REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe
Państwowa Inspekcja Pracy zbada umowy outsourcingowe

REKLAMA

REKLAMA

Ministrowie finansów i pracy zwrócili się do marszałka Sejmu, by zlecił Państwowej Inspekcji Pracy przegląd funkcjonujących na rynku umów outsourcingowych i zbadanie ich zgodności z przepisami pracy - poinformował w środę 27 maja 2015 r. wiceminister finansów Jacek Kapica.

W środę sejmowa Komisja ds. kontroli państwowej wysłuchała informacji przedstawicieli ZUS, resortów pracy i finansów o prowadzonej przez zakład i organy podatkowe kontroli polskich przedsiębiorstw poszkodowanych w outsourcingu pracowniczym.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Media wielokrotnie pisały, że powiązane ze sobą agencje: Royal, Centrum Niderlandzkie, K.U.K.-E.F.I. i Przedsiębiorstwo Amerykańsko-Polskie "SAC-MET" - kontrolowane przez Zdzisława K. - nie odprowadziły składek 25 tys. pracowników z prawie 500 firm w Polsce do ZUS. Agencje Zdzisława K. przez lata oferowały polskim przedsiębiorcom usługę tzw. outsourcingu pracowniczego. Problem polega na tym - jak informowały o tym wcześniej media - Zdzisław K. uciekł za granicę, a ZUS zwrócił się o uregulowanie płatności do firm, które korzystały z usług agencji.

Według przedstawiciela przedsiębiorców Wiesława Wójcika "uknuto strategię wymierzoną w przedsiębiorców". "Strategia ta dąży do tego, żeby od przedsiębiorców wyegzekwować po raz drugi należności, które już zapłaciliśmy z tytułu składek, zaliczek na podatek dochodowy, VAT-u i podatku dochodowego" - mówił pod koniec marca Wójcik. Jak ocenił, są to bardzo duże kwoty, na które przedsiębiorców nie stać. "W takiej sytuacji będą zajęcia kont (firm) i bankructwa firm" - dodał.

REKLAMA

Członek zarządu ZUS Paweł Jaroszek poinformował w środę posłów sejmowej Komisji ds. kontroli państwowej, że obecnie oddziały ZUS prowadzą postępowania wyjaśniające, by ustalić "właściwego płatnika składek we wszystkich znanych zakładowi przypadkach naruszenia przepisów związanych z przejęciem pracowników". Zauważył, że "postępowania toczą się indywidualnie nie tylko wobec każdego płatnika, ale też w kontekście każdego ubezpieczonego".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Jaroszek zaznaczył, że prowadzone przez ZUS postępowania wyjaśniające weryfikują liczbę przedsiębiorców, którzy zawarli umowę z działającymi na ich szkodę firmami. "Liczba poszkodowanych przedsiębiorców, co do których ZUS ma taką pewność, wynosi ok. 340 z terenu całego kraju, a liczba ubezpieczonych to ok. 14 tys. osób, co do których jesteśmy zobligowani do odzyskania składek" - wyjaśnił.

Jak mówił, ZUS przestrzega pracodawców przed niewłaściwymi praktykami związanymi z tzw. outsourcingiem. "Dysponujemy aparatem, który pozwoli na wsparcie w opłaceniu składek. (...) Składki za pracowników muszą zostać opłacone. W ramach obowiązujących przepisów mamy możliwość udzielenia ulgi w spłacie zadłużenia z tytułu składek poprzez ich rozłożenie na raty. W naszych oddziałach będą do dyspozycji przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani, konsultanci do spraw ulg i umorzeń, którzy będą służyli pomocą w prawidłowym przygotowaniu wniosku oraz skompletowaniu dokumentów niezbędnych do jego rozpatrzenia" - podkreślił Jaroszek. Dodał, że "oddziały ZUS będą ściśle współpracowały z organami podatkowymi w celu dostosowania warunków udzielanych ulg do możliwości płatniczych zobowiązanych".

Wiceminister pracy i polityki społecznej Radosław Mleczko zwrócił uwagę, że 19 maja br. została opublikowana nowela ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która - jak podkreślił - wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom przechodzącym okresowe problemy finansowe. "Umożliwi ona rozkładanie na raty całości zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne pracowników" - tłumaczył.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Mleczko, a także wiceminister finansów Jacek Kapica poinformowali, że szefowie MF i MPiPS zwrócili się do marszałka Sejmu Radosława Sikorskiego z prośbą o zlecenie Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzenia w skali całego kraju analizy zawartych umów outsourcingowych pod kątem zbadania ich zgodności z unormowaniami Kodeksu Pracy.

Kapica zapewniał, że resort finansów zajmuje się tym problemem na bieżąco. "Urzędy skarbowe prowadzą zintensyfikowane działania wobec nieuczciwych podmiotów oferujących obniżenie kosztów zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych poprzez wykorzystanie instytucji outsourcingu pracowniczego. Ministerstwo Finansów ściśle współpracuje w tym zakresie z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, ZUS oraz Prokuraturą Okręgową we Wrocławiu" - podkreślił.


Celem tych działań - jak mówił wiceminister finansów - jest "ocena skali mechanizmu procederu, podjęcie środków zapobiegających nieuczciwym praktykom w stosunku do rzetelnych przedsiębiorców oraz opracowanie dalszych planów działań". "W toku kontroli podatkowych i postępowań podatkowych naczelnicy urzędów skarbowych dotychczas ujawnili, związane z pozornymi czynnościami outsourcingu pracowniczego, nieprawidłowości skutkujące dla spółek prowadzących oszukańczy proceder określeniem zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług na kwotę ok. 48 mln zł" - wskazał.

"Prokuratura we Wrocławiu w toku prowadzonego śledztwa wydała postanowienie o przedstawieniu zarzutów 16 podejrzanym. Czynności procesowe prowadzone są z udziałem 12 podejrzanych, zaś cztery osoby są poszukiwane listami gończymi oraz europejskimi nakazami aresztowania" - zaznaczył Kapica.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA