REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczurek: Mamy system przyjazny podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Szef MF: od płacenia podatków zależy jakość państwa / Fot. Fotolia
Szef MF: od płacenia podatków zależy jakość państwa / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew temu, co się mówi, mamy system przyjazny podatnikom i przychylne podejście państwa dla obywatela. Jednym z przykładów takiego "podejścia frontem" do podatnika, jest to, że kilka lat temu w Polsce sankcja za wykrycie nieprawidłowości w uiszczaniu VAT wynosiła 30 proc., a dziś w takim przypadku wystarczy zapłacić zaległość - mówi w wywiadzie minister finansów Mateusz Szczurek.

PAP: Mówił Pan, że zniesienie procedury nadmiernego deficytu - ostatnio zarekomendowane przez KE - pozwoli swobodniej kształtować politykę fiskalną. Jak zamierzacie wykorzystać tę swobodę?

REKLAMA

Mateusz Szczurek: Przesuniemy akcenty w wydatkach. Państwo, które wyszło z procedury nadmiernego deficytu, nie musi się koncentrować na szukaniu wszędzie dodatkowych oszczędności i dodatkowych dochodów. Ale to nie znaczy, że może wydawać lekką ręką.

Teraz więcej uwagi poświęcamy przeglądom wydatków w poszczególnych sektorach, przebudowie procesu budżetowego. Chodzi o to, by istniejące dwie klasyfikacje, tj. układ zadaniowy i budżet tradycyjny, zastąpić jedną, nową klasyfikacją zadaniową. W ten sposób budżet stanie się bardziej czytelnym dokumentem, który ułatwi planowanie wydatków, a co równie ważne, będzie przejrzysty dla wszystkich. To praca na najbliższe lata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAP: VAT samoistnie wróci do poziomu 22 proc. w 2017 r., a czy myślicie o podniesieniu kwoty wolnej od podatku czy odmrożeniu płac w budżetówce?

M.S.: Wszelkie, nowe propozycje mające wpływ na kształt budżetu będą rozważane przy jego konstruowaniu na 2016 r. Dlatego dzisiaj nie można stwierdzić, czy to właśnie te kwestie Rada Ministrów uzna za najważniejsze. Przecież zdjęcie procedury nadmiernego deficytu nie uwalnia nas od reguły wydatkowej. Będziemy musieli wszystko policzyć i ocenić z jednej strony, na co nas stać, a z drugiej, co jest dla nas korzystne w aktualnym stanie gospodarki.

Szczurek: Polska gospodarka jest na bardzo solidnej ścieżce rozwoju

PAP: Które z tych rozwiązań jest Panu najbliższe?

M.S.: Z pewnością bardzo poważnie rozważany będzie ruch w funduszu płac, czyli potocznie mówiąc odmrożenie płac w budżetówce. Choć trzeba dodać, że płace w ostatnich latach rosły np. w przypadku nauczycieli, nauczycieli akademickich czy służb mundurowych. Taki przypadek - czyli objęcie "odmrożeniem" niektórych branż może też mieć miejsce w 2016 r.

PAP: A co z kwotą wolną od podatku? Opodatkowanie minimum socjalnego nie wydaje się sprawiedliwe. Widzi Pan tu pole manewru?

M.S.: W Polsce podatki w ogóle są niskie, a podatki dochodowe i majątkowe wręcz bardzo niskie. Statystyki za 2013 r. mówią, że 18 proc. podatników PIT nie zapłaciło podatku. Jeśli dodamy do nich tych, którzy podatnikami PIT nie są, np. rolnicy, to okazuje się, że jedna trzecia dorosłych Polaków nie płaci ani grosza podatku dochodowego. Więcej, część podatników zapłaciła w 2014 roku ujemny podatek (czyli otrzymała zwrot z budżetu - PAP), dzięki uldze na dzieci w nowym kształcie. Te ulgi są wysokie: rodzina, w której każdy z małżonków zarabia niemal 3 tys. zł miesięcznie i która ma troje dzieci, nie zapłaci podatku PIT. Uważam więc za wielce niefortunne wskazywanie kwoty wolnej jako osi dyskusji o systemie podatkowym w Polsce.

KE zaleca ograniczenie stosowania obniżonych stawek VAT

Na marginesie dodam, że często jestem ostatnio pytany, dlaczego w Polsce kwota wolna jest niższa niż np. w Kambodży czy Zimbabwe. Czy naprawdę chcemy konkurować z Zimbabwe i Kambodżą, jeśli chodzi o jakość państwa? Nie może być systemu podatkowego z krajów trzeciego świata i przy tym niemieckiej jakości dróg czy francuskiej jakości służby zdrowia.

PAP: Czyli nie będzie podniesienia kwoty wolnej?

M.S.: Ja nie jestem zwolennikiem takiej opcji. Często w różnych dyskusjach o systemie podatkowym, padają pomysły obciążenia go funkcjami socjalnymi. Można dyskutować o wyrównywaniu dochodów przez progresywność systemu podatkowego, której - nawiasem mówiąc - w Polsce nie ma. Ale jeśli chcemy poprzez system podatkowy realizować różne cele: socjalne, rozwojowe, ideologiczne, to efektem musi być komplikacja systemu podatkowego, oszustwa związane z niezasadnym wykorzystaniem ulg itd. Warto o tym pamiętać. System podatkowy powinien być prosty.

PAP: Ta teoria nie do końca sprawdza się w praktyce. Przykładem prostego podatku jest CIT, a z ostatnio ujawnionego raportu MFW wynika, że to właśnie ze ściągalnością CIT i VAT mamy największe problemy.

M.S.: Ależ CIT wcale nie jest prosty i akurat on prosty być nie może, a to dlatego właśnie, że życie gospodarcze jest skomplikowane i ma wiele złożonych postaci. Liczba stawek podatku wcale nie jest jedyną miarą jego prostoty.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

PAP: Powiedział Pan, że podatki w Polsce są niskie. Jednak jeśli chodzi o VAT, to stawkę podstawową mamy jedną z wyższych w Europie, a to podatek regresywny - bardziej dotyka najuboższych.

M.S.: Wysoki VAT mamy jedynie teoretycznie, bo obok stawki podstawowej 23 proc., mamy też 8 i 5 proc. oraz zwolnienia z podatku, więc efektywna stawka VAT to 10-12 proc. - czyli bardzo niska.

PAP: Ale na kolejnych obniżkach podatków - przeprowadzanych od czasu rządów SLD w latach 2001-2005, a potem rządu PiS - korzystają płatnicy CIT oraz zamożniejsi płatnicy PIT. Dodatkowo mamy tych, którzy w ogóle nie płacą w Polsce podatków poprzez unikanie opodatkowania, wyprowadzanie kapitału zagranicę.

M.S.: Mieliśmy przykład dyskusji nad klauzulą obejścia prawa. Krytyka wobec niej była tak silna, że rząd postanowił sprawę odłożyć na później, czego żałuję, bo jej celem jest to, by firmy, które działają uczciwie, miały zapewnioną zdrową konkurencję.

Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP)

PAP: Rzeczywiście polski fiskus ma fatalną prasę, ciągle czytamy o tym, że na kogoś "kręci bat" i w przypadku klauzuli też tak było. To zasłużona krytyka?

M.S.: Wbrew temu, co się mówi, mamy system przyjazny podatnikom i przychylne podejście państwa dla obywatela. Jednym z przykładów takiego "podejścia frontem" do podatnika, jest to, że kilka lat temu w Polsce sankcja za wykrycie nieprawidłowości w uiszczaniu VAT wynosiła 30 proc., a dziś w takim przypadku wystarczy zapłacić zaległość.

Spodziewałbym się, że reakcją na mniejszą opresyjność systemu podatkowego będzie wewnętrzna potrzeba podatników do wypełniania obowiązków wobec swojego kraju. Jednak okazało się, że efektem było zwiększenie luki w VAT i znacznie gorsza ściągalność. Na szczęście dzięki operacyjnym działaniom kontroli skarbowej w zeszłym roku ten trend zaczął się odwracać, a luka w VAT znacząco się zmniejszać.

Wniosek z tego taki, że Polacy nie widzą związku pomiędzy podatkami, a jakością państwa. Przed nami ogromny wysiłek i praca edukacyjna, by przebić się z przesłaniem, że jeżeli państwo bierze na siebie coraz więcej obowiązków wobec obywateli, to i obywatele mają obowiązki do rzetelnego wypełnienia również wobec swojej ojczyzny. Po lekturze prasy czy komentarzy w internecie nie dostrzegam tej świadomości.

PAP: Jednak, by ta świadomość obywatelska rosła, trzeba mieć np. dobrą edukację, a do tego potrzebne są pieniądze. Tych nie ma m.in. dlatego, że szereg grup nie wywiązuje się z obowiązków podatkowych i kółko się zamyka.

M.S.: Świadomość tych zagadnień jest wysoka np. w Skandynawii. Gdybym jednak zechciał pomyśleć o rozwiązaniach, które tam funkcjonują w systemie podatkowym, w administracji podatkowej, w zakresie egzekucji, kontroli, monitoringu, byłoby to absolutnie nie do zaakceptowania przez Polaków. Na przykład w Danii, jeśli ktoś zatrudni pomoc domową za gotówkę, to razem z nią solidarnie poniesie odpowiedzialność za niezapłacony przez nią podatek.

Rozmawiali Marcin Musiał i Sonia Sobczyk (PAP)

mmu/ son/ jzi/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA