem ustawy skierowali w liście zaadresowanym do wiceministra finansów Jacka Kapicy członkowie Obywatelskiego Forum Legislacji (OFL), które działa przy Fundacji Batorego i skupia ekspertów, naukowców i przedstawicieli organizacji pozarządowych takich jak Grażyna Kopińska z Batorego, Adam Bodnar z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Witold Michałek z Business Centre Club, prawnik Piotr Waglowski czy Małgorzata Molęda-Zdziech z SGH.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Eksperci zwracają uwagę, że "na skonsultowanie projektu zainteresowani otrzymali 10 dni, w tym 6 dni roboczych. Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. Regulaminem pracy RM w przypadku konsultacji publicznych projektu ustawy opracowanego bez uprzedniego przyjęcia założeń wyznaczenie terminu krótszego niż 21 dni wymaga szczegółowego uzasadnienia".

Tymczasem - zdaniem OFL - MF nie przedstawiło takiego uzasadnienia, gdyż "nie jest nim (zawarta w zaproszeniu do konsultacji-PAP) informacja, że wyznaczenie krótszego terminu +wynika z pilnego trybu prac legislacyjnych+ oraz +związane jest z realizacją expose p. premier Ewy Kopacz+".

Jak wskazuje OFL, "zapoznanie się z projektem ustawy mającym 86 artykułów, ponad 50-stronicowym uzasadnieniem, 15-stronicową Oceną Skutków Regulacji i 87 stronami załączników, a następnie przygotowanie uwag do niego jest dla większości organizacji pozarządowych (...) zadaniem nie do wykonania w terminie krótszym niż przewidziany w Regulaminie".

REKLAMA

Formularze PIT 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Pozwalamy sobie postawić pytanie o sens organizowania konsultacji publicznych na takich zasadach" - piszą eksperci

OFL oprotestowało także zawartą w zaproszeniu do konsultacji społecznych formułę "Niezgłoszenie uwag w powyższym terminie pozwolę sobie uznać za akceptację projektu", co jest - jego zdaniem - niezgodne z Regulaminem pracy Rady Ministrów. Regulamin wskazuje bowiem, że nieprzedstawienie stanowiska w wyznaczonym terminie oznacza po prostu rezygnację z przedstawienia stanowiska.

Eksperci wytknęli również MF, że projekt ustawy o Administracji Podatkowej przesłano do konsultacji m.in. Stowarzyszeniu Transparency International Polska, które nie istnieje od 3 lat. W związku z tym postulowali, by listy adresatów, do których kierowane są prośby o udział w konsultacjach publicznych, były okresowo aktualizowane.

Jednak zdaniem Ministerstwa Finansów większość uwag OFL jest nietrafiona, a uzasadnienie skróconych konsultacji "faktem pilnego trybu prowadzenia prac legislacyjnych w zakresie wprowadzenia rozwiązań zapewniających obsługę i wsparcie podatników w prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych oraz w związku z expose Pani Premier Ewy Kopacz" jest wystarczające.

Jak napisano w piśmie resortu przesłanym PAP, "ocena, czy ww. uzasadnienie jest szczegółowe, czy też nie, jest oceną subiektywną i zdaniem Ministerstwa Finansów, zawarte ww. piśmie uzasadnienie spełnia wymogi określone w ww. § 129 Uchwały Nr 190 Rady Ministrów".

"Przedstawiając powyższe stanowisko, jednocześnie pragniemy dodatkowo poinformować, że przyjęty tryb procedowania projektu ustawy o Administracji Podatkowej związany jest z rolą, jaką nakłada na siebie Administracja Podatkowa w projektowanej ustawie w zakresie wsparcia i obsługi podatników. Przedmiotowy projekt ustawy wprowadza nowe obowiązki jedynie na aparat skarbowy, które mają przynieść oczekiwane i pożądane udogodnienia dla podatników w zakresie m.in. zapewnienia jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej oraz odpowiedniej obsługi i wsparcia w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych. Stąd też istnieje potrzeba pilnego procedowania nad projektem ustawy o Administracji Podatkowej", napisało MF.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Resort zauważył także w piśmie, iż Fundacja Batorego, przy którym działa Obywatelskie Forum Legislacji, nie zgłosiła uwag do projektu ustawy o Administracji Podatkowej, chociaż mogła to zrobić.

"Co istotne, inne instytucje, które nie były w stanie zgłosić uwag w wyznaczonym terminie, informowały o tym fakcie Ministra Finansów, a następnie dosyłały w późniejszym terminie uwagi merytoryczne. Przykładem jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka, która pismem z dnia 1 grudnia 2014 r. wystąpiła do Ministra Finansów z prośbą o przedłużenie terminu na przedłożenie opinii do dnia 15 grudnia 2014 r.", zaznaczyło MF.

Rację OFL ma - zdaniem resortu - jedynie w odniesieniu do "zarzutu dotyczącego niewłaściwego zawarcia klauzuli o skutkach braku uwag w wyznaczonym terminie". Jak wyjaśniło MF, "klauzula ta została umieszczona w piśmie z dnia 18 listopada 2014 r. przez pomyłkę poprzez automatyczne przeniesienie przedmiotowej klauzuli z pisma kierowanego do członków Rady Ministrów i oczywiście nie ma zastosowania do trybu konsultacji publicznych".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Eksperci z Fundacji Batorego nie po raz pierwszy zarzucają jednak resortowi finansów nieprawidłowe prace nad projektami aktów prawnych. W liście do Jacka Kapicy zaznaczono, że OFL prowadzi monitoring realizacji zapisów nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów od czerwca 2014 r. "Niestety stwierdzamy, że naruszenie zasad Regulaminu tego typu jak w wypadku pracy nad projektem ustawy o Administracji Podatkowej nie należy do sytuacji wyjątkowych", czytamy w liście.

Także w raporcie Fundacji Batorego z początku grudnia "Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw" dotyczącym rządowych prac nad projektami aktów prawnych w 2012 r. resort finansów wypadł słabo na tle innych ministerstw, otrzymując 40 proc. z możliwych punktów. Najlepiej oceniony resort - Ministerstwo Edukacji Narodowej - otrzymał 60 proc. z możliwych punktów.

Fundacja Batorego postuluje, by proces stanowienia prawa uregulować na poziomie ustawowym. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA