REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostało już niewiele czasu, by uzyskać prawo do e-rozliczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczyć PIT elektronicznie. Aby przesłać e-deklarację, potrzebne jest zaświadczenie ZAS-E i e-podpis. Procedura wystawienia zaświadczenia może trwać do 30 dni.

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczać się z fiskusem nie tylko za pomocą papierowych formularzy PIT składanych osobiście lub przesyłanych pocztą, ale również za pomocą e-deklaracji. Jeśli jednak podatnik zamierza rozliczyć się z fiskusem za 2007 rok w formie elektronicznej, już dziś powinien wystąpić do urzędu skarbowego o zaświadczenie umożliwiające przesłanie e-deklaracji oraz zaopatrzyć się w kwalifikowany podpis elektroniczny.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawowe wymogi

REKLAMA

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów, zwraca uwagę, że takie same wymogi obowiązują przedsiębiorców, którzy mogą przesyłać e-deklaracje od początku roku, jak i osoby fizyczne, które będą chciały rozliczyć się z fiskusem drogą elektroniczną po 1 kwietnia.

Jakie to wymogi? Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand, przypomina, że każdy, kto chce przesyłać deklaracje drogą elektroniczną, powinien przede wszystkim dokonać zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

- Ponadto podatnik (płatnik) zainteresowany rozliczaniem się z fiskusem za pośrednictwem internetu powinien zawiadomić urząd skarbowy właściwy w sprawie ewidencji podatników i płatników o zamiarze składania e-deklaracji oraz wskazać osobę upoważnioną do ich składania - przypomina Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podkreśla, że z uwagi na dość skomplikowaną i długotrwałą procedurę uzyskiwania prawa do składania deklaracji w formie elektronicznej warto wystąpić z odpowiednim wnioskiem (ZAW-E1) do urzędu skarbowego już teraz. Zgodnie z przepisami, samo oczekiwanie na wydanie przez organ podatkowy formularza ZAS-E może potrwać do 30 dni od złożenia kompletu wymaganych dokumentów. Natomiast termin na złożenia rocznych zeznań PIT upływa 30 kwietnia.

- Dlatego jeżeli podatnik chciałby skorzystać z uprawnienia do wysłania e-deklaracji jeszcze w tym roku, powinien złożyć podanie o wydanie takiego zaświadczenia jak najszybciej - konkluduje Anna Misiak, doradca ds. PIT i ZUS w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Prosta procedura

Procedura dotycząca uzyskania zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego nie jest skomplikowana. Określa ją rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2007 r.

- Zawiadomienie składa się w papierowej formie na urzędowym formularzu ZAW-E1. Podatnik wskazuje w tym formularzu osobę, którą upoważnia do składania deklaracji w swoim imieniu - mówi Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

W przypadku, gdy podatnik chce składać e-deklaracje samodzielnie, jako osobę upoważnioną powinien wpisać siebie. Doradca podatkowy w Accreo Taxand wyjaśnia, że upoważnienie udzielone w dokumencie ZAW-E1 jest formą pełnomocnictwa szczególnego i w związku z tym nie podlega opłacie skarbowej. Następnie sam podatnik albo osoba przez niego upoważniona za pośrednictwem portalu www.e-deklaracje.gov.pl wysyła elektronicznie formularz ZAW-E2 (zgłoszenie upoważnienia). Do złożenia formularza ZAW-E2 niezbędne jest posiadanie e-podpisu wraz z kwalifikowanym certyfikatem.

- Po otrzymaniu kompletu dokumentów, tj. formularzy ZAW-E1 i ZAW-E2, naczelnik urzędu skarbowego w ciągu 30 dni bada zgodność zgłoszonych danych - dodaje Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Po pozytywnej weryfikacji przez system naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie ZAS-E, czyli urzędowe potwierdzenie pozwalające przesyłać e-deklaracje.

- Dokument ZAS-E może zostać wydany przez organ podatkowy zarówno w formie papierowej, jak i w postaci elektronicznej - mówi nasza rozmówczyni.

W przypadku gdy przeprowadzona weryfikacja wykaże niezgodności, naczelnik wydaje postanowienie o odmowie składania deklaracji tą droga (ZAS-O). Jeśli jednak podatnik uzyska zaświadczenie ZAS-E, oznacza to, że może składać deklaracje za pośrednictwem internetu.

Jeżeli jednak zamierza upoważnić do składania e-deklaracji więcej niż jedną osobę, powinien złożyć formularze ZAW-E1 i ZAW-E2 dla każdej z nich oddzielnie.

Kwalifikowany e-podpis

Podatnik musi zaopatrzyć się także w podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Jest on niezbędny do podpisania deklaracji elektronicznej i jest traktowany jak podpis własnoręczny na deklaracji papierowej. Niektórzy eksperci twierdzą, że koszt zestawu do e-podpisu (około 300 zł) może stanowić barierę dla osób, które kupią go jedynie w celu przesłania e-deklaracji. Anna Misiak z MDDP uważa jednak, że dla niektórych osób już sama możliwość wysyłki zeznania przez internet jest atrakcyjna.

- Zapewne znajdzie się grono osób, które skuszą się na wyrobienie e-podpisu, tym bardziej że już wiadomo, że za pośrednictwem internetu będzie możliwość dokonywania choćby aktualizacji swoich danych osobowych w urzędach - stwierdza Anna Misiak.

Radosław Marlęga dodaje, że od kwietnia podatnicy będą mogli wykorzystać kwalifikowany e-podpis do innych kontaktów z administracją publiczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia w formie elektronicznej

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA