REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Częściej poprawiamy PIT-y

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W 2007 roku przeprowadzono o 25 proc. mniej kontroli skarbowych. Jednak wpłaty do kasy fiskusa były wyższe o ponad 88 mln zł. Podatnicy 15 razy częściej niż w 2006 roku składali korekty zeznań.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podsumowało kontrole skarbowe z 2007 roku. Z zestawienia wynika, że inspektorzy skarbowi przeprowadzili o 25 proc. mniej kontroli w porównaniu z 2006 rokiem. Jednak mniejsza liczba kontroli nie przełożyła się na niższe wpływy budżetowe. Wręcz przeciwnie. Łączne wpłaty netto zarówno wynikające z decyzji fiskusa, jak i korekt deklaracji były wyższe o ponad 88 mln zł. O połowę spadła liczba kontroli zakończonych decyzją. Na tym nie koniec.

REKLAMA

Liczba korekt, które złożono w wyniku kontroli, wzrosła 15-krotnie. Co to oznacza? Podatnicy po rozpoczęciu kontroli skarbowej sami przyznawali się do błędów i składali korekty zeznań podatkowych. To dobra taktyka. Samodzielna korekta złożona do urzędu wraz z wyjaśnieniem przyczyn korekty, a także czynnym żalem, to zawsze mniejsza odpowiedzialność, zwłaszcza finansowa. Składając drugi raz poprawione zeznanie czy deklarację podatnik będzie musiał zapłacić powstałą zaległość podatkową i odsetki za zwłokę. Czynny żal uchroni go przed karami wynikającymi z kodeksu karnego skarbowego. W przypadku decyzji fiskusa do zapłaty zazwyczaj jest zaległość podatkowa wraz z odsetkami oraz sankcje karne, które nie są małe.

Ponadto, jeśli kontrola skarbowa wykaże, że podatnik posiada dochody nieujawnione, których nie opodatkował, na ukrywane pieniądze nałoży 75-proc. podatek. Przy złożeniu korekty samodzielnie podatek, zgodnie ze skalą PIT, wyniesie co najwyżej 40 proc. To kolejny argument za opłacalnością składania korekt deklaracji.

Skutek działań MF...

REKLAMA

O komentarz do zestawienia kontroli skarbowych za 2007 rok poprosiliśmy resort finansów. Jakub Lutyk, rzecznik prasowy MF wyjaśnia nam, że kwota zaległości podatkowych wskazanych w decyzjach i korektach (a tylko w tych dokumentach stwierdza się takie zaległości) nie zmniejszyła się, a wzrosła nieznacznie. Poprawiła się natomiast wyraźnie ściągalność tych zaległości - wzrosły wpływy do budżetu z tytułu kontroli skarbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zmniejszenie liczby kontroli miało miejsce, ale nie dotyczyło tych, które wykazały zaległości (kończonych decyzją lub korektą). Zmniejszyła się liczba kontroli, które nie stwierdziły uszczupleń podatkowych. Jest to rezultat działań MF mających zmniejszyć uciążliwości związane z kontrolą dla uczciwych podatników, m.in. przez zmianę zasad oceny urzędów i poprawę metod doboru podmiotów do kontroli - tłumaczy Jakub Lutyk.

...i postępowania podatników

Według Hanny Filipczyk, menedżera w Accreo Taxand, zwraca uwagę fakt, że mimo znaczącego spadku liczby kontroli w 2007 roku (w relacji do roku 2006) łączne kwoty ustaleń (wynikające z wydanych decyzji i korekt podatników) pozostały na podobnym poziomie. Fakt ten można interpretować na wiele sposobów; również tak, że kontrole zostały skierowane w obszary dotknięte poważniejszymi nieprawidłowościami.

- W listopadzie 2006 r. wprowadzono możliwość korekty po kontroli podatkowej także w ramach postępowania kontrolnego prowadzonego w trybie ustawy o kontroli skarbowej. Widać, że ta możliwość jest przez podatników coraz częściej wykorzystywana. W ubiegłym roku liczba przypadków, gdy podatnicy sami korygowali rozliczenie po kontroli, była porównywalna z liczbą postępowań zakończonych decyzją wymiarową (choć jednocześnie wartość zaległości była kilkakrotnie niższa). Niewątpliwie brak konieczności dalszego prowadzenia postępowania dał oszczędności w funkcjonowaniu administracji - argumentuje Hanna Filipczyk.

Dodaje, że panuje powszechne przekonanie, że im większa kwota zaległości wykrytych w kontroli, tym lepiej.

- Nie zawsze to, co administracja skarbowa uważa za zaległość podatkową, jest nią faktycznie. Można też sądzić, że zaległości biorą się nie ze złej woli podatnika, a z błędu, w tym spowodowanego niejasnością przepisów. Przy dobrze skonstruowanym prawie stwierdzone przez władze skarbowe zaległości byłyby niższe niż wtedy, gdy podatnik tkwi w gąszczu przepisów - podsumowuje nasza rozmówczyni z Accreo Taxand.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kontrole skarbowe w praktyce w 2007 roku

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA