REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem

Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem
Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem

REKLAMA

REKLAMA

Uproszczenie procedur podatkowych i uszczelnienie poboru podatków zakłada projekt noweli Ordynacji podatkowej, którą w nocy z czwartku 11 czerwca na piątek 12 czerwca 2015 r. zajmował się Sejm. Posłowie wszystkich klubów opowiedzieli się za dalszymi pracami nad dokumentem.

Wiceminister finansów Janusz Cichoń prezentując w Sejmie rządowy projekt noweli stwierdził, że Ordynacja podatkowa, która dzisiaj obowiązuje w Polsce, ma "fundamentalne braki systemowej natury. "Wynikają one choćby z faktu, że była ona przygotowywana w latach 90., w czasach transformacji. Bazuje na rozwiązaniach Kodeksu postępowania administracyjnego z połowy ubiegłego wieku i mogę powiedzieć, że wiele idei, które wtedy wydawały się wystarczające, dziś nie wytrzymuje próby czasu" - mówił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

"Dzisiejsze życie gospodarcze, potrzeby podatników są znacząco inne niż wtedy" - dodał.

Cichoń zaznaczył, że prezentowana nowela nie zmieni diametralnie polskich przepisów podatkowych. Pracując bowiem na projektem jego autorzy doszli do wniosku, że "tę nowelizację trzeba traktować w jakiejś mierze doraźnie, po to, aby usunąć wiele praktycznych problemów związanych ze zmieniającym się otoczeniem prawnym". Jak mówił, konieczne jest przygotowanie całkowicie nowej Ordynacji podatkowej, nad którą pracuje już zespół niezależnych ekspertów.

REKLAMA

Cichoń wskazał, że głównym celem noweli jest zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, a także informatyzacja procedur oraz uszczelnienie systemu poboru podatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt przewiduje m.in. wyznaczanie jednego, "wiodącego" urzędu do postępowania w sprawach podmiotów powiązanych. Ma się to przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia kontroli podatkowych oraz postępowań podatkowych w sprawach firm powiązanych, objętych właściwością miejscową różnych urzędów.,

Założenia nowej Ordynacji podatkowej - konsultacje społeczne

Dokument zakłada też przepisy wprowadzające pełnomocnictwa ogólne w procedurach podatkowych, do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ma być składane elektronicznie do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej.

Rządowa propozycja przewiduje ponadto informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. W ocenie autorów projektu wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych pozwoli na szybszą i bardziej efektywną analizę danych.

"Bardzo istotna zmiana, która bardzo ciepło została przyjęta podczas konsultacji społecznych przewiduje obniżenie stawek odsetek za zwłokę, przy korektach deklaracji podatkowych" - poinformował wiceszef MF.

"Jeśli w ciągu 6 miesięcy podatnik z własnej inicjatywy dokonuje korekty, to niezależnie od rozmiarów kwoty korekty będzie mógł opłacić o połowę niższe odsetki za zwłokę. Dziś jest to 8 proc., co oznaczałoby odsetki na poziomie 4 proc." - mówił.

Zaznaczył, że w projekcie przewidziano też symetryczne do tego rozwiązania polegające na podwyższaniu do 150 proc. stawki w przypadkach, "dających znamiona nadużyć podatkowych i będą one miały zastosowanie po przekroczeniu pewnej kwoty". "Nie będzie to dotyczyło małych błędów" - zaznaczył Cichoń.

Nowelizacja ordynacji podatkowej, czyli dla kogo jesteśmy „rajem podatkowym”?

Dodał, że nowe przepisy mają też zracjonalizować wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Wprowadzony ma być "grupowy" wniosek o interpretację, co w zamyśle projektodawców ma umożliwić wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Dopracowana ma zostać również formuła interpretacji ogólnej.

Krystyna Szumilas (PO) oceniając rządową propozycję mówiła, że wychodzi ona naprzeciw oczekiwaniom podatników m.in. poprzez unowocześnianie przepisów. W imieniu swojego klubu wniosła o skierowanie projektu do dalszych prac w komisji finansów.

Maria Zuba z PiS stwierdziła z kolei, że projekt wprowadza wiele korzystnych regulacji dla podatników, dlatego należy podjąć nad nim pracę.

Posłanka PSL Genowefa Tokarska, a także przedstawiciel SLD Ryszard Zbrzyzny także pozytywnie odnieśli się do dokumentu, uznając, że opowiadają się za dalszymi pracami, by jak najszybciej wprowadzić jak najlepsze rozwiązania dla podatników.

Teraz projektem zajmie się sejmowa komisja finansów publicznych. (PAP)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA