REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzony podatnik będzie zalegalizowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Trwają prace nad zmianami w Ordynacji podatkowej, które wprowadzą instytucję sprawdzonego podatnika. Przedsiębiorca miałby być m.in. informowany o kontroli fiskusa na siedem dni przed jej rozpoczęciem. Mimo że przepisy nie przewidują takiej instytucji, dzięki wytycznym MF firmy są od dwóch lat zawiadamiane o kontrolach.

Trwają prace nad projektem zmian w Ordynacji podatkowej wprowadzającym m.in. instytucję sprawdzonego podatnika. Dzięki niej przedsiębiorcy mają być zawiadamiani o kontroli podatkowej na siedem dni przed jej rozpoczęciem.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo że to dopiero pomysł, sama idea funkcjonuje już od prawie dwóch lat. Od kwietnia do grudnia 2006 r. w ramach pilotażu o kontroli fiskusa zawiadamiani byli przedsiębiorcy z trzech województw: pomorskiego, dolnośląskiego i lubelskiego. Od 2007 roku program został rozszerzony na całą Polskę dzięki wytycznym Ministerstwa Finansów.

Wydaje się więc, że wprowadzenie tej instytucji do Ordynacji podatkowej będzie tylko zalegalizowaniem istniejącego już systemu. Eksperci samą instytucję oceniają pozytywnie, choć podkreślają, że mimo informacji o kontroli same czynności fiskusa nadal będą dezorganizować działanie firm.

Sprawdzony system...

REKLAMA

Z danych MF wynika, że program pilotażowy prowadzony był od 1 kwietnia do 31 grudnia 2006 r. w urzędach skarbowych województw: dolnośląskiego, lubelskiego i pomorskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zawiadamianie podatników o kontroli, z jednej strony, ma zapewnić prawidłową realizację zadań przez organy podatkowe w zakresie kontroli, z drugiej strony, zapewnić komfort działania podatnikowi, który nie jest zaskakiwany, a wcześniej poinformowany o planowanych przez organ działaniach - tłumaczy Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Dodaje, że większość podatników reagowała na zawiadomienie pozytywnie. Występowały też przypadki ignorowania zawiadomienia czy unikania kontroli. Niekiedy wyrażano opinie, że po zawiadomieniu oczekiwanie na kontrolę jest bardziej stresujące.

Jak mówi Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie, w zawiadomieniach nie określa się zakresu kontroli, dlatego podatnicy raczej nie przygotowują dokumentacji dotyczącej kontrolowanego okresu.

- Zaletą jest wiedza podatników o zamiarze przeprowadzenia kontroli we wskazanym terminie. Podatnicy raczej pozytywnie odnoszą się do faktu zawiadamiania ich o kontroli - dodaje Marta Szpakowska.

Barbara Szalińska z Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśniła natomiast, że oceniając cztery kwartały 2007 roku, w których zawiadamiano podatników o kontroli, należy zauważyć, że nastąpił wzrost liczby składanych korekt deklaracji, co jest pozytywnym zjawiskiem świadczącym o potrzebie funkcjonowania programu w kolejnych latach.

- Akcja spełnia podstawowy cel, jakim jest zwiększenie zaufania podatników do organów podatkowych poprzez utrwalenie wizerunku urzędów skarbowych jako administracji nastawionej na współpracę z podatnikiem - argumentuje Barbara Szalińska.

Według resortu finansów zebrane doświadczenia wskazały na celowość zawiadamiania podatników o planowanym podjęciu kontroli. Pozytywny odbiór prowadzonego pilotażu przesądził o opracowaniu wytycznych dla naczelników urzędów skarbowych w zakresie wykonywania zadania informowania podatników o podjęciu kontroli i rozszerzeniu działań w tym zakresie w 2007 roku i 2008 roku na wszystkie urzędy skarbowe w kraju.

...jest dobrym pomysłem...

Maciej Grela, prawnik w Kancelarii Prawnej GLN, uważa, że każdą inicjatywę poprawy sytuacji podatnika należy ocenić pozytywnie. Przydatność wprowadzenia instytucji sprawdzonego podatnika powinna odbywać się na podstawie analizy potencjalnych korzyści i kosztów związanych z uzyskaniem takiego statusu.

- Jeżeli jedyną korzyścią z tytułu posiadania tego statusu miałoby być otrzymywanie informacji o kontroli z wyprzedzeniem, a także brak konieczności przedstawiania zaświadczeń o braku zaległości podatkowych (jak zakładały wcześniejsze projekty dotyczące tej instytucji), a wśród wymogów (poza odpowiednim okresem działalności i braku zaległości podatkowych) do otrzymania tego statusu konieczne byłoby m.in. poddanie podatnika dodatkowemu kosztownemu audytowi, instytucja ta mogłaby okazać się niewystarczająco atrakcyjna - argumentuje Maciej Grela.

Jego zdaniem, projektując nową instytucję, trzeba pomyśleć o dodatkowych zachętach.

- Przykładowo mogłoby to być skrócenie terminów oczekiwania na wydanie interpretacji indywidualnej, terminy do zwrotu VAT itp., automatyczne wstrzymanie wykonalności decyzji do upływu wniesienia skargi do WSA, zakaz nadawania decyzjom wobec sprawdzonego podatnika rygoru natychmiastowej wykonalności itp. - proponuje Maciej Grela.

...choć może być ograniczony...

Wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld przedstawił propozycje zmian w Ordynacji podatkowej nawiązujące do idei sprawdzonego podatnika. Grzegorz Jukiel, doradca podatkowy w White & Case, zwraca uwagę, że podatnicy nie będą już zaskakiwani kontrolami. Mają oni być informowani o planowanej kontroli z siedmiodniowym wyprzedzeniem.

- Można dyskutować, czy zaproponowany siedmiodniowy termin jest wystarczający, należy jednak uznać, że proponowany kierunek jest właściwy. Projekt zawiera o wiele istotniejszą zmianę. Zakłada, że decyzje podatkowe będą wykonywane, tzn. podatnicy będą zmuszeni do zapłaty podatku wynikającego z decyzji dopiero wtedy, gdy stanie się ona ostateczna - zauważa Grzegorz Jukiel.

Dodaje, że oznacza to, że odwołanie się podatnika od decyzji organu wstrzyma jej wykonanie nawet do uprawomocnienia się orzeczenia sądu, zakładając, że sprawa zostanie skierowana przez podatnika na drogę sądową. Jak zwykle przy tego typu rozwiązaniach istotne jest, jakie ograniczenia zostaną wprowadzone przy ich stosowaniu.

- Na tym etapie trudno określić ostateczny kształt planowanych zmian. Zaproponowany kierunek na pewno ucieszy podatników. Stopień zadowolenia zależy jednak od szczegółowych rozwiązań, w tym zakresu stosowanych wyłączeń. Miejmy jednak nadzieję, że pozytywne zmiany zostaną jednak wprowadzone - stwierdza ekspert White & Case.

...i będzie wprowadzał bałagan

Według Tomasza Rysiaka, prawnika z kancelarii Magnusson, w większości proponowane zmiany mają charakter kosmetyczny. Niezależnie bowiem w jakim terminie podatnik dowie się o planowanym przybyciu urzędników, nadal kontrola będzie utrudniała i dezorganizowała prowadzenie jego działalności gospodarczej. Dodatkowo planowane jest wprowadzenie licznych wyjątków od powiadamiania podatnika o kontroli z wyprzedzeniem, co może spowodować, że przepis o wcześniejszym informowaniu nie będzie w praktyce stosowany.

- Z drugiej strony wydaje się, że w projekcie nowelizacji po raz kolejny powinny ulec doprecyzowaniu przepisy w zakresie wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego. Niedawno zmienione przepisy nie wyeliminowały bowiem rozbieżności wydawanych przez izby skarbowe interpretacji, co skutkuje brakiem równości podatników oraz koniecznością prowadzenia długotrwałego postępowania przed sądami administracyjnymi - radzi Tomasz Rysiak.

Ważne!

Instytucja sprawdzonego podatnika nie funkcjonuje w żadnym państwie Unii Europejskiej. Sprawdzony podatnik będzie więc czysto polskim patentem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Instytucja sprawdzonego podatnika

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA