REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostało już niewiele czasu, by uzyskać prawo do e-rozliczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczyć PIT elektronicznie. Aby przesłać e-deklarację, potrzebne jest zaświadczenie ZAS-E i e-podpis. Procedura wystawienia zaświadczenia może trwać do 30 dni.

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczać się z fiskusem nie tylko za pomocą papierowych formularzy PIT składanych osobiście lub przesyłanych pocztą, ale również za pomocą e-deklaracji. Jeśli jednak podatnik zamierza rozliczyć się z fiskusem za 2007 rok w formie elektronicznej, już dziś powinien wystąpić do urzędu skarbowego o zaświadczenie umożliwiające przesłanie e-deklaracji oraz zaopatrzyć się w kwalifikowany podpis elektroniczny.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawowe wymogi

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów, zwraca uwagę, że takie same wymogi obowiązują przedsiębiorców, którzy mogą przesyłać e-deklaracje od początku roku, jak i osoby fizyczne, które będą chciały rozliczyć się z fiskusem drogą elektroniczną po 1 kwietnia.

Jakie to wymogi? Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand, przypomina, że każdy, kto chce przesyłać deklaracje drogą elektroniczną, powinien przede wszystkim dokonać zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

- Ponadto podatnik (płatnik) zainteresowany rozliczaniem się z fiskusem za pośrednictwem internetu powinien zawiadomić urząd skarbowy właściwy w sprawie ewidencji podatników i płatników o zamiarze składania e-deklaracji oraz wskazać osobę upoważnioną do ich składania - przypomina Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podkreśla, że z uwagi na dość skomplikowaną i długotrwałą procedurę uzyskiwania prawa do składania deklaracji w formie elektronicznej warto wystąpić z odpowiednim wnioskiem (ZAW-E1) do urzędu skarbowego już teraz. Zgodnie z przepisami, samo oczekiwanie na wydanie przez organ podatkowy formularza ZAS-E może potrwać do 30 dni od złożenia kompletu wymaganych dokumentów. Natomiast termin na złożenia rocznych zeznań PIT upływa 30 kwietnia.

- Dlatego jeżeli podatnik chciałby skorzystać z uprawnienia do wysłania e-deklaracji jeszcze w tym roku, powinien złożyć podanie o wydanie takiego zaświadczenia jak najszybciej - konkluduje Anna Misiak, doradca ds. PIT i ZUS w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Prosta procedura

Procedura dotycząca uzyskania zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego nie jest skomplikowana. Określa ją rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2007 r.

- Zawiadomienie składa się w papierowej formie na urzędowym formularzu ZAW-E1. Podatnik wskazuje w tym formularzu osobę, którą upoważnia do składania deklaracji w swoim imieniu - mówi Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

W przypadku, gdy podatnik chce składać e-deklaracje samodzielnie, jako osobę upoważnioną powinien wpisać siebie. Doradca podatkowy w Accreo Taxand wyjaśnia, że upoważnienie udzielone w dokumencie ZAW-E1 jest formą pełnomocnictwa szczególnego i w związku z tym nie podlega opłacie skarbowej. Następnie sam podatnik albo osoba przez niego upoważniona za pośrednictwem portalu www.e-deklaracje.gov.pl wysyła elektronicznie formularz ZAW-E2 (zgłoszenie upoważnienia). Do złożenia formularza ZAW-E2 niezbędne jest posiadanie e-podpisu wraz z kwalifikowanym certyfikatem.

- Po otrzymaniu kompletu dokumentów, tj. formularzy ZAW-E1 i ZAW-E2, naczelnik urzędu skarbowego w ciągu 30 dni bada zgodność zgłoszonych danych - dodaje Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Po pozytywnej weryfikacji przez system naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie ZAS-E, czyli urzędowe potwierdzenie pozwalające przesyłać e-deklaracje.

- Dokument ZAS-E może zostać wydany przez organ podatkowy zarówno w formie papierowej, jak i w postaci elektronicznej - mówi nasza rozmówczyni.

W przypadku gdy przeprowadzona weryfikacja wykaże niezgodności, naczelnik wydaje postanowienie o odmowie składania deklaracji tą droga (ZAS-O). Jeśli jednak podatnik uzyska zaświadczenie ZAS-E, oznacza to, że może składać deklaracje za pośrednictwem internetu.

Jeżeli jednak zamierza upoważnić do składania e-deklaracji więcej niż jedną osobę, powinien złożyć formularze ZAW-E1 i ZAW-E2 dla każdej z nich oddzielnie.

Kwalifikowany e-podpis

Podatnik musi zaopatrzyć się także w podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Jest on niezbędny do podpisania deklaracji elektronicznej i jest traktowany jak podpis własnoręczny na deklaracji papierowej. Niektórzy eksperci twierdzą, że koszt zestawu do e-podpisu (około 300 zł) może stanowić barierę dla osób, które kupią go jedynie w celu przesłania e-deklaracji. Anna Misiak z MDDP uważa jednak, że dla niektórych osób już sama możliwość wysyłki zeznania przez internet jest atrakcyjna.

- Zapewne znajdzie się grono osób, które skuszą się na wyrobienie e-podpisu, tym bardziej że już wiadomo, że za pośrednictwem internetu będzie możliwość dokonywania choćby aktualizacji swoich danych osobowych w urzędach - stwierdza Anna Misiak.

Radosław Marlęga dodaje, że od kwietnia podatnicy będą mogli wykorzystać kwalifikowany e-podpis do innych kontaktów z administracją publiczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia w formie elektronicznej

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA