REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o administracji podatkowej

Projekt ustawy o administracji podatkowej
Projekt ustawy o administracji podatkowej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie instytucji asystenta podatnika, czy centrów obsługi w urzędach skarbowych - przewiduje projekt ustawy o administracji podatkowej, którym we wtorek 31 marca 2015 r. ma zająć się rząd.

Wiceminister finansów Jacek Kapica mówił PAP w ubiegłym miesiącu, że resortowi zależy, aby w drugim kwartale do prac nad zmianami mógł przystąpić Sejm. Dzięki temu ustawa zostałaby uchwalona jeszcze w tej kadencji parlamentu.

REKLAMA

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Projekt przewiduje modernizację polskiej administracji podatkowej, co jest m.in. odpowiedzią na zalecenia UE z połowy ubiegłego roku w związku z przedstawionym przez Polskę krajowym programem reform i programem konwergencji.

UE zarekomendowała wprowadzenie zmian, które zapewnią trwałą redukcję nadmiernego deficytu w 2015 r. m.in. poprzez poprawę przestrzegania prawa podatkowego, w tym przez usprawnienie skuteczności administracji podatkowej. Komisja Europejska zauważyła bowiem, że z powodu niewydolności administracji podatkowej przepisy podatkowe w Polsce nie są przestrzegane.

Nowe przepisy mają zastąpić ustawę o urzędach i izbach skarbowych, od uchwalenia której minęło prawie 20 lat. Przewidziane w projekcie regulacje obejmują: zadania oraz organizację Administracji Podatkowej, wprowadzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej i zasady naboru na stanowiska w tej administracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System obsługi i wsparcia podatnika w Polsce i ustawa o administracji podatkowej

MF zaplanowało w projekcie m.in. wprowadzenie instytucji asystenta podatnika. Będą z niego mogli skorzystać podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej i w związku z tym mogą mieć pewne trudności w rozumieniu, czy też stosowaniu przepisów prawa podatkowego. Asystent ma udzielać informacji o obowiązkach podatkowych, o sprawach załatwianych w innych organach podatkowych oraz w ZUS. Z pomocy asystenta będzie można korzystać maksymalnie przez 18 miesięcy.

"Rolą asystenta będzie inicjowanie kontaktu z podatnikiem w celu zaoferowania pomocy a następnie udzielanie, w zależności od potrzeb, różnego rodzaju ogólnych informacji podatkowych odnoszących się do podatnika, np. o zbliżających się terminach składania deklaracji, płatności podatku, sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych, rodzaju oraz formy opodatkowania, zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych" - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Zgodnie z projektem sale obsługi podatnika w urzędach skarbowych zostaną zmienione w centra obsługi, które będą działać według jednolitych standardów. W centrach tych będą funkcjonować wyspecjalizowane stanowiska dedykowane konkretnym grupom podatników. Pracownicy administracji podatkowej będą w nich przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień, także tym podmiotom, które dopiero planują rozpoczęcie działalności. Podatnicy będą mogli skorzystać ze stanowiska komputerowego umożliwiającego im dostęp do portalu podatkowego.

Centra obsługi mają też realizować zadania, które nie należą obecnie do obowiązków administracji podatkowej. Będzie tam można złożyć podanie, deklarację, czy zgłoszenie adresowane do innego organu administracji publicznej, np. do ZUS, czy urzędu celnego.

REKLAMA

W projekcie zakłada się też powołanie Szefa Administracji Podatkowej podległego ministrowi finansów. Będzie nim wiceminister powoływany przez premiera na wniosek ministra finansów. Będą mu podlegać dyrektorzy izb skarbowych, dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz naczelnicy urzędów skarbowych. Biuro Krajowej Informacji Podatkowej będzie organem specjalizującym się w wydawaniu interpretacji podatkowych, co zapewni ich jednolitość.

Przewidziano też utworzenie Centralnego Rejestru Danych Podatkowych, który ma być fundamentem nowoczesnych rozwiązań informatycznych administracji podatkowej. Ma on służyć gromadzeniu i przetwarzaniu danych dotyczących m.in. rozliczeń podatkowych. Umożliwi też wymianę informacji między jednostkami administracji podatkowej i administracji publicznej. Planowane jest także utworzenie Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, która będzie wsparciem zarówno dla pracowników administracji, jak i dla podatników.

Według MF upływ czasu oraz zmiany społeczno-gospodarcze, które nastąpiły w trakcie obowiązywania ustawy o urzędach i izbach skarbowych powodują, że trzeba uchwalić ustawę, która usprawni i poprawi funkcjonowanie administracji podatkowej. Należy też stworzyć warunki do realizacji podstawowego celu - zapewnienia prawidłowego wykonywania obowiązków podatkowych.

"Rozwiązania przewidziane w projektowanej ustawie pozwolą na maksymalizację stopnia orientacji na podatnika poprzez stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika, co w konsekwencji wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług przez administrację podatkową oraz wzmocni jej rolę usługową" - napisano w uzasadnieniu, liczącego ponad sto stron, projektu.

Większość proponowanych zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. (PAP)

Projekt ustawy o administracji podatkowej – planowane wejście w życie: 1 stycznia 2016 r.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA