REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola controllera personalnego w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Controlling i Zarządzanie
Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.
Controller personalny, czyli poliglota organizacji… O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie
Controller personalny, czyli poliglota organizacji… O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

5 pytań do… Mirosława Wójcika

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. W ciągu kilkunastu lat swojej kariery zawodowej miał Pan okazję współpracować z kilkoma dużymi i rozpoznawalnymi na naszym rynku organizacjami. Czy podejście do funkcji controllera personalnego we wszystkich tych miejscach było podobne?

Zdecydowanie nie. Mimo że organizacje, w których miałem przyjemność pracować, były dużymi instytucjami zatrudniającymi od kilku do kilkudziesięciu tysięcy ludzi, ich podejście do omawianego przez nas obszaru było odmienne. Pewne standardowo kojarzone z controllingiem elementy rzeczywiście były powielane, np. planowanie zatrudnienia czy statystyka kadrowa, ale na tym kończyły się podobieństwa. Bywało, że controller personalny nie uczestniczył nawet w procesie planowania kosztów pracy. Innym znów razem nie tylko odgrywał znaczącą rolę w tym procesie, ale jeszcze dodatkowo uczestniczył we wszystkich inicjatywach optymalizacyjnych realizowanych w firmie.

REKLAMA

Będzie nowy wzór umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jaka powinna być według Pana modelowa rola controllera personalnego w firmie i dlaczego?

Rolę controllera w organizacji determinuje wprost rynek oraz cele właściciela firmy. Najczęściej takim celem będzie określony poziom zwrotu. Zarządzający będą dążyli do jego osiągnięcia w najszybszy i najbezpieczniejszy dla siebie sposób. Oznacza to w większości przypadków optymalizację kosztów stałych, w tym również kosztów pracy. Współczesny controller personalny musi więc skupiać się na analizie efektywności pracy, a co za tym idzie – na analizie kosztowej funkcjonujących procedur, kosztów związanych z zarządzaniem, kosztów wsparcia, kosztów uzyskania takiego, a nie innego wyniku danej jednostki. Jednym słowem controller personalny we współczesnej organizacji powinien dostarczać informacji zwrotnej właścicielom procesów, jak również zasilać zarząd w informacje na temat kondycji i efektywności realizowanego modelu zarządzania posiadanymi zasobami ludzkimi.

3. Jak, biorąc pod uwagę mnogość interesariuszy, w otoczeniu których funkcjonuje controller, zapewnić skuteczną i zrozumiałą komunikację pomiędzy nimi? Czy to jest w ogóle możliwe?

Skuteczna komunikacja jest rzeczywiście jednym z największych wyzwań stojących przed współczesnym controllerem personalnym. W swojej codziennej pracy musi on współpracować z ludźmi z różnych obszarów, którzy nie zawsze dysponują odpowiednią wiedzą z zakresu HR czy finansów. W związku z tym, aby uniknąć różnorodnej interpretacji stosowanych pojęć i zapewnić organizacji maksymalnie dopasowaną informację zarządczą, controller zawsze powinien znać przeznaczenie i cel opracowywanych przez siebie danych. Powinien być aktywnym i pełnoprawnym członkiem kluczowych zespołów strategicznych lub projektowych, ponieważ tylko wtedy może rzeczywiście zasilać te zespoły w odpowiednie dane, informacje oraz umożliwiać właściwe monitorowanie zachodzących zdarzeń.

Umowy terminowe po zmianach (książka)

4. Czy tak definiowana rola controllera personalnego nie powoduje ryzyka konfliktu oraz kojarzenia tego obszaru z kontrolą czy audytem?

Z doświadczenia wiem, że udział controllera w zespołach projektowych nie jest kojarzony z kontrolą czy audytem, a wręcz przeciwnie, osoba ta staje się bardzo pożądanym członkiem takich zespołów. Problem rzeczywiście może pojawić się w innym miejscu. Analizując koszty i pozostałe wskaźniki związane bezpośrednio z organizacją pracy, controllerzy personalni wskazują te obszary, w których dochodzi do nieuzasadnionych odchyleń. Stały monitoring funkcjonowania systemu zmusza więc menedżerów do nieustającej dyscypliny oraz utrzymywania wysokiej efektywności zarządzania, a to w konsekwencji hamuje naturalną tendencję do wzrostu tych obszarów. Bywa, że controller personalny wskazuje brak uzasadnienia biznesowego utrzymywania pewnych obszarów, co z kolei uderza w partykularne interesy poszczególnych menedżerów.

5. Czy wymagania, jakie stawia się przed controllingiem personalnym w organizacji, determinują w jakikolwiek sposób profil idealnego kandydata do roli controllera personalnego? Jak by Pan określił niezbędne kompetencje takiego człowieka?

Przede wszystkim controller personalny powinien posiadać bardzo szeroką wiedzę z zakresu funkcjonowania organizacji, finansów oraz HR. Konieczność poruszania się w delikatnym obszarze zagadnień pracowniczych wymaga od controllera umiejętności bardzo dobrego i merytorycznego uzasadnienia przedstawianych wniosków. Często controller personalny stawiany jest w sytuacji bezpośredniej konfrontacji z właścicielem danego obszaru. To praca w warunkach silnego stresu, asertywności, umiejętności skupienia się na celach. Jednym zdaniem, controller personalny to człowiek renesansu, który doskonale odnajduje się w różnych, często niezwiązanych ze sobą obszarach, chętnie przyswajający nową wiedzę i ciekawy świata.

Rozmawiał:

Stanisław Woźniak

Redaktor naczelny magazynu „Controlling i Zarządzanie”

Źródło: Controlling i Zarządzanie nr 5/2015, www.controlling-zarzadzanie.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA