REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe
Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe

REKLAMA

REKLAMA

Ministrowie finansów i pracy zwrócili się do marszałka Sejmu, by zlecił Państwowej Inspekcji Pracy przegląd funkcjonujących na rynku umów outsourcingowych i zbadanie ich zgodności z przepisami pracy - poinformował w środę 27 maja 2015 r. wiceminister finansów Jacek Kapica.

W środę sejmowa Komisja ds. kontroli państwowej wysłuchała informacji przedstawicieli ZUS, resortów pracy i finansów o prowadzonej przez zakład i organy podatkowe kontroli polskich przedsiębiorstw poszkodowanych w outsourcingu pracowniczym.

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Media wielokrotnie pisały, że powiązane ze sobą agencje: Royal, Centrum Niderlandzkie, K.U.K.-E.F.I. i Przedsiębiorstwo Amerykańsko-Polskie "SAC-MET" - kontrolowane przez Zdzisława K. - nie odprowadziły składek 25 tys. pracowników z prawie 500 firm w Polsce do ZUS. Agencje Zdzisława K. przez lata oferowały polskim przedsiębiorcom usługę tzw. outsourcingu pracowniczego. Problem polega na tym - jak informowały o tym wcześniej media - Zdzisław K. uciekł za granicę, a ZUS zwrócił się o uregulowanie płatności do firm, które korzystały z usług agencji.

Według przedstawiciela przedsiębiorców Wiesława Wójcika "uknuto strategię wymierzoną w przedsiębiorców". "Strategia ta dąży do tego, żeby od przedsiębiorców wyegzekwować po raz drugi należności, które już zapłaciliśmy z tytułu składek, zaliczek na podatek dochodowy, VAT-u i podatku dochodowego" - mówił pod koniec marca Wójcik. Jak ocenił, są to bardzo duże kwoty, na które przedsiębiorców nie stać. "W takiej sytuacji będą zajęcia kont (firm) i bankructwa firm" - dodał.

Członek zarządu ZUS Paweł Jaroszek poinformował w środę posłów sejmowej Komisji ds. kontroli państwowej, że obecnie oddziały ZUS prowadzą postępowania wyjaśniające, by ustalić "właściwego płatnika składek we wszystkich znanych zakładowi przypadkach naruszenia przepisów związanych z przejęciem pracowników". Zauważył, że "postępowania toczą się indywidualnie nie tylko wobec każdego płatnika, ale też w kontekście każdego ubezpieczonego".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

REKLAMA

Jaroszek zaznaczył, że prowadzone przez ZUS postępowania wyjaśniające weryfikują liczbę przedsiębiorców, którzy zawarli umowę z działającymi na ich szkodę firmami. "Liczba poszkodowanych przedsiębiorców, co do których ZUS ma taką pewność, wynosi ok. 340 z terenu całego kraju, a liczba ubezpieczonych to ok. 14 tys. osób, co do których jesteśmy zobligowani do odzyskania składek" - wyjaśnił.

Jak mówił, ZUS przestrzega pracodawców przed niewłaściwymi praktykami związanymi z tzw. outsourcingiem. "Dysponujemy aparatem, który pozwoli na wsparcie w opłaceniu składek. (...) Składki za pracowników muszą zostać opłacone. W ramach obowiązujących przepisów mamy możliwość udzielenia ulgi w spłacie zadłużenia z tytułu składek poprzez ich rozłożenie na raty. W naszych oddziałach będą do dyspozycji przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani, konsultanci do spraw ulg i umorzeń, którzy będą służyli pomocą w prawidłowym przygotowaniu wniosku oraz skompletowaniu dokumentów niezbędnych do jego rozpatrzenia" - podkreślił Jaroszek. Dodał, że "oddziały ZUS będą ściśle współpracowały z organami podatkowymi w celu dostosowania warunków udzielanych ulg do możliwości płatniczych zobowiązanych".

Wiceminister pracy i polityki społecznej Radosław Mleczko zwrócił uwagę, że 19 maja br. została opublikowana nowela ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która - jak podkreślił - wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom przechodzącym okresowe problemy finansowe. "Umożliwi ona rozkładanie na raty całości zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne pracowników" - tłumaczył.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Mleczko, a także wiceminister finansów Jacek Kapica poinformowali, że szefowie MF i MPiPS zwrócili się do marszałka Sejmu Radosława Sikorskiego z prośbą o zlecenie Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzenia w skali całego kraju analizy zawartych umów outsourcingowych pod kątem zbadania ich zgodności z unormowaniami Kodeksu Pracy.

Kapica zapewniał, że resort finansów zajmuje się tym problemem na bieżąco. "Urzędy skarbowe prowadzą zintensyfikowane działania wobec nieuczciwych podmiotów oferujących obniżenie kosztów zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych poprzez wykorzystanie instytucji outsourcingu pracowniczego. Ministerstwo Finansów ściśle współpracuje w tym zakresie z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, ZUS oraz Prokuraturą Okręgową we Wrocławiu" - podkreślił.


Celem tych działań - jak mówił wiceminister finansów - jest "ocena skali mechanizmu procederu, podjęcie środków zapobiegających nieuczciwym praktykom w stosunku do rzetelnych przedsiębiorców oraz opracowanie dalszych planów działań". "W toku kontroli podatkowych i postępowań podatkowych naczelnicy urzędów skarbowych dotychczas ujawnili, związane z pozornymi czynnościami outsourcingu pracowniczego, nieprawidłowości skutkujące dla spółek prowadzących oszukańczy proceder określeniem zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług na kwotę ok. 48 mln zł" - wskazał.

"Prokuratura we Wrocławiu w toku prowadzonego śledztwa wydała postanowienie o przedstawieniu zarzutów 16 podejrzanym. Czynności procesowe prowadzone są z udziałem 12 podejrzanych, zaś cztery osoby są poszukiwane listami gończymi oraz europejskimi nakazami aresztowania" - zaznaczył Kapica.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA