REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Częściej poprawiamy PIT-y

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W 2007 roku przeprowadzono o 25 proc. mniej kontroli skarbowych. Jednak wpłaty do kasy fiskusa były wyższe o ponad 88 mln zł. Podatnicy 15 razy częściej niż w 2006 roku składali korekty zeznań.

Ministerstwo Finansów podsumowało kontrole skarbowe z 2007 roku. Z zestawienia wynika, że inspektorzy skarbowi przeprowadzili o 25 proc. mniej kontroli w porównaniu z 2006 rokiem. Jednak mniejsza liczba kontroli nie przełożyła się na niższe wpływy budżetowe. Wręcz przeciwnie. Łączne wpłaty netto zarówno wynikające z decyzji fiskusa, jak i korekt deklaracji były wyższe o ponad 88 mln zł. O połowę spadła liczba kontroli zakończonych decyzją. Na tym nie koniec.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Liczba korekt, które złożono w wyniku kontroli, wzrosła 15-krotnie. Co to oznacza? Podatnicy po rozpoczęciu kontroli skarbowej sami przyznawali się do błędów i składali korekty zeznań podatkowych. To dobra taktyka. Samodzielna korekta złożona do urzędu wraz z wyjaśnieniem przyczyn korekty, a także czynnym żalem, to zawsze mniejsza odpowiedzialność, zwłaszcza finansowa. Składając drugi raz poprawione zeznanie czy deklarację podatnik będzie musiał zapłacić powstałą zaległość podatkową i odsetki za zwłokę. Czynny żal uchroni go przed karami wynikającymi z kodeksu karnego skarbowego. W przypadku decyzji fiskusa do zapłaty zazwyczaj jest zaległość podatkowa wraz z odsetkami oraz sankcje karne, które nie są małe.

Ponadto, jeśli kontrola skarbowa wykaże, że podatnik posiada dochody nieujawnione, których nie opodatkował, na ukrywane pieniądze nałoży 75-proc. podatek. Przy złożeniu korekty samodzielnie podatek, zgodnie ze skalą PIT, wyniesie co najwyżej 40 proc. To kolejny argument za opłacalnością składania korekt deklaracji.

Skutek działań MF...

REKLAMA

O komentarz do zestawienia kontroli skarbowych za 2007 rok poprosiliśmy resort finansów. Jakub Lutyk, rzecznik prasowy MF wyjaśnia nam, że kwota zaległości podatkowych wskazanych w decyzjach i korektach (a tylko w tych dokumentach stwierdza się takie zaległości) nie zmniejszyła się, a wzrosła nieznacznie. Poprawiła się natomiast wyraźnie ściągalność tych zaległości - wzrosły wpływy do budżetu z tytułu kontroli skarbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zmniejszenie liczby kontroli miało miejsce, ale nie dotyczyło tych, które wykazały zaległości (kończonych decyzją lub korektą). Zmniejszyła się liczba kontroli, które nie stwierdziły uszczupleń podatkowych. Jest to rezultat działań MF mających zmniejszyć uciążliwości związane z kontrolą dla uczciwych podatników, m.in. przez zmianę zasad oceny urzędów i poprawę metod doboru podmiotów do kontroli - tłumaczy Jakub Lutyk.

...i postępowania podatników

Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, zwraca uwagę fakt, że mimo znaczącego spadku liczby kontroli w 2007 roku (w relacji do roku 2006) łączne kwoty ustaleń (wynikające z wydanych decyzji i korekt podatników) pozostały na podobnym poziomie. Fakt ten można interpretować na wiele sposobów; również tak, że kontrole zostały skierowane w obszary dotknięte poważniejszymi nieprawidłowościami.

- W listopadzie 2006 r. wprowadzono możliwość korekty po kontroli podatkowej także w ramach postępowania kontrolnego prowadzonego w trybie ustawy o kontroli skarbowej. Widać, że ta możliwość jest przez podatników coraz częściej wykorzystywana. W ubiegłym roku liczba przypadków, gdy podatnicy sami korygowali rozliczenie po kontroli, była porównywalna z liczbą postępowań zakończonych decyzją wymiarową (choć jednocześnie wartość zaległości była kilkakrotnie niższa). Niewątpliwie brak konieczności dalszego prowadzenia postępowania dał oszczędności w funkcjonowaniu administracji - argumentuje Hanna Filipczyk.

Dodaje, że panuje powszechne przekonanie, że im większa kwota zaległości wykrytych w kontroli, tym lepiej.

- Nie zawsze to, co administracja skarbowa uważa za zaległość podatkową, jest nią faktycznie. Można też sądzić, że zaległości biorą się nie ze złej woli podatnika, a z błędu, w tym spowodowanego niejasnością przepisów. Przy dobrze skonstruowanym prawie stwierdzone przez władze skarbowe zaległości byłyby niższe niż wtedy, gdy podatnik tkwi w gąszczu przepisów - podsumowuje nasza rozmówczyni z Accreo Taxand.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kontrole skarbowe w praktyce w 2007 roku

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA