REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF

Subskrybuj nas na Youtube
Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF
Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci z Fundacji Batorego zarzucili MF, że łamie Regulamin pracy rządu i źle prowadzi konsultacje społeczne ustawy o Administracji Podatkowej, m.in. dając na nie za mało czasu. Ministerstwo odpowiada, że można było poprosić o przedłużenie terminu.

Uwagi do prac nad projektem ustawy skierowali w liście zaadresowanym do wiceministra finansów Jacka Kapicy członkowie Obywatelskiego Forum Legislacji (OFL), które działa przy Fundacji Batorego i skupia ekspertów, naukowców i przedstawicieli organizacji pozarządowych takich jak Grażyna Kopińska z Batorego, Adam Bodnar z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Witold Michałek z Business Centre Club, prawnik Piotr Waglowski czy Małgorzata Molęda-Zdziech z SGH.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci zwracają uwagę, że "na skonsultowanie projektu zainteresowani otrzymali 10 dni, w tym 6 dni roboczych. Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. Regulaminem pracy RM w przypadku konsultacji publicznych projektu ustawy opracowanego bez uprzedniego przyjęcia założeń wyznaczenie terminu krótszego niż 21 dni wymaga szczegółowego uzasadnienia".

Tymczasem - zdaniem OFL - MF nie przedstawiło takiego uzasadnienia, gdyż "nie jest nim (zawarta w zaproszeniu do konsultacji-PAP) informacja, że wyznaczenie krótszego terminu +wynika z pilnego trybu prac legislacyjnych+ oraz +związane jest z realizacją expose p. premier Ewy Kopacz+".

Jak wskazuje OFL, "zapoznanie się z projektem ustawy mającym 86 artykułów, ponad 50-stronicowym uzasadnieniem, 15-stronicową Oceną Skutków Regulacji i 87 stronami załączników, a następnie przygotowanie uwag do niego jest dla większości organizacji pozarządowych (...) zadaniem nie do wykonania w terminie krótszym niż przewidziany w Regulaminie".

Formularze PIT 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Pozwalamy sobie postawić pytanie o sens organizowania konsultacji publicznych na takich zasadach" - piszą eksperci

OFL oprotestowało także zawartą w zaproszeniu do konsultacji społecznych formułę "Niezgłoszenie uwag w powyższym terminie pozwolę sobie uznać za akceptację projektu", co jest - jego zdaniem - niezgodne z Regulaminem pracy Rady Ministrów. Regulamin wskazuje bowiem, że nieprzedstawienie stanowiska w wyznaczonym terminie oznacza po prostu rezygnację z przedstawienia stanowiska.

REKLAMA

Eksperci wytknęli również MF, że projekt ustawy o Administracji Podatkowej przesłano do konsultacji m.in. Stowarzyszeniu Transparency International Polska, które nie istnieje od 3 lat. W związku z tym postulowali, by listy adresatów, do których kierowane są prośby o udział w konsultacjach publicznych, były okresowo aktualizowane.

Jednak zdaniem Ministerstwa Finansów większość uwag OFL jest nietrafiona, a uzasadnienie skróconych konsultacji "faktem pilnego trybu prowadzenia prac legislacyjnych w zakresie wprowadzenia rozwiązań zapewniających obsługę i wsparcie podatników w prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych oraz w związku z expose Pani Premier Ewy Kopacz" jest wystarczające.

Jak napisano w piśmie resortu przesłanym PAP, "ocena, czy ww. uzasadnienie jest szczegółowe, czy też nie, jest oceną subiektywną i zdaniem Ministerstwa Finansów, zawarte ww. piśmie uzasadnienie spełnia wymogi określone w ww. § 129 Uchwały Nr 190 Rady Ministrów".

"Przedstawiając powyższe stanowisko, jednocześnie pragniemy dodatkowo poinformować, że przyjęty tryb procedowania projektu ustawy o Administracji Podatkowej związany jest z rolą, jaką nakłada na siebie Administracja Podatkowa w projektowanej ustawie w zakresie wsparcia i obsługi podatników. Przedmiotowy projekt ustawy wprowadza nowe obowiązki jedynie na aparat skarbowy, które mają przynieść oczekiwane i pożądane udogodnienia dla podatników w zakresie m.in. zapewnienia jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej oraz odpowiedniej obsługi i wsparcia w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych. Stąd też istnieje potrzeba pilnego procedowania nad projektem ustawy o Administracji Podatkowej", napisało MF.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Resort zauważył także w piśmie, iż Fundacja Batorego, przy którym działa Obywatelskie Forum Legislacji, nie zgłosiła uwag do projektu ustawy o Administracji Podatkowej, chociaż mogła to zrobić.

"Co istotne, inne instytucje, które nie były w stanie zgłosić uwag w wyznaczonym terminie, informowały o tym fakcie Ministra Finansów, a następnie dosyłały w późniejszym terminie uwagi merytoryczne. Przykładem jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka, która pismem z dnia 1 grudnia 2014 r. wystąpiła do Ministra Finansów z prośbą o przedłużenie terminu na przedłożenie opinii do dnia 15 grudnia 2014 r.", zaznaczyło MF.

Rację OFL ma - zdaniem resortu - jedynie w odniesieniu do "zarzutu dotyczącego niewłaściwego zawarcia klauzuli o skutkach braku uwag w wyznaczonym terminie". Jak wyjaśniło MF, "klauzula ta została umieszczona w piśmie z dnia 18 listopada 2014 r. przez pomyłkę poprzez automatyczne przeniesienie przedmiotowej klauzuli z pisma kierowanego do członków Rady Ministrów i oczywiście nie ma zastosowania do trybu konsultacji publicznych".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Eksperci z Fundacji Batorego nie po raz pierwszy zarzucają jednak resortowi finansów nieprawidłowe prace nad projektami aktów prawnych. W liście do Jacka Kapicy zaznaczono, że OFL prowadzi monitoring realizacji zapisów nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów od czerwca 2014 r. "Niestety stwierdzamy, że naruszenie zasad Regulaminu tego typu jak w wypadku pracy nad projektem ustawy o Administracji Podatkowej nie należy do sytuacji wyjątkowych", czytamy w liście.

Także w raporcie Fundacji Batorego z początku grudnia "Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw" dotyczącym rządowych prac nad projektami aktów prawnych w 2012 r. resort finansów wypadł słabo na tle innych ministerstw, otrzymując 40 proc. z możliwych punktów. Najlepiej oceniony resort - Ministerstwo Edukacji Narodowej - otrzymał 60 proc. z możliwych punktów.

Fundacja Batorego postuluje, by proces stanowienia prawa uregulować na poziomie ustawowym. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA