REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zniesienie obowiązku meldunkowego od 2016 roku - będzie paraliż państwa?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zniesienie obowiązku meldunkowego od 2016 roku
Zniesienie obowiązku meldunkowego od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów chce znieść obowiązek meldunkowy z początkiem 2016 r., mimo że zrobienie tego w tak szybkim tempie grozi paraliżem państwa. Tak wynika z wewnętrznych dokumentów rządowych, do których dotarł Dziennik Gazeta Prawna.

Aktualny plan zakłada, że obowiązek meldunkowy zniknie 1 stycznia 2016 r. I to mimo że międzyresortowy zespół powołany do zbadania tej kwestii już raz rekomendował pozostanie przy obecnych rozwiązaniach, biorąc pod uwagę stan przygotowania administracji i przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do tej pory rząd nie przedstawił opinii publicznej całego sprawozdania zespołu, więc można było się jedynie domyślać, jakie komplikacje zrodzi zniesienie obowiązkowego meldunku. Udało nam się dotrzeć do tego dokumentu. Zawarte są tam uwagi zgłoszone m.in. przez Ministerstwo Pracy, GUS, Państwową Komisję Wyborczą, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, samorządy i ekspertów.

Lektura dokumentu pokazuje, jak bardzo Polska nie jest przygotowana na taką rewolucję. Zapewne z tego powodu urzędnicy MSW coraz częściej mówią już nie wyłącznie o zniesieniu obowiązkowego meldunku, ale o zastąpieniu go fakultatywną rejestracją miejsca faktycznego zamieszkania.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Ta dość oryginalna koncepcja również rodzi zagrożenia. „W toku prac Zespołu nad sprawozdaniem dodatkowym jego członkowie oraz Eksperci ponownie zwrócili uwagę na problem braku możliwości realizacji zadań ustawowych po zniesieniu obowiązku meldunkowego” – czytamy w sprawozdaniu. Zdaniem zespołu założenia Rady Ministrów oparte na fakultatywnej rejestracji miejsca zamieszkania negatywnie odbiją się m.in. na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• organizacji wyborów. Zdaniem PKW przy takim rozwiązaniu pojawi się konieczność budowy centralnego rejestru wyborców, co wymaga szybkich zmian legislacyjnych i wdrożenia zupełnie nowego systemu informatycznego w gminach. „Przygotowanie rozwiązań technicznych wymaga co najmniej kilkunastu miesięcy od uchwalenia zmian w przepisach, co oznacza, że przyjęcie nowej koncepcji rejestracji od 1 stycznia 2016 r. spowoduje realne zagrożenie dla przeprowadzania wyborów” – wynika z uwag PKW. Co prawda na przyszły rok nie są planowane wybory ogólnokrajowe, ale odbywają się przecież wybory samorządowe w trakcie kadencji (uzupełniające, ponowne, przedterminowe). Tylko w okresie 29 marca – 14 czerwca br. zarządzono 122 razy takie wybory;

• powszechnym obowiązku obrony. Na to zagrożenie uwagę zwrócił departament ratownictwa i ochrony ludności MSW. Również MON opowiedziało się za pozostawieniem obowiązku meldunkowego. Jak czytamy w sprawozdaniu, jego zniesienie spowoduje „niemożność administrowania zasobami rezerw osobowych na potrzeby pokojowego i wojennego uzupełniania Sił Zbrojnych RP”;

• zapewnieniu przez państwo właściwej ochrony i pomocy małoletnim dzieciom. Fakultatywna rejestracja uniemożliwi kontrolę obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki i planowania obwodów szkolnych. Problemy wystąpią także w realizowaniu zadań z zakresu opieki społecznej i zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą szkolną;

• realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego (emerytur, rent, dodatków itp.). Resort pracy domagał się, by rejestracja miejsca faktycznego pobytu była obowiązkiem, a nie prawem obywateli. Uznano jednak, że byłoby to sprzeczne z kierunkiem obranym przez Radę Ministrów;

• realizacji zadań przez samorządy (np. określanie funduszy sołeckich czy subwencji dla gmin);

• statystyce publicznej. GUS uważa, że wprowadzenie fakultatywnej rejestracji spowoduje brak referencyjności danych w rejestrze PESEL. To z kolei negatywnie wpłynie na statystyki, w szczególności dotyczące ludności i migracji;

• realizacji zadań administracyjnych, np. związanych z ustalaniem wysokości opłat i organizacją wywozu nieczystości, zadań kryminalnych realizowanych przez służby (w tym poszukiwania osób do celów procesowych oraz osób zaginionych), zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym i działaniem służb ratownictwa medycznego czy zadań związanych z udostępnianiem danych na potrzeby instytucji i obywateli (m.in. do spraw spadkowych czy korzystania z prawa do sądu w celu właściwego oznaczenia stron postępowania);

• kontroli legalności cudzoziemców. W kwestii narastającej migracji swoje obawy zgłosiła Agencja Wywiadu. Jej zdaniem „następować będzie wzrost liczby obywateli, którzy przez wiele lat nie będą zgłaszać adresu faktycznego miejsca pobytu, a ostatnim ustalonym adresem miejsca zamieszkania będzie ten nieaktualny, zamieszczony w bazie PESEL lub innym rejestrze”.

Choć, jak widać, lista zagrożeń jest długa, Rada Ministrów nie zdaje się nią zbytnio przejmować. Być może wszystko dałoby się zrobić, gdyby nie to, że czasu jest ekstremalnie mało. W ciągu kilku miesięcy przez parlament trzeba byłoby przeprowadzić ustawę zawierającą daleko idące zmiany systemowe (zidentyfikowano ponad 100 aktów prawnych, które mogą wymagać jeszcze zmiany). Tymczasem ostatnie posiedzenie Sejmu tej kadencji planowane jest na 21–24 lipca. Do tego dochodzi opór niektórych ministerstw oraz samorządów.

Kary za brak OC w 2015 roku

„Pomimo wskazanych wyżej skutków, kierując się rekomendacją Rady Ministrów, opracowano koncepcję, która będzie podstawą przygotowania projektu ustawy” – czytamy w sprawozdaniu. Dalej dowiadujemy się, że na przeprowadzenie prac, zwłaszcza związanych z wdrożeniem rozwiązań technicznych, potrzeba znacznie więcej czasu niż ten, który pozostał do daty zniesienia obowiązku meldunkowego, czyli początku 2016 r. „Ponadto należałoby zabezpieczyć w budżecie państwa na ten rok dodatkowe środki, a oszacowanie kwoty niezbędnej na ten cel wstępnie będzie można określić dopiero na etapie opracowania projektu ustawy, uwzględniającego przyjęty przez Radę Ministrów kierunek zmian” – czytamy w sprawozdaniu.


Na koniec dowiadujemy się, że jeśli sprawozdanie zostanie przyjęte przez Radę Ministrów, przewodnicząca zespołu – minister spraw wewnętrznych – poprosi o zgodę na opracowanie projektu ustawy, która będzie wprowadzała zmiany w innych aktach prawnych przygotowane przez inne resorty. Bez konieczności uprzedniego opracowania założeń do projektu ustawy. Według naszych nieoficjalnych ustaleń część pracowników MSW uważa, że „meldunkową rewolucję” należy przesunąć – najlepiej o dwa lata, a do tematu wrócić dopiero po wyborach parlamentarnych.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Czy fakultatywna rejestracja miejsca zamieszkania zastąpi meldunek?

Liczba zameldowań na pobyt stały i czasowy

Tomasz Żółciak

 tomasz.zolciak@infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA