REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola controllera personalnego w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Controlling i Zarządzanie
Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.
Controller personalny, czyli poliglota organizacji… O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie
Controller personalny, czyli poliglota organizacji… O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

5 pytań do… Mirosława Wójcika

REKLAMA

1. W ciągu kilkunastu lat swojej kariery zawodowej miał Pan okazję współpracować z kilkoma dużymi i rozpoznawalnymi na naszym rynku organizacjami. Czy podejście do funkcji controllera personalnego we wszystkich tych miejscach było podobne?

Zdecydowanie nie. Mimo że organizacje, w których miałem przyjemność pracować, były dużymi instytucjami zatrudniającymi od kilku do kilkudziesięciu tysięcy ludzi, ich podejście do omawianego przez nas obszaru było odmienne. Pewne standardowo kojarzone z controllingiem elementy rzeczywiście były powielane, np. planowanie zatrudnienia czy statystyka kadrowa, ale na tym kończyły się podobieństwa. Bywało, że controller personalny nie uczestniczył nawet w procesie planowania kosztów pracy. Innym znów razem nie tylko odgrywał znaczącą rolę w tym procesie, ale jeszcze dodatkowo uczestniczył we wszystkich inicjatywach optymalizacyjnych realizowanych w firmie.

Będzie nowy wzór umowy o pracę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jaka powinna być według Pana modelowa rola controllera personalnego w firmie i dlaczego?

REKLAMA

Rolę controllera w organizacji determinuje wprost rynek oraz cele właściciela firmy. Najczęściej takim celem będzie określony poziom zwrotu. Zarządzający będą dążyli do jego osiągnięcia w najszybszy i najbezpieczniejszy dla siebie sposób. Oznacza to w większości przypadków optymalizację kosztów stałych, w tym również kosztów pracy. Współczesny controller personalny musi więc skupiać się na analizie efektywności pracy, a co za tym idzie – na analizie kosztowej funkcjonujących procedur, kosztów związanych z zarządzaniem, kosztów wsparcia, kosztów uzyskania takiego, a nie innego wyniku danej jednostki. Jednym słowem controller personalny we współczesnej organizacji powinien dostarczać informacji zwrotnej właścicielom procesów, jak również zasilać zarząd w informacje na temat kondycji i efektywności realizowanego modelu zarządzania posiadanymi zasobami ludzkimi.

3. Jak, biorąc pod uwagę mnogość interesariuszy, w otoczeniu których funkcjonuje controller, zapewnić skuteczną i zrozumiałą komunikację pomiędzy nimi? Czy to jest w ogóle możliwe?

Skuteczna komunikacja jest rzeczywiście jednym z największych wyzwań stojących przed współczesnym controllerem personalnym. W swojej codziennej pracy musi on współpracować z ludźmi z różnych obszarów, którzy nie zawsze dysponują odpowiednią wiedzą z zakresu HR czy finansów. W związku z tym, aby uniknąć różnorodnej interpretacji stosowanych pojęć i zapewnić organizacji maksymalnie dopasowaną informację zarządczą, controller zawsze powinien znać przeznaczenie i cel opracowywanych przez siebie danych. Powinien być aktywnym i pełnoprawnym członkiem kluczowych zespołów strategicznych lub projektowych, ponieważ tylko wtedy może rzeczywiście zasilać te zespoły w odpowiednie dane, informacje oraz umożliwiać właściwe monitorowanie zachodzących zdarzeń.

Umowy terminowe po zmianach (książka)

4. Czy tak definiowana rola controllera personalnego nie powoduje ryzyka konfliktu oraz kojarzenia tego obszaru z kontrolą czy audytem?

Z doświadczenia wiem, że udział controllera w zespołach projektowych nie jest kojarzony z kontrolą czy audytem, a wręcz przeciwnie, osoba ta staje się bardzo pożądanym członkiem takich zespołów. Problem rzeczywiście może pojawić się w innym miejscu. Analizując koszty i pozostałe wskaźniki związane bezpośrednio z organizacją pracy, controllerzy personalni wskazują te obszary, w których dochodzi do nieuzasadnionych odchyleń. Stały monitoring funkcjonowania systemu zmusza więc menedżerów do nieustającej dyscypliny oraz utrzymywania wysokiej efektywności zarządzania, a to w konsekwencji hamuje naturalną tendencję do wzrostu tych obszarów. Bywa, że controller personalny wskazuje brak uzasadnienia biznesowego utrzymywania pewnych obszarów, co z kolei uderza w partykularne interesy poszczególnych menedżerów.

5. Czy wymagania, jakie stawia się przed controllingiem personalnym w organizacji, determinują w jakikolwiek sposób profil idealnego kandydata do roli controllera personalnego? Jak by Pan określił niezbędne kompetencje takiego człowieka?

Przede wszystkim controller personalny powinien posiadać bardzo szeroką wiedzę z zakresu funkcjonowania organizacji, finansów oraz HR. Konieczność poruszania się w delikatnym obszarze zagadnień pracowniczych wymaga od controllera umiejętności bardzo dobrego i merytorycznego uzasadnienia przedstawianych wniosków. Często controller personalny stawiany jest w sytuacji bezpośredniej konfrontacji z właścicielem danego obszaru. To praca w warunkach silnego stresu, asertywności, umiejętności skupienia się na celach. Jednym zdaniem, controller personalny to człowiek renesansu, który doskonale odnajduje się w różnych, często niezwiązanych ze sobą obszarach, chętnie przyswajający nową wiedzę i ciekawy świata.

Rozmawiał:

Stanisław Woźniak

Redaktor naczelny magazynu „Controlling i Zarządzanie”

Źródło: Controlling i Zarządzanie nr 5/2015, www.controlling-zarzadzanie.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA