REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W 2007 roku przeprowadzono o 25 proc. mniej kontroli skarbowych. Jednak wpłaty do kasy fiskusa były wyższe o ponad 88 mln zł. Podatnicy 15 razy częściej niż w 2006 roku składali korekty zeznań.

Ministerstwo Finansów podsumowało kontrole skarbowe z 2007 roku. Z zestawienia wynika, że inspektorzy skarbowi przeprowadzili o 25 proc. mniej kontroli w porównaniu z 2006 rokiem. Jednak mniejsza liczba kontroli nie przełożyła się na niższe wpływy budżetowe. Wręcz przeciwnie. Łączne wpłaty netto zarówno wynikające z decyzji fiskusa, jak i korekt deklaracji były wyższe o ponad 88 mln zł. O połowę spadła liczba kontroli zakończonych decyzją. Na tym nie koniec.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Liczba korekt, które złożono w wyniku kontroli, wzrosła 15-krotnie. Co to oznacza? Podatnicy po rozpoczęciu kontroli skarbowej sami przyznawali się do błędów i składali korekty zeznań podatkowych. To dobra taktyka. Samodzielna korekta złożona do urzędu wraz z wyjaśnieniem przyczyn korekty, a także czynnym żalem, to zawsze mniejsza odpowiedzialność, zwłaszcza finansowa. Składając drugi raz poprawione zeznanie czy deklarację podatnik będzie musiał zapłacić powstałą zaległość podatkową i odsetki za zwłokę. Czynny żal uchroni go przed karami wynikającymi z kodeksu karnego skarbowego. W przypadku decyzji fiskusa do zapłaty zazwyczaj jest zaległość podatkowa wraz z odsetkami oraz sankcje karne, które nie są małe.

Ponadto, jeśli kontrola skarbowa wykaże, że podatnik posiada dochody nieujawnione, których nie opodatkował, na ukrywane pieniądze nałoży 75-proc. podatek. Przy złożeniu korekty samodzielnie podatek, zgodnie ze skalą PIT, wyniesie co najwyżej 40 proc. To kolejny argument za opłacalnością składania korekt deklaracji.

Skutek działań MF...

REKLAMA

O komentarz do zestawienia kontroli skarbowych za 2007 rok poprosiliśmy resort finansów. Jakub Lutyk, rzecznik prasowy MF wyjaśnia nam, że kwota zaległości podatkowych wskazanych w decyzjach i korektach (a tylko w tych dokumentach stwierdza się takie zaległości) nie zmniejszyła się, a wzrosła nieznacznie. Poprawiła się natomiast wyraźnie ściągalność tych zaległości - wzrosły wpływy do budżetu z tytułu kontroli skarbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zmniejszenie liczby kontroli miało miejsce, ale nie dotyczyło tych, które wykazały zaległości (kończonych decyzją lub korektą). Zmniejszyła się liczba kontroli, które nie stwierdziły uszczupleń podatkowych. Jest to rezultat działań MF mających zmniejszyć uciążliwości związane z kontrolą dla uczciwych podatników, m.in. przez zmianę zasad oceny urzędów i poprawę metod doboru podmiotów do kontroli - tłumaczy Jakub Lutyk.

...i postępowania podatników

Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, zwraca uwagę fakt, że mimo znaczącego spadku liczby kontroli w 2007 roku (w relacji do roku 2006) łączne kwoty ustaleń (wynikające z wydanych decyzji i korekt podatników) pozostały na podobnym poziomie. Fakt ten można interpretować na wiele sposobów; również tak, że kontrole zostały skierowane w obszary dotknięte poważniejszymi nieprawidłowościami.

- W listopadzie 2006 r. wprowadzono możliwość korekty po kontroli podatkowej także w ramach postępowania kontrolnego prowadzonego w trybie ustawy o kontroli skarbowej. Widać, że ta możliwość jest przez podatników coraz częściej wykorzystywana. W ubiegłym roku liczba przypadków, gdy podatnicy sami korygowali rozliczenie po kontroli, była porównywalna z liczbą postępowań zakończonych decyzją wymiarową (choć jednocześnie wartość zaległości była kilkakrotnie niższa). Niewątpliwie brak konieczności dalszego prowadzenia postępowania dał oszczędności w funkcjonowaniu administracji - argumentuje Hanna Filipczyk.

Dodaje, że panuje powszechne przekonanie, że im większa kwota zaległości wykrytych w kontroli, tym lepiej.

- Nie zawsze to, co administracja skarbowa uważa za zaległość podatkową, jest nią faktycznie. Można też sądzić, że zaległości biorą się nie ze złej woli podatnika, a z błędu, w tym spowodowanego niejasnością przepisów. Przy dobrze skonstruowanym prawie stwierdzone przez władze skarbowe zaległości byłyby niższe niż wtedy, gdy podatnik tkwi w gąszczu przepisów - podsumowuje nasza rozmówczyni z Accreo Taxand.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kontrole skarbowe w praktyce w 2007 roku

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA