REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej ponownie w komisji finansów

Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej ponownie w komisji finansów /Fotolia
Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej ponownie w komisji finansów /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prezydencki projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który przewiduje wprowadzeni zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika wraca do sejmowej komisji finansów - to efekt poprawki PSL zgłoszonej podczas drugiego czytania projektu w Sejmie.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

Michał Jaros (PO) referując przebieg prac sejmowej komisji finansów nad projektami zmian w Ordynacji podatkowej zgłoszonymi przez prezydenta Bronisława Komorowskiego oraz Senat przewidującymi wprowadzenie tzw. zasady in dubio pro tributario zaznaczył, że komisja wprowadziła do dokumentu kilka drobnych poprawek "mających na celu ujednolicenie zasady rozstrzygania na korzyść podatnika".

Podczas wcześniejszych prac podkomisji nad prezydencką propozycją posłowie zastąpili m.in. pierwotny zapis "nie dające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika", zapisem "w przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa podatkowego organ podatkowy przyjmuje wykładnię korzystną dla strony postępowania".

In dubio pro tributario – co tak naprawdę obiecuje nam prezydent?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Janusz Cichoń tłumaczył wówczas, że rozwiązanie to jest zdecydowanie lepsze niż to zaproponowane w pierwotnej wersji projektu. Podkreślił, że idea prezydenta jest szlachetna, ale najwięksi eksperci z dziedziny prawa podatkowego wskazywali na "nienajlepsze" sformułowanie zasady in dubio pro tributario w projekcie. Zaznaczył, że w obecnej wersji będzie ona miała zastosowanie w przypadku różnych wykładni przepisów, a nie np. gdy wątpliwości co do ich stosowania będzie miał podatnik.

W środę, 8 lipca, podczas drugiego czytania w Sejmie Genowefa Tokarska (PSL) zgłosiła jednak poprawkę przywracającą pierwotny zapis kwestii rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika. W efekcie projekt prezydencki ponownie został przesłany do sejmowej komisji finansów.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

W środę w Sejmie odbyło się też drugie czytanie rządowego projektu zmian w Ordynacji podatkowej. Zbigniew Konwiński (PO) referując przebieg prac sejmowej komisji finansów nad tym dokumentem poinformował, że celem projektu jest m.in. usunięcie wielu praktycznych problemów związanych ze zmieniającym się otoczeniem prawnym. "Jego głównym celem jest zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, a także informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków, a także kompleksowa regulacja kwestii pełnomocnictw" - mówił Konwiński.

Dodał, że podczas prac komisja wprowadziła klika poprawek, które miały głównie charakter doprecyzowujący i legislacyjny. Zaznaczył jednak, że jedną z merytorycznych poprawek jakie zaproponowała komisja, było przeniesienie z równolegle procedowanego projektu prezydenckiego dotyczącego zmian w Ordynacji podatkowej do rządowego dokumentu zapisu, który mówi, że przygotowując korektę deklaracji podatkowej nie trzeba będzie tłumaczyć przyczyn tej korekty.

Co bardziej realne: wysoka kwota wolna w PIT, czy wyższe podatki?

Do projektu wprowadzono też poprawkę dotyczącą wejścia w życie przepisów o pełnomocnictwach, a także zmianę, która mówi, że dłużnik rzeczowy, który zapłacił należność podatkową zabezpieczoną hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym uzyska zaświadczenie potwierdzające zapłatę należności.

W środę posłowie nie zgłosili do rządowego projektu żadnych poprawek.

Rządowy projekt noweli Ordynacji podatkowej przewiduje też wyznaczanie jednego, "wiodącego" urzędu do postępowania w sprawach podmiotów powiązanych. Ma się to przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia kontroli podatkowych oraz postępowań podatkowych w sprawach firm powiązanych, objętych właściwością miejscową różnych urzędów.

Propozycja zawiera też przepisy wprowadzające pełnomocnictwa ogólne w procedurach podatkowych, do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ma być składane elektronicznie do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej.

W dokumencie przewidziano też możliwość zapłaty podatku za pomocą karty płatniczej oraz informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. Projekt wprowadza też rozwiązania, które mają promować zachowania podatników przejawiające się w samodzielnym korygowaniu błędów w deklaracjach w przypadku zaniżenia zobowiązania podatkowego, bez oczekiwania na działanie organu podatkowego. Podatnicy sami ujawniający błędy w rozliczeniach mogliby liczyć na niższe odsetki.

Wysokość obniżonej stawki odsetek za zwłokę wyniesie 50 proc. stawki podstawowej. Jednak ujawnione przez organy podatkowe błędy w zakresie rozliczania podatków najistotniejszych z punktu widzenia wpływów budżetowych: VAT, podatku akcyzowego oraz ceł będą objęte karną stawką w wysokości 150 proc. stawki podstawowej. Pierwotnie MF zamierzało wprowadzić karną stawkę w wysokości 200 proc., ale złagodziło swoje stanowisko.

Karne stawki mają dotyczyć sytuacji, w których zobowiązanie podatkowe zostało zaniżone (lub też została zawyżona nadpłata lub kwota do zwrotu podatku) o ponad 25 proc. kwoty należnej i wyższej niż pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia (obecnie byłoby to 8750 zł). (PAP)

rbk/ jzi/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA