REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzony podatnik będzie zalegalizowany

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Trwają prace nad zmianami w Ordynacji podatkowej, które wprowadzą instytucję sprawdzonego podatnika. Przedsiębiorca miałby być m.in. informowany o kontroli fiskusa na siedem dni przed jej rozpoczęciem. Mimo że przepisy nie przewidują takiej instytucji, dzięki wytycznym MF firmy są od dwóch lat zawiadamiane o kontrolach.

Trwają prace nad projektem zmian w Ordynacji podatkowej wprowadzającym m.in. instytucję sprawdzonego podatnika. Dzięki niej przedsiębiorcy mają być zawiadamiani o kontroli podatkowej na siedem dni przed jej rozpoczęciem.

Autopromocja

Mimo że to dopiero pomysł, sama idea funkcjonuje już od prawie dwóch lat. Od kwietnia do grudnia 2006 r. w ramach pilotażu o kontroli fiskusa zawiadamiani byli przedsiębiorcy z trzech województw: pomorskiego, dolnośląskiego i lubelskiego. Od 2007 roku program został rozszerzony na całą Polskę dzięki wytycznym Ministerstwa Finansów.

Wydaje się więc, że wprowadzenie tej instytucji do Ordynacji podatkowej będzie tylko zalegalizowaniem istniejącego już systemu. Eksperci samą instytucję oceniają pozytywnie, choć podkreślają, że mimo informacji o kontroli same czynności fiskusa nadal będą dezorganizować działanie firm.

Sprawdzony system...

Z danych MF wynika, że program pilotażowy prowadzony był od 1 kwietnia do 31 grudnia 2006 r. w urzędach skarbowych województw: dolnośląskiego, lubelskiego i pomorskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zawiadamianie podatników o kontroli, z jednej strony, ma zapewnić prawidłową realizację zadań przez organy podatkowe w zakresie kontroli, z drugiej strony, zapewnić komfort działania podatnikowi, który nie jest zaskakiwany, a wcześniej poinformowany o planowanych przez organ działaniach - tłumaczy Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Dodaje, że większość podatników reagowała na zawiadomienie pozytywnie. Występowały też przypadki ignorowania zawiadomienia czy unikania kontroli. Niekiedy wyrażano opinie, że po zawiadomieniu oczekiwanie na kontrolę jest bardziej stresujące.

Jak mówi Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie, w zawiadomieniach nie określa się zakresu kontroli, dlatego podatnicy raczej nie przygotowują dokumentacji dotyczącej kontrolowanego okresu.

- Zaletą jest wiedza podatników o zamiarze przeprowadzenia kontroli we wskazanym terminie. Podatnicy raczej pozytywnie odnoszą się do faktu zawiadamiania ich o kontroli - dodaje Marta Szpakowska.

Barbara Szalińska z Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśniła natomiast, że oceniając cztery kwartały 2007 roku, w których zawiadamiano podatników o kontroli, należy zauważyć, że nastąpił wzrost liczby składanych korekt deklaracji, co jest pozytywnym zjawiskiem świadczącym o potrzebie funkcjonowania programu w kolejnych latach.

- Akcja spełnia podstawowy cel, jakim jest zwiększenie zaufania podatników do organów podatkowych poprzez utrwalenie wizerunku urzędów skarbowych jako administracji nastawionej na współpracę z podatnikiem - argumentuje Barbara Szalińska.

Według resortu finansów zebrane doświadczenia wskazały na celowość zawiadamiania podatników o planowanym podjęciu kontroli. Pozytywny odbiór prowadzonego pilotażu przesądził o opracowaniu wytycznych dla naczelników urzędów skarbowych w zakresie wykonywania zadania informowania podatników o podjęciu kontroli i rozszerzeniu działań w tym zakresie w 2007 roku i 2008 roku na wszystkie urzędy skarbowe w kraju.

...jest dobrym pomysłem...

Maciej Grela, prawnik w Kancelarii Prawnej GLN, uważa, że każdą inicjatywę poprawy sytuacji podatnika należy ocenić pozytywnie. Przydatność wprowadzenia instytucji sprawdzonego podatnika powinna odbywać się na podstawie analizy potencjalnych korzyści i kosztów związanych z uzyskaniem takiego statusu.

- Jeżeli jedyną korzyścią z tytułu posiadania tego statusu miałoby być otrzymywanie informacji o kontroli z wyprzedzeniem, a także brak konieczności przedstawiania zaświadczeń o braku zaległości podatkowych (jak zakładały wcześniejsze projekty dotyczące tej instytucji), a wśród wymogów (poza odpowiednim okresem działalności i braku zaległości podatkowych) do otrzymania tego statusu konieczne byłoby m.in. poddanie podatnika dodatkowemu kosztownemu audytowi, instytucja ta mogłaby okazać się niewystarczająco atrakcyjna - argumentuje Maciej Grela.

Jego zdaniem, projektując nową instytucję, trzeba pomyśleć o dodatkowych zachętach.

- Przykładowo mogłoby to być skrócenie terminów oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej, terminy do zwrotu VAT itp., automatyczne wstrzymanie wykonalności decyzji do upływu wniesienia skargi do WSA, zakaz nadawania decyzjom wobec sprawdzonego podatnika rygoru natychmiastowej wykonalności itp. - proponuje Maciej Grela.

...choć może być ograniczony...

Wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld przedstawił propozycje zmian w Ordynacji podatkowej nawiązujące do idei sprawdzonego podatnika. Grzegorz Jukiel, doradca podatkowy w White & Case, zwraca uwagę, że podatnicy nie będą już zaskakiwani kontrolami. Mają oni być informowani o planowanej kontroli z siedmiodniowym wyprzedzeniem.

- Można dyskutować, czy zaproponowany siedmiodniowy termin jest wystarczający, należy jednak uznać, że proponowany kierunek jest właściwy. Projekt zawiera o wiele istotniejszą zmianę. Zakłada, że decyzje podatkowe będą wykonywane, tzn. podatnicy będą zmuszeni do zapłaty podatku wynikającego z decyzji dopiero wtedy, gdy stanie się ona ostateczna - zauważa Grzegorz Jukiel.

Dodaje, że oznacza to, że odwołanie się podatnika od decyzji organu wstrzyma jej wykonanie nawet do uprawomocnienia się orzeczenia sądu, zakładając, że sprawa zostanie skierowana przez podatnika na drogę sądową. Jak zwykle przy tego typu rozwiązaniach istotne jest, jakie ograniczenia zostaną wprowadzone przy ich stosowaniu.

- Na tym etapie trudno określić ostateczny kształt planowanych zmian. Zaproponowany kierunek na pewno ucieszy podatników. Stopień zadowolenia zależy jednak od szczegółowych rozwiązań, w tym zakresu stosowanych wyłączeń. Miejmy jednak nadzieję, że pozytywne zmiany zostaną jednak wprowadzone - stwierdza ekspert White & Case.

...i będzie wprowadzał bałagan

Według Tomasza Rysiaka, prawnika z kancelarii Magnusson, w większości proponowane zmiany mają charakter kosmetyczny. Niezależnie bowiem w jakim terminie podatnik dowie się o planowanym przybyciu urzędników, nadal kontrola będzie utrudniała i dezorganizowała prowadzenie jego działalności gospodarczej. Dodatkowo planowane jest wprowadzenie licznych wyjątków od powiadamiania podatnika o kontroli z wyprzedzeniem, co może spowodować, że przepis o wcześniejszym informowaniu nie będzie w praktyce stosowany.

- Z drugiej strony wydaje się, że w projekcie nowelizacji po raz kolejny powinny ulec doprecyzowaniu przepisy w zakresie wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego. Niedawno zmienione przepisy nie wyeliminowały bowiem rozbieżności wydawanych przez izby skarbowe interpretacji, co skutkuje brakiem równości podatników oraz koniecznością prowadzenia długotrwałego postępowania przed sądami administracyjnymi - radzi Tomasz Rysiak.

Ważne!

Instytucja sprawdzonego podatnika nie funkcjonuje w żadnym państwie Unii Europejskiej. Sprawdzony podatnik będzie więc czysto polskim patentem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Instytucja sprawdzonego podatnika

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA