REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za mało praw podatnika w założeniach Ordynacji podatkowej wg Rady Konsultacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Za mało praw podatnika w założeniach Ordynacji podatkowej wg Rady Konsultacyjnej
Za mało praw podatnika w założeniach Ordynacji podatkowej wg Rady Konsultacyjnej

REKLAMA

REKLAMA

W kierunkowych założeniach nowej Ordynacji podatkowej brakuje środków ochrony praw podatnika - zarzuca Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF w opinii, do której dotarła PAP. Prawom podatnika jest poświęcona cała pierwsza część założeń - odpowiada prof. Leonard Etel - przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Podatkowego. Także szef MF Mateusz Szczurek zdecydowanie odpiera zarzuty Rady.

Założenia nowej Ordynacji podatkowej - konsultacje społeczne

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W skład Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego wchodzą doradcy podatkowi, przedstawiciele przedsiębiorców i świata nauki. Zadaniem tego gremium przy resorcie finansów jest doradzanie ministrowi w sprawach regulowanych prawem podatkowym, a w szczególności wyrażanie opinii w sprawach przedstawianych Radzie przez ministra oraz przedstawianie własnych propozycji zmian przepisów prawa podatkowego.

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej przygotowała w marcu Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego. Niebawem mają one trafić do konsultacji. Rada uznała w swojej opinii, że założenia, oprócz zalet, mają też wady.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Według Rady mankamentem o fundamentalnym znaczeniu jest brak propozycji dotyczących realnych i efektywnych środków ochrony praw podatnika. "Wprawdzie Założenia są oparte na idei poszukiwania równowagi między prawami podatnika i prawami administracji podatkowej, zaś podmioty prawa podatkowego mają otrzymać rozmaite uprawnienia, to jednak o rzeczywistej realizacji tych uprawnień w konkretnej sprawie nadal będzie decydować silniejsza strona sporu – administracja podatkowa (a ostatecznie sądy)" - napisano. "Rada nie dostrzega w Założeniach nawet próby stworzenia dostatecznych, efektywnych środków ochrony praw podatnika" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rada wyraziła "dezaprobatę dla dalszego ograniczania praw podatnika zaproponowanego przez Komisję". Wskazała np. na rozszerzenie kompetencji organów w zakresie czynności

sprawdzających w kontekście kontroli podatkowej, czy brak zabezpieczeń wymuszających respektowanie utrwalonej praktyki interpretacyjnej organów podatkowych (kontrolnych) w odniesieniu do zdarzeń przeszłych.

Rada odniosła się m.in. do pomysłu wprowadzenia do Ordynacji podatkowej tzw. klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. "Należy pamiętać, że klauzula powinna być tylko jednym z szeregu różnych środków prawnych zapobiegających nadużyciom prawa podatkowego. W żadnym razie klauzula antyabuzywna nie powinna być stosowana do usuwania luk w prawie" - podkreślono.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

"Aby traktować ten zarzut jako zarzut o istotnym ciężarze, należało wskazać, jakie realne i efektywne środki ochrony praw podatnika powinny znaleźć się w przyszłej Ordynacji podatkowej. W opinii jednak nie zostało to wskazane" - powiedział PAP przewodniczący komisji kodyfikacyjnej prof. Leonard Etel. Według niego zawsze można mówić o tym, że środków ochrony podatników jest za mało, niemniej - jak podkreślił Etel - zagadnieniom tym została poświęcona cała pierwsza część założeń.

Profesor wskazał, że wśród regulacji tworzonych w interesie podatnika znalazło się m.in. przedłużenie terminu na złożenie odwołania od decyzji. "To bardzo prosty przykład przepisów służących ochronie praw podatników. Sformułowaliśmy też zasady ogólne korzystne dla podatników, np. in dubio pro tributario (zasada rozstrzygania sporów na korzyść podatników - PAP), którą rada bardzo pochwaliła. To mamy środki ochrony praw podatnika, czy nie?" - pytał Etel.

Zdaniem profesora sformułowany w opinii zarzut jest też bardzo ogólny, w związku z tym ciężko się do niego precyzyjnie odnieść. "Byłoby znacznie łatwiej, gdyby Rada wskazała konkretne braki, czego jednak nie uczyniła" - podsumował.

Ustawa o administracji podatkowej - asystent podatnika i inne nowości


Także zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka nie można powiedzieć, iż w kierunkowych założeniach Ordynacji podatkowej interes podatnika nie jest chroniony. "To jest podstawowe założenie Ordynacji podatkowej, którą przygotowujemy. Podstawową ideą przyświecającą przygotowaniu tej Ordynacji jest znalezienie właściwego wyważenia, z jednej strony lepszej ochrony interesu poszczególnego pojedynczego podatnika, a z drugiej wyważenia interesu publicznego, a więc wszystkich pozostałych podatników, którzy finansują wszystko, co robi państwo. Interes tych dwóch stron, równie ważny w Konstytucji, musi być wyważony i jestem przekonany, że ten projekt taki właśnie będzie" - powiedział minister Szczurek PAP i IAR.

Zastrzegł, że ostateczna wersja założeń nie musi być identyczna z propozycjami już przygotowanymi. "Po to są konsultacje społeczne, aby ten projekt był jak najlepszy. Dlatego też niewłaściwe jest przygotowywanie Ordynacji podatkowej, która ma być z nami na dekady, w ekspresowym tempie" - dodał. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA