REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem

Subskrybuj nas na Youtube
Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem
Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem

REKLAMA

REKLAMA

Uproszczenie procedur podatkowych i uszczelnienie poboru podatków zakłada projekt noweli Ordynacji podatkowej, którą w nocy z czwartku 11 czerwca na piątek 12 czerwca 2015 r. zajmował się Sejm. Posłowie wszystkich klubów opowiedzieli się za dalszymi pracami nad dokumentem.

Wiceminister finansów Janusz Cichoń prezentując w Sejmie rządowy projekt noweli stwierdził, że Ordynacja podatkowa, która dzisiaj obowiązuje w Polsce, ma "fundamentalne braki systemowej natury. "Wynikają one choćby z faktu, że była ona przygotowywana w latach 90., w czasach transformacji. Bazuje na rozwiązaniach Kodeksu postępowania administracyjnego z połowy ubiegłego wieku i mogę powiedzieć, że wiele idei, które wtedy wydawały się wystarczające, dziś nie wytrzymuje próby czasu" - mówił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

"Dzisiejsze życie gospodarcze, potrzeby podatników są znacząco inne niż wtedy" - dodał.

Cichoń zaznaczył, że prezentowana nowela nie zmieni diametralnie polskich przepisów podatkowych. Pracując bowiem na projektem jego autorzy doszli do wniosku, że "tę nowelizację trzeba traktować w jakiejś mierze doraźnie, po to, aby usunąć wiele praktycznych problemów związanych ze zmieniającym się otoczeniem prawnym". Jak mówił, konieczne jest przygotowanie całkowicie nowej Ordynacji podatkowej, nad którą pracuje już zespół niezależnych ekspertów.

REKLAMA

Cichoń wskazał, że głównym celem noweli jest zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, a także informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt przewiduje m.in. wyznaczanie jednego, "wiodącego" urzędu do postępowania w sprawach podmiotów powiązanych. Ma się to przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia kontroli podatkowych oraz postępowań podatkowych w sprawach firm powiązanych, objętych właściwością miejscową różnych urzędów.,

Założenia nowej Ordynacji podatkowej - konsultacje społeczne

Dokument zakłada też przepisy wprowadzające pełnomocnictwa ogólne w procedurach podatkowych, do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ma być składane elektronicznie do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej.

Rządowa propozycja przewiduje ponadto informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. W ocenie autorów projektu wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych pozwoli na szybszą i bardziej efektywną analizę danych.

"Bardzo istotna zmiana, która bardzo ciepło została przyjęta podczas konsultacji społecznych przewiduje obniżenie stawek odsetek za zwłokę, przy korektach deklaracji podatkowych" - poinformował wiceszef MF.

"Jeśli w ciągu 6 miesięcy podatnik z własnej inicjatywy dokonuje korekty, to niezależnie od rozmiarów kwoty korekty będzie mógł opłacić o połowę niższe odsetki za zwłokę. Dziś jest to 8 proc., co oznaczałoby odsetki na poziomie 4 proc." - mówił.

Zaznaczył, że w projekcie przewidziano też symetryczne do tego rozwiązania polegające na podwyższaniu do 150 proc. stawki w przypadkach, "dających znamiona nadużyć podatkowych i będą one miały zastosowanie po przekroczeniu pewnej kwoty". "Nie będzie to dotyczyło małych błędów" - zaznaczył Cichoń.

Nowelizacja ordynacji podatkowej, czyli dla kogo jesteśmy „rajem podatkowym”?

Dodał, że nowe przepisy mają też zracjonalizować wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Wprowadzony ma być "grupowy" wniosek o interpretację, co w zamyśle projektodawców ma umożliwić wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Dopracowana ma zostać również formuła interpretacji ogólnej.

Krystyna Szumilas (PO) oceniając rządową propozycję mówiła, że wychodzi ona naprzeciw oczekiwaniom podatników m.in. poprzez unowocześnianie przepisów. W imieniu swojego klubu wniosła o skierowanie projektu do dalszych prac w komisji finansów.

Maria Zuba z PiS stwierdziła z kolei, że projekt wprowadza wiele korzystnych regulacji dla podatników, dlatego należy podjąć nad nim pracę.

Posłanka PSL Genowefa Tokarska, a także przedstawiciel SLD Ryszard Zbrzyzny także pozytywnie odnieśli się do dokumentu, uznając, że opowiadają się za dalszymi pracami, by jak najszybciej wprowadzić jak najlepsze rozwiązania dla podatników.

Teraz projektem zajmie się sejmowa komisja finansów publicznych. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA