REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kapica: Od 20 czerwca usługa weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie VAT

urząd skarbowy, podatki
urząd skarbowy, podatki

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.

Blisko połowa rocznych deklaracji podatkowych, czyli ponad 7 mln PIT-ów, w tym roku wpłynęła do urzędów skarbowych drogą elektroniczną. Podatnicy coraz chętniej przesyłają w ten sposób również inne dokumenty – na koniec maja było ich w sumie 35 mln. Resort finansów zapowiada, że jeszcze w tym miesiącu pojawi się możliwość weryfikacji dochodów przez miejskie ośrodki pomocy społecznej czy sprawdzenia kontrahenta w zakresie płacenia podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

– W 2008 roku drogą elektroniczną przesyłano 103 tysiące deklaracji. W tym roku na koniec maja było to 35 mln dokumentów na 65 mln przesyłanych w ciągu roku. Już dzisiaj ponad 50 proc. dokumentów jest przesyłanych drogą elektroniczną, a to dopiero połowa roku – mówi agencji Newseria Biznes Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Nowa strategia administracji podatkowej w lipcu 2015 r.

Według niego ten kanał komunikacji jest funkcjonalny dla podatników, szczególnie osób fizycznych, i chętnie przez nich wykorzystywany, m.in. dlatego że nie muszą posiadać podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

– Nie muszą chodzić po niego do urzędu skarbowego, tylko mogą się podpisać danymi autoryzującymi z przychodu, z dokumentów z ubiegłego roku, które każdy ma u siebie w domu. Statystyki pokazują, że to był właściwy kierunek – dodaje Kapica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wskazują wyniki badania preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, wykonanego przez firmę doradczą PwC na zlecenie Ministerstwa Finansów, w 2015 r. polscy podatnicy złożyli ponad 7 mln e-Deklaracji. Stanowi to 46 proc. wszystkich zeznań PIT za ubiegły rok. Wśród ankietowanych blisko 31 proc. podatników rozliczyło zeszłoroczny PIT za pomocą systemu e-Deklaracje, a 99 proc. z nich zamierza korzystać z systemu także w kolejnych latach. Z kolei prawie połowa z tych, którzy złożyli PIT za 2014 rok w tradycyjny sposób, w przyszłym roku chce zrobić to online.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Wśród największych zalet systemu e-Deklaracje ankietowani wskazali przede wszystkim wygodę (84,3 proc.) i oszczędność czasu (88,2 proc.). Wśród największych wad znalazły się między innymi: konieczność podawania kwoty z roku ubiegłego (23,5 proc.), wymagania sprzętowe (11,9 proc.) czy brak możliwości składania NIP-3 (6,4 proc.). Według PwC mimo wskazywanych wad ponad 77 proc. wszystkich badanych uznało system e-Deklaracje za przejrzysty i funkcjonalny.

– Z nowości, które udostępniamy, warto wspomnieć o wstępnie wypełnianym zeznaniu podatkowym, które w tym roku zostało po raz pierwszy udostępnione. Skorzystało z tego ponad 100 tys. osób. Można mówić, że to mało, ale przypomnę, że w 2008 roku w ogóle wszystkich deklaracji było 103 tys. To jest coś, co będzie się rozwijało – zapewnia Kapica.

Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR) to propozycja rozliczenia rocznego. Ma ona sprawić, że składanie zeznania podatkowego będzie prostsze, gdyż podatnik nie będzie musiał wypełniać sam zeznania podatkowego, bo zrobi to za niego administracja podatkowa. Z tej propozycji podatnik może, ale nie musi skorzystać.

Ministerstwo Finansów chce identyfikować podatników po głosie

– W przyszłym roku chcemy to wstępnie wypełnione zeznanie udostępnić również dla PIT-37 w oparciu o informacje od organów emerytalno-rentowych, a więc dla emerytów i rencistów. Będą oni mogli elektronicznie również wpisać tam organizację pożytku publicznego, na którą chcą przeznaczyć 1 proc., więc to dla nich będzie w przyszłym roku istotna korzyść – podkreśla wiceminister.

Ministerstwo Finansów zapowiada także wdrożenie kolejnych udogodnień.

– W czerwcu chcemy udostępnić możliwość zweryfikowania dochodu dla osób, które są podopiecznymi miejskich ośrodków pomocy społecznej. Osoby te nie będą musiały chodzić do urzędu skarbowego po zaświadczenia o tym, jakie mają dochody i czy kwalifikują się do pomocy społecznej – zapowiada Jacek Kapica.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dodał, że to miejski ośrodek pomocy społecznej, mając upoważnienie tych osób, bezpośrednio sprawdzi w miejscowym urzędzie skarbowym ich dochody.

– Natomiast dla biznesu po 20 czerwca będziemy w stanie udostępnić usługę weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Po pierwsze, zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, po drugie, zwiększy pewność płacenia podatków i odprowadzenia VAT-u z tego tytułu – podkreśla wiceminister.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA