REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostało już niewiele czasu, by uzyskać prawo do e-rozliczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczyć PIT elektronicznie. Aby przesłać e-deklarację, potrzebne jest zaświadczenie ZAS-E i e-podpis. Procedura wystawienia zaświadczenia może trwać do 30 dni.

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczać się z fiskusem nie tylko za pomocą papierowych formularzy PIT składanych osobiście lub przesyłanych pocztą, ale również za pomocą e-deklaracji. Jeśli jednak podatnik zamierza rozliczyć się z fiskusem za 2007 rok w formie elektronicznej, już dziś powinien wystąpić do urzędu skarbowego o zaświadczenie umożliwiające przesłanie e-deklaracji oraz zaopatrzyć się w kwalifikowany podpis elektroniczny.

REKLAMA

Ustawowe wymogi

REKLAMA

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów, zwraca uwagę, że takie same wymogi obowiązują przedsiębiorców, którzy mogą przesyłać e-deklaracje od początku roku, jak i osoby fizyczne, które będą chciały rozliczyć się z fiskusem drogą elektroniczną po 1 kwietnia.

Jakie to wymogi? Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand, przypomina, że każdy, kto chce przesyłać deklaracje drogą elektroniczną, powinien przede wszystkim dokonać zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

- Ponadto podatnik (płatnik) zainteresowany rozliczaniem się z fiskusem za pośrednictwem internetu powinien zawiadomić urząd skarbowy właściwy w sprawie ewidencji podatników i płatników o zamiarze składania e-deklaracji oraz wskazać osobę upoważnioną do ich składania - przypomina Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podkreśla, że z uwagi na dość skomplikowaną i długotrwałą procedurę uzyskiwania prawa do składania deklaracji w formie elektronicznej warto wystąpić z odpowiednim wnioskiem (ZAW-E1) do urzędu skarbowego już teraz. Zgodnie z przepisami, samo oczekiwanie na wydanie przez organ podatkowy formularza ZAS-E może potrwać do 30 dni od złożenia kompletu wymaganych dokumentów. Natomiast termin na złożenia rocznych zeznań PIT upływa 30 kwietnia.

- Dlatego jeżeli podatnik chciałby skorzystać z uprawnienia do wysłania e-deklaracji jeszcze w tym roku, powinien złożyć podanie o wydanie takiego zaświadczenia jak najszybciej - konkluduje Anna Misiak, doradca ds. PIT i ZUS w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Prosta procedura

Procedura dotycząca uzyskania zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego nie jest skomplikowana. Określa ją rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2007 r.

- Zawiadomienie składa się w papierowej formie na urzędowym formularzu ZAW-E1. Podatnik wskazuje w tym formularzu osobę, którą upoważnia do składania deklaracji w swoim imieniu - mówi Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

W przypadku, gdy podatnik chce składać e-deklaracje samodzielnie, jako osobę upoważnioną powinien wpisać siebie. Doradca podatkowy w Accreo Taxand wyjaśnia, że upoważnienie udzielone w dokumencie ZAW-E1 jest formą pełnomocnictwa szczególnego i w związku z tym nie podlega opłacie skarbowej. Następnie sam podatnik albo osoba przez niego upoważniona za pośrednictwem portalu www.e-deklaracje.gov.pl wysyła elektronicznie formularz ZAW-E2 (zgłoszenie upoważnienia). Do złożenia formularza ZAW-E2 niezbędne jest posiadanie e-podpisu wraz z kwalifikowanym certyfikatem.

- Po otrzymaniu kompletu dokumentów, tj. formularzy ZAW-E1 i ZAW-E2, naczelnik urzędu skarbowego w ciągu 30 dni bada zgodność zgłoszonych danych - dodaje Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Po pozytywnej weryfikacji przez system naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie ZAS-E, czyli urzędowe potwierdzenie pozwalające przesyłać e-deklaracje.

- Dokument ZAS-E może zostać wydany przez organ podatkowy zarówno w formie papierowej, jak i w postaci elektronicznej - mówi nasza rozmówczyni.

W przypadku gdy przeprowadzona weryfikacja wykaże niezgodności, naczelnik wydaje postanowienie o odmowie składania deklaracji tą droga (ZAS-O). Jeśli jednak podatnik uzyska zaświadczenie ZAS-E, oznacza to, że może składać deklaracje za pośrednictwem internetu.

Jeżeli jednak zamierza upoważnić do składania e-deklaracji więcej niż jedną osobę, powinien złożyć formularze ZAW-E1 i ZAW-E2 dla każdej z nich oddzielnie.

Kwalifikowany e-podpis

Podatnik musi zaopatrzyć się także w podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Jest on niezbędny do podpisania deklaracji elektronicznej i jest traktowany jak podpis własnoręczny na deklaracji papierowej. Niektórzy eksperci twierdzą, że koszt zestawu do e-podpisu (około 300 zł) może stanowić barierę dla osób, które kupią go jedynie w celu przesłania e-deklaracji. Anna Misiak z MDDP uważa jednak, że dla niektórych osób już sama możliwość wysyłki zeznania przez internet jest atrakcyjna.

- Zapewne znajdzie się grono osób, które skuszą się na wyrobienie e-podpisu, tym bardziej że już wiadomo, że za pośrednictwem internetu będzie możliwość dokonywania choćby aktualizacji swoich danych osobowych w urzędach - stwierdza Anna Misiak.

Radosław Marlęga dodaje, że od kwietnia podatnicy będą mogli wykorzystać kwalifikowany e-podpis do innych kontaktów z administracją publiczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia w formie elektronicznej

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA