REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie dla firm inwestujących w nowe technologie

Prezydent podpisał ustawę o kredytach na nowe technologie / Fot. Fotolia
Prezydent podpisał ustawę o kredytach na nowe technologie / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać z banków specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie, który będzie częściowo spłacany przez Bank Gospodarstwa Krajowego - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

O podpisaniu uchwalonej przez Sejm 5 sierpnia br. noweli ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz o Krajowym Funduszu Kapitałowym poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta.

REKLAMA

Nowelizacja wynika przede wszystkim z koniecz­ności dostosowania przepisów obowiązującej ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej do celów i wymogów sformułowanych w Programie Ope­racyjnym „Inteligentny rozwój” na lata 2014–2020, jak również do nowych zasad udzielania pomocy pub­licznej w latach 2014–2020. Obecnie dobiega końca realizacja poprzedniej edycji działania: Kredyt tech­nologiczny, w ramach Programu Operacyjnego „In­nowacyjna gospodarka” 2007–2013. W latach 2014-2020 przewiduje się jego realizację jako poddziałanie pod nazwą: „Kredyt na innowacje technologiczne”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nie daj się zrobić w słupa" - nowy spot Ministerstwa Finansów

Wejście w życie ustawy spowoduje, że ustawa o niektórych for­mach wspierania działalności innowacyjnej będzie stanowiła program pomocowy niezbędny do urucho­mienia kolejnej edycji instrumentu: Kredyt na inno­wacje technologiczne w ramach Programu Operacyj­nego „Inteligentny rozwój” do roku 2020.

Główne założenia ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej  nie ulegną zmianom. Podobnie jak dotychczas, kre­dyt na innowacje technologiczne w ramach Programu Operacyjnego „Inteligentny rozwój” skierowany będzie tylko do mikro, małych i średnich przedsię­biorstw. Utrzymana zostanie zasada, że w ramach działania przedsiębiorca będzie uzyskiwał dofinansowanie na spłatę części kapitału kredytu udzielonego mu przez bank komercyjny w formie premii technologicz­nej. Przedmiotem inwestycji będzie mogło być wdro­żenie nowej technologii w postaci prawa własności przemysłowej, wyników prac rozwojowych, wyników badań przemysłowych lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Natomiast zasadniczej zmianie ulegnie definicja inwestycji technologicznej. Modyfikacji uległ tryb udzielania kredytu oraz system oceny wniosków o przyznanie premii technologicznej. Projekty inwestycyjne będą oceniane przez panel ekspertów – specjalistów w danej branży.

Zmiany  wprowadzane ustawą zmierzają do ukierunkowania wsparcia na inwestycje technologiczne, polegające na wdroże­niu nowych technologii, w wyniku których zostaną wprowadzone na rynek nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy, usługi, które dotychczas nie były wytwarzane w skali co najmniej kraju. W obecnej ustawie wymóg nowości rezultatu inwestycji techno­logicznej odnosi się tylko do skali przedsiębiorstwa.

Pomoc finansowa dla rolników poszkodowanych przez suszę

Zmiany dotyczą również ustawowej definicji „nowej technologii”, w której pojęcie „usługi badawczo-rozwojowej” zastąpiono pojęciem „wyników prac rozwojowych” i „wyników badań przemysłowych” oraz dodaniu do definicji wyrazów „w stosunku do dotychczas wytwarzanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ze względu na sygnalizowaną potrzebę uspójnienia podejścia do definiowania innowacyjności oraz opracowania zmienionej procedury wyboru projektów, w większym stopniu uwzgledniającej specyfikę poszczególnych branż, ustawodawca wprowadził rozwiązanie polegające na ocenie zgłoszonych przez przedsiębiorców projektów przez ekspertów z danej branży, działających na zlecenie Banku Gospodarstwa Krajowego. Zmiana ta ma zapewnić mniej automatyzmu i parametryzacji w ocenie innowacyjności.

W związku z podwyższeniem wymogów w zakre­sie nowości i innowacyjności efektów i rezultatów inwestycji technologicznej, w ustawie pod­wyższono również maksymalną wartości premii technolo­gicznej z 4 mln zł do 6 mln zł.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Przedsiębiorca nie będzie składał tak jak do tej pory wniosku o przyznanie premii technologicznej do BGK za pośrednictwem banku kredytującego. Wnioski o przyznanie premii technologicznej będą składane bezpośrednio do BGK, co ma na celu usprawnienie procesu naboru wniosków.

W ustawie zmodyfikowano również katalog wydatków kwalifikujących się do wsparcia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Prezydent RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA