REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd nie przyjmie skargi, gdy pominięto ministra

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik, który jest niezadowolony z interpretacji podatkowej wydanej przez ministra finansów, może się od niej odwołać. W tym celu trzeba wezwać ministra do usunięcia naruszenia prawa. Gdy to nie pomoże, pozostaje skarga do sądu. Pominięcie ministra spowoduje, że sąd skargi nie rozpatrzy.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik, który nie zgadza się z interpretacją ministra finansów, może się od niej odwołać. Pierwszym krokiem jest skierowanie prośby do ministra o usunięcie naruszenia prawa. Czy można pominąć ten etap?

- Wezwanie ministra do usunięcia naruszenia prawa jest obowiązkowym etapem w drodze do poddania interpretacji ocenie sądu administracyjnego. Nie można z niego zrezygnować. Choć nie wynika to z przepisów Ordynacji podatkowej, w której zawarte są regulacje dotyczące interpretacji, to jednak wymóg ten ma oparcie w przepisach prawa, a mianowicie w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Jak powinno wyglądać takie wezwanie?

REKLAMA

- Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa nie podlega szczególnym wymogom formalnym. Jest po prostu pismem, w którym należy wskazać na czym, w ocenie adresata interpretacji, polega naruszenie prawa przez udzieloną interpretację. Oczywiście, w takim piśmie muszą zostać zawarte podstawowe informacje, takie jak dane podmiotu, który je wnosi, jakiej sprawy dotyczy, podpis osoby wnoszącej. Ponadto trzeba pamiętać o 14-dniowym terminie do wniesienia wezwania. Jest on liczony od dnia, w którym adresat interpretacji dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Co do zasady będzie to 14 dni od doręczenia interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A jak będzie wyglądać odwołanie, gdy podatnikowi nie podoba się interpretacja wydana przez organ samorządowy?

- Interpretacje indywidualne w sprawach dotyczących podatków i opłat lokalnych wydaje nadal burmistrz, prezydent miasta lub wójt. A zatem w tych przypadkach wezwania do usunięcia naruszenia prawa nie należy kierować do ministra tylko do tego organu, który interpretację wydał.

Czy wezwanie do usunięcia naruszenia prawa dotyczy wszystkich wydanych interpretacji?

- Nie. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa dotyczy interpretacji indywidualnych wydawanych zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 lipca 2007 r. Jeżeli ktoś otrzymał interpretację na starych zasadach, tj. w formie postanowienia wydanego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wniósł zażalenie i po otrzymaniu decyzji dyrektora izby skarbowej zamierza wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, to oczywiście żadnego wezwania do usunięcia naruszenia prawa wnosić przedtem nie musi. Podobnie, jeśli ktoś ubiegał się o interpretację w zakresie podatków lokalnych. Takie jednak sytuacje, choć mogą jeszcze mieć miejsce ze względu na fakt przeleżenia się zażaleń w izbie skarbowej, w sposób naturalny przestaną istnieć ze względu na wspomnianą zmianę przepisów.

Jakie konsekwencje będzie mieć sytuacja, gdy podatnik zamiast poprosić ministra o usunięcie naruszenia prawa, od razu odwoła się do sądu administracyjnego?

- Podatnik może próbować ratować się wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia wezwania. Jednak termin niekoniecznie musi zostać przywrócony z uwagi na to, że jedną z przesłanek jest tutaj brak winy, a to z kolei zawsze jest indywidualnie oceniane.

Można także rozważyć wystąpienie z wnioskiem o kolejną interpretację w tej samej sprawie. Analiza przepisów wskazuje, że trudności z uzyskaniem drugiej interpretacji mogą wystąpić w sytuacji, gdy pierwsza wydana została w formie postanowienia pod rządami poprzednich przepisów. Nie powinno być natomiast problemu z uzyskaniem kolejnej interpretacji, gdy pierwsza została wydana już na nowych zasadach.

Załóżmy jednak, że podatnik pominął wezwanie ministra i od razu wniósł odwołanie do sądu. Co zrobi sąd?

- Sąd odrzuci skargę jako przedwczesną.

Co to oznacza?

- Oznacza to, że argumenty zawarte w skardze nie zostaną merytorycznie rozpoznane przez sąd. Zgodnie z art. 52 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargi do WSA wnosi się po wyczerpaniu środków zaskarżenia, a w przypadku gdy takie środki nie przysługują - po wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa. Sąd odrzuca skargę, gdy jej wniesienie jest niedopuszczalne.

Czy takie sytuacje miały już miejsce?

- Tak. Jest postanowienie WSA w Warszawie (sygn. akt 448/08), które dotyczy sytuacji wystąpienia ze skargą na interpretację z pominięciem wcześniejszego wezwania ministra do usunięcia naruszenia prawa. Sąd jednoznacznie wskazał, że wezwanie ministra do usunięcia naruszenia prawa jest warunkiem wniesienia skargi do WSA. Sąd stwierdził, że w sytuacji gdy ten warunek nie zostanie spełniony, skargę należy uznać za niedopuszczalną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, szef zespołu do spraw postępowań podatkowych Kancelarii Salans

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA