REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Druki interaktywne są wirtualne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udostępniło na stronie internetowej podatnikom druki interaktywne zeznań podatkowych. Niestety, interaktywna jest tylko nazwa, bo formularz trzeba wydrukować i wysłać pocztą, nie można go nawet zapisać. Zdaniem ekspertów, na sprawne e-rozliczenia z fiskusem podatnicy jeszcze długo poczekają.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów można znaleźć wiele formularzy podatkowych oznaczonych jako druki interaktywne. Niestety, interaktywna jest tylko ich nazwa. Wypełnionego druku interaktywnego nie można nawet zapisać. Po uzupełnieniu można je jedynie wydrukować i wysłać do urzędu tradycyjnie pocztą. Interaktywnych druków na stronie MF jest już 31. Niestety, żaden z nich nie jest zeznaniem najczęściej składanym przez podatników, czyli PIT-36 i PIT-37. Wersję interaktywną z druków rocznych ma PIT-38 i PIT-36L.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, resort finansów, przygotowując tego typu druki interaktywne, kpi z podatników. Ci ostatni natomiast - biorąc pod uwagę tempo prac w tym zakresie - na prawdziwe elektroniczne rozliczenia z fiskusem będą musieli jeszcze poczekać.

Wypełnianie komputerowe

Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, uważa, że interaktywne druki podatkowe wprowadzone przez MF są o tyle bardziej użyteczne od dotychczasowych nieinteraktywnych, że można je wypełnić przy użyciu komputera.

REKLAMA

- Na tym jednak innowacja się kończy. Należy pamiętać, że druki te i tak muszą być opatrzone przez podatnika własnoręcznym podpisem i wysłane tradycyjnie pocztą. Nie należy ich w żadnym wypadku mylić z wprowadzonymi od 1 stycznia 2008 r. deklaracjami elektronicznymi dla wszystkich podatników (dotychczas elektroniczne deklaracje podatkowe mogły składać tylko duże podmioty, których dochody netto przekraczały równowartość 5 mln euro) - tłumaczy Paweł Jabłonowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie dodaje, że złożenie elektronicznej deklaracji wymaga posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Ponadto zainteresowani składaniem elektronicznych deklaracji podatkowych powinni najpierw dokonać stosownego zgłoszenia, wypełniając formularz zawiadomienia ZAW-E1, który składa się do właściwego urzędu skarbowego w formie papierowej. Następny etap zgłoszenia to wypełnienie zgłoszenia ZAW-E2, który już składa się drogą elektroniczną (wykorzystując ważny kwalifikowany podpis elektroniczny). W ciągu miesiąca naczelnik urzędu skarbowego powinien dokonać weryfikacji poprawności zawiadomienia i zgłoszenia. Poprawny proces zgłoszenia zostanie potwierdzony wydaniem zaświadczenia ZAS-E. Od tego momentu podatnik może już składać deklaracje w formie elektronicznej.

Niby e-formularze

Obecny problem z formularzami interaktywnymi jest taki, że niby formularze w wersji elektronicznej są, ale jakby ich nie było, bo to samo osiągamy, drukując deklaracje i wypełniając je ręcznie. Na ten aspekt zwraca uwagę Joanna Kanicka, partner w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, która podkreśla, że, co gorsza, nawet jak uda się taki formularz interaktywny wypełnić elektronicznie, to i tak nie ma możliwości, aby go zapisać w jakimkolwiek systemie, co oznacza, że wersja papierowa jest nieunikniona. Nie ma sensu potem skanować tych dokumentów i korzystać z dobrodziejstwa drogi elektronicznej, bo to w rzeczywistości dodatkowa praca dla podatnika, a nie jakiekolwiek ułatwienie.

- Ewidencja podatnika korzystałaby na tym tylko wtedy, gdyby takie deklaracje dałoby się zapisać w ich systemie finansowo-księgowym bez konieczności posiadania ich wersji papierowych. Innymi słowy - możliwość jakby jest, tylko jej funkcjonalność jest żadna. Z uwagi na liczbę deklaracji i formularzy, które na bazie miesięcznej, rocznej, kwartalnej przychodzi wypełniać i przesyłać podatnikowi, wprowadzenie ułatwień w tym zakresie jest absolutną koniecznością. Jednak ułatwienia te powinny być przemyślane i dopracowane, aby podatnik faktycznie z nich mógł w pełni korzystać. Nie ma sensu bowiem wprowadzać ułatwień, które okazują się być jedynie pustą deklaracją - argumentuje Joanna Kanicka.

Rozliczenie przez internet

Formularze interaktywne mają umożliwić rozliczanie się podatników z fiskusem przez internet. Katarzyna Płowens, konsultant w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wyjaśnia, że aby móc z nich w pełni skorzystać, podatnicy/płatnicy muszą posiadać m.in. kwalifikowany podpis elektroniczny, zainstalować oprogramowanie dostępne na stronie Ministerstwa Finansów, zgłosić do urzędu skarbowego zamiar składania deklaracji w formie elektronicznej i uzyskać stosowne zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku gdy podatnik/płatnik nie spełnia tych warunków, formularze interaktywne są pomocne jedynie z technicznego punktu widzenia. Można wypełnić formularz w wersji elektronicznej i - nie zapisując go - wydrukować.

- Bez wątpienia interaktywne formularze mogą dzięki systemowi e-deklaracje uprościć procedurę składania deklaracji i ułatwić kontakt z administracją skarbową. Jednak niewielu podatników korzysta z tej formy rozliczania się z uwagi na błędne przekonanie o wysokich kosztach i skomplikowanej procedurze uzyskania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Ponadto nie są jeszcze dostępne formularze interaktywne wszystkich zeznań rocznych. Dlatego w tym roku większość podatników/płatników rozlicza się z fiskusem w tradycyjny sposób (osobiście lub za pośrednictwem poczty) - podsumowuje Katarzyna Płowens.

Ważne!

Interaktywność to kompilacja technik umożliwiających wzajemne, zwrotne komunikowanie i różnorodną aktywność. Medium interaktywnym może być urządzenie mechaniczne, elektroniczne, program komputerowy zainstalowany na pojedynczym komputerze lub w sieci złożonej z wielu maszyn

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno przygotować prawdziwe druki zeznań interaktywnych, które będzie można zapisać, a z czasem również przesłać do urzędu skarbowego drogą elektroniczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia elektroniczne z fiskusem

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA