REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania / Fot. Fotolia
Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania chce wprowadzić już nie tylko Ministerstwo Finansów, ale również eksperci podatkowi. Także Krajowa Izba Gospodarcza dostrzega, że korporacje ukrywające miliardy złotych przed polskim fiskusem to nieuczciwa konkurencja.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O problemie międzynarodowego unikania opodatkowania mówiono podczas czwartkowej konferencji zorganizowanej przez KIG. Z raportu opracowanego przez ekspertów na zlecenie Komisji Europejskiej wynika, że z powodu wyprowadzania zysków za granicę przez międzynarodowe korporacje, polski budżet w 2014 r. stracił równowartość ponad 10 mld euro.

"Rozmiar zjawiska obchodzenia prawa w dziedzinie CIT jest tak duży, że zakłóca funkcjonowanie rynku, przez to, że pozwalamy niektórym firmom nie płacić podatku, który płacić powinny" - powiedział prezes KIG Andrzej Arendarski. Dodał, że państwo jest bezradne wobec tego zjawiska.

REKLAMA

Rząd rozpatrzy kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem prezesa KIG odbija się to na mniejszych firmach, wobec których kontrole skarbowe są bardziej skrupulatne i efektywne. Arendarski zaznaczył, że niepłacenie podatków przez część firm powoduje, że firmy uczciwie rozliczające się z polskim fiskusem, aby sprostać konkurencji muszą stosować takie same praktyki. Albo wypadają z rynku. Podkreślił, że skala strat budżetu państwa z tego tytułu to ok. 13 proc. wpływów, co odpowiada rocznemu deficytowi.

Zdaniem Arendarskiego błędem był aktywny sprzeciw organizacji zrzeszających przedsiębiorców wobec pomysłu wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania, co proponowało ministerstwo finansów (na początku roku rząd wycofał się z tego planu). Według niego zabrakło spotkań przedstawicieli MF z przedsiębiorcami, podczas którego można by ich przekonać do tego rozwiązania.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

"Staniemy niedługo przed takim dylematem, że jesteśmy jednym z nielicznych krajów, które nie mają takiego instrumentu" - powiedział prof. Dominik Gajewski z SGH. Wskazał, że międzynarodowe unikanie opodatkowania jest efektem globalizacji. Jego zdaniem co prawda każdy ma prawo w ramach obowiązujących przepisów płacić jak najniższe podatki, ale firmy korzystają z agresywnych form optymalizacji podatkowej. Szkodzi to nie tylko fiskusowi - zaburza konkurencję między firmami oraz prowadzi do szkodliwej konkurencji podatkowej między państwami, także wewnątrz UE.

Gajewski pokazał dane, z których wynika, że mimo wzrastającej liczby firm w Polsce i coraz wyższych obrotów dochody państwa z CIT względem PKB cały czas spadają. O ile w 2008 r. wpływy z CIT stanowiły 2,7 proc. PKB, w 2010 r. było to 2 proc. PKB, a w ubiegłym roku tylko 1,7 proc. PKB.

Według wiceministra finansów Jarosława Nenemana dane te, to ewidentny dowód, że i polskie i zagraniczne firmy korzystają ze schematów agresywnej optymalizacji podatkowej. Neneman zwrócił uwagę, że wszyscy zdają sobie sprawę ze skali oszustw w VAT, ale świadomość unikania opodatkowania w CIT dopiero rośnie. Brakiem świadomości tłumaczył np. to, że w polskim prawie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. "Ona jest absolutnie niezbędna" - podkreślił. Wskazał, że bez takiej klauzuli fiskus nie jest w stanie skutecznie walczyć z firmami wyprowadzającymi miliardy złotych zagranicę.

W ocenie Nenemana pomysł wprowadzenia klauzuli do Ordynacji podatkowej, z którego rząd się wycofał padł ofiarą czarnego PR. Wiceminister dziwił się, że narzędzie, które było skierowane wobec największych podmiotów spotkało się z największym atakiem ze strony małych i średnich firm.

VAT 2015/2016 – bieżące problemy i zmiany

Zmiany w prawie pracy 2016. Przepisy przejściowe

Minister zaznaczył, że o ile wyłudzeniami VAT zajmują się przestępcy, to unikanie opodatkowania CIT jest domeną legalnie działających firm, które zostały skuszone łatwością dostępu do różnych "instrumentów optymalizacyjnych". Poinformował, że obecnie prowadzone jest kilkanaście dużych kontroli podmiotów powiązanych, a ich wyniki są obiecujące. "To, że podatek nie został zapłacony to widać, natomiast czy nam się uda to w sądzie wygrać, to nie wiemy. Stąd ta myśl, że bez klauzuli nie da się nić zrobić" - mówił.

Według Nenemana coraz częściej drugą stroną w sporze ne jest firma unikająca opodatkowania, ale inne państwo np. Luksemburg, który wprowadził stosowne regulacje umożliwiające unikania opodatkowania. "To pokazuje, że bez koordynacji na szczeblu UE, czy OECD tego problemu się nie rozwiąże" - powiedział.

Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel wskazał, że klauzula przeciw unikaniu opodatkowania jest jednym z rozwiązań przewidzianych w opracowanych przez tę komisję założeniach nowej Ordynacji podatkowej. Zaznaczył, że celem założeń jest z jednej strony ochrona praw podatnika w relacjach z fiskusem, ale także zwiększenie efektywności poboru podatków. Klauzula ma służyć temu drugiemu celowi. "Czy klauzula jest potrzebna? To pytanie retoryczne. Nie wyobrażamy sobie, aby jej nie było" - powiedział Etel.

"Wątpliwości nie budzi, czy klauzula ma zostać wprowadzona do prawa, ale jaka ma być jej treść" - zaznaczył sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego Krzysztof Winiarski. Według niego problem polega na wyznaczeniu granicy między dopuszczalnym obniżeniem opodatkowania a unikaniem opodatkowania związanym z nadużyciem prawa lub jego obejściem. (PAP)

mmu/ dym/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA