REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy zatrudniające powyżej pięciu pracowników muszą rozliczyć się elektronicznie

Do końca stycznia firmy po raz pierwszy muszą rozliczyć się elektronicznie / fot. Fotolia
Do końca stycznia firmy po raz pierwszy muszą rozliczyć się elektronicznie / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2015 r. zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące zasad kontaktowania się z organami skarbowymi. Do końca stycznia firmy zatrudniające powyżej pięciu pracowników muszą złożyć część deklaracji podatkowych elektronicznie. Wymaga to wyrobienia kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Autopromocja

Zdaniem Elżbiety Włodarczyk z Krajowej Izby Rozliczeniowej, nowe rozwiązanie ma przynieść przedsiębiorcom znaczne oszczędności. Najważniejsze to koszty zakupu papieru, opłat pocztowych, eksploatacji sprzętu biurowego i nakładów pracy. Ponadto, podpis elektroniczny ze względu na trudność jego podrobienia, w wielu firmach zastępuje tradycyjną drogę wymiany i weryfikacji dokumentów. "Pod względem skutków prawnych jest on równoważny podpisowi własnoręcznemu i jednoznacznie poświadcza tożsamość jego właściciela, którym może być jedynie osoba fizyczna" - dodała.

Aby wysyłać e-deklarację, niezbędne jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Zestaw do posługiwania się nim można wyrobić w jednej z pięciu firm, wpisanych do specjalnego rejestru Ministerstwa Gospodarki: Krajowej Izbie Rozliczeniowej, Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, Enigma S.O.I., EuroCert Sp. z o.o. Składa się on z czytnika kart kryptograficznych i naszej osobistej karty procesorowej, na której znajduje się nasz e-podpis. Musi on być również zweryfikowany specjalnym kwalifikowanym certyfikatem, który trzeba okresowo odnawiać. Cena zestawu razem z certyfikatem to kilkaset zł. Do składania e-deklaracji potrzeba także specjalnej wtyczki, którą można pobrać bezpłatnie na stronie www.e-deklaracje.gov.pl. Zakup taki może zostać zakwalifikowany jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej i odliczony od podatku.

Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2015 r. większość polskich przedsiębiorców oraz biura rachunkowe, zaczęły obowiązywać zmiany dotyczące zasad kontaktowania się z organami skarbowymi. Zmiany nie dotkną jedynie najmniejszych firm, zatrudniających mniej niż pięciu pracowników, które będą mogły nadal składać formularze papierowe. Pozostałe mają obowiązek przesyłania do skarbówek drogą elektroniczną formularzy i rozliczeń podatkowych. Dotyczy to formularzy informacji: PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracji PIT-4R i PIT-8AR oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40. Pierwsze z tych dokumentów (PIT-4R, PIT-8AR, IFT-3/IFT-3R) przedsiębiorcy muszą wysłać do skarbówek do końca stycznia.

Ekspert konfederacji Lewiatan, Przemysław Pruszyński uważa, że brak okresu przejściowego dla nowych przepisów był błędem. "Zabiegaliśmy jeszcze na etapie prac senackich, aby dać więcej czasu przedsiębiorcom na dostosowanie się. Wygenerowało to dla nich koszty, a przysporzy im to jeszcze nerwów i niepokoju. Przedsiębiorcy się dostosują, ponieważ nie mają wyjścia, ale pytanie jakim kosztem" - powiedział. Dodał też, że mimo wszystko liczy na wyrozumiałość fiskusa dla spóźnialskich. "Wiemy jak wygląda wdrażanie każdego nowego systemu w administracji, i ile jest z tym problemów na początku. Z tą różnicą, że administracja nie ponosi odpowiedzialności za swoje błędy, a przedsiębiorcy już tak" - ocenił.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Innego zdania jest ekspert Business Centre Club Michał Borowski, który zwraca uwagę na dobre nagłośnienie nowych obowiązków. "Nie mówimy o tych przepisach od wczoraj. Po drugie, ta zmiana nie jest na tyle fundamentalna, żeby przewidywać długie okresy przygotowawcze. Nie wymaga też dużych inwestycji od przedsiębiorców ani zmian w ich systemach informatycznych, ponieważ infrastrukturę niezbędną do elektronicznego rozliczania się, dostarcza Ministerstwo Finansów" - powiedział.


Borowski uważa, że w dłuższej perspektywie zmiany te ułatwią i obniżą koszty prowadzenie biznesu. "Bardzo dobrze oceniam ten kierunek zmian i myślę, że on się nie odwróci - coraz więcej korespondencji z urzędem skarbowym będzie odbywało się drogą elektroniczną. Koszty wyrobienia podpisu elektronicznego nie są wielkie, a jego posiadanie znacznie ułatwia komunikację podatników z fiskusem. Z praktyki wiem, że podatnicy rozliczający się elektronicznie mogą liczyć na sprawniejszą obsługę, m.in. otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami w ciągu nie siedmiu, a jednego dnia" - uważa Borowski.

E-deklaracje nie mogą być przesyłane przez ePUAP

Zdaniem rzeczniczki Ministerstwa Finansów Wiesławy Dróżdż, obowiązek składania deklaracji drogą elektroniczną usprawni pracę urzędów skarbowych, ponieważ miliony e-deklaracji składanych przez płatników, automatycznie zostanie wpisanych do systemu informatycznego. Te składane papierowo, muszą zostać przez urzędników wprowadzone do systemu ręcznie. "Skorzystają na tym przede wszystkim podatnicy, ponieważ wygospodarowani w ten sposób pracownicy, będą skierowani do pomocy podatnikom w wypełnianiu ich obowiązków podatkowych. Pozwoli to na wdrożenie dodatkowych usług dla podatników takich jak np.: obsługa i wsparcie w samodzielnym wypełnianiu obowiązków podatkowych, działania informacyjne i edukacyjne" - powiedziała.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Borowski uważa jednak, że w najbliższym czasie nowe przepisy nie przyczynią się do usprawnienia pracy urzędów skarbowych. Jego zdaniem to, że urzędy skarbowe dysponują danymi w formie elektronicznej, a to czy będą umiały w sposób efektywny przetworzyć te dane, to dwie różne sprawy. "To zależy od narzędzi informatycznych, którymi dysponują i od odpowiedniego przeszkolenia urzędników" - powiedział ekspert. (PAP)

Autopromocja

rcze/mok/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Najwcześniej w 2025 roku

    Kwota wolna od podatku w wysokości 60 tys. zł. "Jasno zostało powiedziane w jednej z naszych tez, że wprowadzamy kwotę wolną od podatku 60 tys. zł. Wiadomo, że w 2024 roku tego nie zrobimy. Mamy na to cztery lata i na pewno będzie to wprowadzone" - powiedział poseł KO Artur Łącki.

    Tabela kursów średnich NBP z 4 grudnia 2023 roku - nr 234/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 4 grudnia 2023 roku - NBP nr 234/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3337 zł.

    NBP: 140 mld zł zagranicznych inwestycji bezpośrednich

    Napływ kapitału z tytułu zagranicznych inwestycji bezpośrednich do Polski w 2022 r. wyniósł 140,3 mld zł, w porównaniu z 2021 r. ich wielkość wzrosła o blisko jedną czwartą - poinformował NBP w raporcie.

    Jak można przestać być wspólnikiem spółki osobowej? Czym różni się wystąpienie ze spółki od sprzedaży ogółu praw i obowiązków?

    Czasem trzeba rozstać się ze spółką osobową (np. ze spółką jawną). Na czym polega i jakie skutki prawne wywołuje wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika? Czym różni się to od sprzedaży ogółu praw i obowiązków wspólnika?

    Wystąpienie wspólnika ze spółki osobowej. Jak przebiegają rozliczenia?

    Jak kwestię rozliczenia wspólnika występującego ze spółki osobowej regulują przepisy kodeksu spółek handlowych? Jak te przepisy zastosować w praktyce? Dlaczego czasem warto rozliczyć się z występującym wspólnikiem inaczej niż wskazuje ksh?

    Co daje fundacja rodzinna? Jaką działalność może prowadzić?

    Długoterminowa integralność majątku firmy rodzinnej to główna korzyść z założenia fundacji rodzinnej wskazana przez uczestników webinaru „Jak z sukcesem przekazać firmę następcom? Fundacja rodzinna jako nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców”, który odbył się w ramach cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT).

    Organ skarbowy przegrał ze spółką w sprawie zwrotu VAT, bo nie znał reguł postępowania

    Gdy reprezentujący spółkę nie złożył pełnomocnictwa procesowego do akt konkretnej sprawy, to organ nie może zakładać, że spółka działa w niej przez pełnomocnika, bo czyniła tak już w innym postępowaniu. Jeśli tak zrobi, otworzy przedsiębiorcy furtkę do wygrania sporu.

    KSeF 2023/2024. Jak się zalogować do tego systemu?

    Ministerstwo Finansów zachęca już dziś do logowania się do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i testowania możliwości tego elektronicznego systemu fakturowania. Sposób logowania do KSeF będzie się różnił w zależności od tego, czy użytkownikiem jest osoba fizyczna, czy spółka.

    Stawka VAT na odśnieżanie

    Odśnieżanie, jako usługa wykonywana przez przedsiębiorców, jest odpłatnym świadczeniem, które podlega opodatkowaniu VAT. W tym kontekście pojawia się pytanie o właściwą stawkę VAT dla usług odśnieżania.

    Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trzech nowych (z listopada 2023 r.) interpretacjach indywidualnych uznał, że zwolnienie z podatku PCC nie obejmuje zakupu jednorodzinnego domu w budowie ani domu w stanie surowym zamkniętym, również z wykonaną elewacją.

    REKLAMA