REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF

Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF
Ustawa o Administracji Podatkowej - eksperci krytykują MF

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci z Fundacji Batorego zarzucili MF, że łamie Regulamin pracy rządu i źle prowadzi konsultacje społeczne ustawy o Administracji Podatkowej, m.in. dając na nie za mało czasu. Ministerstwo odpowiada, że można było poprosić o przedłużenie terminu.

Uwagi do prac nad projektem ustawy skierowali w liście zaadresowanym do wiceministra finansów Jacka Kapicy członkowie Obywatelskiego Forum Legislacji (OFL), które działa przy Fundacji Batorego i skupia ekspertów, naukowców i przedstawicieli organizacji pozarządowych takich jak Grażyna Kopińska z Batorego, Adam Bodnar z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Witold Michałek z Business Centre Club, prawnik Piotr Waglowski czy Małgorzata Molęda-Zdziech z SGH.

Autopromocja

Eksperci zwracają uwagę, że "na skonsultowanie projektu zainteresowani otrzymali 10 dni, w tym 6 dni roboczych. Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. Regulaminem pracy RM w przypadku konsultacji publicznych projektu ustawy opracowanego bez uprzedniego przyjęcia założeń wyznaczenie terminu krótszego niż 21 dni wymaga szczegółowego uzasadnienia".

Tymczasem - zdaniem OFL - MF nie przedstawiło takiego uzasadnienia, gdyż "nie jest nim (zawarta w zaproszeniu do konsultacji-PAP) informacja, że wyznaczenie krótszego terminu +wynika z pilnego trybu prac legislacyjnych+ oraz +związane jest z realizacją expose p. premier Ewy Kopacz+".

Jak wskazuje OFL, "zapoznanie się z projektem ustawy mającym 86 artykułów, ponad 50-stronicowym uzasadnieniem, 15-stronicową Oceną Skutków Regulacji i 87 stronami załączników, a następnie przygotowanie uwag do niego jest dla większości organizacji pozarządowych (...) zadaniem nie do wykonania w terminie krótszym niż przewidziany w Regulaminie".

Formularze PIT 2014/2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Pozwalamy sobie postawić pytanie o sens organizowania konsultacji publicznych na takich zasadach" - piszą eksperci

OFL oprotestowało także zawartą w zaproszeniu do konsultacji społecznych formułę "Niezgłoszenie uwag w powyższym terminie pozwolę sobie uznać za akceptację projektu", co jest - jego zdaniem - niezgodne z Regulaminem pracy Rady Ministrów. Regulamin wskazuje bowiem, że nieprzedstawienie stanowiska w wyznaczonym terminie oznacza po prostu rezygnację z przedstawienia stanowiska.

Eksperci wytknęli również MF, że projekt ustawy o Administracji Podatkowej przesłano do konsultacji m.in. Stowarzyszeniu Transparency International Polska, które nie istnieje od 3 lat. W związku z tym postulowali, by listy adresatów, do których kierowane są prośby o udział w konsultacjach publicznych, były okresowo aktualizowane.

Jednak zdaniem Ministerstwa Finansów większość uwag OFL jest nietrafiona, a uzasadnienie skróconych konsultacji "faktem pilnego trybu prowadzenia prac legislacyjnych w zakresie wprowadzenia rozwiązań zapewniających obsługę i wsparcie podatników w prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych oraz w związku z expose Pani Premier Ewy Kopacz" jest wystarczające.

Jak napisano w piśmie resortu przesłanym PAP, "ocena, czy ww. uzasadnienie jest szczegółowe, czy też nie, jest oceną subiektywną i zdaniem Ministerstwa Finansów, zawarte ww. piśmie uzasadnienie spełnia wymogi określone w ww. § 129 Uchwały Nr 190 Rady Ministrów".

"Przedstawiając powyższe stanowisko, jednocześnie pragniemy dodatkowo poinformować, że przyjęty tryb procedowania projektu ustawy o Administracji Podatkowej związany jest z rolą, jaką nakłada na siebie Administracja Podatkowa w projektowanej ustawie w zakresie wsparcia i obsługi podatników. Przedmiotowy projekt ustawy wprowadza nowe obowiązki jedynie na aparat skarbowy, które mają przynieść oczekiwane i pożądane udogodnienia dla podatników w zakresie m.in. zapewnienia jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej oraz odpowiedniej obsługi i wsparcia w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych. Stąd też istnieje potrzeba pilnego procedowania nad projektem ustawy o Administracji Podatkowej", napisało MF.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Resort zauważył także w piśmie, iż Fundacja Batorego, przy którym działa Obywatelskie Forum Legislacji, nie zgłosiła uwag do projektu ustawy o Administracji Podatkowej, chociaż mogła to zrobić.

"Co istotne, inne instytucje, które nie były w stanie zgłosić uwag w wyznaczonym terminie, informowały o tym fakcie Ministra Finansów, a następnie dosyłały w późniejszym terminie uwagi merytoryczne. Przykładem jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka, która pismem z dnia 1 grudnia 2014 r. wystąpiła do Ministra Finansów z prośbą o przedłużenie terminu na przedłożenie opinii do dnia 15 grudnia 2014 r.", zaznaczyło MF.

Rację OFL ma - zdaniem resortu - jedynie w odniesieniu do "zarzutu dotyczącego niewłaściwego zawarcia klauzuli o skutkach braku uwag w wyznaczonym terminie". Jak wyjaśniło MF, "klauzula ta została umieszczona w piśmie z dnia 18 listopada 2014 r. przez pomyłkę poprzez automatyczne przeniesienie przedmiotowej klauzuli z pisma kierowanego do członków Rady Ministrów i oczywiście nie ma zastosowania do trybu konsultacji publicznych".

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Eksperci z Fundacji Batorego nie po raz pierwszy zarzucają jednak resortowi finansów nieprawidłowe prace nad projektami aktów prawnych. W liście do Jacka Kapicy zaznaczono, że OFL prowadzi monitoring realizacji zapisów nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów od czerwca 2014 r. "Niestety stwierdzamy, że naruszenie zasad Regulaminu tego typu jak w wypadku pracy nad projektem ustawy o Administracji Podatkowej nie należy do sytuacji wyjątkowych", czytamy w liście.

Także w raporcie Fundacji Batorego z początku grudnia "Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw" dotyczącym rządowych prac nad projektami aktów prawnych w 2012 r. resort finansów wypadł słabo na tle innych ministerstw, otrzymując 40 proc. z możliwych punktów. Najlepiej oceniony resort - Ministerstwo Edukacji Narodowej - otrzymał 60 proc. z możliwych punktów.

Fundacja Batorego postuluje, by proces stanowienia prawa uregulować na poziomie ustawowym. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA