REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za mało praw podatnika w założeniach Ordynacji podatkowej wg Rady Konsultacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Za mało praw podatnika w założeniach Ordynacji podatkowej wg Rady Konsultacyjnej
Za mało praw podatnika w założeniach Ordynacji podatkowej wg Rady Konsultacyjnej

REKLAMA

REKLAMA

W kierunkowych założeniach nowej Ordynacji podatkowej brakuje środków ochrony praw podatnika - zarzuca Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF w opinii, do której dotarła PAP. Prawom podatnika jest poświęcona cała pierwsza część założeń - odpowiada prof. Leonard Etel - przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Podatkowego. Także szef MF Mateusz Szczurek zdecydowanie odpiera zarzuty Rady.

Założenia nowej Ordynacji podatkowej - konsultacje społeczne

REKLAMA

W skład Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego wchodzą doradcy podatkowi, przedstawiciele przedsiębiorców i świata nauki. Zadaniem tego gremium przy resorcie finansów jest doradzanie ministrowi w sprawach regulowanych prawem podatkowym, a w szczególności wyrażanie opinii w sprawach przedstawianych Radzie przez ministra oraz przedstawianie własnych propozycji zmian przepisów prawa podatkowego.

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej przygotowała w marcu Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego. Niebawem mają one trafić do konsultacji. Rada uznała w swojej opinii, że założenia, oprócz zalet, mają też wady.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Według Rady mankamentem o fundamentalnym znaczeniu jest brak propozycji dotyczących realnych i efektywnych środków ochrony praw podatnika. "Wprawdzie Założenia są oparte na idei poszukiwania równowagi między prawami podatnika i prawami administracji podatkowej, zaś podmioty prawa podatkowego mają otrzymać rozmaite uprawnienia, to jednak o rzeczywistej realizacji tych uprawnień w konkretnej sprawie nadal będzie decydować silniejsza strona sporu – administracja podatkowa (a ostatecznie sądy)" - napisano. "Rada nie dostrzega w Założeniach nawet próby stworzenia dostatecznych, efektywnych środków ochrony praw podatnika" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rada wyraziła "dezaprobatę dla dalszego ograniczania praw podatnika zaproponowanego przez Komisję". Wskazała np. na rozszerzenie kompetencji organów w zakresie czynności

sprawdzających w kontekście kontroli podatkowej, czy brak zabezpieczeń wymuszających respektowanie utrwalonej praktyki interpretacyjnej organów podatkowych (kontrolnych) w odniesieniu do zdarzeń przeszłych.

Rada odniosła się m.in. do pomysłu wprowadzenia do Ordynacji podatkowej tzw. klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. "Należy pamiętać, że klauzula powinna być tylko jednym z szeregu różnych środków prawnych zapobiegających nadużyciom prawa podatkowego. W żadnym razie klauzula antyabuzywna nie powinna być stosowana do usuwania luk w prawie" - podkreślono.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

"Aby traktować ten zarzut jako zarzut o istotnym ciężarze, należało wskazać, jakie realne i efektywne środki ochrony praw podatnika powinny znaleźć się w przyszłej Ordynacji podatkowej. W opinii jednak nie zostało to wskazane" - powiedział PAP przewodniczący komisji kodyfikacyjnej prof. Leonard Etel. Według niego zawsze można mówić o tym, że środków ochrony podatników jest za mało, niemniej - jak podkreślił Etel - zagadnieniom tym została poświęcona cała pierwsza część założeń.

Profesor wskazał, że wśród regulacji tworzonych w interesie podatnika znalazło się m.in. przedłużenie terminu na złożenie odwołania od decyzji. "To bardzo prosty przykład przepisów służących ochronie praw podatników. Sformułowaliśmy też zasady ogólne korzystne dla podatników, np. in dubio pro tributario (zasada rozstrzygania sporów na korzyść podatników - PAP), którą rada bardzo pochwaliła. To mamy środki ochrony praw podatnika, czy nie?" - pytał Etel.

Zdaniem profesora sformułowany w opinii zarzut jest też bardzo ogólny, w związku z tym ciężko się do niego precyzyjnie odnieść. "Byłoby znacznie łatwiej, gdyby Rada wskazała konkretne braki, czego jednak nie uczyniła" - podsumował.

Ustawa o administracji podatkowej - asystent podatnika i inne nowości


Także zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka nie można powiedzieć, iż w kierunkowych założeniach Ordynacji podatkowej interes podatnika nie jest chroniony. "To jest podstawowe założenie Ordynacji podatkowej, którą przygotowujemy. Podstawową ideą przyświecającą przygotowaniu tej Ordynacji jest znalezienie właściwego wyważenia, z jednej strony lepszej ochrony interesu poszczególnego pojedynczego podatnika, a z drugiej wyważenia interesu publicznego, a więc wszystkich pozostałych podatników, którzy finansują wszystko, co robi państwo. Interes tych dwóch stron, równie ważny w Konstytucji, musi być wyważony i jestem przekonany, że ten projekt taki właśnie będzie" - powiedział minister Szczurek PAP i IAR.

Zastrzegł, że ostateczna wersja założeń nie musi być identyczna z propozycjami już przygotowanymi. "Po to są konsultacje społeczne, aby ten projekt był jak najlepszy. Dlatego też niewłaściwe jest przygotowywanie Ordynacji podatkowej, która ma być z nami na dekady, w ekspresowym tempie" - dodał. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA