REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie dla firm inwestujących w nowe technologie

Subskrybuj nas na Youtube
Prezydent podpisał ustawę o kredytach na nowe technologie / Fot. Fotolia
Prezydent podpisał ustawę o kredytach na nowe technologie / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mikro, małe i średnie firmy będą mogły otrzymać z banków specjalny kredyt na inwestycje w nowe technologie, który będzie częściowo spłacany przez Bank Gospodarstwa Krajowego - takie rozwiązanie zakłada nowelizacja ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

O podpisaniu uchwalonej przez Sejm 5 sierpnia br. noweli ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz o Krajowym Funduszu Kapitałowym poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta.

Nowelizacja wynika przede wszystkim z koniecz­ności dostosowania przepisów obowiązującej ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej do celów i wymogów sformułowanych w Programie Ope­racyjnym „Inteligentny rozwój” na lata 2014–2020, jak również do nowych zasad udzielania pomocy pub­licznej w latach 2014–2020. Obecnie dobiega końca realizacja poprzedniej edycji działania: Kredyt tech­nologiczny, w ramach Programu Operacyjnego „In­nowacyjna gospodarka” 2007–2013. W latach 2014-2020 przewiduje się jego realizację jako poddziałanie pod nazwą: „Kredyt na innowacje technologiczne”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nie daj się zrobić w słupa" - nowy spot Ministerstwa Finansów

REKLAMA

Wejście w życie ustawy spowoduje, że ustawa o niektórych for­mach wspierania działalności innowacyjnej będzie stanowiła program pomocowy niezbędny do urucho­mienia kolejnej edycji instrumentu: Kredyt na inno­wacje technologiczne w ramach Programu Operacyj­nego „Inteligentny rozwój” do roku 2020.

Główne założenia ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej  nie ulegną zmianom. Podobnie jak dotychczas, kre­dyt na innowacje technologiczne w ramach Programu Operacyjnego „Inteligentny rozwój” skierowany będzie tylko do mikro, małych i średnich przedsię­biorstw. Utrzymana zostanie zasada, że w ramach działania przedsiębiorca będzie uzyskiwał dofinansowanie na spłatę części kapitału kredytu udzielonego mu przez bank komercyjny w formie premii technologicz­nej. Przedmiotem inwestycji będzie mogło być wdro­żenie nowej technologii w postaci prawa własności przemysłowej, wyników prac rozwojowych, wyników badań przemysłowych lub nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Natomiast zasadniczej zmianie ulegnie definicja inwestycji technologicznej. Modyfikacji uległ tryb udzielania kredytu oraz system oceny wniosków o przyznanie premii technologicznej. Projekty inwestycyjne będą oceniane przez panel ekspertów – specjalistów w danej branży.

Zmiany  wprowadzane ustawą zmierzają do ukierunkowania wsparcia na inwestycje technologiczne, polegające na wdroże­niu nowych technologii, w wyniku których zostaną wprowadzone na rynek nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy, usługi, które dotychczas nie były wytwarzane w skali co najmniej kraju. W obecnej ustawie wymóg nowości rezultatu inwestycji techno­logicznej odnosi się tylko do skali przedsiębiorstwa.

Pomoc finansowa dla rolników poszkodowanych przez suszę

REKLAMA

Zmiany dotyczą również ustawowej definicji „nowej technologii”, w której pojęcie „usługi badawczo-rozwojowej” zastąpiono pojęciem „wyników prac rozwojowych” i „wyników badań przemysłowych” oraz dodaniu do definicji wyrazów „w stosunku do dotychczas wytwarzanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ze względu na sygnalizowaną potrzebę uspójnienia podejścia do definiowania innowacyjności oraz opracowania zmienionej procedury wyboru projektów, w większym stopniu uwzgledniającej specyfikę poszczególnych branż, ustawodawca wprowadził rozwiązanie polegające na ocenie zgłoszonych przez przedsiębiorców projektów przez ekspertów z danej branży, działających na zlecenie Banku Gospodarstwa Krajowego. Zmiana ta ma zapewnić mniej automatyzmu i parametryzacji w ocenie innowacyjności.

W związku z podwyższeniem wymogów w zakre­sie nowości i innowacyjności efektów i rezultatów inwestycji technologicznej, w ustawie pod­wyższono również maksymalną wartości premii technolo­gicznej z 4 mln zł do 6 mln zł.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Przedsiębiorca nie będzie składał tak jak do tej pory wniosku o przyznanie premii technologicznej do BGK za pośrednictwem banku kredytującego. Wnioski o przyznanie premii technologicznej będą składane bezpośrednio do BGK, co ma na celu usprawnienie procesu naboru wniosków.

W ustawie zmodyfikowano również katalog wydatków kwalifikujących się do wsparcia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prezydent RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA